...a site anyagi nehézségei miatt csak most, kissé megkésve vesszük górcső alá a sikeres rali szimulátor legújabb epizódját.
A Dizzy játékaival elhíresült angol Codemasters fejesei, a Darling fivérek a kilencvenes évek végén kezdtek el játszani a gondolattal, hogy vásárolnak pár komolyabb sportlicencet, végül választásuk autós témában az angol TOCA Touring Car versenyjogokra és Colin McRae akkori abszolút rali bajnok nevére esett. A cég első TOCA Touring Car játéka, a TOCA Touring Car Championship 1997-ben jelent meg PlayStationre, ez amolyan NASCAR szerű, aszfalt utas, körpályás, szériaautós verseny volt, ha valaki nem ismerné, az első Colin McRae játék, a Colin McRae Rally pedig szintén PlayStationön debütált, 1998-ban, ami egy korrekt rali szimulátor volt. Bár ez utóbbi természetesen más jellegű anyag volt, és másfajta terepen is zajlott, érzésem szerint a programozók azért rengeteg rutint felhasználtak újra a TOCA Touring Car Championshipből is a fejlesztése során. Mindkét játék hosszú, máig is futó, és már biztosan a jövőbe is nyúló sorozattá hízott. Mivel a cikkünk tárgya egy Colin McRae játék, lássunk ennek a sorozatnak a főbb állomásait. Az első Colin McRae Rally-t portolta a cég kicsit késve, 2000-ben PC-re is, továbbá írattak belőle még később, 2001-ben egy vérszegény, felülnézetes GameBoy Color átiratot is. A folytatás meglehetősen eredeti sorszámot kapott, Colin McRae Rally 2.0 cím alatt jelent meg 2000-ben PlayStationre és PC-re egyaránt, a PC-sek tehát egy éven belül két Colin McRae játékot is kaptak. Ezt hosszabb szünet után egy szinte teljesen újraírt, szabványosabb sorszámú folytatás követte, a Colin McRae Rally 3, ami 2002-ben jelent meg Xboxra és PlayStation 2-re, 2003-ban pedig PC-re, ebből egyébként fejlesztettek Gamecube verziót is, ami végül nem jelent meg. Mellékszálnak tekinthető a szintén 2002-ben piacra került GameBoy Advance-es Colin McRae Rally 2.0 is, ami természetesen nem a nagy testvér portja volt, hanem szintén csak amolyan más technológiájú átirat, az autók már ebben is 3D-sek voltak, a pályák azonban csak Mode 7 rutinnal voltak megjelenítve. Végül elérkeztünk a cikk tárgyát képező Colin McRae Rally 04-hez is, ami PlayStation 2-re és Xboxra még tavaly szeptemberben jelent meg, PC-re pedig idén tavasszal, ez ismét érdekesebb alcímmel rendelkezik, ami sejteti, hogy a sorozat több mint tíz részre van tervezve. Ennek ellenére a jelenlegi tervek szerint a következő rész, amin már dolgozik a Codemasters, tehát biztosan meg fog jelenni, mégsem Colin McRae Rally 05-ként kerül majd piacra, hanem Colin McRae Rally 2005-ként, így akár több tízezer éven át is folytatható lesz a sorozat, hehe.
A sorozat felsorolt PlayStationös, GameBoy Colorös és GameBoy Advance-es epizódjaival én is játszottam behatóbban, ha nem is kattantam rájuk ezerrel, cirka másfél napig lekötöttek, a sorozatból egyedül a cikk tárgyát képező epizódot megelőző rész, a Colin McRae Rally 3 maradt ki az életemből, ami sajnálatos, hiszen leginkább azzal kellene összehasonlítani a Colin McRae Rally 04-et, és levonni a következtetéseket, hogy egy év alatt mennyit fejlődött a játék. Mivel e téren személyes tapasztalataim nincsenek, én gyakorlatilag új anyagként mutatom be a negyedik epizódot, azt mindenesetre leszögezem, hogy többek szerint a két játék pályái teljesen megegyeznek, csak meg vannak tükrözve, így az előző rész tulajdonosai számára talán az új epizód nem képvisel akkora értéket, persze azok számára, akik a harmadik részről hozzám hasonlóan lemaradtak, a Colin McRae Rally 04 a rali szimulátorok aktuális királya.
