A harmadik rész már a Sony következő gépére, a PlayStation 2-re jött ki 2001-ben, ez a Gran Turismo 3: A-spec címet kapta, sokan egyébként Gran Turismo 3 címen is ismerik, és sokáig Gran Turismo 2000 volt a tervezett címe. Ezt követően ennek kicsit továbbfejlesztett motorjával a következő évben megjelent három lájtosabb, amolyan küldetés lemeznek tekinthető mellékág folytatás is a gépre, a Gran Turismo Concept 2001 Tokyo, a Gran Turismo Concept 2002 Tokyo-Geneva és a Gran Turismo Concept 2002 Tokyo-Seoul. Mindegyik rész igazán jól sikerült, és hihetetlen nagy sikert aratott, eddig egyébként már több mint 34 millió Gran Turismo játék kelt el, így a folytatás, a Gran Turismo 4 is természetesen a legtöbbek által leginkább várt autós játékká vált.
A kiadó, a Sony és a fejlesztő, a japán Polyphony Digital el is határozta, hogy rendesen kihasználja ezt reklám és anyagi célból egyaránt. A két cég mindenhol elkezdte ontani a Gran Turismo 4 reklámokat, Kazunori Yamauchi is rengeteg helyen tartott beszédet a játékról, és idővel megjelentek a játék demoi is különféle fura módokon. A sort a Gran Turismo 4 Toyota Trial című speciális demo nyitotta a múlt év októberében, kezdetben ezt csak Japánban lehetett kipróbálni kizárólag Toyota autószalonokban, és egyes információk szerint ez számos Toyota járgányt tartalmazott, a vásárlók tehát így egy nagyon jópofa, elmés módszerrel virtuálisan is letesztelhették a leendő autóikat. E mellett a pletykák emlegettek egy hasonló módon elérhető Gran Turismo 4 Toyota Prius Trial Version című anyagot is. Bár egyiket sem láttam, feltételezem, hogy ugyanarról a korongról van szó, persze az is lehet, hogy két különbözőről, ez utóbbiról annyit tudok csak biztosan, hogy a Toyota Prius-t lehetett megjelenése előtt tesztelni benne. Ez (vagy ha egy anyagról van szó, akkor mindkettő) idővel hazavihető, teljesen ingyenes demová is vált, igaz sajnos kizárólag csak az Egyesült Államokban, ha egy amerikai a Toyota amerikai website-járól rendelt Toyota Prius információs brosúrát, megkapta ezt a demo korongot is ingyen. Mi magyarok persze minden jóból kimaradunk, legalábbis itt elméletileg nem él az amerikai lehetőség, én mindenesetre "próba-cseresznye" alapon rendeltem a cég magyarországi website-járól Toyota Prius brosúrát, hátha jön mellé demo is, persze jellemzően a lúzer cég nem küldött szart sem. Aztán volt a fentinél vagy fentieknél egy még limitáltabb demo is, a Gran Turismo 4 Toyota MTRC Version, ezt kizárólag egy autó kiállításon lehetett kipróbálni Genfben, az MTRC egyébként a Motor Triathlon Race Car rövidítése, ha jól sejtem ez egy speciális, még csak tervezőasztalon létező Toyota versenyautó, amolyan komolyabb karosszériával rendelkező, futurisztikus, kétüléses gokart szerűség. Ezek után végül a Sony úgy gondolta, a szélesebb publikum számára is készíttet egy Gran Turismo 4 demot, hiszen a végleges PlayStation 2 játékra még sokat kell várni, az csak november 23-adikán jelenik meg, legalábbis nyugaton, annak valószínűleg kicsit butított PlayStation Portable változatára, a Gran Turismo 4 Mobile-ra pedig még 2005-ig kell várnunk.
