Azt hiszem, abban mindannyian egyetérthetünk, hogy a tavalyi FIFA volt az eddigi legjobb, legteljesebb dolog a sorozat életében. Úgy gondolom abban sem tér el nagyon a véleménye senkinek, hogy habár a játékmenet még mindig inkább a pörgős, árkádosabb érzés, s nem a pontosabb szimuláció felé húzott, a végső élmény magáért beszélt, s imádtuk. Ehhez hozzáadtak a srácok még néhány újdonságot, aminek hatására úgy gondoltam, hogy megérdemli azt az egészen magas pontszámot, amit tavaly kiosztottam a FIFA 10-nek. S úgy éreztem jól cselekedtem, a lelkiismeretem nyugodt lehet, hiszen egy jó játék kapott jó értékelést. Ez a kellemes érzés egészen addig tartott, amíg el nem kezdődött nyáron a foci világbajnokság, s rá nem döbbentem arra, hogy habár a játék tényleg jó, valamiért közel sem adja vissza azt az élményt, azt a pörgősséget, azt a hajtást, amit egy igazi meccs közvetítése tud nyújtani.
Az anekdota szerint az idei Madden azért sikerült kiemelkedően zseniálisra (ahogy azt fojesz cikkében is olvashattátok), mert a vezető designer előre látta, hogy a sorozatnak komolyan más irányokba kell elindulnia. S ahhoz, hogy ezt véghezvigyék, leültek megnézni a szezon egyik legjobb NFL meccsét a nagyágyú, John Madden társaságában, aki rengeteg tippet adott nekik arra nézve, hogyan tudnák átültetni az igazi sport energiáját a konzolokra. S habár az idei FIFA is fejlődött a tavalyihoz képest, valamiért az a furcsa helyzet állt elő, hogy ugyan a játékmenet realisztikusabbá vált, ettől a hangulat mégsem közeledett az igazi sporthoz, viszont cserébe sokszor nehezebb és frusztrálóbb lett.
Kezdjük mindjárt a passzolás rendszerével, ami jelentősen átalakult a tavalyi verzióhoz viszonyítva, főként a realizmus és a több lehetőség érdekében. Ehhez mindkét oldalon (a passzolónál és a fogadónál is) több szempontot vizsgál a játék, ami azt jelenti, hogy az átadások sokkal nehezebbé, kiszámíthatatlanabbá, viszont sokkal inkább valósághűvé váltak. A FIFA 10 passzrendszere eléggé előre látható módon viselkedett, szinte teljesen mechanikus dologként működött, így kevés gyakorlással minden csínját-bínját be lehet tanulni, aminek köszönhetően mindenki pontosan tudta, hogy az adott gomb lenyomására mi fog történni. Ez persze hosszú távon nem kedvezetett a meccsek változatosságának, s a használható taktikák sokszínűségének sem, de úgy éreztük, ez így van rendjén.
A FIFA 11-ben azonban passzoláskor már egy csomó tényező befigyel: a mozgási sebesség, az egyensúly, az irány, a tempó, a játékos képességei, az időjárás, és még számos más dolog. Ezen kívül az időzítés és az erő még mindig nagyon fontos, amit ráadásul az új passzolós csíkon kell jól belőnünk. A helyzet nem vált könnyebbé a fogadó oldalán sem: itt most mindennél jobban számít a pozíció és a stabilitás, ráadásul a jó levételt ismételten csak egy rakás külső dolog befolyásolja. Ráadásul még erre jön a továbbfejlesztett fizikai kontaktusokat szimuláló rendszer, aminek hála a test-test elleni küzdelem direktebb, durvább és keményebb mint valaha. A fizika fejlődése egyébként több helyen is tetten érhető: a játékosok tényleg igazán küzdenek a labdáért, sokszor képességeiken felül próbálják megszerezni azt, s az egész valahogy sokkal valószerűbb, sokkal energikusabb mint korábban.
Mindebből tehát az következik, hogy a FIFA 11-et kicsit több idő megszokni, mint az elődjét, így kezdetben jó sok amatőr megmozdulást, és abból eredő gólt láthatunk majd. Azaz láthatnánk, mert a pontszerzés is kicsit nehezebb, mint korábban, ami főként annak tudható be, hogy a tavalyi részben a kapusok egy mexikói tekilagyár palackozóemberének intelligenciájával rendelkeztek. Ezen aztán az EA Canada javított egy kicsit a World Cup kiadásban azáltal, hogy a hálóőrök nem rohangáltak eszeveszettül mindenfelé, ahol semmi dolguk nincs, hanem feladatuknak megfelelően a kapu védésére koncentrálnak. Ez az egyik, a másik pedig az, hogy most már sokkal nehezebben kivitelezhető mindenki kedvenc taktikája, hogy pár méterre megközelítjük a kaput, átemeljük a labdát a szerencsétlen gólőr (szeretek tükörfordítani) felett / mellett, s a másik játékosunkkal bepöccintjük a lasztit.
