Mit vártunk?
Nagy volt a felhajtás, nagy volt a várakozás, úgyhogy egyértelműen sokat vártunk a Sony tegnapi konferenciájától. A japán cég ugyanis nincs a legjobb helyzetben: nem elég, hogy éppen teljes átalakítás folyik a vállalatnál, és sok, korábban egyértelműen nyereséges és piacvezető részlege jelenleg veszteséges, a konzolháborúban sem állnak úgy, ahogy azt vélhetően szeretnék. A legfrissebb adatok szerint ugyan fej-fej mellett áll a PS3 és az Xbox 360 az eladásokat tekintve, ám előbbi ugyebár később jelent meg, így az adoptálási sebessége is nagyobb. Ettől függetlenül a tény az tény marad. A tény pedig az, hogy míg az előző generációban 150 millió eladott PlayStation 2-vel abszolút piacvezető volt a Sony, egy generációval később évekig a harmadik helyen küzdött, már ami az eladott konzolok darabszámát illeti, és csak a generáció végére tudott felzárkózni. A tegnapi bejelentés tehát több szempontból is fontos volt: egyrészt meg kellett mutatni a részvényeseknek, hogy a cég egyik hagyományosan legsikeresebb részlege képes lépést tartani, másrészt pedig meg kellett mutatni a játékosoknak, hogy az egykor az innovációiról elhíresült PlayStation igenis képes elhozni a jövőt.
Mit kaptunk?
Nos, sok szempontból egy kicsit félresikerült előadást. Alapvetően nem vagyok az Apple-féle gyógypedagógiás prezentáció híve, de tény, hogy nagyon jól csinálják, amit csinálnak, menet közben teljesen átszellemült állapotba hozzák a közönséget, és úgy hájpolják a termékeiket, mintha Jézus második eljövetelét mutatnák be. A Sonynak most ezt kellett volna tennie, ehelyett azonban kaptunk pár nem túl lelkesnek tűnő, kissé unalmasan beszélő előadót, sok-sok töltelék pr-dumát, ám kevés konkrétumot. Andrew House a Sony előadásain megszokott értelmetlen kamuszövegeket durrogtatott, majd amikor végre a PS4 felirat megjelent a képernyőn, az olyan kevés súllyal történt, mintha azt írták volna ki, hogy leárazás van a sarki tejesnél. A játékipar következő fél évtizedéd meghatározó konzol bejelentése nem ütött akkorát, mint kellett volna.
Szerencsére Mark Cerny, a PlayStation 4 hardveres felépítéséért felelős vezető ennél egy fokkal jobb volt, és elárult néhány részletet is, bár közel sem annyit, mint kellett volna. A korábbi pletykák mindenesetre beigazolódtak: a konzol egy AMD által tervezett 8 magos processzorral jön, melyre ráintegrálták a grafikus magot, melyet szintén az AMD készített a jelenlegi csúcs PC-s GPU-k alapján. Ami igazán meglepetés, az a memória mennyisége és minősége. A korábban kiszivárgott technikai részletek ugyanis azt engedték feltételezni, hogy a Sony 4GB szupergyors GDDR5 memóriát fog használni, és ezzel igazán a játékok teljesítményére koncentrál, míg az új Xbox 8GB-nyi, de lassabb DDR3 memóriát kap, hogy több memória jusson a játékok mellett futó szolgáltatásokra. Abban mindenesetre a legtöbb szakértő egyetértett, hogy 8GB GDDR5 memóriát nem lehet beletenni egy konzolba. Nos, a Sony mindenkire rácáfolt, ugyanis pontosan az utóbbi felállást valósította meg, ami így egy egészen durva hardveres konfigurációt eredményez. Cerny az előadáson kiemelte: a PC-s X86-64 architektúrát használó processzor, és a szintén PC-származék GPU egyértelmű előnyökkel jár, hiszen a legtöbb játékfejlesztő ismeri, és könnyű vele a munka. Összességében ez egy nagyon racionális és átgondolt gép, ami ráadásul költséghatékony is, szó sincs már a PS3-as Cell processzor elmebetegségeiről.
