A
Volition csapata egy remek húzással próbált kiszakadni a Grand Theft
Auto-klónok skatulyájából, míg az első két rész egy közepesen sikerült gengszter-szimulátorként
vonult a köztudatba, addig a Saint’s Row: The Thirdben már egyre jobban
elharapódzott az abszurd humor. A döntés sikert szült: s ezzel a srácok
bebiztosították a sorozat jövőjét, amely üde színfoltja lett a nyitott világú
címek áradatának, annak ellenére, hogy a THQ csődje után a stúdió jövője is
kérdésessé vált. Szerencsére a Deep Silver idejében felkarolta az illinois-i
csapatot és két évvel a The Third után máris itt a folytatás. A forgalmazó
jóvoltából már a megjelenés előtt rátettük a mancsunkat a véglegeshez közei
változatra, s jó pár játékóra után kijelenthetjük, hogy ha kedveled a képtelen
helyzeteket és nem vársz komolyságot, akkor tutira nem lősz bakot a játékkal.
A
bevezető küldetés a Közel-Keletre kalauzol bennünket, amelynek keretein belül a Third Street Saint’s
csapata meghiúsít egy nukleáris csapást. Itt még jótékony homály fedi a
főhősünk arcát, ami persze érthető is, elvégre a karaktergenerálás csak ezután
veszi kezdetét. Ismét választhatunk többféle rassz, nem, testfelépítés között –
külön kitérve a nemi szervek nagyságára is. Majd rövid ízelítőt kaphatunk
arról, hogy az elnökség milyen frankó kiváltságokkal jár: öt évvel az előző
rész után a Fehér Házban folyik a pia, szól a zene, a lányok vonaglanak, s
olyan fontos döntéseket hozhatunk a sajtótájékoztatóra menve, miszerint a rák
ellenszerének feltalálása, vagy az éhínség megállítása mellett tesszük-e le a
voksunkat. Ám a konferenciát egy nem várt esemény hiúsítja meg: országunkat a Zinnek nevezett idegen faj támadja meg, vezetőjük pedig egy karizmatikus, angol
akcentussal diskuráló figura. Meg sem állnak addig, míg igába nem hajtják a
bolygó lakóit. Az elnök felfegyverkezik, megtisztítja a főhadiszállását a
humanoid űrlényektől, majd légvédelmi ágyúval semlegesíti a hajóikat. Igen ám,
viszont a megszállók vezérével való dulakodást során kiderül, hogy az eddig
megszerzett tudásunk kevésnek bizonyul, elrabolnak, s itt jön a csavar!
Az
alienek ugyanis nem restek egyfajta Mátrix-stílusú alternatív valóságba
kényszeríteni hősünket, kezdetben az ötvenes évek Amerikája elevenedik meg,
majd később több korszak is, a jelent is beleérve. A fejlesztők ezzel a
húzással nagyot csavartak a játékmeneten, a hamis valóság új távlatokat nyit
meg előttünk, fokozatosan olyan speciális képességeink lesznek, amit eddig a
Star Wars: Force Unleashedben láttunk. A legalapvetőbb kunsztok közé tartozik a
szuperugrás és a szupersebesség – ezt a kettőt alkalmazzunk a leggyakrabban, a
magasságok és a távolságok leküzdése még soha nem volt ilyen kényelmes
Steelport digitális változatában. Úgy siklunk a cél felé, mintha az Prototype-ban
lennénk, házakat ugrunk át, s még az ellenség lövései elől is kitérhetünk. Az
emberi ellenfelek és az idegenek ellen jól jön a telekinézis is, úgy
dobálhatjuk a szerencsétlen polgárokat, mint a rongybabákat, netán ilyen-olyan
tereptárgyakat vághatunk az agresszív csoportok közé. S ez még nem minden! Le
is fagyaszthatjuk az ellenfeleket, akik aztán darabokra hullnak egy nagyobb
ütés nyomán, esetleg élő fáklyát csinálhatunk belőlük, ha a tűzzel játszunk.
