Az ügyhöz közel álló források szerint a Google az eddigi modelljétől eltérő új megközelítést mérlegel, és fizetőssé tenné keresőjében a generatív mesterséges intelligencián alapuló eszközöket, többek közt az egyelőre tesztfázisban lévő Search Generative Experience (SGE) névre keresztelt fejlesztést, ami a felhasználók kereséseire MI által generált összefoglalókkal és releváns webhelyekre vonatkozó linkek ajánlásával tér vissza csevegéses formában – szellőztette meg a Financial Times. A keresőóriás 2000 óta kizárólag hirdetésekkel finanszírozza a terméket, és első alkalommal kötné díjhoz a keresőmotor bármely funkciójának használatát.
A cégtől nem áll olyan nagyon távol, hogy az AI fejlesztéseket fizetős csomag keretén belül nyújtson extraként meglévő szolgáltatásaiban, ott van például a Google One, amelynek van egy prémium AI-szintje is, 10 dollárral drágábban a „hagyományos” prémium csomagnál. Hasonló elvet követ a „Gemini Business”, ami havi 20 dollárért generatív MI-funkciókat ad a Google Workspace eszközökhöz. Míg az említett fizetős termékek a csúcskategóriás „Gemini Advanced” modellhez biztosítanak hozzáférést, addig a Google ingyenes opciót is kínál a sima, némileg gyengébben teljesítő Gemini alapmodellhez. Opciónak tűnik, hogy ezekbe a már meglévő csomagokba épülhet be a generatív képességekkel turbózott keresési élmény is.
Az elképzelést részletező források szerint a hagyományos, AI nélküli keresés természetesen továbbra is ingyenes maradna, de az extrákra előfizetők számára ugyanúgy láthatóak maradnának az elhelyezett hirdetések, tehát a prémium szint nem tenné reklámmentessé a keresőt.
Az elmozdulás egyben azt jelezheti, hogy a keresőcég számára a tavaly 175 milliárd bevételt generáló keresési hirdetések nem biztos, hogy elegendőek az AI-alapú keresés megnövekedett fenntartási költségeinek lefedéséhez. Az eddigi becslések szerint egy keresési lekérdezés futtatása egy fejlett neurális hálózaton (mint mondjuk a Gemini) tízszer többe kerülhet egy hagyományos kulcsszavas keresésnél, ami potenciális több milliárd dolláros többletköltséget jelenthet az üzemeltetők számára.
Mindezen felül kérdéses, hogy van-e kritikus tömegű piaci kereslet az AI-jal továbbfejlesztett keresésre - további részletek a HWSW-n.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.