A '60-as évek Amerikája a történelemkönyvek egy meglehetősen sűrű és mozgalmas korszaka volt. Az újabb, ezúttal Vietnamban zajló háborúból való kiábrándultság, előítéletekkel teli rasszizmus, politikai és ideológiai ellentétek, továbbá a különböző tudatmódosítók uralják az utcákat és a hétköznapokat. Ebben a történetben 1968-ban, Martin Luther King halálának évében járunk, New Orleansban, ahol a jazz zenétől hangos füstös kocsmák és lebujok, LSD-től és egyéb drogoktól mámoros, szabadelvű életvitelt képviselő hippik, neonfényárban úszó bulinegyedek fogadnak minket. De ha egy átmulatott éjszaka után akár egy pillanatra is sikerül kijózanodni, akkor hamar világossá válik, hogy a valóság ennél sokkal sötétebb képet fest a városról. Louisiana mocsárvidéke megkínzott és kivégzett holttesteket és azok titkait rejti, miközben mindent behálóz a korrupció. Mindent az olasz maffia irányít, kezdve az illegális szerencsejátéktól, a drogokig, a prostitúcióig, amelyekhez zsebre vágott, korrupt rendőrök és lefizetett politikusok asszisztálnak.
Már a felütésből is kiderül, hogy bár a Mafia harmadik iterációjáról van szó, a sorozatot megöröklő, frissen alapított Hangar 13 csapata több fronton is szakít az első két rész hagyományaival. Egyrészt a harmadik epizód főhőse a félvér, árvaként felcseperedett Lincoln Clay lesz, egy olyan fickó, akinek soha nem volt igazi családja, így életében a kisstílű bűnbandák, az egyház és a hadsereg nyújtott némi menedéket. A Vietnamot is megjárt veterán végül hazaérkezése után a város fekete bűnbandájához csatlakozva találja meg pótcsaládját, így amikor az olasz maffia a New Orleansban kialakult bandaháborúban végez újdonsült testvéreivel, bosszút esküszik. Három titokzatos társsal szövetkezve megalapítja saját családját és bűnszervezetét, hogy átvegye a hatalmat a város felett.
A család nélkül felnőtt, és így szociálisan is érzékeny Lincoln katonai előélete arra is rávilágít, hogy a Mafia-sorozat harmadik részében nyoma se lesz az erőszakkal fűszerezett, stílusos eleganciának, a kifinomult, de mégis vérgőzben úszó, legjobb gengszterfilmeket megidéző hangulatnak. Clay a nyers erőt képviseli ebben a történetben, aki felbőszített bikaként mindenben a vörös posztót látja, katonai kiképzésének köszönhetően pedig a legbrutálisabb módszerekkel, hűvös eleganciát nélkülözve gázol át mindazokon, akik végeztek barátaival. A Hangar 13 a játékmenet több aspektusában is szemlélteti ezt a kegyetlen, már-már direkt túltolt brutalitást, de a főhős zaklatott lelkivilága miatt mégis megbocsátóan tesszük majd a dolgunkat.
Ezt az idei Gamescomon bemutatott, zárt ajtós prezentáció is megerősítette, amely bemutatóból a publikum is kapott már rövidebb kóstolót. A demózott küldetés kezdetén New Orleans utcáit járjuk, ahol egy nyilvánvalóan rasszista fehér rendőr mindenféle előzetes indok nélkül szólít le egy láthatóan aggodalomtól terhes fekete férfit. A rendőr válogatott, nyomdafestéket nem tűrő jelzőkkel illeti őt és rémült barátnőjét, de ez csak egy korai ízelítő az Államokat ekkoriban jellemző faji szegregációból. Természetesen közbeavatkozhatnánk, és elintézhetnénk a rasszista rendőrt, de ebben az esetben feleslegesen kockáztatnánk küldetésünket és veszélyeztetnénk a szerelmes pár és saját életünket.