Ez a publikus demo lett a címben is szereplő Gran Turismo 4: Prologue (Japánban Gran Turismo 4: Prologue Edition), ami Japánban a múlt év végén, nálunk pedig idén májusban jelent meg. Ezt már bárki beszerezheti, igaz nem ingyen, és főleg demohoz képest meglehetősen borsos áron, hazánkban tízezer forintért, igaz azért jóval tartalmasabb is az anyag, mint egy átlagos demo. Hogy a cirkuszt tovább fokozza, a Sony csak ehhez a demohoz gyártott egy speciális színű PlayStation 2-t is, egy csont fehér gépet, hozzá való irányítóval, ezt a demoval együtt csak Japánban lehet megvásárolni 250 dollárért, azaz durván 50 ezer forintért, és ehhez lehet még külön fehér Gran Turismo 4: Prologue memóriakártyát is venni. Nem semmi felhajtás egy játékdemo körül.
Ez az anyag hasonlóképp jelentkezik be, mint elődei, két fő játékmód közül választhatunk benne, az egyik a klasszikus arcade, azaz játéktermi játékmód, a másik a vezetői iskola, sajnos az igazi fő játékmóddal, a megszokott "Gran Turismo" móddal, amiben szabadon nevezhetünk sok versenyre, mászkálhatunk a városban, vásárolhatunk autókat és alkatrészeket, tuningolhatunk, meg sok egyebet tehetünk, csak a teljes játékban találkozhatunk majd. Lássuk először a játéktermi módot. Ez nagyjából azonos a korábbi részekben megszokottal, választhatunk az elérhető pályák és az alapban kínált, továbbá a másik játékmódban elnyert autók közül, és futhatunk egy versenyt, aztán annyi, nincs bajnokság meg semmi egyéb.
Kizárólag öt pályát találhatunk meg a játékban, ami az árához képest kicsit kevés, ezek a Circuit Tsukuba, a New York Circuit, a Grand Canyon, a Fuji Circuit és a Cita d' Aria, ráadásul ezek állítólag benne lesznek a teljes játékban is, annak megjelenésekor tehát a Prologue már érdekes extraként sem igazán állja majd meg a helyét. A pályák ennek ellenére nem rosszak, változatos a témájuk és nagyon jó a kialakításuk, szerintem eléggé verik a korábbiakat. A Circuit Tsukuba és a Fuji Circuit két szabványos versenypálya, a Grand Canyon egy rali pálya (ugye a korábbi részekben is voltak ilyenek, más játékmenetet igényelnek ezek), a New York Circuit egy New York belvárosában elkerített, nem kör alakú körpálya, a Cita d' Aria pedig egy gyönyörű olasz óváros a hegyekben, szűk utcákkal és szép kilátással. Egyes fórumokban pletykázták azt is, hogy egy hong kongi pályát is el lehet nyerni, de megbízhatóbb helyről még nem olvastam ilyesmit, valószínűleg nincsenek további pályák a játékban, leszámítva a vezetői iskola néhány speciális pályáját.
Autóból már most is óriási a választék, sőt már az alapkészlet sem kicsi. Mivel gondolom sokan kíváncsiak a járgányfelhozatalra, jöjjenek a száraz listák, melyekben - mint látható - vannak speciálisabb járgányok, egy-egy évadra tervezett rali autók, meg hasonlók is, mellesleg ezeket egy FAQ-ból kopiztam lustaságból, az esetleges pontatlanságok tehát nem az én lelkemen száradnak. Az alapban elérhető kocsik: Nissan Fairlady 240ZG '71, Honda Odessy L Type '03, Nissan Silvia K's Aero (S14) '96, Nissan Skyline Coupe 350GT (V35)/Infiniti G35 Coupe '03, Honda Integra Type