Nagy
reményekkel tekintettem a tavaszi horror-dömpingre, ám a Daylight után rossz
szájízzel álltam fel. Egyetlen reménységem a május óta elérhető kanadai
Endnight Games túlélőjátékának early access verziója lett, amely egy
meglehetősen érdekes koncepcióra épül. Egyedül találjuk magunkat egy sötét
rengeteg közepén, ahol minden eszközzel az életben maradásra törekszünk. Élelem
és menedék után kutatunk, s ha ez nem lenne elég, az erdőben egy vérszomjas kannibál
törzs is székel. Ha jól számolom első nekifutásra alig tíz percig sikerült a
művelet, de nem az éhség győzött le, erőszakos halált haltam. Bár hibák még
akadnak bőven, már ez a korai verzió is megmutatta, hogy a csapat bizony
komolyan gondolja a túlélősdit. Olyan eszközökhöz nyúlunk, amiket még Bear
Grylls is megirigyelne: fát vágunk, nyúlra vadászunk és bizony menekülünk. Elég
sokat.
A
The Forest gyorsan bedob az események sűrűjébe. A kezdő képsorokon egy
repülőben ülünk, mellettünk durmol csendesen fiunk, amikor a vasmadár hirtelen
zuhanni kezd, de szerencsére komolyabb sérülések nélkül megússzuk a kényszerleszállást.
Kábán hunyorítva még annyit láthatunk, hogy egy veszedelmes bennszülött megragadja
a gyermekünket és kisétál vele a roncsból, majd minden elsötétül. Innen szabad
kezet ad a játék, ha szeretnénk, nekiiramodhatunk a vadonnak, de úgysem lelünk
rá az elrabló nyomaira. Fájdalmasan tudatosul bennünk a felismerés: magunkra
maradtunk. Első dolgunk a repülő füstölgő roncsainak átvizsgálása: a balta jó
szolgálatot tesz a későbbiekben, de fontos, hogy minden élelmet, jelzőpisztolyt és más cuccot
vegyünk magunkhoz. A játék minden egyes indításkor véletlenszerűen generálja le
a hatalmas és tényleg lélegzetelállító erdőt. Buján zöldellő fű, magas fák,
lágy napsugarak, élénk színek és zümmögő rovarok várnak ránk, ám ez csak a
látszat! A terep kíméletlen, és hamar elemészti a gyanútlan turistákat. Elsőnek
egy tisztáson találtam magam, mélyen az erdő belsejében, a második alkalommal
egy sziklás fövenyen, és alattam egy hatalmas tó terült el. Hirtelen azt sem
tudtam, hogy merre induljak. Az ökoszisztéma tényleg lehengerlő: madarak
röpködnek (akár a kinyújtott kezünkre is rászállnak), egy varánusz menekül előlünk
az aljnövényzetben. Sok apró részlet segíti a beleélést.
A túlélést
esetünkben tényleg komolyan kell venni, ha csak bámészkodunk, hamar végez
velünk az éhhalál. Még szerencse, hogy a zsebünkben lapul egy részletes
túlélési útmutató, amely kitér a menedék- és a tábortűzépítésre, pontosan
leírja, hogy milyen alapanyagok szükségesek hozzá, tovább lapozva pedig feltűnik,
hogy bonyolult kunyhók és csapdák tervrajzát is tartalmazza, így a veterán
remeték sem szenvednek majd hiányt semmiben. Első és legfontosabb, a menedék
felhúzása. Ehhez három-négy masszív farönk szükséges, így álljunk is neki a
favágásnak. Ha ez megvan, már védve leszünk az elemek ellen. Jöhet a tűz,
gyűjtsünk némi szikladarabot és száraz faágat hozzá – szerencsére ezek az alap
dolgok kis keresés után mindenütt megtalálhatók. Az öngyújtó is
alapfelszerelésünk része, így a szikra csiholásával nem kell külön
foglalkoznunk
A
játék csak akkor ment, amikor a kuckónkban álomra hajtjuk a fejünket. Ha már ropog
a tűz és van fedél a fejünk felett, nem kell tartanunk a hideg esőktől, ideje
kaja után nézünk. A túlélési kisokos részletezi, hogy milyen bogyók ehetőek és
melyek mérgezőek. Az egész napos építkezés bizonyára sok energiánkat
felemésztette, egy nyárson sült tapsifüles ideális lenne vacsorára. Ha üldözőbe
veszünk egy példányt és Fortuna a kegyeibe fogad, elkaphatunk egyet, ám a
profik húros csapdákat építenek. Minden elejtett jószágot fogyasztás előtt meg
kell tisztítanunk és sütnünk, különben cudar fertőzésekkel számolhatunk. Mondanunk
sem kell, hogy ha a vadonban kapunk el egy fosással megspékelt betegséget,
senkire sem számíthatunk.
