Civilization V teszt

  • Írta: InGen
  • 2010. október 6.
  • civilization v, pc, sid meiers, teszt
Link másolása
Értékelés 8.6
Sid Meier láthatóan egy dologhoz ért igazán, s el is döntötte, hogy azzal fog foglalkozni, egészen addig, amíg az agya eléggé működőképes ahhoz, hogy átlássa egy Civilization-szintű játék design dokumentációját. De akármennyire is jól sikerült az ötödik rész, elképzelhető, hogy lassan egy friss nézőpontra lenne szüksége a sorozatnak.

Annak ellenére, hogy a Civilization mindig is csak egyfajta specifikus közönséget vonzott, hihetetlenül sikeres tudott maradni az évek során, s ma már az egyik legrégebbi PC-s játéksorozatként tarthatjuk számon. A legendás Sid Meier, és csapata, a Firaxis már évezredek óta dolgoznak a címen, s habár természetesen akadt néhány változás a brigádon belül az elmúlt pár évben, az ötödik résszel sikerült még tovább finomítani ezt a már egyébként is hihetetlenül kifinomult körökre osztott stratégiát. Örömhírem van: ha eddig annyira kerülted a Civilization játékokat, mint én az alkoholmentes sört, akkor az új epizódba nyugodtan belevághatsz. Sőt, inkább ebbe kezdj bele, mint az alkoholmentes sörbe, mert az egyenes út a guminőhöz, a Civ. viszont csak időt rabol el az életedből, viszont abból jó sokat. Talán a rabol nem is jó kifejezés. Inkább így mondom: a Civ. V-nek örömmel adsz az életedből napokat, heteket, vagy amennyit csak kér, mert tényleg annyira jó!


De először is nézzük meg, miről is van itt szó. A Civilization alapvetően egy körökre osztott stratégia, melyben kiválaszthatunk egy népet, akiket különböző módon győzelemre tudunk majd juttatni az idők során. Azt, hogy a játék hány korszakot ölel fel, és a terület mennyi szigetre (kontinensre) tagolódik, már mi állíthatjuk be, mint ahogy azt is, hogy mennyi ellenséges nációval szeretnénk megküzdeni. A legideálisabb és legélvezetesebb eset persze, amikor a kiválasztott piciny nemzetségünket a kezdeti időktől egészen a közép-távoli jövőbe kalauzoljuk el, s menet közben az egy városkával induló szerény törzsünkből egy világuralmat kivívó hatalmas nemzet kerekedik ki. S habár legtöbben a harc és a hódítás útját választják a teljes győzelem eléréshez, a Civ. nem is lenne igazán komoly, ha nem kínálna más opciókat is a nyerésre.


Éppen ezért kedvünktől vagy beállítottságunktól függően ötféle módon is befejezhetjük a játékot (illetve a hatodik az, ha menet közben kikapunk, de nem akartam ennyire pesszimista lenni). Szóval az első a már említett harci győzelem, amit a teljes uralmon keresztül tudunk megvalósítani. Az előző részekhez képest ez némileg egyszerűsödött: el kell foglalnunk és meg kell tartanunk egyszerre az összes ellenséges civilizáció fővárosát. Aztán lehetőségünk van diplomáciai győzelemre, amit úgy tudunk elérni, hogy megépítjük az ENSZ épületét, majd megválasztanak minket a szervezet vezetőjévé. Adott a kulturális elsőség lehetősége is, amihez ki kell aknáznunk a játék új kulturális pontrendszerét, és ki kell maxolnunk öt szociális ágat, majd be kell fejeznünk a Project Utopia névre hallgató… nos izé, projektet. Aztán a technológia megszállottai nyerhetnek azáltal, hogy megépítik az űrhajót, s elsőként küldik ki azt a világűrbe, de ha egyik sem jön össze, akkor szimplán az viszi el a játszmát, akinek a legtöbb összesített pontja gyűlik össze 2050-re.


Nos, látható, hogy bizony számos lehetőségünk van, s ezért egyáltalán nem mindegy, hogy milyen nemzetséggel vágunk neki a több évszázados útnak. Minden náció és a hozzá tartozó vezér kap bizonyos bónuszokat, így mindegyik egyfajta játékstílust, s a hozzá kapcsolódó győzelmi metódust képviseli. Ennek megfelelően, ha valami furcsa perverzió okán úgy gondolod, hogy a franciáknak kellene győznie (akiket a Gamekapocs szerkesztőség belsős beszélgetésein csak bárányégető kommunistáknak szoktunk titulálni), akkor az a legjobb, ha a kulturális elsőséget tartod szem előtt, ők ugyanis abban menők. Gondolom mindenki meg tudja tippelni, milyen nemzettel kell elkezdeni a játékot, ha harc útján szeretnénk magunk alá söpörni a világot. Persze ezeket mind figyelmen kívül lehet hagyni, s igazából bármilyen nép fiait és lányait el lehet vezetni bármelyik típusú győzelem irányába, minden abszolút a játékoson áll.