De akadnak még más dolgok is az APU-ban, például a beépített videokódoló egység, aminek a segítségével a játék teljesítményének csökkenése nélkül rögzíthetünk vagy streamelhetünk felvételeket. A Sony azt szeretné, ha a következő generációban a videók megosztása annyira természetes lenne, mint most a screenshotoké. Ezen kívül pedig egy olyan részegységet is kapott a chip, amellyel lehetőségünk van az okostelefonokhoz vagy tabletekhez hasonlóan bármikor alvó módba kapcsolni: ilyenkor nagyon kevés áramot fogyaszt a masina, viszont képes a háttérben letölteni vagy frissíteni, ráadásul egy gombnyomással másodpercek alatt felébred, és rögtön ott folytathatjuk a játékot, ahol abbahagytuk.
Cerny lerántotta még a leplet az új kontrollerről is, melynek neve DualShock 4, és átesetett pár komolyabb átalakításon. Egyrészt a formája némileg ergonomikusabb, erősebb lett a rázómotorja, csökkent a késleltetés közte és a konzol között, ám a bal oldali analóg kar még mindig rossz helyen van, és a ravaszokról továbbra is le fog csúszni az ujjunk. Ezt talán némileg feledteti majd, hogy kapott egy érintőpadot, egy jack csatlakozót, egy Share gombot, egy Options gombot, valamit világít a hátulja. Utóbbi együttműködik az új PlayStation Eye kamerával, és mindenféle bejelentkezési procedúra nélkül felismeri a különböző színű kontrollereket, valamint érzékeli azok távolságát a kamerától. Ez valószínűleg némi előrelépés a Move kissé primitív, de ötletes megoldásához képest, ahol az alapján állapította meg a kamera a Move távolságát, hogy mekkora volt a világító gömb – ha kisebb, akkor nyilván távolabb volt.
Cerny szerint az egész PlayStation 4 lényege, hogy a tartalom mindig ott legyen a játékosok keze alatt, és lehetőleg sose kelljen semmire sem várni. Ezt segíti az alvó állapotból való gyors visszatérés a játékba, de akad itt még egy-két trükk: az online store-ból letölthető játékoknak elég csak egy kis darabját leszedni, és már tolhatjuk is őket, miközben a maradék adat lecsurog a háttérben. Ezek mind-mind dicséretes dolgok. Mint ahogy az is, hogy az új PlayStationben a profilunkon megjelenik majd az igazi nevünk is, és ez az egész megosztós, közösségi dolog egy teljesen új közösségi hálózatban ölt majd testet, melyet kifejezetten a játékosoknak készítenek, és amely elérhető lesz gyakorlatilag minden eszközről.
Az Apple előadásaiban azonban azt is szeretjük, hogy amiről beszélnek, azt rögtön be is mutatják, a gyakorlatban prezentálják, miért lesz mindez jó a vásárlónak. Itt azonban javarészt ez is elmaradt: sem ezeket, sem pedig az új kontroller extra funkcióit (például tapipad) nem láttuk élőben működni, és magából az interface-ből, és annak lehetőségeiből is csak pár apróságot mutattak. Mindez pedig olyan érzést kelt, mintha a konzol még közel sem lenne készen. Ez pedig azért aggasztó, mert legkésőbb heteken belül sorozatgyártásba kell kerülnie.
Gaikai – streamelés és felhős játék ezerrel
Valószínűleg a legtöbben arra voltak kíváncsiak az új hardver mellett, hogy mit kezdett a Sony a tavaly 380 millió dollárért felvásárolt felhős játékszolgáltatóval, a Gaikai-jal. Nos, a bemutató örömteli tanulsága volt, hogy egészen sokat. Dave Perry, a Gaikai alapítója elmondta, a felhős játék segítségével a PS Store-ból azonnal kipróbálhatjuk majd a címeket, hogy sose vásároljunk zsákbamacskát – a demókat tehát nem kell többé letöltögetni, valószínűleg egy kicsit belekóstolhatunk majd mindegyik játékba. Ennél azonban nagyratörőbb célokat dédelgetnek: a következő években az lesz a feladatuk, hogy minden PSOne-os, PS2-es és PS3-as cím játszható legyen gyakorlatilag bármilyen készüléken, ami támogatni tudja a Gaikai-t. Akadnak azonban érdekes szolgáltatások a PlayStation 4-gyel kapcsolatban is: a játékunkat közvetlenül streamelhetjük majd egy barátunknak, aki élőben nézhet minket, mintha csak mellettünk ülne a szobában, sőt, ha engedélyezzük, akkor kommentárokat helyezhet el a képernyőnkön. Feltételezhetően azt, hogy „noob vagy”. Ha pedig tényleg noobok vagyunk, és elakadtunk egy játékban, akkor a rendszer lehetőséget ad arra (ismételten csak a Gaikai fejlett technológiájának köszönhetően), hogy a barátunk a saját nappalijából irányítsa a mi a játékunkat, és segítsen nekünk megoldani a lehetetlennek tűnő kihívást. A következő Demon's Soulsnál még jól jöhet.
