Ötödik részével tért vissza a vasút szerelmeseinek az egyik legmeghatározóbb sorozata, a Train Sim World, ami minden szinten igyekszik több és jobb lenni, mint az elődje. A feladat nem is ebben rejlett, hanem abban, hogy a rengeteg DLC-vel és add-onnal rendelkező negyedik részről megérje váltania a hardcore játékosoknak. Nézzük, mivel csábít a Train Sim World 5!
Mindig is imádtam a kötött pályás járműveket, holott nagyon sokáig alig volt lehetőségem utazni velük, sőt látni is csak vasúti átkelőkben láthattam vonatot. Látszólagos egyszerűségük és rejtett komplexitásuk révén különálló, izgalmas világot jelentenek a mai napig a számomra, így kérdés sem volt számomra, hogy belevetem magam a vasutas életbe, még ha csak virtuálisan is. Azt meg kell hagyni, hogy a készítők a vonatkezelés minden részletére kiterjedő tutorialt állítottak össze rövid, jól tagolt modulokból, sőt ha egy DLC-ben olyan mozdony szerepel, amelyhez addig még nem volt szerencsénk, ott is kapunk egy kis oktatást. Néha azért rezgett a léc, hogy veszi-e a játék a lapot, ha túl gyorsan teljesítettem a részfeladatokat, vagy nem volt egyértelmű, hogy hova is kellene állnom a mozdonnyal, és több percnyi próbálkozás után vette csak teljesítettnek a feladatot. Rendkívül kezdőbarát játékról van szó, legalábbis ami az oktatópályákat és az alapokat illeti. Ettől még nem lesz feltétlenül könnyen fogyasztható rétegjáték, sőt ellenkezőleg.
Ennek egyik oka az irányítás. A szimulátorok véleményem szerint PC-n érzik igazán otthon magukat. Kivételt képezhetnek a versenyszimulátorok a speciális perifériák miatt, de egy olyan komplex dolog, mint egy repülő vagy vonat, egérrel és billentyűzettel vezethető igazán, persze, csak ha az a célunk, hogy minél élethűbb legyen a dolog. Nem az ötödik résszel debütált a sorozat konzolon, mégis kényelmetlen volt az irányítás. Nem rossz, nem lehetetlen elvezetni a szerelvényt, de a jobb analóg karokkal való célzás mindenféle rásegítés nélkül igenis körülményes tud lenni. A főbb funkciók, mint a fékek és a gáz kezelése, valamint az ajtónyitás és az irányváltó kapcsoló működtetése is külön gombokhoz vannak kötve a kontrolleren. Igaz, ez már inkább arcade-os, semmint szimulátoros, viszont nagyon is kényelmes, és ha szeretnénk külső kameranézetből csodálni a vonatot és az elszaladó tájat, akkor pedig egyedüli opciónk lesz.
Alapvetően lesz is miben gyönyörködni, még úgy is, hogy maga a látvány felemás. Akárhol is jár a szerelvény, a táj kellemes hátteret biztosít neki, és ugyan közelről szemlélve azért itt-ott kilóg a lóláb, ez egyáltalán nem zavaró, lévén nem is ezen van a hangsúly, hanem a gépeken. A vonatok külseje nagyon jól néz ki, ahogy a vezetőfülke is, viszont a kocsik beltere inkább elnagyolt nem is annyira a textúrák, semmint a méretarányok miatt. Az emberek egymás ikertestvérei, és az útkeresés is képes vicces dolgokat produkálni. Az olyan grafikai bugok, mint a csukott tűztérajtón keresztül szenet lapátoló munkatárs is megmosolyogtató, de megbocsájtható, lévén nem akasztják meg az előrehaladást. A PC-s optimalizáció is ezúttal mintha picit jobban sült volna el, bár kétségtelenül még mindig hatalmas a gépigény, amihez mérten a táj azért sok hagy kívánnivalót.
És mihez kezdhetünk, ha a Call of Duty-kampányok hosszával vetekedő tutoriallal végeztünk? Az alapverzió mellé járó pár útvonal egyenként is több órányi tartalmat jelent, mivel mindegyiken több mint fél tucat feladat, valamit több száz kisebb cél is szerepel, amelyeket nem is lehet egyetlen menetben teljesíteni. Viszont így is feltűnő, hogy az alapcsomag mennyi szemtelenül szikár, minden másra ott az in-game store, ahol igen vastagon beárazva találhatjuk meg a különböző útvonalakat. Persze, ezek új mozdonyokat, pályákat és kihívásokat is jelentenek a számunkra. Talán ezen a ponton érezni még, hogy nem friss belépők az elsődleges célközönség, hisz hiába a barátságos fogadtatás, ez a játék a rajongóknak készült. 2024. október 17-ig a Train Sim World 4-hez vásárolt DLC-ket díjmentesen importálhatjuk az új játékba, így egy kicsit modernebb köntösben játszhatnak tovább kedvencükkel azok, akik akár több száz eurónyi tartalmat vásároltak az előző részhez.
Amiről még nem esett szó, hogy mégis, milyen élmény elvezetni egy 3600 lóerős, civilizált gépszörnyet? Azzal azért érdemes tisztában lenni, hogy ez egyszerre igényel magas fokú koncentrációt és kiváló monotonitás tűrést, mivel hosszú perceken át nem történik majd semmi, de résen kell lennünk, ha lassítani vagy megállni kell, esetleg a váltót kell átállítanunk. Nekünk kell minden kapcsolót működtetnünk, kezdve az irányváltó kapcsolótól a kabinvilágításon és az ajtó vezérlésén át egészen a szerelvény elindításáig és megállításáig, csakúgy, mint a való életben. Azért van pár könnyítés, például a térképen keresztül tudjuk előre beállítani a váltók segítségével az útvonalat. Gázolástól, karamboltól nem kell tartanunk (egyszer „véletlenül” belerohantam egy állomásba, de mivel nem kapott az épület ütközési felületet, egyszerűen átszaladtam rajta). Egy nyugis, laza élmény tehát a Train Sim World 5, kifejezetten podcast mellett élvezhető, persze, csak annak, aki szereti a vonatokat.
Ha esetleg megcsömörlenénk a vezetéstől, újdonság a jegyellenőr játékmód, ahol az utasok közvetlen biztonságáért és a jegykezelésért felelünk, az ajtók zárása és nyitása is a mi feladatunk lesz. Bár ez a mód nem pont az, ami miatt az emberek szeretek a vonatokat, kellemes színfoltot jelenthet két hosszabb pályaszakasz között.
Ajánlani egy ilyen játékot egyszerre könnyű és nehéz, hisz az ilyeneket első körben a rajongóknak készítik, akik nagyon is tisztában vannak azzal, hogy mit nyújt majd nekik egy ilyen játék. Másrészt minden szériába vannak frissen becsatlakozók, az utánpótlás. A Train Sim World 5 nagyon is egy rétegjáték, de annak egy igen jól sikerült darab, hisz mindkét tábornak kedvez. Ha meg tudunk barátkozni a borsos DLC árakkal, valamint a fejlesztőknek sikerült azt a pár idegesítő, illúzióromboló bugot is kiirtaniuk, akkor egy pompás vonatos élményt nyújt majd a vasútvilág szerelmeseinek.
A Train Sim World 5 szeptember 17-én jelent meg PC-re, Xbox Series X/S-re és PlayStation 5-re. Mi PlayStation 5-ön és PC-n is kipróbáltuk.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.