Meridian: New World exkluzív interjú

  • Írta: fojesz
  • 2013. augusztus 11.
  • interjú, meridian: new world, pc
Link másolása
Tarsoly Ede két évvel ezelőtt vágott bele a Meridian: New World fejlesztésébe, teljesen egyedül készítette el a valós idejű stratégiai játékot. Interjúztunk vele, és megkérdeztük tőle, hogyan csinálta mindezt.

Gamekapocs: Köszönjük, Ede, hogy elfogadtad a felkérésünket! Bemutatnád magad néhány mondatban? Honnan a játékok és a fejlesztésük iránti szerelem, mit kell tudni az Elder Gamesről? Ha jól tudjuk, sosem dolgoztak sokan körülötted, pedig nem a Meridian lesz az első projekted...

Tarsoly Ede: Furcsa dolog ez, nem is olyan régen ébredtem rá arra, hogy mindig játékokat terveztem, egészen kis koromtól kezdve. Gyerekként társasjátékokat terveztem, a játékfejlesztés iránt pedig tíz éve kezdtem el komolyabban érdeklődni, elsősorban az Oddworld-játékok, a StarCraft és a Prince of Persia: The Sands of Time hatására. 3 éve jutottam el oda, hogy megkerestem ezzel az első bevételem, és nagyjából két éve élek kizárólag játékfejlesztésből.

Gamekapocs: Az előző kérdésben finoman utaltunk rá, szóval ne is kerülgessük a dolgot: remekül sikerült a Meridian: New World bemutatkozása, bármilyen cikket olvastunk a témában, mindegyikből a döbbenet tükröződött. Muszáj tamáskodnunk: ezt tényleg egyedül csináltad? Ezek szerint főállásban fejlesztesz játékot - vagy nagyon keveset aludtál az elmúlt két évben.

Tarsoly Ede: Igen, főállásban fejlesztek játékot, emellett nagyon keveset aludtam az elmúlt két évben... Főleg casual játékok fejlesztéséből élek, ezeken pedig időnként a Meridian fejlesztésével párhuzamosan is dolgoznom kell. A Meridian-t tényleg egyedül készítettem, bár a játék modelljei közül néhányat a neten, készen vásároltam, párat kiadtam szabadúszóknak, az átvezető videókhoz néhány hátteret illetve a trailerben is látható folyosó modellt pedig egy jóbarátomnak köszönhetem.

Gamekapocs: A nemzetközi hátszél is megvan, a játékot felkapta a külföldi sajtó, lesz bemutató a Gamescomon, és a német Headup Games felel a kiadásért. Elmagyaráznád az olvasóknak, miben segít neked a kiadó? Hogyan dolgoztok együtt?

Tarsoly Ede: A kiadó elsősorban anyagi támogatást ad a játékhoz, ő finanszírozza a fejlesztés nagy részét. Egy korábbi, rosszabbul sikerült projektem kapcsán már voltak tapasztalataim arról, hogy mi történik, ha más is beleszólhat a fejlesztésbe, így ennél a projektnél száz százalékos kreatív szabadságot kértem. Miután kipróbálták a játék prototípusát, elfogadták a feltételemet, így csupán tanácsokat adnak, ha kérem, valamint teljes egészében magukra vállalták a marketinget.

Gamekapocs: A Meridian egyik legnagyobb érdekessége, hogy sztoriközpontú a játék, ami a rövid single kampányok és a multiplayer-mánia világában óriási dolog. Miért döntöttél a single player mellett? Nem is tervezel multit?

Tarsoly Ede: A játéknak megszavazott költségvetés, bár nagyobb mindennél, amivel eddig dolgozhattam, nem végtelen. A fejlesztés kezdetén választanom kellett a történet-orientált egyjátékos mód és a többjátékos mód közül. A történet alapjai ekkor már kész voltak, illetve a hadjárat menete is kezdett körvonalazódni, így emellett döntöttem.