Élhetünk
egyik napról a másikra csak a fenti tennivalókat erőltetve, ám ajánlott
hosszabb távra berendezkedni. Lándzsát készítve magunknak leballaghatunk a
vízpartra, ahol a sekély vízben úszkáló halakat döfhetjük le, ám a siker így
sem garantált. Táborhelyünk körül kisebb kerteket is gondozhatunk, három-négy
nyulat befogva rögtönzött karámot is építhetünk, így biztosítva a napi
fehérjebevitelt. Később már komolyabb struktúrákat is felhúzhatunk: masszívabb
kunyhót, rönkökből álló kerítést a védelemhez, stb. Ám mindenhez nyersanyagok
szükségesek, a program tucatnyi összetevőt ismer az egyszerű ágakon és köveken
kívül, amiket kombinálni kell egymással, majd ha minden összevág, indulhat az
építkezés. Nekünk kell kiválasztanunk a leendő építmény helyét és irányát, a
rendszer egyszerű és intuitív. Fontos tudni, hogy egy-egy tákolmányt nem két
perc felhúzni, sokszor napokig el leszünk foglalva, míg a szükséges
alapanyagokat össze nem gyűjtjük. Hiába hatalmas a játszótér, a táborunk
helyzetét mindig látjuk a képernyőn, így eltévedni sem fogunk.
Leírva
mindez jól hangzik, a játék viszont kíméletlenül megtorolja a
figyelmetlenséget. Ha éhesek vagyunk, állóképességünk is csökken, így egy
szimpla fa kivágása is megoldhatatlan feladat lehet. Nem beszélve az előre nem
látható tényezőkről: ha a nagy fúrás-faragás közben kap el minket a
felhőszakadás, de nincsenek összetevőink egy melengető tábortűzhöz, meg vagyunk
lőve. Ráadásul az erdő korántsem lakatlan. Egy emberevő törzs otthona ez, akik
kíméletlenül lecsapnak a betolakodókra. Már az első nap megpillantottam őket,
egy apró nádkunyhóból álló falucskában éldegéltek, bár messze a lezuhant
repülőtől. Biztonságos távolból figyeltem a három férfit és egy nőt. Járták a
környéket, pár órával később feltűnt nekik, hogy bemerészkedtem a területükre.
Nem támadtak egyből, kíváncsian méregettek a távolból. Aztán egyre közelebb és
közelebb jöttek, a szívem a torkomban dobogott. Minden bátorságom elillant és
menekülőre fogtam. Ne hagyjunk nekik időt bátorságot gyűjteni!
Szép
távolságot megtettem, mire visszakullogtam a táboromba, szerencsére a
kannibáloknak nyoma sem volt. Éjszaka viszont léptek hangjára riadtam, tudtam,
hogy ott lapulnak a sötétben. Hirtelen egy magas, fenyegető alak kitört a
bokrok közül. Habozás nélkül, némán nekem rontott. Viszonoztam a pofonokat,
majd a fickó elszaladt, mire egy másik támadt rám, immáron a hátam mögül.
Tudtam, hogy a túlerő hamar győz, így torkom szakadtából futottam - nem
érdekelt, hogy az orromig sem láttam, az erdőből kísérteties hangok szűrődnek
elő, vissza sem néztem. Hiába építettem napokig a táboromat, tudtam, hogy az
inzultusok napról napra gyakoribbak lesznek – főleg, hogy miután megtámadtam az
egyik emberevőt, nem felejtenek el. Jó távol kell felhúznom az új bázisomat,
hátrahagyva a felhalmozott készleteimet, de nincs garancia arra, hogy békén
fognak hagyni.