Az alaphelyzet tehát olyasmi, amiről bárki el tudja képzelni, hogy mókás és szórakoztató  lehet, ugyanakkor pepecselni kell vele. Nos, a Civilization már csak egy pepecselős cucc, de pont ettől olyan jó. Ami a legjobb azonban, hogy az ötödik részre már annyira letisztulttá vált az egész, hogy a játék komplexitásának, és tengernyi lehetőségének ellenére teljesen átlátható, érthető és kezelhető az egész, még egy újonc számára is. A menük, az ablakok fantasztikusan áttekinthetőek, ráadásul szinte minden területen rendelkezésünkre áll egy-egy tanácsadó, akik azonnal a segítségünkre sietnek, ha bármi sötét fölt akadna menet közben. Mindez kombinálva az okosan beállítható automatizálásokkal azt jelenti, hogy a Civ. V sosem terheli túl a játékost, az összetettsége sosem válik a hátrányára. Ráadásul a jó hírek itt még nem is értek véget.


A Firaxis ugyanis megszüntette a korábbi csapatrendszert, miszerint egyetlen csempényi térre több egységet is lehetett tenni, s együtt mozgatni őket, ami miatt a korábbi epizódban a harc teljesen nonszensz módon abból állt, hogy a játékosok egyetlen hatalmas sereggel gyalulták le a térképet, mindenféle különösebb taktikázás nélkül. Mostantól egy csempén csak egy osztag állhat, ami rákényszerít minket arra, hogy az egységeinket okosan helyezzük el, ráadásul megjelentek a távolsági harcosok is, akik -meglepő módon- messzebbről tudnak támadni. Szintén felfrissíti a játékmenetet a városállamok megjelenése: ezek alapból kicsi, függetlenül területek, akiknek küldetéseket csinálhatunk, lepaktálhatunk velük, az ellenségünkké tehetjük őket, vagy akár el is foglalhatjuk a kis drágákat. Az ellenséges civilizációk határain például kifejezetten előnyös tud lenni egy-egy szövetséges városállam, de a diplomáciai lehetőségek szinte határtalanok.


A rajongók köreiben sok ellentétes véleményt szült a vallási- és kormányzati rendszer megszüntetése, melyeket mostantól a kultúra helyettesít, amit „gyűjthetünk”,  és különböző ágakon különböző szociális intézkedéseket indíthatunk el belőle. Abban egyetértek, hogy a régi szisztéma talán változatosabb és extrémebb dolgokra adott lehetőséget, cserébe az új viszont sokkal értelemszerűbb, és jobban átadja a folyamatos fejlődés érzetét. Alapvetően tehát a Civ 5 számos okos újdonsággal és változtatással bővült, de sajnos akad néhány olyan része is, ami még mindig nem elég jó. Kezdjük rögtön a mesterséges intelligenciával, ami a legrosszabb kombinációval jellemezhető: agresszív és hülye, mint a többieket terrorizáló gyerek az általános iskolában.


A legtöbb esetben egyszerűen brutálisan agresszívan viselkedik: bármit próbálsz elérni vele, ha a közeledbe kerül, akkor megtámad. Sokszor akkora sereggel, hogy szinte semmi esélyed ellene, hacsak nem teszed félre a korábbi terveidet a tudományos vagy diplomáciai győzelemre, s nem kezdesz el teljesen a hadseregre fókuszálni. A helyzet akkor sem jobb, ha esetleg nálad a katonai fölény: hiába egyértelmű, hogy veszíteni fog, semmilyen követelésedet nem fogadja el, inkább várja a biztos halált. Éppen ezért sokszor kiábrándító és frusztráló dolog a gép ellen játszani, s ez bizony néhányszor tönkrevághatja az egyébként 6-8 órás meneteket. Persze mindezt kiküszöbölhetjük azzal, ha online ellenfelekre kényszerítjük rá a francia kultúrát (értsd: a bagettet és a vörösbort, sajttal), s nincs kétségem afelől, hogy a Civ 5 brutálisan népszerű lesz a neten, de mégsem tudok elsiklani az AI hiányosságai felett, ennyi év után semmiképp.