Gamekapocs: Már most megígérted a játékosoknak: a Meridianban tényleg számít a stratégia, a céltalan egységgyártásnak gyakorlatilag nincs értelme, és minden döntésüknek súlya lesz. Hogyan valósul meg mindez a játékban? Mondanál rá példát esetleg?

Tarsoly Ede: A hadjárat egyik küldetésében stratégiai döntést kell hoznod. Ebben a küldetésben feltűnés nélkül hatolsz be egy ellenséges területre, ahol négy feladatod van: kiiktatni az ellenséges légvédelmet, elpusztítani az ellenséges repülőgyárat, megszerezni néhány tárolót, amiben pénz található, vagy elpusztítani néhány energiaellátót, kikapcsolva ezzel az ellenség földi gyárait. Mivel még nem tudja az ellenség, hogy itt vagy, így van időd teljesíteni a négy küldetésből egyet. Ha a légvédelmet iktatod ki, kapsz további csapatokat. Ha a repülőgyárat pusztítod el, az ellenség nem fog légi egységekkel támadni. Stb., stb., a lényeg, hogy a négy feladat közül választanod kell egyet, ami előnyökkel és hátrányokkal fog járni. A játékstílusodtól függ, hogy melyik feladatot teljesíted, nincs „könnyebb” vagy „jobb” megoldás.

Gamekapocs: Az is érdekesnek tűnik, hogy beszélgethetünk majd az űrhajónk legénységének tagjaival, ami hatással lesz a viselkedésükre. Ez mit jelent? Ha nem foglalkozunk velük, rosszabbul harcolnak majd?

Tarsoly Ede: A Dropship egy hajó, amelyre a küldetések között térsz vissza. Ez a hajó szállítja a legénységet egyik pályáról a másikra. Itt régi RPG játékokhoz hasonlóan a központi karakterrel (akit Daniel Hansonnak hívnak) járhatod be a hajót, beszélgetést kezdeményezhetsz a négy főbb karakterrel. A játék története abszolút karakter-központú, így ezek a beszélgetések fontos részét képezik a játékmenetnek, főleg a hadjárat második felében. A beszélgetések folyamán minden elhangzott mondat után dönthetsz, hogyan szeretnéd folytatni a párbeszédet. Ezeken a döntéseken múlik, hogy a történet nagy fordulópontjainál ezek a szereplők melletted állnak-e vagy sem.

Gamekapocs: Dacára a multi hiányának, a játék a megjelenése után is hosszú szórakozást ígér: folyamatos frissítésre számíthatunk és lesz pályaszerkesztő is. Mik terveid? Milyen tartalmat és milyen menetrend szerint kapnak majd a játékosok?

Tarsoly Ede: Kiadás után elég gyakran lesznek új pályák. Gondolkodom további történetorientált pályákon is, ugyanis a játékhoz mellékelve lesz a hadjárathoz használt script tool is, amivel tulajdonképpen bármit el lehet készíteni.

Gamekapocs: Igazi polihisztor vagy, a Meridian zenéjét is te szerezted. Mióta foglalkozol zenéléssel, milyen hangszeren játszol?

Tarsoly Ede: 14 éve készítek zenéket, zongorán tanultam játszani.

Gamekapocs: Muszáj megkérdeznem, mert az olvasók számon kérik: magyar nyelv lesz a játékban?

Tarsoly Ede: Jó lenne, ugyanakkor ez a fejlesztési időtől függ, ami így is szűkös. Előfordulhat, hogy magyar felirat csak a megjelenés után kerül majd be.

Gamekapocs: Mi lesz a Meridian megjelenése után? Rendben, frissíted a játékot, de vannak más terveid? Mondjuk egy új projekt? Szeretnéd a magad útját járni, és megmaradnál az Elder Games független fejlesztőjének vagy ha hívnának, beállnál egy nagyobb - akár külföldi - csapatba dolgozni?

Tarsoly Ede: Nagyon régóta írom a terveket, rengeteg játékötletem van. Amikor eszembe jut egy új ötlet, megnézem, melyik már létező játékötletemhez illene és hozzáírom a tervhez. Már egy ideje eldöntöttem, hogy melyik lesz a következő projekt (ha a Meridian sikeres lesz). Mindenképp szeretnék megmaradni az Elder Games független fejlesztőjeként.