Utunk ugyanis egy környékbéli jazz klub felé vezetett, ahol a maffia egyik drogdílerével szeretnénk röviden elcsevegni. A szórakozóhely hátsó bejárata felé vesszük az irányt, de ott egy fedora kalapot viselő kidobóemberbe botlottunk, aki miután észrevette, hogy feltett kérdésére hazugságot válaszoltunk, teketória nélkül elhajtott minket. A klubot elhagyva a küldetés azonban nem ér véget, a Mafia új felvonása ugyanis a küldetések teljesítéséhez rengeteg alternatív lehetőséget biztosít majd, így csak új bejáratot kellett keresnünk. Az egyik ilyet egy figyelmetlen őr vigyázza, akit Lincoln (tőle szokatlan módon) csendben iktat ki, ezzel szabaddá téve a bejárást a földszintre. Miközben a klubot járva igyekszünk megtalálni célpontunkat, és a szórakozóhely minden helyiségét alaposan körbejárjuk, belebotlunk egy kikötőbe is, ami egy földalatti csatornahálózattal csatlakozik a helyi folyókhoz - mondanom sem kell, ez is egy alternatív bejutási lehetőség lett volna.
Végül befut a füles a díler pontos tartózkodási helyéről. Egy klasszikus New Orleans-i temetőben kötünk ki, ahol mauzóleumok és díszes szobrok árnyékában zajlik a drogkereskedelem, miközben LSD-től, herointól bódult, sötét alakok folytatnak zavaros párbeszédeket és titkos légyottokat. Clay reméli, hogy itt végre megtalálja a dílert, aki egyébként információt adhat az olasz maffia egyik olyan klubjának a pontos helyéről, ami a narkósok egyik jól ismert drogbarlangja, illetve a maffia egyik magas rangú alakjának a rejtekhelye. Lincoln egy sírkő mögött elrejtőzve beazonosítja a célszemélyt, akit egy váratlan rajtaütéssel sikerül fülön csípni. A főhős végre szabadjára engedhette vadállatias dühét, így miután egy rövidebb tűzpárbajban sikerült megsebesítenünk a drogdílert, egy könnyed mozdulattal a közeli falba vertük a fejét, aztán autónkba ráncigálva végre kihallgathattuk.
Lincoln őrült módjára rótta New Orleans utcáit, miközben mit sem törődött a szembejövő forgalommal. Az életéért könyörgő díler hamar megtörik, végre elárulja a drogbarlang pontos helyét, mi pedig eldönthetjük, hogy megkíméljük a szerencsétlen nyomorult életét vagy egy golyóval az örök delíriumba küldjük. Természetesen az utóbbit választjuk, az agyvelőtől megszabadított élettelen test rongybabaként bicsaklik oldalra. Lincoln egy könnyed mozdulattal kilöki a holttestet az autóból, megállni ugyanis nincs idő. Az őrült száguldozás időközben a helyi rendőrség figyelmét is felkeltette, így nyomunkban loholnak a kopók. A rendőrökkel szemben egyébként is jobb, ha elővigyázatosak vagyunk, a játékban ugyanis számtalan alkalommal meg fogják keseríteni az életünket. Ha például elkövetünk valahol egy bűntényt és annak szemtanúja is van, akkor a környék "kék zónává" fog változni. A zsernyákok komoly erőkkel kivonulnak és megpróbálnak megtalálni minket. Ha lelepleződünk, végünk, a teljes zóna vörösre vált és minden környéken lévő rendőr utánunk ered. Lincoln azonban ilyenkor sem esik kétségbe, egy telefonhívással elintézi, hogy lekopjanak a rendőrök. Clay ilyenkor saját bűnszervezetének egyik tagját hívja, aki remek kapcsolatokkal bír a rendőrségnél.
Alvezéreink között találjuk például Burke-öt, az ír banda forrófejű, alkoholista és rasszista vezetőjét, aki csak azért hajlandó félvérű főhősünk oldalán harcolni, mert úgy hiszi, ezzel talán sikerül olyan szövetséges mellé állnia, akivel később majd az őt is szorongató Marcanót is ki tudják iktatni. Aztán ott van a haiti csoportot irányító Cassandra, aki bőrszíne miatt szintén hátrányos helyzetből indul. Amíg Burke-kel legalább tárgyalóasztalhoz ül Sal Marcano, addig Cassandra és bandája sose kaphat bejárást az olasz maffiavezérhez. Végül pedig az előző részből ismert Vito Scaletta is csatlakozik hozzánk, akit Empire Bayből történő száműzése után ugyan vonakodva, de bevesz a helyi üzletbe Marcano. Igaz, a legkevésbé vonzóbb területek felügyeletét kapja meg Vito, így nem csoda, hogy kapva kap az alkalmon, amikor felbukkan Lincoln.
