A volt PlayStation igazgató nyilatkozott az ipar trendjeiről
- Írta: osan
- 2024. március 9.
Layden véleménye már csak azért is érdekes, mert betöltött pozíciójának köszönhetően olyan szinteken is belátott az iparban és a tripla-A játékok témájában, melyek nem mindennaposak. Jelenleg tanácsadóként dolgozik és olyan cégeknek segít, mint a Tencent Games.
Az interjú elején a GamesBeat munkatársa arról kérdezi Laydent, hogy a blokklánc-technológiát miképp lehetne integrálni a mostani videójátékiparba. Layden a használt játékok eladása és a digitális játékok között vont analógiát, szerinte, ha meg lehetne oldani, hogy a kiadók is kapjanak részesedést egy-egy ilyen használt játék tranzakció után, akkor teljesen más felfogás venné körül a témát és egy „Kérlek, add el a játékomat!” mentalitás állna fent a digitális termékek életében is. Szóba kerülnek Web3-on készült, azon készülő játékok is, melyek egyelőre kizárólag interneten elérhetők és sem Androidon, sem iOS-en, más platformokon pedig végképp nem hozzáférhetők. Layden egy újabb összehasonlítást húz elő és az ipar jelenlegi stádiumát a Union Pacific Railroadhoz köti, hiszen kezdetleges kezdeményezésekről van szó, és mint minden témában, most is monopol helyzet uralkodik, mely ahogy fejlődik az ipar, úgy fog liberalizálódni is.
A legérdekesebb kérdés azonban Phil Spencer és az Xbox nemrég történt döntésére vonatkozik, mely következményeként Xbox-exkluzív címeket portolnak PlayStation- és Nintendo-konzolokra. Spencer akkor azt mondta, hogy mindenkinek szüksége van arra, hogy az ipar növekedjen, ezt pedig úgy lehet a legjobban elérni, ha minél több játék, minél több platformra elérhető. Layden egyetértett Spencer állításával:
„...Amikor a játékod költségei meghaladják a 200 millió dollárt, akkor az exkluzivitás az Achilles-sarkad. Csökkenti a megcélozható piacodat. Különösképp, ha live-service játékokkal vagy free-to-play címekkel dolgozol. Egy másik platform csak egy újabb lehetősége annak, hogy minél több játékost vonzz be. A free-to-play játékok esetében, mint tudjuk, a játékosok 95%-a egy fityinget sem költ. A biznisz a folyamatos változásról szól. Növelned kell az esélyeidet azzal, hogy újabbnál újabb lehetőségeket nyitsz meg. Ezt a PlayStationnek a Helldivers 2 mutatta meg, mikor egyidejűleg kiadták PC-re is. Újabb lehetőség, több ember...”
Az egyjátékos alkotásokról is beszélt, melyek esetében ugyanez a megoldás, még akkor is, ha „csak” 10%-kal több embert tudnak bevonzani a kiadók egy másik platformon.
„A világszerte használt konzolok száma – ha visszamész a PS1-es időszakhoz, vagy igazából bármikor, a felhalmozott konzolok száma sose lépi át a 250 milliót. Egyszerűen csak nem. A költségek viszont az idő haladásával egyre feljebb és feljebb kúsztak. Ugyanazoktól az emberektől veszünk el minél több pénzt így. Ez történt a pandémia alatt is, mikor rengeteg cég túlinvesztálta magát... Nem teszünk eleget ahhoz, hogy a nem konzoltulajokat bevonzzuk. Nem fogjuk az érdeklődésüket felkelteni, ha azt folytatjuk, amit most csinálunk. Ha a világ 95%-a nem akar Call of Duty-val, Fortnite-tal és GTA-val játszani, akkor mi több Call of Duty-t, Fortnite-ot és GTA-t fogunk készíteni? Ezzel senkit se fogunk tudni meggyőzni.”
Az interjú hátralévő részében tovább boncolgatják a free-to-play modellt, a blokklánc alapú játékok esélyét és létjogosultságát. A teljes interjút a GamesBeat oldalán találjátok.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.