Gamekapocs: Kétségtelen, hogy a munkásságod inspiráló a játékfejlesztőnek készülő fiatalok számára. Van esetleg valami jó tanácsod a számukra?

Tarsoly Ede: Érdemes belevágni, de csak akkor, ha nem csupán a kész játék és a sok pénz vonz. A játék fejlesztésének minden mozzanata mögött kemény munka, rengeteg órányi fejlesztés áll. Kétségtelen, hogy a játékfejlesztés rengeteg kreativitásra ad lehetőséget, viszont a fejlesztés közben is késznek kell lenni, hogy tanulj, ha épp arra van szükség. Kezdd kicsiben, az én első játékom egy golyós logikai feladvány volt, amit 2 hónap után sikerült működésre bírni és ez motivált arra, hogy megpróbálkozzak egy nagyobb projekttel.

A Meridian: New Worldről ebben a hírünkben olvashatsz még.

23.
23.
mestermagyar
#21: Várjál, az airland battle részt vedd, az csak a továbfejlesztett european escalation. Bár még csak meg fogom venni, az european escalation után, de úgy tudom annyi a különbség, hogy ott van repcsi, itt nincs. :) Nomeg egy halom továbbfejlesztés.
22.
22.
Krees
#21: Pedig akkor tényleg érdemes kipróbálni a Stormregion játékait, a Panzersek nekem azóta is kedvenceim (1-2). A Rush for Berlin kicsit más jellegű, de az is megérhet egy próbát.
21.
21.
SODor
#20: "wargame:european escalatio" Beletrafáltál. :D Épp most készülök beszerezni, ugyanis egy videókritika meghozta a kedvemet hozzá. Tudom, hogy vannak ilyen stratégiák is, a Stormregion azt hiszem ontotta magából a hasonlókat, de nekem eddig ezek valahogy kimaradtak.
20.
20.
mestermagyar
#19: Nyugi van olyan is, ahol taktika kell. :D
Tulajdonképpen nincs is semmi fejlödés a wargame:european escalation/wargame:airland battle-ben. Kapsz x pontot, gazdálkodj belöle. Te választod ki még azt is, milyen jármüvet viszel magaddal. Na ott tényleg az van, hogy ha az ellenfél jön 200ezer helivel, akkor kiraksz 3-4 AA-t, és rövid idön belül vége is a játéknak, mert mindene elpusztul. :D jön 2 szupertank az úton a te gagyi tankjaid ellen, amiket hatótávon leszed? Ültessed be az útmenti bokorba a tizedannyiba is alig kerülö katonákat, a szupertankokszarni sem tudnak, és meg lesznek ambusholva, ha nincs felderítöje. Csak azért írtam, hogy igenis létezik stratégia, ahol az egységkészítés csak a sokadik szempont, fejlödés meg annyi, hogy veteránjaid lesznek. :P
19.
19.
SODor
Na ez tényleg érdekes, főleg ha nem az ész nélküli egységgyártásra megy ki a játék. Én sokáig nagyon sok RTS-sel játszottam (StarCraft1 (2 béta), Warcraft 3, Total Annihilation, Supreme Commander 1, Age of Empires 1-2-3, Rise of Nations, Red Alert2, C&C Tiberium Wars) de egy idő után meguntam őket. Hogy miért? Stratgéiai játékok és lényegében mégsem azok. Az nyer, aki rövidebb idő alatt tud több egységet legyártani, aki hamarabb kimaxolja a fejlesztéseket. Onnantól kezdve édesmindegy, hogy frontálisan támadsz, harapófogóban, vagy az ellenséges vonalakat megkerülve hátulról, ne adj isten, ami a fenti példa (kiiktatom az erőművet és akkor nem tud gyártani), esetleg elterelő manővert alkalmazol, ilyesmi. Ha elég erős vagy, akkor nyert ügyed van. Ennek viszont megszavazom a bizalmat. :)
17.
17.
supair
#16: Arra én is.
Ha ütős akkor a fellegekbe viszi a gamet.
Remélem nem hagy unatkozni.
16.
16.
Quent1n
#4: A kiadó "patkányai" nélkül nem lenne fejlesztés se nagyon.. khm...