R 98 Spec (Japan Spec) '98, Subaru Legacy Touring 2.0 GT Spec B '03, Toyota MR2 GTS (SW20) '98, Nissan Skyline GTR VSPECII Nur (R34) '02, Mitsubishi Lancer EVO VIII GSR '03, Subaru Impreza Sedan WRX Sti VER. VI (GC) '99, Mitsubishi Lancer EVO IV Rally Car '97 és Toyota Celica GT4 Rally Car '95. A vezetői iskola minden leckéjéhez is más-más autót kapunk, amit az adott lecke teljesítésekor kvázi haza is vihetünk, azaz bekerül a járgány a játéktermi mód választható autói közé, így az alábbi autókat szerezhetjük még meg, leckecsomagokra lebontva. A zöld leckékkel elnyerhető kocsik: Mazda Demio SP '03, Honda Fit W '01, Nissan March 12C 5DR (K12), Toyota ist 1.5S 2WD '02/Scion xA, Mazda Roadster 1.6 NA '89/Mazda Miata (NA6C) és ALTO Works Suzuki Sport Ltd. '97. A sárga leckékkel elnyerhető kocsik: Toyota bB Z 1.5X Version 2WD/Scion xB, Mitsubishi Colt 1.5 Sport X Ver. 02, Daihatsu Copen Active Top 02', Subaru Legacy B4 2.0 GT Spec B '03, Daihatsu Mira TRXX AVANZATO R '97, Mercedes SL55 AMG '02 és Volkswagen LUPO GTI Cup Car '03. A kék leckékkel elnyerhető kocsik: Honda TAKATA DOME NSX (JGTC #18) '03, Subaru Legacy 3.0R '03, Spoon Honda Civic Type R (EK) '99, Nismo Fairlady Z Z tune (Z33) '03, Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R '03, Ford Focus Rally Car '99, Honda Beat '91 és Lotus Elise Sport 190 '00. A vörös leckékkel elnyerhető kocsik: Spoon Honda Fit Race Car '03, Honda Civic Type R (EK) '98, Subaru Impreza WRX STi (GD Type II) '02, Dodge Viper GTS '98, Mazda RX-7 Spirit R Type A (FD) '02, Subaru Impreza Rally Car (GC) '99 és Honda NSX Type S Zero '97. A lila, bonusz leckékkel elnyerhető kocsik: Mitsubishi Lancer EVO 5 GSR '98, Nissan Skyline GTR Vspec II (R32) '94, Mazda RX8 Type S'03, Nissan Fairlady Z Roadster '03, Suzuki Cappuchino '92, Toyota Celica SS-II Tuning Car '03 (ZZT231), Spoon Honda S2000 Race Car '03, Toyota Vitz 1.5RS '00, Nissan XANAVI NISMO GTR (JGTC #23) '03, CUSCO SUBARU ADVAN IMPREZA (JGTC #77) '03, McLaren F1 GTR FINA (Long Version) '97, Toyota Prius G Touring Selection '03, Honda S2000 '03, Mitsubishi Lancer EVO VIII MR '03, Toyota WOODONE TOM's Supra (JGTC #36) '03, Ford GT '02, Subaru Impreza Rally Car (GD Type II) '03 és Lancia Delta HF Integrale Rally Car '92. Végezetül, ha a zöld leckéket mind arany szintre teljesítjük, megkapjuk még a fent emlegetett Toyota Motor Triathlon Race Car 03'-at, hasonlóképp az aranyra teljesített sárga leckék után kapjuk a Mazda KUSABI '03-at, az aranyra teljesített kék leckék után a Mitsubishi i '03-at, az aranyra teljesített vörös leckék után a Suzuki Concept S2 '03-at és az aranyra teljesített lila leckék után a Honda HSC '03-at. Az így begyűjthető 63 darab autó tehát már egész komoly választék minden más autós játékhoz képest, a teljes játék állítólag 500 darabos autókészletéből ugyanakkor még mindig csak ízelítő, ráadásul, mint látható, ezek többnyire újabb járgányok viszonylag meghatározott gyártói körből, és alig van köztük régebbi benzinfaló, oldsmobile pedig még egyáltalán nincs, a végleges játékban egyébként lesznek ilyenek is szép számmal.