Szóval ha bajba kerülünk, akkor őket hívhatjuk telefonon. Többek között elterelést kérhetünk, felbérelhetünk keménykötésű segítőket, kiiktathatjuk a fényeket egy zárt helyiségben, megvesztegethetjük a zsarukat, hogy az akció idejére kerüljék el a környéket, vagy éppen felbérelhetünk egy mesterlövészt, aki küldetésünk alatt nyújt támogatást. A segítségnyújtás azonban nem lesz ingyen. Ha úgy érzik az alvezéreink, hogy kihagyjuk őket a buliból vagy másokat esetleg előnyben részesítünk, akkor simán elárulnak minket vagy sokkal drágábban fogják szolgáltatásaikat nyújtani.
A helyi bűnszervezetet vezető Sal Marcano elleni harcban további két támogatónk is lesz. Az egyik James atya, aki azt a helyi árvaházat vezeti, ahol Lincoln is nevelkedett. A készítők szerint James atya egy régi vágású fickó, így sokkal jobban tud azonosulni Lincoln bosszújával, hiszen ő még a szemet szemért elv alapján nevelkedett. Egyetlen percre se kérdőjelezi meg, hogy Marcanónak a tettei miatt meg kell halnia. Amiatt viszont sokkal jobban aggódik, hogy Lincoln mennyire sérül ebben a véres harcban, milyen egyéb járulékos károk árán sikerül megszabadulni a városra rátelepedő bűnszervezettől és annak vezetőjétől, miközben valószínűleg a közösség és a város is alaposan megissza a bandaháborúknak a levét.
A másik oldalon pedig ott van John Donovan, a volt CIA ügynök, aki Vietnamban szervezett titkos műveleteket, Lincolnnal karöltve. Kapcsolatuk kényszerű barátságra épült, együttműködésük mégis hatékonynak bizonyult. Donovan a háborúban szerzett tapasztalataira alapozva a következőket vallotta: "Öljétek meg mindent, Isten megismeri az övéit." Ez a felfogás pedig teljesen egybecseng azzal, amiben Lincoln is hisz, ráadásul mindketten vakon követik saját elveiket, így semmi se tudja őket letéríteni választott útjukról.
Még a rendőrök se, akiket lerázva végre célba vehetjük a klubot, annak is a hátsó bejáratát, ahol az óvatlan őr még nem sejti, hogy a következő pillanatban már átvágott torokkal, vérben úszva, üres tekintettel fekszik majd a földön. Egy másik őr felfigyel az óvatlanul okozott hangzavarra, így figyelmetlenségük majdnem a küldetésünk kudarcát is jelenti. Lincoln azonban a katonai kiképzésnek köszönhetően gyorsan reagál és egy váratlan, de brutális mozdulattal kését a kidobó szemébe szúrja, amit a biztonság kedvéért még párszor megismétel. Egy másik őr se jár jobban, őt hasfelmetsző módjára iktatjuk ki, hasát és mellkasát felvágva azonnal összeesik. A java azonban csak ezután jött. Beszivárgunk a bulizó tömeg közé, de az egyik fegyveres őr kiszúr minket és elszabadul a pokol. Tűzpárbaj veszi kezdetét, amiben ártatlan civilek is életüket vesztik. Lincoln azonban most sem esik kétségbe. Puskát ragadva kezdi el aprítani a rá támadókat, akiket aztán válogatott kegyetlenséggel csendesít el. A golyózáport végül egy jól célzott gránát nyomja el, amiben kiszemelt célpontunk is megsérül. Lincoln a jajveszékelő rossz fiút végül egy földön heverő géppisztoly csövével szembesítve küldi a túlvilágra. A holttestektől zsúfolt szórakozóhely csendjét végül egy telefonbeszélgetés töri meg. Clay egyik alvezérét hívja, aki mostantól felügyelni fogja az itteni üzleteket.