A srác előtt továbbra is le a kalappal de a játék egyelőre semmi extra a sztorira leszek kíváncsi meg úgy a hangulatra. :)
15.
15.
#8: lisztből, tojásból készült élet, általában köret, melyet vízben főznek. tudod, a Gamekapocs nagy magyar gasztrooldal, miért olyan meglepő, hogy sokat emlegetik? :D
14.
14.
Krees
#9: Pedig megfelelő kitartással bármit el lehet érni, és 2dben is lehet nagyon jókat alkotni. (Lásd pl Spelunky, Stealth INC, Everything Started To Fall, ezek mind 2d-s Game Makeres játékok) A GMet pedig nagyon hamar meg lehet tanulni, ha egy kis időt szánsz rá.

Motivációként: http://7dfps.com/shots/5206a0eb789a8.jpg Én most ezt bütykölgetem GMel, bár meló mellett nem tudom, mennyi időm lesz befejezni :)
13.
13.
randall13
#8: Herbyn szocializálódott 10 évesek köreiben használt kifejezés. Gyakorlati megfigyelések alapján pont azok alkalmazzák aktívan a nokedli szót, akikre ki lett találva.
12.
12.
Lorthirash
11.
11.
mestermagyar
Apropó magyar játék: www.stickman.hu
10.
10.
mestermagyar
#8: Aki olyan hülye, hogy nem érti meg pl. az iróniát, avagy meg kell magyarázni a viccet, nem fog fel egy csomó dolgot, mert olyan hülye. Ezekböl kerülnek ki azok, akik hülye/egyértelmü kérdéseket irogatnak, trollkodnak, avagy olyanokat mondanak, amire te azt válaszolod, hogy "Nem mondod?". :D Minecraft 999. magyar gameplay csatornát nyitnak 10 évesen stb. De persze nem mindig gyerekre kell érteni.
További magyarázatért nézze meg herby összes videóját. :D
9.
9.
B-Shaggy
#6: Ba Dumm Tss :D

Egyébként szép munka, régen én is gondoltam rá, milyen jó is lenne egyedül összedobni egy játékot, de a game makerrel hegesztett Pacman-szerűségemnél többre sose jutottam :D
8.
8.
SLi
#5: mi ez a nokedli?
már harmadjára olvasom itt a héten
7.
7.
BlackTreff
#4: Egyetértek veled, de a "picsogó magyar paraszt" rész kicsit meredek!
6.
6.
rappit
Remélhetőleg tartogat még valamit a Tarsolyában a srác :)
5.
5.
mestermagyar
#4: A picsogó parasztok többsége szépen kéri, és nem úgy mint 10 éves nokedlik.
4.
4.
dBLOOD
Gratulálok, szép munka!
Ne törődj vele, ha a magyarítás csak később lesz meg, ez egy kicsi piac, a nagy piacokra készülj ne a sok picsogó magyar parasztra!
Jól mutatja a munkád, hogy mire képes a megfelelő hozzáállással egy fejlesztő, nem feltétlenül kell többmillió dolláros háttér. A kiadó patkányait ne engedd a fejlesztés közelébe se, és minden rendben lesz!
3.
3.
Stranger
Nem gyenge teljesítmény egy ilyen játék egy embertől! Jól viszonyítás a mostani játékiparnak...
2.
2.
Szelenas
Egy picit hasonlít a Starcraft 2-re első ránézésre, ott is volt ilyen választós küldi, és lehetett beszélgetni a csapattal (de nem volt következménye, ha nem). Mindenesetre kíváncsian várom mi lesz ebből.
1.
1.
Krees
Szép volt LC, így tovább :)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...