A meccsek végkimenetelét ráadásul elméletileg elég erősen befolyásolná az egyes játékosok viselkedése, s a különleges képességeik. Ismét csak elméletileg, de erre szolgálna a hangzatos nevű Personality Plus rendszer, ami meghatározza, hogy az egyes csapattagok milyen képességekkel rendelkeznek, miben erősek, vagy éppen miben gyengék. A klasszikus példa erre persze Rooney szokott lenni, akit mindenki rövidtávú terminátornak állít be, ami azt jelenti, hogy a távoli lövésekkel körülbelül annyira sikeres, mint India az autógyártással. Éppen ezért ennek megfelelően kellene játszanunk vele, tehát ajánlatos lenne kerülnünk például a félpályáról leadott atombombákat. Azért mondom, hogy elméletileg, mert habár a rendszer alapvetően tényleg működik, s megfigyelhetőek némi különbségek a játékosok között, a sztárok még mindig messze nem emelkednek ki annyira, mint amennyire egy igazi meccsen, egy igazi csapatban. A valóságban sokszor látjuk azt, hogy egy-egy csapatot teljesen egy adott sztárjátékos visz a hátán, akinek a teljesítménye egyedül képes lerombolni az ellenfelet. Na, itt ez sajnos még mindig nincs meg.
Az idei rész egyik nagy újdonsága persze a 11 vs. 11 online mód, ahol ezúttal már -mindenki őszinte örömére- megszemélyesíthetjük a kapust is. Ami poénos, körülbelül 5 percig, aztán inkább bekapcsoljuk a tévén a kép-a-képben lehetőséget, hogy amíg arra várunk, hogy történjen valami a játékban, legalább tudjunk nézni egy igazi mérkőzést. A helyzet egyébként főként offline meccseken rossz: ha itt szeretnénk beleugrani a kapus bőrébe, és nézni, ahogy a mesterséges intelligencia által vezérelt polygongyerekek szenvednek a pályán, nos, akkor körülbelül akkora élményben lesz részünk, mintha csukott szemmel próbálnánk meg elolvasni a Harry Pottert. Online azért alkalomadtán mókás dolog védeni a hálót, amiben egyébként több dolog is a segítségünkre lesz: egyfelől a kamera bemozog emberünk háta mögé, így jobban átlátjuk az eseményeket, aztán pedig a játék egy jelzéssel mutatja az optimális helyet, ahova állnunk kéne, illetve csíkokkal adja tudtunkra a labda lehetséges röppályáját.
A FIFA 11 másik fő újdonsága az új karriermód, ami tulajdonképpen a korábbi Be a Pro, és a Manager mód összeolvadásából jött létre, és több szempontból is elég jól sikerült. Egyrészt választhatunk, hogy játékosként, menedzserként, vagy esetleg a kettő kombinációjaként szeretnénk végigmenni a 15 éves karrierünkön. Ha az elsőt választjuk, akkor túl sok meglepetés nem fog érni, egyengetjük piciny karakterünk útját, ahogy eddig. Menedzserként persze figyelnünk kell az egész csapatra, s az egyéni teljesítményekre is, amiben nagy segítségünkre lesznek az edzői visszajelzések, ráadásul szerződtetéskor is sokkal több lehetőséget kapunk, hiszen most már két menetben tárgyalhatunk a kiszemelttel. A probléma azonban alapvetően az, hogy a két közepes játékelem összeolvadásából létrejött karriermód ugyan sokkal jobb, mint előtte a két különálló összetevője, ám még mindig csak közepes.
Egyszerűen nem akarom elhinni, hogy a 2010-ben még mindig annyi egy sportjáték karrierrmódja, hogy játékbeli e-maileket kapunk az eseményekről, s egyébként meg egy naptárhoz igazodunk. Még az olyan anyagokba is tudnak érdekes dolgokat belevinni a kreatívabb fejlesztők, mint a ralijátékok, vagy a Forma-1, pedig azokban sokkal nehezebb ezeket összehozni. Ezzel szemben a foci esetében egy csomó dolgot ki lehetne használni, hiszen tizenegy darab egomániás, túlzottan gazdag pojácáról beszélünk, akiknek a menedzselése sokkal több kihívást és érdekességet tartogat a valóságban, mint amit bármilyen más sportban látunk. Ráadásul a prezentációtól sem vagyok elájulva: igen, letisztult és átlátható, megüti a 2010-es mércét, de közel sem olyan frankó, mint a Madden. Pedig egyébként ez az egész karriermód hatalmas siker lehetne: az alapok már megvannak, a rendszer láthatóan egész jól működik, csak éppen teljesen lélektelen, és nagyon kevés kihívást vagy motivációt képes nyújtani.