Aztán ott van a játékmenet tempója. Az rendben van, hogy lassú menetű, átgondolt, meg ilyesmi, de az nincs rendben, hogy sokszor körökön keresztül semmit nem tudunk csinálni, csak nyomkodni a következő kör gombot. Néha nem is értettem, hogy egy ennyi lehetőséget felvonultató játék mégis hogyan tud ennyire üres lenni, ráadásul ennyire sokszor. Ezért tényleg nagy kár, mert egyébként ezen, s a mesterséges intelligencia hiányán kívül szinte alig lehet hibát találni a Civ V-ben. A grafika nagyon egyben van, stílusos, kifejező, ráadásul csak a nagyon nagy meneteknél terheli meg igazán a gépet, a hanghatások és a zenék pedig továbbra is csúcsminőségűek. Habár amellett azért nem mehetek el szó nélkül, hogy Leonard Nimoy szinkronja eléggé hiányzik, így ezen a téren talán az előző rész jobban teljesített.


Szóval összességében az új Civilization egy nagyon addiktív, nagyon kifinomult játék, ami előtt könnyedén el lehet tölteni órákat anélkül, hogy közben bármilyen információt is befogadna az agyunk a külvilágról. Besötétedett? Nem gond! Nincs kaja? Nem gond! Daks meztelenül szambázik az Üllői úton? Nem gond! Az viszont sajnos gond, hogy néhány probléma már régóta fertőzi ezt a sorozatot, s habár a legtöbbre találtak megoldást (ha csak részlegesen is), még mindig akad pár olyan, amit egy ötödik részben már nem várnánk. Ezektől eltekintve azonban bárkinek maximálisan csak ajánlani tudom a játékot, s most először a kezdők is nyugodtan belevethetik magukat. A civilizáció immáron mindenkié!

29.
29.
pityokas
Opsz elrontottam, nah még1x:

Sziasztok! Most indítottam egy Civilization fórumot, ahol a civfanatikusokat szeretném összegyűjteni! Az oldal most indult így szerkesztőket és tagokat is szívesen várok! :)

