A
harmadik felvonás tulajdonképpen nem is a harmadik. A cseh fejlesztőknek
köszönhetjük a 2001-ben megjelent Operation Flashpointot is, amely pár
kiegészítő után igazi kultuszjátékká vedlett azok körében, akik a beleuntak a
realizmust megcsúfoló tucat-FPS-ekbe. A Codemastersszel való összebalhézásuk
után a srácok már a saját sorozatukat kalapálták, ez lett az ArmA, avagy Armed
Assault. Tizenkét hosszú esztendő után nyugodtan kijelenthetjük, hogy a kötött
pulcsis csehek szedtek magukra némi tapasztalatot, s az ArmA III az eddig
legjobb próbálkozásuk. Autentikus ahogy kell, a hitelessége tényleg mérvadó
mindenki számára, nincsenek ezerszer látott akciójelenetei, QTE-szegmensekkel
hadilábon áll, a háttérben futó számítások, a tengernyi valós adat, s harci
szituációk egy kerek egésszé állnak össze. Itt tényleg más világ vár ránk, egy
apró és nélkülözhető fogaskerekek leszünk a gépezetben. Van egy varázsa annak,
amikor a sorozatos kudarcok után mégis lábra állsz, gondolkozni kezdesz,
gazdálkodsz az erőforrásokkal, okosan helyezkedsz és legyőzöd az ellenséget. Az
ArmA III jó tanítód lesz: kezdetben kukoricára térdeltet, körmös ad, ám idővel
csábosan az öltözőbe hívat és magadévá teheted önelégült, pattanásos fejjel.
A
stílus tehát egészen más, az újoncok számára nem kis időbe telik, míg a
tengernyi lehetőség
Hová tűnt a kampány?
között eligazodnak. Elsősorban az életben maradás a
legfontosabb, de ott van a még a parancskiadási rendszer, a különféle harci
helyzetekhez való igazodás. Szerencsére a Bohemia fogja a kezünket a betanulási
időszakban, számos szórakoztató és informatív oktatóanyag segítségével, a
fegyverbeállításoktól kezdve egészen a komplex csapatirányítási módszerekig. A
játék menüjében változatos küldetések sora és tréningmissziók várnak ránk. Az
egyjátékos lehetőségek egyelőre még nem teljesek: a történetorientált kampányt
később, ingyenes DLC-k formájában elérhetővé teszik. Addig viszont jó pár, a
lehetőségeinket dióhéjban elmesélő sceranio vár ránk, többféle nehézséggel: gyalogsági
feladatok, helikopterek és tankok kezelése, drónok irányítása és víz alatti
missziók. A lehetőségeink megdöbbentőek, a modern hadviselés szerteágazó,
többféle taktikai mozgás, felderítés, belső helységek megtisztítása, ellenség
állásainak bevétele stb. Később úgy is a felhasználók által létrehozott küldetéseken
lesz a hangsúly, valamint a multiplayeren. A közösségi felhajtóerő jelentősége
nem kérdés, már most is számos móka vár ránk a Steam Workshoppon keresztül.
Persze
hiába van ott a 270 négyzetkilométeres terület, amikor elsőre csak pislogni
fogunk. Ha vesszük a fáradságot a betanulásra, már nem lesz olyan
elviselhetetlenül nehéz az ArmA III. A háborúk legfontosabb kelléke maga a
katona, vagyis az ember. A játék számos tényezőt vizsgál az egészségünket
tekintve, az újratöltődő életerőcsíkot tessék szépen elfelejteni, ahogyan a többi
beidegzést is. Egy túlhajszolt, fáradt katona rosszul céloz, a fedezékben
értelemszerűen csökken annak lehetősége, hogy egy kósza golyó eltalál, de ne
vegyünk semmit szentírásnak. A sérüléseket komolyan kell venni, egy-két
bekapott lövedék egyenlő a harcképtelenséggel. Ha eltalálják a lábunkat, nem
halunk meg rögtön, viszont erősen vérzünk és jelentősen lelassulunk, s ha nem
találunk gyorsan orvost, előbb-utóbb otthagyjuk a fogunkat. Ha tudatában
leszünk annak, hogy saját képességeink határát meddig tolhatjuk ki, hol
javíthatunk magunkon, akkor meglehetősen addiktívvá válhat a program. Tényleg
elhiteti velünk, hogy egy katona vagyunk egy távoli bevetésen, ahol már nem
számít a család és a belső érzelmeink, elvégre parancsot teljesítünk. Az
átszellemülés gyakorta visszatérő tényező az ArmA III-ban.