Habár a PlayStation Vita alapvetően egy hatalmas melléfogásnak tűnhet a Sony részéről, úgy látszik, a kis masina a PS4 megjelenésével ténylegesen új értelmet nyerhet. Lehetőségünk adódik majd ugyanis a Wii U-hoz hasonlóan a konzolon futtatott játékot egy gombnyomással áthelyezni a Vitára, így ha éppen Kratosszal felszeletelnénk egy főellenséget, miközben kezdődik a Barátok közt, semmi gond, folytathatjuk a Vita képernyőjén. Ha pedig éppen nincs Barátok közt, a Vitát, vagy az androidos és iOS-es eszközöket második képernyőként használhatjuk, melyen olyan dolgok jelenhetnek meg, mint az inventory, a térkép, vagy más, kiegészítő szolgáltatások. A probléma megint annyi, hogy az ebben a fejezetben leírt szolgáltatásokból ismételten csak nem mutattak semmit élőben, gyakorlatban.
Játékfelhozatal, meglepetésekkel
Szerencsére a Sony végre leszokott arról, hogy minden friss hardverére kötelező jelleggel bemutat egy új, kutyát-macskát nem érdeklő Ridge Racer- vagy Wipeout-játékot. A Killzone azonban természetesen nem maradhatott ki: a Shadow Fall alcímet viselő játék közel 8 percen át mozgott in-game, és valami egészen durván néz ki. Örömteli, hogy érkezik az Infamous folytatása is, Second Son alcímmel, melynek mind a hangulata, mind a grafikája ott volt a szeren, a Braid készítői pedig új fejtörős anyaggal készülnek The Witness néven, mely egy bizonyos ideig lesz PS4-exkluzív.
A Sony szerencsére arra is rájött, hogy nem számíthat különösebben a Polyphony Digitalra, a stúdió ugyanis ötévente tud jelentkezni egy-egy Gran Turismóval, míg a konkurens Forza Motorsport kétévente frissül. Ennek áthidalására jött létre valószínűleg a Motorstorm fejlesztőitől érkező DriveClub, mely a mostanában a Forza Horizon és Need for Speed által divatba hozott közösségi versenyzés hullámát igyekszik meglovagolni. A játék egészen odáig nézett ki nagyon ütősen, hogy emberünk odasétált az autóhoz, megtapogatta, beült, becsatolta magát és beröffentette a motort. Onnantól viszont egy arcade rettenetnek tűnt az anyag, reméljük csak azért, mert még a fejlesztés korai fázisában tartanak, vagy csak hülyén vágták össze a demót.
Mivel az összes bejelentett vagy demózott játékról találtok hírt a főoldalon, előzetessel együtt, így itt már csak a fontosabbakra térnék ki. Például arra, hogy Yoshinori Ono, a Street Fighter nagymestere továbbra is rendkívül kínos jelenség a színpadon. Viszont David Cage bemutatója a PlayStation 4-en elérhető karakterek részletességéről egészen durva volt: a demózott öregembernek nem csak a ráncai látszottak részletesen, de mindenféle apró mimikára is képes, a szeme pedig valódi érzelmeket tükröz. Ismét láthattuk mozgásban a Watch Dogs-t, ami még mindig ugyanolyan büntetősen keménynek tűnik, mint tavaly, illetve egy az egyben újra levetítette a Square Enix a szintén tavaly látott Luminous Engine techdemót, azzal az ígérettel, hogy az E3-on bejelentik az új Final Fatasyt is.