A játék egyébként szépen fest, kiválóan szól, a jól bevált magyar kommentátor páros, Hajdú B. István és Faragó Richárd pedig hozza az eddigi magas színvonalat. S akkor még nem beszéltem a soundtrackról, ami többek között Massive Attack, Gorrilaz és Linkin Park számokkal próbál levenni minket a lábunkról -teljes sikerrel. Ezen kívül a FIFA 11 sok apróságon javít az elődhöz képest: megváltoztak a gagyi, gól utáni örömködések, s kaptunk különböző formájú hálókat (a rajongók már régóta lobbiznak ezért), de a legjobb talán mégis a Replay Theater. Itt a visszajátszások végén az engine automatikusan legenerálja a leglátványosabb részeket, majd ezt elmenthetjük (végre) lokálba, igaz, csak alacsonyfelbontású videó formájában -de legalább a visszanézéshez nem kell belépni a játékba.
Szóval összességében úgy tűnhet, hogy a FIFA11 mindenben jobb mint az elődje. Sokkal realisztikusabb, jobban felépített a karriermódja, s úgy általánosan is ez a legteljesebb, legjobban kialakított focis csomag, ami a piacon van. Jogos lenne tehát, hogy akár még több pontot kapjon, mint a tavalyi epizód. De mégsem ez a helyzet. Talán furcsának fog tűnni, mert a FIFA 11 tényleg egy programozói, egy technikai mestermunka, de kicsit úgy tűnik, mintha ez vezette volna a fejlesztést. Mintha a készítők megnézték volna a tavalyi állapotot, ami alapján megállapították, hogy ha mindent valószerűbbé tesznek, azzal előrébb megy a sorozat. S ez egyébként igaz is, mert tényleg előrébb ment, csak éppen élvezetesebb nem lett tőle. A FIFA 11 tehát -ironikus módon- kicsit rosszabbá vált azáltal, hogy jobbá akarták tenni.
Nekem nincs nagy bajom a FIFA11-el, de 2 dolgot nem tudok megérteni, pedig évek óta tolom a FIFA játékokat. PC-s verzióról van szó.
Az egyik kérdésem: néha mikor jönne egy meccs és remek állapotban van a csapatom (Manchester United), akkor elkezdeném a meccset (ez menedzser-mód) és azt írja hogy változtassak a keretemen, vagy adjam fel a meccset. Majdnem az egész csapatot lecseréltem az ifi játékosaimra de nem engedett játszani. ez mitől van? mit tegyek hogy ne kelljen feladnom?
A másik dolog: A Menedzser- Módban a csapatom mint mondtam a Manchester United , és megcsináltam a saját karakteremet is a játékban azzal a tervvel hogy bekerül a csapatba. de nem tudom betenni oda. Most hogy lehet a menedzser-módos csapatba betenni a saját játékosomat? egyáltalán lehet még ilyet csinálni? mert az előző részekben lehetett.
Előre is köszi a segítséget!
Amin változtatnék, az a bírók hozzáállása. A meccsek 90%-ban ellenem fújnak, és olyan szabálytalanságra adnak lapot, ami egy megyei B-ben nem számít annak, nemhogy egy elit bajnokságban, de bezzeg ha ellenem követik el ugyan azt, arra semmit nem fúj a spori. Nem kicsit frusztráló ez egy idő után.
A másik csiszolnivaló a magyar kommentárban van. Nem elég, hogy ugyan azokat a poénokat és oltásokat sütik el évről évre, leszámítva egy-két újat, de néha olyan baromságokat beszélnek, hogy az már fáj. Minden labdaszerzésemért piros lapot akarnak adni, és ha hazai pályán nem szerzek az első 15 percben minimum 2 gólt egy kiscsapat ellen, akkor már nem én vagyok az esélyes. Plusz ha 20-25 méterről durrantok egy gólt (nem gyakran fordul elő, de néha eleresztek egy bombát) akkor azt rutin, "ezt vártuk tőle" gólnak titulálják, de ha az ellenfél 2 méterre a kaputól bebelsőzi, az már a hónap gólja. Vagy a kedvencem az volt, amikor megnyertem a BL-t, és mit mondanak? "Változatlanul, versenyben vannak a kupáért". És ezt mind a Liga, mind az F.A. Kupában is elsütötte egyszer.