Nem
leszünk határok közé szorítva, a szuperképességeinkkel és repertoárunk széles
tárházával igazi távlatok nyílnak meg: azt csinálunk, amit szeretnénk, olyan eszközökkel,
amiket preferálunk – akár az idegenektől kölcsönvett járművekbe is
bepattanhatunk. A hagyományos fegyverek ugyan fejleszthetőek, de több tucat
ellenféllel szemben már trükköznünk kell, szerencsére a Volition nem esett át a
ló túloldalára: ha túlságosan beképzeltek lennénk, és ész nélkül rohanunk
előre, akkor könnyen fűbe harapunk. Főleg akkor, amikor a Brute-osztályba
tartozó ellenfelekkel kerülünk szembe, akik tényleg nem cicóznak. Az egyensúly
kifinomult, s bár a játékmenet túlzásokkal teli, azért mégsem agyatlan lövölde
a Saint’s Row IV. A város reagál a ténykedéseinkre, több és részletesebb
interakcióban lesz részünk, minden a játékos egyedi stílusától függ, itt
garantáltan a humor és móka kerül előtérbe.
Ellenfeleink
tűzereje és felhozatala változatos, a mesterséges intelligencia immáron nem
merül ki abban, hogy ész nélkül szórják a skulót, a delikvensek fedezékbe
húzódnak, helyezkednek, nem várják meg, míg beléjük eresztjük a tárat. A jó
előre beharangozott Dubstep Gun a játék tökéletes szimbóluma: képtelen és
őrült, a segítségével szétrobbanthatjuk a rosszfiúk fejét, a körülötte lebzselő
ellenség pedig féktelen táncra perdül, s addig tehetetlenné válik. A Singularity
Black Hole Launcherrel pedig fekete lyukakat gerjeszthetünk, amely szépen
tizedeli az a ránk támadó arcokat, rengeteg szorult helyzetben számíthatunk rá,
persze nem árt takarékoskodni vele. Minden más régi mordály is visszatér, igen,
a Dildo Bat is. Mi is adja a produktum sava-borsát? Morbid jelmezekbe bújva, a
lehető legagyamentebb cuccokban tetszelegve, pózolva, középső ujjunkkal
bemutatva, halálos egysorosokat elejtve valódi Saint’s Row-élmény vár ránk.
Oké, lehet, hogy a fejlesztők néhányszor túlzásba esnek, de polgárpukkasztó báj
mindig is jól állt játéknak.
A
határozottan élvezetesen tálalt főküldetések mellett másképp is elüthetjük az
időt Steelportban, annak ellenére, hogy az előző részből már kívülről fújhatjuk
a metropolisz jellegzetességeit. A várost járva számtalan mellékküldetés is a
rendelkezésünkre áll, melyek igazán fantáziadúsak: szedj össze ennyi és ennyi
dolgot, ölj meg ilyen és ennyi ellenfelet a megadott kritériumoknak megfelelően,
rombolj, ahogy tudsz, brillírozz járművezetői képességeiddel – arra viszont
pont jók, hogy gyarapítsuk pénztárcánk méretét. Míg a The Thirdben egy idő után
már abszolút nem kellett spórolunk, addig most már nem költekezhetünk ész
nélkül, a fegyvereknek és a muníciónak, s azok fejlesztéseinek megkérik az
árát. Az igazán elmeroggyant járművek sem teremnek minden bokorban, néhányukkal
csak egyedi küldetésekben találkozunk, ám összességében nem lehet okunk a
panaszra. Annak ellenére, hogy a produktum görbe tükröt állít az amerikai
társadalomnak, hazaszeretetnek és a militarista-beállítottságnak, a hasunkat
fogjuk majd az apróbb poénokon, az úton-útfélen előforduló gegeken – szinte minden
alkalommal újat tud mutatni az alkotás.
A
nagyjából 12-14 órásra hízott kampány mellett ismét visszatér a kooperatív mód,
amely ezúttal négy fő befogadására képes. Társunkkal vállvetve az élmény még
komolytalanabb, még nagyobb pusztításban lesz részünk, a beépített voice chat
segítségével a kommunikáció gyors és zökkenőmentes, barátaink pedig bárhol és
bármikor becsatlakozhatnak. Aki pedig bohém szereplők és a végtelenül szexista
megnyilvánulások miatt imádja a játékot, ezúttal sem csalatkozik: a régi karakterek
közül visszatért Johnny Gat, Delaware, Shaundi és Pierce is, rengeteg
feledhetetlen percet szerezve az átvezetők során. Szinte mindenki megkapja a
magáét, főhőseink fedhetetlenek, talán a túlzásba vitt májerség lehet egy
kicsit illúzióromboló. Tény, hogy a humor fárasztó lehet, ha még nem ismered
kellően a játékot.
