A
londoni ustwo csapatának játéka jött, látott és győzött. Pedig nem volt könnyű
dolga: végigtekinteni sem tudunk az App Store, vagy a Google Play kínálatán, be
kell érnünk az ajánlott címekkel, így a Monument Valley könnyen eltűnhet a süllyesztőben.
Ez viszont olyan lenne, mintha egy többmilliós Picasso-festményt dobnánk ki a
kukába csak azért, mert nem tudjuk, hogy ki festette. Az összehasonlítás
egyáltalán nem túlzó, olyan élményt nyújt, mint egy művészeti alkotás. Végig
kell rajta menni, ízlelgetni, befogadni a látványt és a zenét – a pszichológiai
mondanivaló gyakran sokkal többet ér, mint egy főellenség legyőzése. Utazni is
a táj és a hangulat miatt érdekes, nem mindig az számít, hogy hova érkezünk. A Monument
Valley-n röpke két óra alatt végig lehet szaladni, ám ezért a vizuális
kirándulásért 900 forint szinte semmi.
A
Monument Valley a Colorado fennsík azon területe, ahol vöröses színű, gyakran
300 méter magas táblahegyek és sziklakürtök foglalnak helyet – bár a játéknak
ehhez csak annyi köze van, hogy a pályák egy kicsit hasonlítanak az említett
geológiai formákhoz. A zene megnyugtató ritmusa, a feladatok megoldásával
töltött idő, a sikerélmény és elsősorban a varázslatos atmoszféra együttes
hatása miatt újabb klasszikust üdvözölhetünk a Monument Valley személyében.
Pedig, ha ízekre szedjük, semmi rendkívülit nem találunk benne, igaz, a híres műalkotások
is csak egyszerű festékből és vászonból állnak össze. Lehet hajtépésektől
mentesen is összerakni egy puzzle címet, ahol nem az számít, hogy szétaprítod
az ellenséget, hanem a The Journey-hez hasonlóan végigvándorolj rajta.
Főszereplőnk,
Ida, a fiatal hercegnő, aki némán szemléli az előtte tornyosuló tájat. Szavak
nélkül is megértjük a lány identitását, aki megbocsátás reményében vállalkozik
az útra. A sztori néhány felvillanó mondattöredékből áll, csupán sejtéseink
lesznek, hogy mi forog a háttérben, s mi ennek a szürreális birodalomnak a
sorsa. A konkrétumok csupán szimbólumok, a béke túl kézzelfogható, kicsit
furcsának hat az egész, ám az indulatok egy másodpercre sem szabadulnak el.
Maga ez a lágy idill adja a játék igazi varázsát. Idát a folyamatosan változó
építmények akadályozzák a cél elérésében, nem beszélve a fekete madáremberekről,
akik ha túl közel érnek hozzá, végeznek vele. A világ kellően bizarr
geometriával operál, ám egy alapszintű logikai készséggel felvértezve, nem ütközünk
megoldhatatlan nehézségekbe. Az ustwo szórakoztatni akar, s teszi mindezt
feneketlen fantáziával és utánozhatatlan melankóliával. Tíz apró pályán
tehetjük próbára képességeinket egy sor 3D-s térbeli rejtvényen keresztül, amit
keresztül-kasul bejárhatunk. Az első próbatételek még egyáltalán nem nehezek,
Ida oda megy, ahová a képernyőn bökünk, a nézetet forgathatjuk, s a sík a
megfelelő módon találkozik, a leányzó továbbjuthat, a’la FEZ. A szintek
folyamatosan változnak, a lépcsősorok egyszer csak falakká válnak, az elemek
önmagukba nyílnak, minden egy zsúfolt labirintusnak tűnik, persze ez csak a
látszat. Ha gyerekkorodban sokat építőkockáztál, akkor szerencsés esetben
magadra szedtél némi térérzéket.
Ha
a szürreális geometriák nem lennének elegek, akkor barátkozz meg a gondolattal,
hogy a későbbiekben már komplex kapcsolórendszereket hozhatunk működésbe,
rendszerint az megfelelő időzítésen múlik minden. Szerencsére a design kellően
letisztult és okos ahhoz, hogy ne érezzük frusztrálva magunkat. Jól esett
gondolkodni, a program nem sürget, nem büntet, kényelmes ütemben teljesíthető
egészen a végéig. Viszonylag hamar rájövünk a megoldásra, forgatjuk a
pályarészeket, rámpákon sietünk fel, majd egy újabb csavar és a feje tetejére
áll minden – szó szerint. A Monument Valley-hez úgy kell hozzáállni, hogy
félreteszed a fizika órán tanultakat és csak az aktuális nézőpontban kivitelezhető
útvonalat próbáljuk megfejteni. Naná, hogy a játék nagyban épül az optikai
csalódásokra, a szemünket könnyű megtréfálni, de azért adott nekünk az Úr
agyat, hogy használjuk. A fejlesztők egy ideig fogják a kezedet, szinte adja
magát a módszer, ám később minden eldurvul, az illúzió szinte megfoghatatlan
világba taszít. A pasztellszínek egyedi stílust adnak a látványnak, semmi sincs
túlcsicsázva, letisztult grafikával van dolgunk, amely szinte simogatja a
lelkünket.
A
maximum háromórás játékidő valóban maradandó emlékeket gerjeszt, a mobiljátékok
piacán ritkaságszámba megy az ilyen. Mint a gitár húrjain megszólaló dallamok,
úgy pengnek és sokasodnak bennünk az érzelmek. A Monument Valley minden
aspektusában egy műtárgy, amire büszkék lehetnek az alkotói, van eleje, közepe
és vége. Ha hosszabb lenne, elveszne belőle az, ami csak a rövid, lopott
örömökre jellemző. A rohanó világban csak nehezen figyelünk fel az apró
szépségekre, ám ha közelebb húzódunk hozzájuk, magunkba szippantjuk, gondolataink
szárnyra kapnak, amik az idő múlásával kellemes emlékké formálódnak. Ilyen
dolgokba kell kapaszkodnia az embernek.
A Monument Valley-t az ASUS PadFone 2 készülékén teszteltük, melyet az ASUS Magyarország biztosított számunkra.
Tényleg lesznek még új pályák?
A 10 pálya nekem egy kicsit kevésnek tűnik, de azt olvastam, hogy már csinálják az új pályákat.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.