De térjünk vissza a játéktermi módhoz. Sajnos a nagy autóválaszték ellenére is nagyon rövid szórakozást nyújt ez a lényeges és fő játékmód, leginkább azért, mert teljességgel hiányzik az anyagból a több játékosos mód, így nem versenyezhetünk egy haver ellen, és a beállítási lehetőségek is roppant szűkösek. Rendes versenynél ezúttal is öt, a választott autónkhoz hasonló kaliberű rivális járgányt sorsol ki ellenünk a gép. Sok esetben ráadásul már ekkor előnyt élvezünk, például a Viperrel két kör alatt már közel egy kört rá lehet verni a többiekre, persze a kegyetlenül gyorsuló és brutális végsebességű Viper (de ez még elmondható pár más járgányról is) esetében a kihívás éppen az, hogy visszafogjuk az autót, a kanyarok előtt is már közel 300 méterrel el kell kezdenünk fékezni. Az ellenfelek nehézségét három fokozatban állíthatjuk, de ha valaki végigtolja a vezetői iskolát, úgy fogja ismerni a pályák összes kanyarját, hogy egy előnytelenebb autósorsolásnál is könnyen nyer a legprofibb ellenfelek ellen, tehát én kissé könnyűnek is érzem az anyagot a mesterséges intelligencia terén. További hátrány, hogy a szűkös öt pályából csak hármon versenyezhetünk más autók ellen, a Grand Canyon és a Cita d' Aria pályákon kizárólag egyedül mehetünk, és a saját időrekordunkat (amit a szellemautó is jelképez) döntögethetjük, ez utóbbi lehetőséget egyébként a másik három pályán is igénybe vehetjük, azokon is mehetünk időmérő versenyeket egyedül.
A főjáték tehát szerintem nagyon pite, sajnos két-három óra alatt végérvényesen megunható. Valamennyire menti azonban a helyzetet az egy-két nap szavatossággal bíró vezetői iskola játékmód, ami emlékeztet a korábbi részek jogosítvány szerzésére, de azoknál sokkal érdekesebb, szórakoztatóbb és kidolgozottabb. Egy társasjáték jellegű táblán kell lépegetnünk előre benne, természetesen mindig csak akkor léphetünk, ha az adott leckét sikeresen, legalább bronz fokozatra teljesítettük, mint korábban a jogsiknál is. Öt színkódra bomlanak le a leckék, mint fent is említettem, zöldre, sárgára, kékre és vörösre, ezek után meg is kapjuk a megnyerési mozit, egy hosszú és érdekes werkfilmet a játék készítéséről, majd következik a lila zóna sok eszméletlenül kemény bonusz leckével. A feladványok fokozatosan nehezednek tökéletes learning curve-vel, és fokozatosan, minden korábbi játéknál alaposabban kitanulhatjuk velük a versenypályákon való vezetés minden trükkjét, minden csínját-bínját. A gép élőszavas és írott tippekkel, továbbá demonstrációs vezetéssel megtanítja nekünk az összes kanyartípust, az optimális vezetést a pályákon és a rali pályákon, és a hatékonyabb startot, majd idővel különféle járgányokkal más-más helyzetből különböző erőfölényű ellenfeleket is le kell előznünk és így tovább. Ráadásul szinte mindenhol eszméletlen szűk az időlimitünk is, és sehol nem szabad sem lemennünk az aszfaltról, sem nekikoccannunk semminek. Segítségként a legtöbb leckében láthatunk egy minket segítő csíkot is a pályán, ami az ideális ívet mutatja, de színkóddal még azt is, hogy hol nyomjunk gázt, hol fékezzünk és hol engedjük fel a gázt, ez természetesen kikapcsolható, sőt egy idő után már csak bekapcsolható, a bonusz leckéknél pedig már teljesen le van tiltva.
