1942-t írunk. A tengelyhatalmak csaknem egész Európát megszállták, így a nyersanyagok és az élelmiszerszállítási-útvonalak működése szinte teljesen megbénult. A nácik és a szövetségesek Szuezi-csatornáért vívott harcai így szó szerint élet-halál kérdést jelentenek az Egyesült Királyságnak, hogy fenntartsák a mindennapi szükségletet jelentő cikkek áramlását. Az ingaként előre-hátra kerülő frontvonalak Tobruk településénél találkoznak, melynek megerősítésére harmincötezer katonát vezényeltek a szövetséges erők. Az egyetlen feladat: tartani a várost.
Itt lép a képbe Karl Fairburne, a német–amerikai OSS tiszt és mesterlövész, aki éppen M1 Garand félautomata puskájának karbantartását végezte végtelen nyugalmában, miközben a falakon túl már kezdetét vette az elkerülhetetlen ostrom. Robbanások törmeléke pattogott a falakon, légvédelmi sziréna vijjogása hasított keresztül kíméletlen hangerejével a szálló mocsokkal, testrészekkel és lökéshullámokkal felkavart afrikai forróságon. Egy futár levegőért kapkodva hírt hozott a parancsnoktól: orvlövészek jelentek meg a hadszíntéren. Fairburne felkapta munkaeszközét, majd az épület kijáratához sietett. Térdre ereszkedett a barikád mögött, és vállához emelte az M1-est. A tiszt tapasztalt, tudta mit és hol kell keresnie. A fegyvere távcsövén keresztül pásztázta a harcteret, ahol kisvártatva megpillantott egy felderítőt. Az idegen katona binokulárisának mozgása hasonló típusú szakértelemre engedett következtetni, mint amivel ő maga rendelkezik, ahogyan a magasrangú célpontok után kutatva távolból fürkészte a települést. Fairburne légzése szabályossá lassult, tüdeje és szíve óramű pontossággal összehangolt gépezetként kapcsolt gyilkolás üzemmódba, és az utolsó számítások végigpörögtek a fejében. Töltény-esés becslés, légmozgási korrekció, célmozgás kompenzáció, lőtávolság felmérése, szervhelyzet analízis... Kész.
A tüdejében álló levegő csendesen áramlott ki a férfi orrán, és az izmai testét szoborrá merevítették. A náci felderítő ebben a pillanatban szúrta ki az amerikai tiszt puskájának felé meredő torkolatát, amitől megfagyott benne a vér is. Tudta, hogy már késő. A másodperc tört részéig farkasszemet néző ellenségek szövetségi oldalán álló lövésze meghúzta a ravaszt. Az elsütőszerkezet mechanikája elengedte a nyomatékot, melytől a kakas rácsapott az ütőszegre, és a hüvelyben berobbanó puskapor útjára indította a 7.8 mm-es Springfield lövedéket. A 853 m/s sebességgel haladó 9.8 grammos bronzköpenyes ólomtöltény körül mintha megfagyott volna a világ, ahogy a hangsebesség két és félszeresével hasította át a légkört.
Az emberi elmének átlagosan 251 milliszekundum szükséges ahhoz, hogy felfogjon egy érzékszerveiből érkező ingert, így a torkolattüzet észlelő célpontnak hozzávetőlegesen három ezredmásodperce maradt arra, hogy tudomásul vegye a rövid fényjelenséget, mielőtt a lövedék végül elérte a forróságtól gyöngyöző homlokát. A szuperszonikus fémdarab könnyedén átszakította a bőrt, és a csontot, majd miután számottevő lassítás nélkül belépett a katona koponyaűrjébe, a kialakuló hatalmas nyomástól és az idegszövet ellenállásától lassan fékeződni kezdett. A fejet ért iszonyatos belső erő hatására a szemgolyók több centire kidülledtek a gödrükből, és az agy szinte folyékonnyá vált, ahogy utat engedett az áthaladó idegen testnek. A vérrel és csonttörmelékkel keveredett velőállomány a golyóval együtt torlódni kezdett a tarkó felé, majd ott szétvetette a fej teljes hátsó részét, és szétszóródott a perzselő homokban.