Az általam tesztelt PlayStation 2-es Colin McRae Rally 04 a korábbi verziókhoz és a játék többi portjához hasonlóan nagyon átlátható, eredeti, elegáns, frankó designú menürendszerrel jelentkezik be. Gyakorlatilag négy játékmódot érhetünk innen el, leggyorsabban a Quick Race-szel indulhatunk játékba, ekkor teljesen véletlenszerű pályán szintén véletlenül sorsolt autóval mehetünk egy menetet. A Stage menüben szabadon választhatunk pályát és autót, úgy teljesíthetünk egy versenyt, a Rally menüben pedig számos, maximum hatpályás versenysorozat közül választhatunk, sőt teljesen saját versenysorozatot is összeállíthatunk a már megnyitott pályákból. Végül van még a Championship menü, ez a bajnokság, főjáték, vagy karriermód, ha úgy tetszik. Itt egy rendes rali szezont kell végigjátszanunk a valódi szabályok szerint, sorra jönnek az országok, ezeken belül pedig változóan hat vagy hét pályát kell teljesítenünk, itt az időnket is összevetik a többiekével, ez alapján kapunk helyezést és pontot az adott versenysorozaton és az egész bajnokságon belül. Itt két pályaszakaszt kell teljesítenünk minden nap, tehát rendszerint reggel és este egyet-egyet, ezek között nem szerelhetünk, tehát vigyáznunk kell az autónk épségére is, a nap végén, a következő nap előtt pedig meghatározott időből kell gazdálkodnunk a szerelés során, tehát ekkor sem jó, ha ripityára van törve a kocsi. Néhány országban van egy hetedik, nem szabványos, mesterségesen kialakított rallycross pálya is, ahol igaz kettéválasztott sávokon, de egy valódi autó ellen is versenyezhetünk, nem csak az idő ellen, mint a többin. A meglátogatható országok egyébként: USA, Japán, Svédország, Ausztrália, Finnország, Spanyolország, Egyesült Királyság és Görögország, így összesen 52 pálya van, plusz elnyerhetjük a tükör módot is. Sajnos kezdetben nem minden pálya áll rendelkezésünkre, először a bajnokságon kell teljesítenünk sok pályát, így nyerhetjük el őket, meg a plusz autókat is, a bajnokságból azonban könnyű kiesni, ha nem teljesítjük a pontlimiteket, mindez valahol rossz a gyengébb játékosok számára, de növeli a szavatosságot.
Autóból nincs túl sok, de állítólag az előző részben egyedül Colin McRae jó öreg Subaru Impreza-ja volt elérhető, annál azért itt nagyobb az alapkínálat is, amit jó teljesítménnyel még növelni lehet. Az alapban elérhető vagy megnyerhető autók sorban az alábbiak, az alábbi leosztásokban. A négy kerék meghajtásúak: Citroen Xsara Rally Car (ezzel versenyzett Colin McRae újabban, ha jól tudom), Subaru Impreza WRX 44S Rally Car, Ford Focus Rally Car, Mitsubishi Lancer EVO V1 Rally Car és Peugeot 206 Rally Car. A két kerék meghajtásúak: MG ZR Super 1600 Rally Car, Citroen Saxo Kit Car, Ford Puma Super 1600 Rally Car, Fiat Punto Super 1600 Rally Car és Volkswagen Rallye Golf. A B csoportú, régen használt, ma a túl nagy teljesítményük miatt túl veszélyesnek ítélt, és hivatalos versenyekből kizárt járgányok: Audi Sport quattro Rallye Version, Lancia 037, Peugeot 205 T16 Evo2 és Ford RS 200. A poén kedvéért pedig el lehet nyerni még pár extra autót, ezek a következők: MGC Sebring Special, Lancia Delta Integrale, Citroen 2CV Sahara, Ford Escort RS 1600, Ford Transit Rally Van, Mitsubishi Pajero és Subaru Impreza 22B Sti. Összesen tehát huszonegy autó érhető el a játékban, nem egy Gran Turismo kínálat, de legalább több mint egy.