Az
irányítás olyan, amit csak PC-n lehet megfelelően kivitelezni, bár még ott sem
tökéletesen. Előbb-utóbb hozzászokunk, hogy rengeteg billentyűt kell
bemagolnunk az alapvető funkciókhoz. Kapkodásnak persze nincs értelme, főleg a bemutatóküldetések közben. Lesz itt olyan móka, amikor éjjel kell
beszivárognunk az ellenség táborába, hogy ott némi zavart okozzunk a fő
hadsereg érkezése előtt. A csapatmunka kulcsfontosságú, egyedül szinte semmire
nem megyünk, próbálunk emlékezni az oktatóküldetésekben magunkba szívott
információkra, megállunk és gondolkodunk, az ereinkben adrenalin csordogál.
Kapkodunk és jön a kaszás, de újra és újra nekivágunk, alternatív lehetőségeket
keresve, s végül sikerrel járunk. Választott szerepünktől függően nem mindig
kell a frontvonalban lennünk, ám a csapatok koordinálása legalább olyan kemény
dió, mint kereszttűzben rohangálni. Egy sor parancsot kioszthatunk az adott
szituációban, persze a ballépéseket kíméletlenül megtorolja a játék. Könnyen
lehet, hogy egy betonbiztosnak vélt pozíció egy halálos katlan. A környezet adottságainak
megfelelően kell döntéseket hoznunk. A többit majd a játék kiszámítja: tudja,
hogy milyen súlyú a hátizsákunk, kiszámolja a lövedékek röppályáját, a szél
irányát, de még a csillagok állását is.
Szerencsére
osztagunk tagjai a rádión keresztül folyamatosan kommunikálnak egymással, az
Kémkedtek a fejlesztők Görögországban?
ellenség helyzetét megosztják velünk, logikusan haladnak előre az adott
terepviszonyoknak szerint. A mesterséges intelligencia bár mutat néha
érdekességeket, alapjában véve remekül asszisztál. Persze az olyan
helyzetekben, amikor a katona egy helyben áll, nem hajlandó megmozdulni, s még
véletlenül se céloz precízen, legszívesebben kettétörnénk a billentyűzetet. Az
MI tehát egyelőre felemás, az ellenség persze számtalanszor egyetlen pontos
lövéssel osztja a halált két-háromszáz méterről – a realitáson itt azért egy
fájó pont esik. Társaink a lopakodásnál lassan, megfontoltan haladnak előre,
kiélezett helyzetekben ordibálnak és agresszívan viszonozzák a tüzet, s jobb
esetben okosan választják meg a következő lépésüket. Sokan elfelejtik, hogy az
ember tűrőképességének is vannak határai, futás után, folyamaton stressz
esetében kifulladnak, kezük remegni kezd, nem hajszolhatjuk katonánkat a
végtelenségig. Csapatunk tagjai egymásra támaszkodnak, az adott osztálynak
megvan a saját feladata, ha megszakad a harmónia, felborul a rend, vigyáznunk
kell magunkra és egymásra.
Az
ArmA III fegyver és járműkínálata eléggé meggyőző. Minden mordály fejleszthető,
nem kell a rendszeresített alapváltozatokra hagyatkoznunk. A motorizált
egységek nem csupán páncélosokban, helikopterekben csúcsosodnak ki, találunk
olyan járműveket is, mint a quad, vagy éppen a tengeralattjáró. Minden egyedi
fizikája, súlya, sebessége és sajátos irányítási rendszere van. Kezdetben ne is
vágyjunk arra, hogy tökéletesen elsajátítjuk mindegyik vezérlését, hiszen idő
kell hozzá. Ez nem a BF3, ahol minden az első perctő kezdve kézre áll. A
javításuk is hosszadalmasabb, mint más játékokban, kifinomult manőverezési
képességről ne is álmodjunk. A konfliktus legtöbbször nem az ádáz vérontásról
szól. Ne lepődjünk meg azon, hogy az indulás után még 20-30 perc gyaloglás,
vagy utazás vár ránk. A terep hatalmas, a távolságok leküzdése pedig a
mindennapi teendőkhöz tartozik.
Habár
a multiplayerben csak kilenc, előre legyártott móka áll a rendelkezésünkre, a
játékosok itt is megoszthatják egymással a könnyen kezelhető
küldetésszerkesztőben készített missziókat. Itt már nem tépjük a hajunkat a
kissé botor intelligencia miatt, a hús-vér emberek meglehetősen piszok
húzásokra képesek. Éppen ezért talán még lassabban haladunk előre, viszont a
kooperatív élmény össze sem hasonlítható a single-lel. Már az elődök esetében
is masszív közösség állt az ArmA mögött, nincs ez másképp most sem. A
fantáziadús feladatok és a modok áradata miatt soha nem fogunk unatkozni,
szavatosság tekintetében nem érheti csorba a játékot. Nem csak a lövöldözésről
szól az egész, hanem a valóság közel tökéletes visszaadásáról, lehetünk
pilóták, parancsnokok, tengeralattjáró személyzet prominens kiválósága, vagy a
feltűnésmentesen operáló különleges egység tagjai.