A
Saint’s Row IV egyetlen sarkalatos pontja a látvány, amely nemigen változott a
The Third óta. Oké, kisebb cicoma észrevehető, pluszban már nem annyira lilás a színvilág,
viszont pár hónapon belül durván elavult lesz a grafika. A karaktermodellek
elnagyoltak, a mozgás darabos és karikatúraszerű, de pont ezért lehet szeretni
is. Azt a játékos ízlése válogatja, hogy kinek, hogy csapódik le. Ami viszont
szinte tökéletes, az a szinkron. A férfi főszereplők hangját a zseniális Nolan
North, vagy éppen a The Last of Us Joele, Troy Baker szólaltatja meg, de a
többiek is remekelnek, főleg az Így jártam anyátokkal című sorozatból ismerős
Niel Patrick Harris DJ Veteran Child szerepében. A zenék ismét fergetegesek és
számos stílusirányzatot felölelnek, így biztosan találunk majd a fogunkhoz
valót, bár a főmenü alatt és a töltőképernyőkön a manapság trendi dubstep
zörög. Szóval a technológiai oldalt tekintve vannak sekélyes pontok, de ennél a
címnél úgysem a vizualitás a lényeg. Fogadni mernénk rá, hogy 16 bitesként is
imádnánk. Ami az optimalizálást illeti: középkategóriás vason, a maximumnál
kicsit szerényebb beállítások mellett vígan elszalad.
A
Saint’s Row IV le sem tagadhatná, hogy kezdetben a harmadik rész DLC-jeként
indult, az ötletek azonban olyannyira nagyratörők voltak, hogy mindenképpen
önálló játékot érdemelt. Hogy ez megérte-e, azt nem ingünk eldönteni, ha viszont
szigorúak akarunk lenni, akkor azt mondanánk, hogy valódi számozott részként
nemigen állja meg a helyét. Ahhoz több újdonság kell, s egy új város, de itt az
alapok változatlanok, csupán a szuperképességekkel való bolondozás csavar egyet
a recepten. Kétségtelen, hogy a nyitott játékvilág, a vérgőzös akció és a debil
hangulat elviszi a hátán a címet – akkor mégis mire a kissé savanyú szájíz? A
Volition önmagát másolja, a járható útra rálelt, hozta a kötelezőt, de annál
egy kicsivel sem többet. A rajongókat persze ez hidegen hagyja, pont azt
kapják, amely az elődöt is naggyá tette. Beleköthetünk számos ponton, de a
Saint’s Row IV úgy viselkedik, mint egy anális szonda, beléd hatol, átveszi
feletted az irányítást és azon kapod magad, hogy remekül szórakozol. Ennél
többet nem is várnánk.
Az USA elnökeként az a feladatod, hogy visszaverd az idegenek invázióját, ami abszolút hálátlan feladat, elvégre egy Mátrix-stílusú alternatív valóságban is helyt kell állnod. Még jó, hogy szuperképességekkel rendelkezel.
A "divat gamereknek" pedig ott a GTA, ami a legjobb, hiszen a legtöbbet adták el belőle. Gondolom az ilyen emberek a tv-ben is csak a Titanic-ot és Az angol beteget nézik, hisz más nem kapott annyi Oscart :)
Ja, és még egy negatívum: a játékot férfi karakterre készítették, ergó a női karakter szép meg jó a szinkronja, de a mozgási animációk gyakran "vissza ugranak" a férfi modell animációihoz. Minden esetre nekem tetszett a játék...
Ismeretségi körömben volt aki megvette, így volt szerencsém játszani is vele, ami a harmadik részre nagyban emlékeztető volt számomra. A saját példányom beszerzése még várat magára.
pedig ha jól tudom az a bizonyos DLC DLC-ként fog kijönni a 4-hez.