A játék engem leginkább a grafikájával fogott meg, nem olyan hatásvadász, mint a Need For Speed sorozaté, nincsenek várak meg egyéb épületek a háttérben, csak átlagos, valószínűleg valódi helyszínekről mintázott huszadrangú hegyi és erdei utak, meg néhol egy-egy kisebb falu, de mindez igazán élethű, poligongazdag és lenyűgöző. Messzire ellátunk a látvány és játszhatóság szempontjából is jól megtervezett pályákon, rengeteg a fa és bokor mindenütt, és a közelünkben a részletesség még inkább megnő, láthatunk aprólékos, sűrű füvet is többek között. Speciális effekt ugyan nincs túl sok, a víz például gyengén néz ki, és a vakító nap meg a fényszóró sem okoz lens flare effektust, ugyanakkor van még a játékban hó, eső és csúszós jég, továbbá keréknyomot is hagyunk az úton helyenként, jó az árnyékolás, a köd és a füst is, sőt a bámészkodó emberek egy része is teljesen 3D-s. Az autók is eszméletlenül ki vannak dolgozva, nem csoda persze, egyszerre maximum kettő lehet a pályán, és ez is csak a rallycross pályákon fordulhat elő, továbbá emberek is ülnek bennük, látványra tehát megüti az anyag a Gran Turismo 3: A-Specet, ahol 2D-sek az emberek és üresek az autók.
Ráadásul, amíg a Gran Turismokban sajnos nem törnek a járgányok, itt törnek rendesen, részletesen és eléggé életszerűen, megkockáztatom, ennyire jó autótörést még egy játékban sem láttam, még a Destruction Derby-kben sem. Tényleg szinte mindent be lehet horpasztani, ki vagy le lehet törni, és valósághűen össze is lehet koszolni. A sár, a por és a hó is fokozatosan verődik fel a járgányra, berepeszthetjük és kitörhetjük az összes üveget, továbbá összetörhetjük és elhagyhatjuk (kezdetben csak lafog, állandóan kinyílik) az összes ajtót, beleértve a csomagtartót és a motorháztetőt is. Aztán még betörhetjük a lámpákat, letörhetjük a tetőantennákat, a visszapillantó tükröket, a sárvédőket és a légterelőket, mindenhol összehorpaszthatjuk a kasztnit, de a kerekeket is kilyukaszthatjuk, melyekről fokozatosan kopik le a lyukas gumi, hogy a végén már a kopasz és szikrázó fémen guruljunk, sőt esetenként az egész kereket is elhagyhatjuk. Megfelelő mennyiségű ütközés egyébként a motort is rendesen megrongálja, egyre nagyobb füst kezd belőle gomolyogni, és egyre gyakrabban lefullad, újra kell indítani. Ugyanakkor mindezekkel együtt sem teljesen élethű a sérülés, hiába gurultam le a hegyoldalon százszor, a tetőt nem tudtam elhagyni, még csak be sem porosodott, és ugyanígy a motort sem tudtam teljesen kinyírni soha, és egy kerék elhagyása sem változtatott semmit a menettulajdonságokon, persze több esetén már kicsit romlott a kocsi kormányozhatósága. De azért le a kalappal a játék sérülésrendszere előtt, remélem a Gran Turismo 4-ben is lesz ilyesmi, és ilyen szintű, bár tartok tőle, hogy nem.
Összességében nekem eléggé bejött a Colin McRae Rally 04, jobban, mint bármilyen rali korábban, le is kötött három teljes napra, ami nagy szó. Ugyanis a rali szimulátorokban alapvetően azt nem szeretem, hogy bár versenyezhetünk az idővel, mint a valóságban, néhol még a szellemautóval is (itt is bizonyos játékmódokban), de közvetlenül autók ellen sajnos nem. Pontosabban a rali játékok többségében nem, így itt sem, ez nálam jelentősen rontja az ilyen játékok hangulatát, még, ha a sportot reálisabban vissza is adja. Igazán tehettek volna bele egy autók elleni versenymódot is, ha más nem, csak amolyan bonuszként, volt egyébként már ilyen korábbi Colin McRae Rally játékban is, a GameBoy Colorös és GameBoy Advance-es játékokban és a PlayStationös Colin McRae Rally 2.0-ban egész biztosan, ezekre jól emlékszem. Mindenesetre, aki a rali játékokat kedveli, és nem rendelkezik a Colin McRae Rally 3-mal, azért szerezze be ezt nyugodtan, aki rendelkezik vele, az mérlegeljen vásárlás előtt, aki pedig csak az autós játékokért rajong, az várja meg a Gran Turismo 4 Prologue Editiont, Mykohoz már megérkezett, így napokon belül én is belevetem magam, és természetesen be is számolok majd a tapasztalataimról a site-on.
Ford Fairlane
Kapcsolódó cikk
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.