Valahol Írországban található egy erdő, mely annyira el van dugva, hogy még a térképeken sem lehet megtalálni. Bárki, aki beteszi a lábát az erdő mélyére, már nem kerül ki onnét élve, de holtan sem. Főhősnőnk, Mina is egy szerencsétlen véletlen során – a munkahelye megköveteli, hogy utazzon át az erdőn egy üzleti túra alkalmából – kerül az erdő mélyére, ahol a legelső furcsaság az, hogy semmilyen elektronika nem működik. A kocsi lerobban, akkumulátora használhatatlan lesz, a telefon először az északi mitológiából vett írásjeleket mutat, majd teljesen elsötétül. Mina elkezd bolyongani az erdő mélyén segítségért kiáltva, mikor megpillant egy őszhajú öregasszonyt, aki a Ketrecbe invitálja, mondván, ha Minának számít az élete akkor követi őt, hiszen nemsoká lemegy a nap és előjönnek a figyelők.
A Ketrecben aztán sorstársakra talál Mina. A többiekről megtudja, hogy ők is ugyancsak az erdő és ezáltal a figyelők rabjai, és minden este, miután lemegy a nap, a titokzatos épületbe kényszerülnek, ahol aztán a legátlagosabb hétköznapi teendőkkel szórakoztatják a lényeket, akik cserébe megkímélik az életüket.
A film eleje remek horrorhangulatot teremt, Ishana Shyamalan rendezői debütálása ügyesen használja a bevett elemeket, sőt olyan újszerű és ötletes megoldásokat is bevet, minthogy Minán kívül nem látunk mást míg be nem kerül az erdőbe. Egyedül Mina van fókuszban, a többi szereplő kivehetetlen és mellékes, egyedül a főszereplőt figyeljük. Egy technikai utalásnak is felfoghatjuk, ami kicsit előrevetíti a filmet, de mindenesetre frissnek hat és kellemes megközelítés.
A horror azonban hamar tovaszáll, szinte rögtön, ahogyan Mina belép a Ketrecbe, ott mintha Ishana sem tudta volna eldönteni, hogyan is szeretné folytatni a filmet: megmaradjon-e egy atmoszferikus rettegésnek vagy átcsapjon egy pszichológiai vetületbe. Utóbbit egyébként alátámasztaná a figyelők jelenléte, a kérdés, hogy miként is változik az ember viselkedése és természete, ha tudja, hogy megfigyelik őt. Ám pont ezen dilemma miatt innentől sajnos a film gyakorlatilag szétesik műfaji szempontból, és nem tud elköteleződni egyetlen opció mellett sem, a horror elszáll, de helyét semmi sem veszi át annyira hangsúlyosan, hogy emlékezetes legyen.
Sajnos nemcsak a film identitása esik szét menet közben, hanem a történet is: több csavarral is él a sztori, de míg ez a történet alapjául szolgáló regényben – hiszen könyvadaptációról van szó, amit azonos címmel írt A.M. Shine – valószínűleg nem okoz ekkora problémát, addig a nagyvásznon szétszakítja a rendező és ezáltal a nézők figyelmét is. Mindegyik csavar kissé más tónust és hangulatot ad a történéseknek, így pedig abszolút nem áll össze egy koherens végkifejletté a narratíva.
Színészi teljesítményt tekintve Oliver Finnegan játékán kívül – aki egyébként inkább mellékszereplő – nincsenek kiemelkedő alakítások, mind Dakota Fanning, Georgina Campbell, mind Olwen Fouéré és Alistair Brammer csak a kötelezőt hozza.
Shyamalan egyik legnagyobb ismérve – a misztikum előszeretett használatán kívül -, hogy kérdéseket hagy filmjeinek a végén, Ishana viszont nem. Vagy így szeretné elérni, hogy ne apja árnyékában kezdje rendezői karrierjét, vagy csak alapvetően túl direkten dolgozta fel a könyvet, de mindent lezár, mindenre van egy válasza. Ezzel nem is lenne baj, és maguk a megoldások sem borzalmasok, azonban nincs elég idő ahhoz, hogy az oda vezető utat felépítse a film, sokszor vagy kissé légből kapottnak tűnnek a lezárások, vagy csak egy teljesen más érzelmi hangnemet ütnek meg, mint például azt az öt perccel előtte látottak feltételezni engednék – ami lehetne egyébként egy remekbe szabott érzelmi hullámvasút alapja is, de sajnos egyszerűen nem eléggé emlékezetes maga a film, hogy egy ilyen utazásra vigyen magával minket.
Összességében nem rossz a film, remek gondolatok és ötletcsírák találhatók meg benne, maga a történet pedig – bár ez inkább a regény érdeme – ötletes, viszont túlságosan is kiforratlan a rendező munkája ahhoz, hogy egy emlékezetes, ténylegesen jó filmet lássunk a nagyvásznon. Nagyszerű film lehetett volna A figyelők, ott volt benne a lehetőség a kiválóságra, de sajnos nem azt kaptuk, amit a regény, a nézők vagy, en bloc a Shyamalan név érdemelt volna.
Gamekapocs értékelés: 6
Eredeti cím: The Watchers
Rendező: Ishana Shyamalan
Producer: M. Night Shyamalan, Stephen Dembitzer, Jo Homewood
Forgatókönyv: Ishana Shyamalan, A.M. Shine
Szereplők: Dakota Fanning, Georgina Campbell, Olwen Fouéré, Oliver Finnegan, Alistair Brammer
Zene: Abel Korzeniowski
Operatőr: Eli Arenson
Vágó: Job ter Burg
Gyártó: Blinding Edge Pictures, Inimitable Pictures, New Line Cinema, Warner Bros.
Forgalmazó: InterCom
Játékidő: 102 perc
Eredeti premier: 2024. június 6.
Hazai premier: 2024. június 6.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.