Kissé túl realisztikusra sikerült a történet, igaz? Nos, pedig körülbelül valami ilyesféle látványvilágra kell számítani, mikor nekiveselkedünk a Rebellion-féle orvlövész szimulátor harmadik tagjának. Az ezúttal is Asura motoron futó Sniper Elite-széria legújabb, Afrikában játszódó taktikai shootere ugyanis az új anatómiai modelleknek köszönhetően még brutálisabb, véresebb és cafatosabb, mint elődje. A hatásvadász lövedékkövetés, melyért a továbbfejlesztett - ezúttal járművek motorján is működő - röntgen kill cam felelős, hangsúlyos elemét képezi a címnek, ami némileg talán a többi tartalom rovására is ment. De csak szép sorjában.
A Sniper Elite III legnagyobb részét kitevő kampány a kis bevezető történetben említett módon veszi kezdetét akár egyedül, akár steames barátunkkal vágunk bele, ez alkalommal ugyanis kooperatív módban is göngyölíthetjük a sztorit. Ha viszont inkább magányosan játszanánk, akkor sem leszünk teljesen egyedül. Van tudniillik egy NPC felderítő társunk, aki több alkalommal elkísér bennünket és megjelöli nekünk az előttünk található ellenségek egy részét. Magát a cselekményt semmiképpen nem sorolnám a cím erősségei közé. A sztereotípiákat és kliséket erősen meglovagoló szuperfegyver utáni hajszánk nem fog neves díjakat kiérdemelni, és a főhősünk személyisége sem hagyott mély, sőt, inkább semmilyen emlékezetes nyomot a szinkronszínész reszelős, mély hangján kívül. De lássuk be, nem ez lesz az elsődleges szempont a náci herelerobbantó távgyilkos játékmenetünk során.
A területek, amiken bevetésre kerülünk, sokkal nagyobbak és nyíltabbak, mint az elődben. Most is van csendes és veszélyes, nappali és éjszakai küldetés is, így bőségesen akad lehetőség minden terepen kipróbálni célbalövő képességeinket. Ha pedig megtetszik egy adott misszió, akármikor kiválaszthatjuk és újrajátszhatjuk azt a menüből. A pályák maguk lehetőségeiket tekintve ezúttal sokkal kevésbé lineárisak, mint a berlini csata alatt zajló V2-ben, így lényegesen több módunk van megtervezni és kivitelezni a fondorlatos terveinket a feladataink teljesítésére. A stratégiai helyezkedésben segít, hogy a térképen található akadályok egy része átugorható, míg mások megmászhatóak, az aktív fedezékek viszont eltűntek, helyette elég, ha odaállunk egy tereptárgy mellé, és takarásban maradunk. Főhősünk a célzás, vagy a távcső használatának pillanatában pedig magától kidugja a fejét így szerencsére nincs szükség mozgolódásra sem, hogy kilássunk.
A missziónként visszatérő állandó mellékküldetések ez alkalommal is bekerültek a játékba. A borospalackok kilövését, és az aranyrudak felnyalábolását ezúttal viszont orvlövész-fészkek kipucolása, nagy távolságú célpontok kilövése, háborús naplórészletek felfedezése és kártyák összegyűjtése helyettesíti. A gyilkolási eszköztárunkban most is szerepel a közelharci hatástalanítás, amivel azonnal és csendesen megszabadulhatunk az útonállóktól. Ezt amúgy a játék több ízben mellékes feladatként kínálja, így bizonyos számú torokvágás/koponyán döfés/nyaktörés után megkapjuk a munka elvégzéséért járó extra XP-t. Ellenségekből van ugyan bőven, de az őrjárataik nagyon könnyen kiszámíthatóak, ami néha kissé túlzottan leegyszerűsíti a dolgunkat. Ezt csak tetézik Fairburne saját magának tett különös megjegyzései, melyek mintegy hangos gondolkodásként segítik emlékezni, hogy miként is kéne viselkednie az adott helyzetben.
A többi, korábbról már ismert taktikai eszköz a távcsöves jelölés, a kavicsdobás és - mivel hangtompító ezúttal sincs - a lövés hangjait elfedhetjük munkagépek, vagy hangos eszközök közelében. Ez mondjuk néhol annyira lenullázza a kihívást, hogy rögtön a második misszióban a legkeményebb nehézségen durván a fél pályát legyalultam egy helyből, és még csak nem is kezdtek keresni. Az egyik katona csak ücsörgött, békésen bámulva a tábortüzet a sivatag közepén álló bázison, miközben százméteres körzetben másodpercek leforgása alatt több agy lett körülötte a földön, mint homok. Szerencsétlen nem is nézett semmi másra, amíg egy töltény át nem konfigurálta a látóidegeit és tokkal-vonóval ki nem fordította a bal szemét a tarkóján.