http://http://civfanatikusok.proboards.com/index.cgi
28.
28.
pityokas
[b]Sziasztok! Most indítottam egy Civilization fórumot, ahol a civfanatikusokat szeretném összegyűjteni! Az oldal most indult így szerkesztőket és tagokat is szívesen várok! :)[/b]
i[url=http://http://civfanatikusok.proboards.com/index.cgi]http://http://civfanatikusok.proboards.com/index.cgi[/url]
27.
27.
kissadam007
hiba üzenet: d3dx9.dll fájl hiányzik.
Sajnos még a demo változat se fut nálam.
Esetleg tudja valaki mi lehet hiba?
DirectX -et telepítettem.
Nekem is gyerekori nagy kedvencem volt a civ2 verzió.
sportvideo@gmail.com
26.
26.
herlius
Csak ajánlani tudom mindenkinek. 3 napja csak ezzel játszok, tényleg megunhatatlan. Nem vagyok különösebben nagy Civ rajongó, utoljára még a 3-al játszottam pár éve, de az nem sokáig kötött le. Kuszának és átláthatatlannak tűnt egy idő után. Ez a rész viszont elképesztően profi lett, még a kisebb hibáival együtt is. Lehet, hogy a régi rajongóit nem nyűgözte le a játék, viszont ezzel a résszel szvsz újabb rajongókat szerzett magának. Én megadom neki a 9 pontot.
25.
25.
CSONTI123
#19: esetleg érdekel itt van magyarításról hírek:
http://magyaritasok.hu/forums/messages/2607/civilization_5_
24.
24.
poitiers732
ahham, tényleg jó játék:) de még jobb lenne, ha kiküszöbölnék az olyan valótlanságokat, hogy a lovag legyőzi mondjuk a helikoptert, és a tankokat. Kicsit idegesítő tud lenni, amikor egyetlen lándzsás harcos lealázza a modern seregemet xD
22.
22.
Optimist
Én utoljára a 2. résszel játszottam de akkor szinte semmi mással évekig, és bár nagyon tetszik az új rész, sok minden hiányzik például régen a különböző politikai beállítottság szerint más más egységeket fejleszthettünk pl. ha nagyon "zöldek" voltunk egy csoda elpusztította a 3 legszennyezetteb várost meg ilyenek. És amúgy is ezerszel több féle egység volt.
20.
20.
b0rs
Remek rész lett, főleg ez az új csapatrendszer, háborúk sokkal izgalmasabbak lettek + védtelenül is lett hagyni várost, vallás cuccos kicsit hiányzik, de legalább nem az dönti el a diplomácia kapcsolatokat. Népekből viszont nincs túl sok, bár azt valószínűleg kiegészítőkkel fogják orvosolni.
19.
19.
zoli0724
ingen még pár ilyen teszt és megbocsátok neked a mafia miatt
1. valaki tudja mikor lesz magyar verzió?
2. tiltakozok hogy a videóban arabok szerepelnek akik a moh tálibjaihoz hasonlóak amerika és a nyugati civilizációk eltörlésére törekednek(már írtam jack thompsonnak)
18.
18.
LiMiT
Egyik legjobb játék amivel mostanság játszottam! Totál ideköt és tényleg nem foglalkozok semmi mással!!! Nagyon nagyon megéri megvenni az fix! :)
17.
17.
mephi
Nagyon jó kis játék lett, javaslom a stratégia utálóknak is, hogy próbálják ki, mert tényleg élvezetes.
Ingen, hogy lehet üres köröd a játékban? A munkásokat irányítsd kézzel, ne automatán :)))))
Amúgy a cikk is jó lett, és az értékelés is reális.
16.
16.
Celeborn
13: érdekes amit írsz. Nekem Win7 x64 van fent, egy AMD X2 4200-as procival, 2GByte DDR1-es RAM-mal, fél gigás a videókártyám, és eddig egyetlen egyszer akadt ki a játék. Még jó, hogy van autosave. Persze ettől neked nem lesz jobb. Bocs, megoldást nem tudok.
15.
15.
AKI94
Attól kérdem aki már próbálta, játszott vele:
Ebben is vannak Scenario-k mint a IV-esben? (pl Europa, ókori Európa stb.)
14.
14.
p.balou
13: Te véletlenül nem Sajószentpéteri vagy? Az a vezetékneved mint az osztálytársamnak :D
Amugy a teszt jó mint mindig, InGen műve magáért beszél...
13.
13.
zadori75
nagyon tetszik a játék, csak sajnos nekem elég gyakran fagy... főleg amikor már sok egységem van... lehet nem elég erős hozzá a gépem... egy acer aspire 7740g 8 GB memory, intel core i5 430m proci, ati mobility radeon HD 5650 1GB memory-val... elvileg bírnia kellene, de sajnos nekem egy idő után fagyni szokott.... valaki tud esetleg valami megoldást ? ja windows7 van rajta, minden eredeti... egyébként kiptóbáltam az xbox-os civ revolutiont is, tegnap letöltöttem live-ról. egész jópofa és néhány dolog jobban tetszett benne mint az 5-ben...
12.
12.
Top Secret
Nem szeretem ezt a műfajt de ez kivétel TETSZIK grat a teszthez.
11.
11.
betoltes
Én úgy tudom, hogy Sid Meier már csak névadója a sorozatnak, érdemi munkát már nem csinál a játékban...
10.
10.
Sethiran
Játszom vele egy ideje, nagyon egyben van, és bár nem vagyok kezdő CIV-fan a korábbiakban (III, IV) zavart a nehéz hadászati rész (városfoglalás egy rémálom volt). Itt viszont egy kicsit talán könnyebb lett. A városállamok nagyon jó újítás, a diplomácia bár kifinomult a végletekig, de valóban nem érzékeli mindig jól a gép az erőviszonyokat. Az oszd meg és uralkodj viszont működik. Két népet egymás ellen ugrasztani majd mindkettőt hátba támadni, nos ez itt nagyon működik. Szerintem a legjobb CIV lett.
9.
9.
Eltiron
Számoltam vissza a napokat, hogy mikor jön már... Ehhez képest kimondottan csalódás. A 4. rész volt eddig a legjobb (meg persze az első), egyet kell értenem a MI-ről írtakkal, ezenkívül szvsz a vallás kihagyása is hiba volt. Ez nálam bizony csak úgy 80% körüli, hiába tényleg szép...
8.
8.
Celeborn
Egyetértek azzal, miszerint a kezdők is belevethetik magukat... Én ugyanis próbáltam már régebbi Civ-et és olyan szinten nem értettem... ez viszont nagyon király. Bár a hülye franciák mindig beszólnak, hogy ne merjek arrafelé terjeszkedni. :) Ami a gépigényt illeti, nekem 4 éves a gépem és müxik a játék.
7.
7.
Lachgas
#2: Még anno megvettem a C: Revolutiont (PS3), a játék maga tényleg jo csak annyi problémam volt vele hogy gyors volt benne a fejlödés és mire belemerült az ember addigra már vége is lett.
6.
6.
Scoo
Nem hiszem, hogy olyan baromi nagy hardver igénye lenne a játéknak.
3.
3.
gamerkifli
#2: Hát ezaz hogy engem nem nagyon vonz ez a stílus! amúgy meg tök jó teszt lett grat! (Y)
2.
2.
InGen
#1: Xbox 360-ra (és PS3-ra) két éve jelent meg a Civilization Revolution, ami szintén nagyon jó! Ha érdekel a műfaj, akkor azt érdemes kipróbálni.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...