Az
ArmA III kétségkívül az egyik leglátványosabb alkotás, ami a témában a kezünk
közé került. Ultra részletességen mutatja meg igazi arcát, megdöbbentő, hogy
srácok mennyire ügyeltek a részletességre. A vegetáció, a városok, falvak
felépítése, a legutolsó csipkebokor is olyan, amilyennek lennie kell. Az
animációk tovább öregbítik a vizuális élményt, a katonák lépése, a járművek
burkolatának apró repedései, a felszálló füst maga lesz a kánaán a grafikára
érzékeny személyeknek. Habár a Bohemia végre gondot fordított az
optimalizálásra is: ha nincs sok egység a pályán simán hozza a 60 fps-t is, ám
tömegtumultusnál már alulról nyaldossa a 20-at is. Zene az nem sok van, cserébe
viszont a legapróbb hanghatásoktól is becsinálunk, a süvítő és betonba csapódó
lövedékek, a tücskök ciripelése, a robbanások és az elszabaduló energiák egyedi
zajai még a vájt fülűeket is könnyedén meggyőzik. Elképesztő a tartalom puszta
mennyisége.
A frakciók
Nem
nehéz észrevenni, hogy az ArmA III fejlesztése még korántsem ért véget. Az
időhiány miatt a kampányt csak három részletben kapjuk meg, de ezen kívül
számos hibajavítás vár még a játékra. Azt viszont már most leszögezhetjük, hogy
a komolyabb élményre vágyók számára a produktum maga megváltás, ahogy ezt már a
Bohemiától már megszoktuk. S persze legalább akkora feladat hárul a közösségre
is, bár őket nem kell bíztatni a minőségi és élvezetes tartalmak készítése
miatt. E szempontból totálisan megbízható az ArmA III. Bevalljuk, egy kis
hiányérzetünk azért van: a csehek a fantáziadús missziókkal hadilábon állnak,
ugyanazokat a dogmákat ismételgetik újra és újra, az igazán ötletes
elfoglaltságokat nekünk kell legyártatunk hozzá. Az eszközök már a
rendelkezésünkre állnak, adott a hatalmas játszótér, élettel mi fogjuk
megtölteni.
a játékmenet, hát nem tudom, alapjában véve nem szeretem az ennyire komoly harci játékokat (ennyi erővel holnap jelentkeznék a seregbe) de a mentés abszolút hiánya, mármint miért nem enged menteni, amikor egyetlen kibaszott golyóval is leszednek, és ez az első küldetés, vagy tízszer döglöttem meg ugyanazon a helyen, mert mesterlövész jön, én nekem meg van egy karabélyom, tényleg bazmeg... köszi szépen
szóval most kipróbáltam az ingyenes hétvégén, de nekem ez ennyi volt asszem, ennyire azért nem szeretem magam szívatni, meg pazarolni az időmet
Ugyanakkor a negatívumként felsorolt pontok sajnos abszolút jogosak.
Eléggé szubjektív, hogy kinek mennyit ér egy ilyen játék, nekem simán 9/10, de egy CoD-hoz vagy Battlefield-hez szokott játékosnak valószínűleg 6-ot sem érne a 10-ből. De hát ízlések és pofonok, ugyebár...
Az arma unalams??? Haahahah Joke :) csak nem tudtok jatszani mert leszedtek mint a szart, mivel rohangaltok meggondolatlanul mint cod vagy bf3 pajtik....menj el a hadseregbe sziria ellen...biztos szaladozni fogsz agyatlanul es lovoldozol a levegobe hogy itt vagyok itt vagyok....ja es am pont az ilyen embereknek nem valo az arma es gyorsan ki is hullanak ezek a jatekosok a gamebol szerencsere :)
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_2047449687&feature=iv&src_vid=xm6_rZy8syk&v=X-sR4iKVNkg
Alapvetően aki Cod-ozik az általában nem Bf-ezik vagy fordítva. Elég kicsi az átjárás a két tábor között. Az ArmA pedig egy teljesen más világ.
Az általad felsorolt játékoknak, és ennek a rajongó tábora nem igazán keresztezi egymást. Aki BF-ezik, vagy Cod-ozik, valószínű ezt ki sem próbálja. Vagy ha mégis, nagyon gyorsan megunja, mert nem neki való. :D
Persze biztos van kivétel, de nem hiszem hogy riválisok lennének. :)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.