Viszont nem minden esetben lesz nyerő a nyers erő vagy a fegyverek bevetése. Az egyik küldetésben például Marcano pénzemberének, Tony DeRaziónak a társát kellene megszorongatnunk, DeRazio azonban sose hagyja el a házát, így Lincolnnak ürügyet kell találnia, hogy kicsalogassa a célpontot. Ebben Donovan lesz segítségünkre, aki két informátor elérhetőségét megadva igyekszik előrelendíteni az akciót. Mindkét kapcsolat eltérő információkkal rendelkezik, így érdemes ilyenkor mindkettőt felkeresni és a hallottak alapján eldönteni, melyik lehetőséget is választjuk. Főhősünk végül megtudja, hogy a keresett személy valójában Jimmy Cavar, DeRazio társa, aki az egyik építkezési területen intéz kétes ügyeket. A megszerzett információk birtokában könnyedén rátalálunk az építkezés egyik művezetőjére, akit egy kis testi fenyítés után szóra bírunk. Az újonnan szerzett információk segítségével már az építkezés helye is ismert, így csak rajtunk áll, mit teszünk, hogy a helyszínre látogasson Cavar. Belopódzunk az építkezési területre, C4-eket telepítünk, a robbantással pedig olyan mértékű kárt okozunk, ami komoly pénzveszteséggel is jár. Cavar szinte azonnal a helyszínre siet, amivel a vesztébe is rohan, hiszen az akciót megelőzően nem csak kiiktattuk az őröket, de segítséget is hívtunk, így túlerőben vagyunk. Viszont ahelyett, hogy embereivel együtt a túlvilágra küldenénk, akár szövetséget is köthetünk vele.
A fent leírtak ellenére a Mafia III-ról még mindig alig lehet tudni valamit. A harmadik rész valamikor jövőre fog megjelenni, PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra, és az már most látszik, hogy bár egészen új irányba indul el a sorozat, azért ez a Mafia még mindig magán viseli a sorozat jellegzetességeit. A bemutatottak alapján a játék technológiai oldalról is komoly előrelépés lesz, és ha hinni lehet az eddigi beszámolóknak, akkor New Orleans is egy igazi lélegző, vibráló város képét festi majd le, miközben a játékmenet is változatos kihívások és mellékküldetések egész sora elé állít minket. Lincoln pedig nem ismer majd lehetetlent, és családját védve bármeddig hajlandó lesz elmenni.
A játék PC-re, PS4-re és Xbox One-ra jelenik meg. Cikkünk a GameSpot, a GamesRadar, az IGN és a Game Informer előzetesei alapján készült.
Kapcsolódó cikkek
Elsőre nekem is fura ez most egy ilyen trailer után, mert ha nem tudnám minek a trailere ez, akkor mindenre gondolnék, csak arra nem, hogy ez egy új mafia folytatás...
Viszont ha már ennyire próbálnak gta riválisok lenni és hasonulni, akkor inkább a többféle karakter lehetőséget vették volna át tőlük valamilyen formában, mert ez a főhős akit a trailerben látni valszeg sok mafia rajongónak nem fog tetszeni, mert enyhén szólva nem éppen maffiás a jellege.
Az hogy milyen rasszba tartozik az egy dolog, de se öltöny és semmi hideg tekintet.
Magára a bejárható világra leszek főleg kíváncsi amit kapunk a sztori mellett, hogy mennyire él a gta-hoz képest.
Az viszont már alapból egy előny lehet, hogy itt valódi licenszelt verdákkal nyomulhatunk.
Persze.
Ezt a jatekok 99%-anal olvashatjuk.
Azan ugyanazt kapjuk mint elotte 633-szor.
Van olyan akinel ez a suket marketing maszlag meg bejon.
(koltoi kerdes volt)
Sajnos az emberek ekek es 70%-a meg akkor is beveszi ha mar latja a produktumot ami koszono viszonyban sincs a marketing szutyokkal.
-remélem is- egy GTA játékos ennek csak örül :-)
Viszont meghal a főnök és a három beosztottja (szerencsejáték, drog, strici) és egy korrupt rendőr megpróbálnak a helyére jutni. Eltérő karakterek, eltérő játékmenet, ki lesz a nyerő? Na EZ lett volna egy Maffia story, nem az amit itt kitaláltak. Biztos jó játék lesz de inkább lesz GTA utánzat mint Mafia rész.
Nekem a Godfather sorozat jön le, kb. ugyanazokkal a gagyi animációkkal televerve... semmi realitás!
Csak azt tudnám miért Mafia a játék címe? Biztos tanultak Hofitól: az se baj, ha nyúl, csak röfögjön....
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.