A harmadik változtatni való, illetve ezt inkább csak csiszolni kéne, a menedzser módban, a tehetségkutatás. Nos, ha mind a tehetségkutatót, mind a tárgyalót kimaxolod 10/10-re, akkor potom összegért tudsz beszerezni fiatal, de nagyon jó, 80-85 képességponttal rendelkező játékosokat. Potom összeg alatt 4-5 millát értek. Aztán a következő átigazolási szezonra felmegy az áruk 10-11-12 millára, és kaszálsz rajtuk. Ezt megcsinálok 2 átigazolási szezon alatt, és már is milliárdos vagy. Én most a MU-val a harmadik szezonom felénél, 4 fiatal tehetséggel az eladási listámon és 148 millával a kasszában kezdtem neki a januári átigazolási szezonnak. Eladtam ezt a 4 fiatal, potom összegért megvett játékost, ami 48 millát hozott a kasszába. Ezt hozzáadom a 148-hoz és lesz 196 milla. Bár nem akartam új, nagy és költséges sztárokat a csapatba, de ezzel az összeggel úgy döntöttem, hogy még is bevásárolok picit. Íme:
I.Akinfeev KAP (CSKA Moszkva) 30 milla
S.Defour KK (Standard Liége) 15 milla
G. Bale BK (Tottenham) 15 milla
E. Hazard JK (Lille) 25 milla
Ez összesen 85 milla, amit ha levonok a 196-os költségvetésemből, marad 111 milla. A csapat erősödött, a kassza még mindig tele, és nem tudok mínuszba kerülni, ami a fizukat illeti. Ennyi. Mondjuk ha nem elit klubbal kezdesz, nem biztos, hogy véghez tudod ezt mind vinni, de ettől még, kicsit bonyolíthatnák a rendszert.
Szóval összességében én nagyon megvagyok elégedve, és 9 pontot adnék neki a 10-ból. Elnézést, hogy túl hosszú voltam.:-D
de a 11-re azért kiváncsi vagyok, most tök jo hogy realisztikusabb meg minden, és ezért akarom kiprobálni :D
de azért a jo grafikával kapcsolatba megjegyezném, hogy az első képen aki elrugta a labdát (valahol középen áll a csávo) , elég furán keresztbe tartja a lábát...
és az utolso képen , ahol meg a palinak a lábfeje belelog a másik combjába... hát...
remélem egyszer csinálnak olyan "tv showt", hogy a játéban/játékbol csinálnak egy bajnokságot..... :)
A PC-s FIFA 11 az a FIFA 2010 konzol átirata.
Én a PC verzióval tolom, és hát az a bajom, hogy rohadtul elbutított a verzió a konzoloshoz képest: nincs Be a GK mód sem, nincs benne a Be a Pro + Manager mód keverék, és a Personality+ cuccok is hiányoznak .
Kérdés:
Lesz később valami kiegészítő-csomag, ami beteszi a fent említett dolgokat?
Am nekem is tetszik az új FiFA, februárba lesz rá keret! :D Addig a fontosabbakat :D.
Világklasszisban egyébként jó.
A virtual pro fejlődési renszere kurva jó lett nagyon kitalálták.
Hirtelen ennyi.
Thankx
Aki focizott már valaha az tudja h a lövés rendszer ott irreális volt és egy jó golt nem lehetett lőni.
A 11 élvezhető és mindenben veri az előzőket.
Menedzser mód az tényleg lagymatag.
A kommentátorokat meg le kéne cserélni mert jónak tünt pár éve h lesz magyar kommentár de mostmár nagyon gyenge az h +pár mondatot benyőgnek és le van tudva.Én már ki is kapcsolom.
Stadionokon is lenne mit fejleszteni.
Pl.: melegitő játékosok, nem egybeolvadt közönség, járkáló edző, élethű kispad mint az NBA-ben.
Sőt az NHL és NBA-ből átvehetnék a közönséget mert ott van élet.
Meg mostmár külön élethűbb karakterek kellenének mert jólenne de nem úgy h egymásba olvadnak mint a WOW-ban.
A kezezés jó h beletették de igazán akkor lehetne 100%-ig kihasználni pl. 16-oson belül is ha a játékosok erre is figyelnének mint az életben és nem csak rohangálnak aztán jón a 11-es.
Egyébként Alapban beállitva jó lett.
A "harc" rendszer is jó nem úgy mint eddig hogy ha jött a védő beakaszt és ennyi volt hanem küzdeni kell érte.
...
Ha elolvastad egészségedre.
Thank you.
A karrier módban tényleg hatalmas lehetőségek vannak jövőre mondjuk koncentrálhatnának erre (is).
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.