A
Shelter 2 a nyitott világú túlélőjátékok sorát erősíti, ám főhőse nem egy
kataklizmát ép bőrrel megúszó ember, hanem egy hiúz. A stockholmi Might and
Delight csapata 2010-ben alakult, csupán néhány főt foglalkoztat, mégis
viszonylag szép sikereket ért el a Shelter első részével. A csapat játékaira
művészi design és melankolikus dallamok jellemzőek, és ezekből most sem
szenvedünk hiányt. A Shelter 2 azonban a játékmeneten is csavar egyet: amíg az
elődben többnyire a ragadozók elől menekültünk borzként, addig a folytatásban felcserélődtek
a szerepek, ami nem jelenti azt, hogy végig biztonságban leszünk. Például, a
hiúzok nem a tápláléklánc csúcsán foglalnak helyet, a természet pedig
kegyetlen, egyetlen hiba is kicsinyeink halálához vezet. Mindazonáltal a játék
megannyi megható pillanattal kedveskedik, a csetlő-botló kismacskák látványa
még a legszőrösszívűbb egyénekből is kihozza a törődés és a gondoskodás
érzését.
Miután
megleltük a vackunkat és megellettünk, nevet adhatunk a négy szuperaranyos
kishiúzunknak és saját maguknak is. A kölykök csakhamar éhes nyávogásba
kezdenek, így táplálék után kell néznünk, a környéken békésen ugrándozó nyulak
remek főfogásnak ígérkeznek. A vadászatban semmi különös nincs, a jobb egérgomb
nyomva tartásával a képernyő elsötétül, vörösen láthatóvá válnak a potenciális
prédáink. A fejvesztve rohanás nem vezet sikerhez, a tapsifülesek megérzik a
veszélyt és cikázva elrohannak. Lassan, a fűben lapulva kell megközelítenünk az
áldozatunkat, célszerű az utolsó pillanatban nekiiramodni és rávetni magunkat
a kajára. Hiúzunk kitartását egy kör alakú indikátor jelzi, amely folyamatosan
fogyni kezd, ha futunk. Ha elfogy, nagymacskánk kifullad és megtorpan, ám a patakból
való ivással és evéssel újra fittek lehetünk.
Ha
megvan a vacsora, kapjuk fel a szánkba és vigyük el a vackunkhoz, hogy a
kicsinyeink is lakmározhassanak egy jót. A műveletet még kétszer-háromszor el
kell végeznünk ahhoz, hogy a kölykeink megerősödjenek és elhagyják a menedéket,
ami nagyjából húsz perc játékidő után bekövetkezik. Itt kezdődnek a bajok! Amíg
a derék lurkók követnek minket, addig a szabad felfedezésre nagyon oda kell
figyelnünk. Éjszaka elrejtőznek az apróvadak, a vadon a komor arcát mutatja,
földöntúli kígyóként tekergőzik a sűrű erdő, minden lépésünket meg kell
gondolnunk. A saját kárunkból tanulva jövünk rá csak, hogy mennyire védtelenek
vagyunk a természettel szemben. Az égből támadó ragadozó madarak hirtelen
lecsaphatnak utódainkra, hacsak nem találunk menedéket, ha nincs a közelben
folyó, ahová szánkba kapva levihetjük kölykeinket inni, lemondhatunk róluk. Ha
egyedül túl messzire merészkedünk, a kicsik éhen vesznek. És akkor még nem is beszéltünk a betegségekről. Ha a poronty levert, nem eszik, el kell
búcsúznunk tőle, a család megfogyatkozik, pedig a cél az lenne, hogy mindegyik felnőjön
és önállóan is boldoguljon.
A
Shelter 2 nem rágja a szádba a fontos tudnivalókat az alapvető irányításon
kívül. A hatalmas és maga módján változatos terepen könnyű eltévedni, noha az
ösztönünket előcsalva a menedékünk hozzávetőleges irányát és a fontosabb
helyeket láthatjuk a képernyőn. Sokszor nem éri meg szarvasra vadászni, mert
túl nagy a kockázat. Alkalmanként apró hiányosságok tesznek keresztbe a
szórakozásunknak, például hiába vetődünk a prédánkra, nem kapjuk el
automatikusan, húsz centire mellé érkezünk, a hiúzunk pedig véletlenül sem kap
utána. Továbbá a menüben hiába követhetjük nyomon családfánkat, nem hinném,
hogy a játékosok többsége több generációt is végigkalandozik a játékkal, az
újdonság varázsa gyorsan elmúlik, utána pedig tömény unalomba fullad a Shelter
2.
Rengeteg
minden próbál elcsalni a teendőinktől, számos gyűjthető tárgyat rejtettek el a
fejlesztők, amelyek különösebb bónuszokat nem adnak, de legalább jól mutatnak a
statisztikánkban. Míg az elődöt a linearitása miatt szidhatjuk, én úgy érzem,
hogy a nyitott világ legalább annyi buktatót rejt magában. A legelszomorítóbb
az, hogy hiába is próbáljuk, nem tudjuk kézben tartani az eseményeket.
Előfordul, hogy nem találkozunk ragadozókkal, míg az újbóli nekifutáskor már
egy farkasfalka veszi üldözőbe almunkat, hiába is menekülünk, véletlenszerű
az eset kimenetele. Hiába akartak a fejlesztők nagyobbat markolni, túl sok
random dolgot tettek bele, így esélyünk sem lesz kézben tartani a dolgokat. A
látványt inkább a művészi oldalról érheti dicséret, a relatív alacsony
poligonszámot a színgazdag környezet és az évszakok gyors váltakozása
feledteti. A hangok és a szívbemarkoló zenék teszik teljessé az élményt, kezdve
az aljnövényzet ropogásától, a macskáink nyüszítésén át, egészen a természetet
autentikus suhogásáig.
Sajnos
a Shelter 2 első nekifutásra nem tart tovább két-három óránál, a koncepció
sekélyes, gyakorlatilag csak az élelemszerzésről szól, kicsinyeink biztonsága,
épsége nem rajtunk múlik, noha reménykedhetünk abban, hogy a következő újrajátszáskor
nem így lesz. Ennek tudatában adj pénzt érte, hiszen bármennyire is cuki, a
természet törvényeinek modellezése nem szórakoztatásra való, és nem kóborolhatunk
nyugodtan. Tisztában kell lenni azzal, hogy itt nem mi irányítunk, a
véletlenszerű események gyorsan elvehetik a kedvünket, ami egy videojátékban
nem feltétlenül pozitívum.
A vemhes hiúzmamát farkasok üldözik egy sötét és rideg éjszakán, ám rámosolyog a szerencse, menedékre talál és négy kölyöknek ad életet. A nehézségek sora viszont csak akkor kezdődik, miután elhagyják az almot.
Művészi...ja.
a 4-es kommentelőnek meg üzenem, hogy nem tudom melyik ujjából szopta ki, hogy konzolbuzi vagyok, biztos ő is egy látnok, ahogy sokan mások is....
Jatek.
Nem cg film..
Ott az ac amit 200 buzi csinal azt az orrod elott rakja ki az embereket, a fogsorokat meg szemgolyokat a tulajdonosok nelkul.
Az jobb baze?
Lehet probalkozni indie jatekot csinalni azt ra lehet jonni fikazni konnyebb.
Konnyu a konzroller mogul ugatni.
Egy jateknal a grafika masodlagos kene legyen.
Benne vana neveben alenyg
Ettől függetlenül teszek vele egy próbát
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.