Elég egy nem teljesen pontos hír és máris a 90% leír egy játékot, amivel még nem is játszott. Persze itt nem a tesztelőre gondolok, a teszten átsüt, hogy nagyon élvezetes játék, így a pontszám kicsit érthetetlen... legalábbis nekem.
Legalább két másik oldalon láttam a tesztet a GK előtt, ezért gondoltam, rákérdezek.
A Fallout 3 megjelenése után kapott öt kiegészítőt, majd megjelent GOTY kiadásban is. Ezután a Fallout: New Vegas következett, és kapott többek között négy kiegészítőt minekután jött a jól csengő Fallout: New Vegas - Ultimate Edition nevű kiadás amely legyen bármennyire is meglepő tartalmazta az alapjátékot és a kiegészítőket is. :) Tudni kell azt, hogy bár a FNV új helyszínen játszódik teljes mértékben a harmadik részre támaszkodik, (némi továbbgondolással) úgy menürendszerben, harcrendszerben a játék motorja se változott.
Most képzeljük el azt, mi lett volna akkor, ha a Vegas a Fallout 4 nevet kapja. Ugye-ugye.
A Saints Row IV-et se Saints Row IV-nek kellene hívni, valamint kissé nyomott áron értékesíteni. Azt hogy jó játék, szórakoztató játék ezt nem cáfolom, csupán teljes értékű számozott folytatásként egész egyszerűen ez kevés.
Nem igazán értem azt sem, hogy miért gond az, hogy újrahasznosították a várost. Ha üres lenne, s mondjuk nem lenne benne tennivaló, vagy nem "élne", akkor ez egy jogos kritika lenne.
Nem a technológia határozza meg a játékokat, ezt értsétek meg már végre. Az csak egy eszköz. Most hadd ne soroljak többéves PS3-as játékokat példaként. De most tényleg, jobb lenne a játék maga, ha mondjuk úgy nézne ki, mint a GTA5? Szerintem nem.
Ha ezt Te egy DLC-ben/kiegészítőben is el tudtad volna képzelni, akkor hatalmas illúzióban élsz.
Az, hogy te erősen ragaszkodsz ehhez a DLC-s gyökerekhez, még nem változtat semmit sem azon a tényen, hogy igenis sok újdonság került a játékba, és ami a legfontosabb: pokoli szórakoztató.
És itt ez a lényeg, a több csak mellébeszélés.
Az meg igencsak vicces, hogy szerintetek önálló játékként nem állja meg a helyét.. gyakorlatilag tele van újításokkal.
Nem igazán értem a ti értékrendszereteket, de tényleg. Egyszerűen elveszi az agyatokat a sok csillogó, filmszerű AAA-s játékáradat, s elfelejtitek mi is ennek az egésznek a fundamentuma.
" A Volition önmagát másolja, a járható útra rálelt, hozta a kötelezőt, de annál egy kicsivel sem többet." - /FACEPALM
Már lassan fél éve nem látogatok magyar játékoldalakat, de most valahogy megakadt a szemem ezen a teszten. Bár ne tettem volna...
Èn az esetek 80% ban nem szeretem a PoP ot... Mègse kezdem el fikàzni pl Justin Bieber t mert tudom h aki utàlja az olyan mint èn aki meg szereti az ùgyis leszarja h én mit mondok...
Úgyhogy ha nem tetszik ne hallgasd... De csak azért mert te egy kurvanagy fasz vagy még nem kell leszólni másokat a zenei ízlèse miatt mert nem fog változni a vèleményük.
Aztán ,,fel vagy háborodva" hogy egyálltalán mi ellenkezünk. Amúgy meg ha nem bírod hallgatni attól még nem kell leszólni azokat akik szeretik.
Tehát: Elnézést ,hogy nem bírom a fogcsikorgatásnak a remix-ét hallgatni.
Mondjuk ez nem segít az értelmi szerkezeten de ez is valami.
Ha már bas*ogatsz illetve észt osztasz az emberek legalább írj helyesen.
Elég nagy a szórás, de azért a legtöbb helyen 80-85+ eddig:
http://www.metacritic.com/game/pc/saints-row-iv/critic-reviews
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.