A
kannibálokkal való találkozás valóban zsigeri félelemmel párosul A DayZ
zombijai semmik hozzájuk képest. Amikor a nap közepén szorgoskodunk,
belefeledkezve a tennivalóinkba, s a távolból egy sötét alak tűnik fel a
szemünk sarkában, hirtelen megáll bennünk az ütő, s erre a zene is rájátszik. A
konfrontáció előbb-utóbb elkerülhetetlenné válik. A harcrendszer nem eléggé
kidolgozott: egy gomb szolgál a támadásra, egy a védekezésre, rá kell jönnünk a
megfelelő ritmusra. A botok nem túl hatékonyak, ám idővel durvább fegyverekre is szert tehetünk. Egy ellenfelet még csak-csak legyőzünk tucatnyi baltacsapás
után, de két-három vadember már nehéz dió – a húzós szituációkban még mindig a
menekülés a legjobb alternatíva. Azért mi is bekeményíthetünk: a kannibálok
levágott testrészeiből torz szobrokat állíthatunk a táborunk szélén, ami előre
figyelmezteti ellenségeinket arra, hogy nem érdemes ujjat húzni felünk – az elrettentés
tényleg beválik, az inzultusok száma érezhetően csökken.
De
mi van akkor, ha mi húzzuk a rövidebbet? Egy sötét és nyirkos barlangba kerülünk,
amely tele van a törzs korábbi áldozatainak kegyetlenül megcsonkított
maradványaival. Ez lenne az éléskamra, mi pedig a következő vacsora.
Legyengülve, öngyújtónkkal a kezünkben megkereshetjük a kijáratot, a
hasznosítható tárgyakat magunkkal cipelve. Ha szerencsénk van, újra meglátjuk a
napfényt, visszabotorkálhatunk a táborunkba, de a hátizsákunkban összegyűjtött
cuccokról lemondhatunk. Reméljük, hogy a
végleges változatban kapunk némi történetet is; jó lenne kiszabadítani az
elrabolt gyermekünket, netán leszámolni az egész ellenséges brigáddal, de ez még a jövő
zenéje. A The Forestben rengeteg lehetőség rejlik és a sikert nem adják olcsón.
Harcolunk, menekülünk és gyűjtögetünk a túlélésért. Lehet, hogy csak pár
percig maradunk talpon, az is lehet, hogy napokig, vagy hetekig tart ez a
hátborzongató kaland, és soha nem leszünk biztonságban. De azt ugye mindenki
sejti, hogy vérszomjas kannibálok mellett maga a természet jelenti az igazi
veszélyt.
A
korai verzióban (0.02b) még számos hibával találkozunk. A megjelenés utáni napokban még
menteni sem lehetett, most is gyakoriak a képi hibák, a tereptárgyakba való
beragadások, és az építkezés sem megy mindig simán, ráadásul a framerate is
gyakran leesik 25-30 fps köré. Ettől eltekintve a 14,99 eurót kóstáló The
Forest folyamatosan finomodik, újabb funkciók kerülnek bele, és bár amit eddig
láttunk az kevés, mindenképp bizakodásra ad okot. A játék olykor kegyetlen,
máskor igazságtalan, de iszonyatos sikerélményt ad, amikor a kitűzött céljaink a
szemünk előtt valósulnak meg, vagy élve kievickélünk egy reménytelen rajtaütésből.
Ha az alkotás egyszer beérik, valódi túlélőjáték lesz belőle, amelynek világa
állandó fenyegetésben tart, elvégre nem mi vagyunk a tápláléklánc csúcsán.
Kapcsolódó cikk
Hm, egész jónak tűnik. Kis túlélő horror feeling (Y)
Van rengeteg hiba benne.
De par nap és jön a 0.03 verzió.
Már kíváncsian várom mit fog takarni.
Ha most nem tesznek bele semmi újat akkor szerintem csalódás okoznak a játékosoknak.
Amúgy a barlangban van más fajta szörny is ilyen polip szerű de sajnos hiába ütöttem vertem a baltával egy darabig támadott aztan jött a bug és jéggé dermedt. :-D
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.