Ami a játékmenetet és az audiovizuális kivitelezést illeti, igazán gyökeres változást nem vettem észre az előző részekhez viszonyítva. A látvány most is lenyűgöző, főleg a Cita d' Aria pályán, kicsit komplexebb, poligongazdagabb is az előző részhez képest, ugyanez mondható el a roppant élethűen kinéző, csillogó-villogó autókról is, melyekben ezúttal már egy 3D-s sofőrt is észrevehetünk. Valamennyire fejlődött a már korábbi részekből ismert tükröződés és árnyékolás is, nagyon feldobja a játékot, amikor például a fák alatt áthaladva a falevelek között átszökő napfény tökéletesen kirajzolja, árnyékolja a leveleket a kocsinkra, és persze ez minden más magas dologra is áll. A készítők kicsit csiszoltak a korábbi részekből ismert, engem nagyon zavaró, alacsony felbontású textúra belógásos problémán is, bár ez a tervezési hiba még most is határozottan jelen van a játékban. Az irányítás is javult valamelyest, az autók irányítása még élethűbb egy kicsit, és a járgányok is kezelhetőbbek lettek valamivel, ugyanígy a fizika is fejlődött még egy keveset, eléggé közelít már a tökéleteshez, jól fülön csíphető ez, amikor a különféle végsebességű, kormányozhatóságú, meghajtású és súlyelosztású autókkal a különféle kanyarokat vesszük be, vagy amikor a szélárnyékot kihasználva egy miénkkel azonos autót előzünk. Ugyanakkor az ütközések hülyén néznek ki továbbra is, ráadásul sok helyen ütközünk láthatatlan falakba, például sok fűhatáron is, és most sem sérülnek egyáltalán az autók, sem kívül, sem belül, pedig nagy királyság lenne ebben egy olyan sérülési rendszer, mint a Colin McRae Rally 04-ben. Ez utóbbi oka természetesen nem Yamauchi-sanék lustaságában keresendő, sajnos a legtöbb autógyártó nem járult hozzá, hogy az autójuk törhető legyen a játékban, így sajnos még nagyon sokat kell várnunk a tökéletes autós játék eljövetelére. Én továbbra sem értem a dolgot, hiszen az életben sem törhetetlenek az autók, és a híradókban is láthatunk mindenféle szétroncsolt járgányt, ezt sem tudják megakadályozni a gyártók, és mindenki tisztában van azzal, hogy ha az ember falnak megy egy autóval, az törik. Mindezek tetejébe a konkurens járgányok is törnének a játékban, így szerintem semmi értelme nincs a törés letiltásának, a törés nem antireklám, a hiánya viszont rontja a játékélményt. Ráadásul az autók még csak nem is porosodnak és sározódnak, nyilván ennek is ugyanaz az oka, mint a törés hiányának, sőt még guminyomot sem hagynak az úttesten, aminek okát már végképp nem értem, nyilván kell ennek egy kis plusz memória és videomemória, de ezt már szinte minden autós játékban megoldották az előző generációs gépeken is. Szerencsére a játék ezúttal már valamennyire szankcionálja a durva vezetést, ha erősebben megyünk falnak vagy másik autónak, ami már nem minősíthető koccanásnak, tíz másodpercre büntetésből 50 km/h-ra lassít minket a játék, ez valamelyest javítja a játszhatóság realizmusát, és a törhetetlenség ellenére jobb vezetési modorra okítja az egyszeri játékost.
Összességében bejött nekem a Gran Turismo 4: Prologue, nagyon szép és felettébb játszható autós játék, de mégiscsak rengeteg hiányossága van, ráadásul a hiányzó dolgokkal a legtöbb autós játékban már régóta találkozhatunk. Továbbá a játék ár-tartalom arányával sem vagyok kibékülve. A cucc igazán igényes, tartalmas, szuper demo lenne, ha ingyen adnák, vagy maximum újságmellékletként, optimális lenne még, ha 2000 forintos budget anyagként árulnák, de ahhoz képest, hogy a 10000 forintos ára majdnem egy új, teljes játék ára, nagyon rövid a szavatossága, igaz sok autót tartalmaz, de kevés pályát, és a kevés beállítás meg a több játékosos mód hiánya még tovább csökkenti az élettartamát. Így nem egy jó vétel, érdemes megvárni a teljes játék novemberi megjelenését helyette.
Ford Fairlane
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.