A Bungie először dolgozik a Sony konzoljára, rögtön kettőre is: az egyelőre nem különösebben meggyőző Destiny megjelenik PS3-ra és PS4-re is, Jason Jones pedig a kamerák előtt jelent meg – viccelődtek is vele, hogy ez már két héten belül a második ilyen eset, így a következőre biztos megint 10 évet kell várnunk. Az est egyik legnagyobb meglepetése azonban mégis az volt, amikor a színpadra hívták a Blizzard alelnökét, a legendás Chris Metzent. Egyrészt egy ilyen kaliberű istenséget a Sony színpadán látni hatalmas élmény, a Blizzard felirat megjelenésekor valószínűleg sokunkat kirázta a hideg. Másrészt pedig tudtuk, hogy mi követezik: jön a Diablo III egyaránt PS3-ra és PS4-re is. Habár drága főszerkesztőnk szerint semmi jelentősége, hogy egy lassan egyéves játék kijön konzolra is, nem szabad elfelejteni a dolog fontosságát: a Blizzard volt az utolsó nagy PC-exkluzív stúdió, ám ezennel ennek vége.
Ráadásul nem számít, mikori a játék: akinek a konzol mellett nincs gamer PC-je, az úgysem játszott vele korábban. Metzen egy show utáni interjúban elmondta, hogy egyébként egészen más érzés lesz konzolon tolni a Diablo III-at, mint PC-n, hiszen a kontrollerrel a karaktert közvetlenül irányítjuk, nem úgy, mint egérrel. Ez pedig még gyorsabb reakciókra, és még inkább akciódús játékmenetre ad lehetőséget – poénosan meg is jegyezték, hogy a Diablo első részével a Blizzard találta fel az akció-RPG fogalmát, a konzolos Diablo III pedig tényleg visszahozza az akciót a sorozatba. Ami ezen kívül fontos, hogy négyen játszatunk egy konzolról kooperatívban, de nem osztott, hanem ugyanazon a képernyőn! Igazi, hatalmas oldschool móka lesz ebből!
Tehát akkor mit is gondolunk?
Nos, egyfelől a hardver nagyon ütősnek ígérkezik, igazi, fókuszált gamer cucc lesz ez. A Gaikai-jal kialakított szolgáltatások szintén jól hangzanak, mint ahogy az új kontroller is, illetve a tény, hogy nem kell többet órákat letöltögetnünk, vagy éppen megvárnunk, mire bebootol a konzol, hogy tudjuk folytatni a játékot. A játékok frontján vegyes a kép: a Killzone nagyon ütős, néhány másik bemutatott címet azonban egyelőre nem tudunk mire vélni. A Blizzard jelenléte viszont megváltoztatja a játékszabályokat.
Összességében sajnos egy kissé lapos bemutató volt ez, ahol nem sikerült annyira felkelteni az érdeklődést, amennyire kellett volna, ráadásul túl kevés konkrétumot tudtunk meg, és túl kevés új lehetőséget láttunk a gyakorlatban. Elképzelhető, hogy a játékokkal inkább megvárja az E3-at a Sony, de szerintem ez hiba: most kellett volna nagyon nagyot villantani, amíg a Microsoft még sehol nincs. Mindenesetre Los Angelesben valószínűleg minden kiderül, a konzol megjelenése pedig az idei ünnepi szezonra várható.
Kapcsolódó cikkek
Nem az a lényeg hogy kényelmes és jól kezelhető legyen ?
Nem egy kurva szélcsatornába játszunk,alap hogy legalább az ujjam ne csússzon le a ravaszról ha már nyomkodom.
Mitől nem sokkal?..........
Ki dönti el, hogy számomra rossz helyen van-e az analóg kar és hogy lecsúszik-e az ujjam a ravaszról? Csak mert nekem ezekkel a problémákkal soha nem volt problémám. Sőt! Nekem a Box analógos kiosztása nem tetszik és a ravaszok sem jönnek be! Hozzá kell tennem, még mielőtt a box-huszárok megszólnának, hogy semmi bajom a kontrollerével, sőt, valóban kényelmesebb a fogása, mint a PS irányítójáé!!! Úgyhogy a támadásokat ezeknek a fényében intézzétek! ;)
gagyi anyaghasználat,olcsó "kínai" műanyag;gyenge rezgőmotor(ez mondjuk a gyárral való civakodás oka);rossz nyomás pontok,csúszós analógok;a ravasz nem ravasz,szintén könnyen lecsúszik róla az ujjad;az L1 + R1 borzalamas és ráaásul a legtöbb FPS játékban ezzel lősz(WHY?);kicsi;és súlya sincs,ebből is látszik a spórolás.
lehet kicsit durva voltam,biztos is,de felháborodásom tárgyát az képezi,hogy ami anno a PS1-nél még jó volt,a PS2-nél még elment,azt mirét gondolták hogy még a PS3-nál is jó lesz?eljárt felette az idő,az egész koncpeció felett én meg meg remake-tem volna ezt a kontrollert már a PS3-nál is,adott egy premium konzol(itt a FAT PS3-ra gondolok) és adják hozzá ezt!egyszerűen nem méltó hozzá!
viszonylag javít a helyzeten a SixAxis és a beépített akksi,de önmagában a kontroller még mindig ugyan az a régi idejét múlt irányító ami még a PS1-al jött ki.
merni kell változtatni,a változás nem feltétlen midnig rossz lásd DS4.
Én tiszteletben tartom mindenki véleményét, de azt mondani valamire, hogy leggagyibb, röhejes meg etc, mindenféle indoklás nélkül kész vicc.
Áruld már el, ha ezt a képet ( http://attackofthefanboy.com/community/playstation-4-specs/attachment/controller_04/ ) megnézed, mi olyan röhejesen szar, felháborítóan gagyi rajta?
Az, hogy szemmel láthatóan nem csúszik majd a markolat annyira, mint eddig? Az, hogy rohadt jól összeszereltnek tűnik, miközben láthatóan nem is gyenge és bóvli anyag hatását kelti?
Attól olyan gagyi és röhejes, hogy nyílvánvalóan vitathatatlanul jobb minden szempontból, mint a DS3?
Attól olyan gagyi mert Te azt mondod?
Esetleg szeretnéd, hogy ezt gondolják a többiek is?
Esetleg mutassak én neked gagyi gamepadokat? Csak úgy, a miheztartás végett.
Értem én, hogy a maga módják minden szubjektív, de azért örülnék, ha legalább egy cikkíró megpróbálna objektívan megítélni valamit, és bizonyos dolgokat a helyén kezelni, mert ez itt láthatóan nehezen megy...
a vélemény a kontrollerel kapcsolatban a legtöbb gamer oldalon,
pozitív értelemben.Biztos ízlésficamuk van....... :D
#111: Sosem csináltunk titkot belőle, hogy szeretjük a Blizzardot, ahogy sok más fejlesztőcéget (id, Valve, stb.) is, amiért jobbnál-jobb játékokkal szórakoztattak bennünket. Nem értem, mi ezen a probléma.
A trollkodás sokkalta népszerűbb tömegsport! Csatlakozzam akkor én is? Oké: Gyerekek, ez a PS4 egy rakás szar! Ezt a grafikát a Might & Magic is hozta felmoddolva a 486-osomon! Meg egyébként is csak egy PC az egész! Majd rakok bele valami izmosabb VGA kártyát, mert én olyan kibaszott ügyes vagyok, hogy ezt is meg tudom oldani csicskák és akkor enyém lesz a legjobb PS4-es a világon. Ja, igen, attól még hogy szar meg fogom venni, mert anyámnak telik rá, apám meg úgyis megküld az új xboxal, ha nem akar kap egy taslit az öreg, hogy tudja hol a helye, aztán majd megnézem melyik olvad el hamarabb a gázrezsón!
Na, ez így jó? Így már népszerű vagyok? ;)
Peace. Off vége.
http://www.ign.com/articles/2006/02/22/top-10-tuesday-worst-game-controllers
;)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.