Hasznos eszköztárunk a fő fegyverünk mellett négy slotot biztosít a kütyüinknek, ami mellett minden alkalommal magunkkal viszünk egy pisztolyt, és egy gépkarabélyt. Az egyes küldetések, alkalmi bevetések, vagy multiplayer játékok előtt mindezeket szabadon kiválogathatjuk a nekünk tetsző összetétel szerint. Fegyverből nincs sokféle, de mesterlövész puskáink alaposan személyre szabhatóak. A jobb felszerelésért azonban feladatok teljesítésén, és tapasztalat gyűjtésén keresztül kell megdolgozni. További kellékként választható M24-es gránát, páncéltörő lövedék, ember, gyalogság és jármű elleni akna, sebtapasz és elsősegély csomag, de még dinamit is. Ez utóbbi nagyszerűen használható időzített bombaként a pályán az újonnan arzenálunkba került tűzkővel, ami szigorúan kiszámolt, pontosan húsz másodpercig égő füstölő csomagocskákat hagy az elhelyezés helyszínén. Az intelligens gyújtós azt is tudja mikor van mellette robbanószerkezet és előrelátóan értesít minket a hátralevő időről a detonációig a HUD jobb sarkában. A felszerelésünket a játék során egy tárcsás menüből érhetjük el, ami jócskán felgyorsítja a kiválasztást és áttekinthetővé teszi az amúgy elég visszafogott méretű inventory-t.
A kampány mellett egyedül, vagy barátainkkal is játszható játékmódként ismét visszatér a kihívás, ahol hullámokban érkező ellenfelekkel kell rövid úton elbánnunk. Természetesen van többjátékos mód is, amit - bár sok kritikus camper szimulátornak titulál -, szerintem egészen nagyszerűen sikerült. Választhatunk a deathmatch, és a team deathmatch értelemszerű alapfelállása mellett distance king és team distance king játékstílusokból, melyeknek csupán annyiban különbözik a célja, hogy azért kapjuk az XP-t, ha lövéseinket a lehető legtávolabbról adjuk le, amennyiszer csak tudjuk. Az ötödik opció a no cross. Itt az lesz a csavar, hogy egyáltalán nincs lehetőség közelharcra. Az eredményeink játékmódtól függetlenül folyamatosan gyűlnek, Battlefield-hangulatú azonnali kitüntetések, elérhetővé váló tárgyakról szóló értesítések és rangemelkedés formájában.
A ballisztikus realizmus ismét üdítően hat a fizikai valósághűséget keresők számára. Vizuális szempontból a cím teljesen naprakész, könnyedén skálázható alacsony teljesítményigény és remek minőség között, így gyakorlatilag bárki tudja futtatni; az Asura engine simán megbirkózik a feladatokkal. Hatalmas fícsör, hogy a fegyvertávcsövek becsillanása elárulja, hol az ellenség, de legalább ekkora csalódás, mikor a tereptárgyak villognak a képernyőn, ahogy elnézünk mellettük. Emellett néha a FOV is úgy marad, miután kilépünk a zoom módból, ami elég idegesítő bug. A hangok jó minőségűek, változatosak és segítik az átélést, de a zene kissé középszerű.
Mindent összevetve a Rebellion legfrissebb termése egészen jó lett. A fejlesztők láthatóan tanultak a V2 erősségeiből, és jobbára figyelembe vették annak hiányosságait is. Így megszülethetett egy nagyszerű és izgalmas folytatás, amiben nem kellett csalódnunk, bár az apró hibák kiköszörülésére egy foltozást már most elbírna. A játék és az online kapcsolat stabil, klassz képregényszerű tutorialok segítik a hozzászokást az amúgy sem bonyolult mechanikákhoz. A kezelőfelület is egyszerű, áttekinthető, és - bár menüből akárhol menthetünk -, nincs quick save funkció. Az ALT-TAB billentyűkombináció pedig nem volt használható a teszteléshez használt Windows 8.1 alatt.
Ha valakinek megtetszett a mesterlövész-szimulátor műfaj, a Sniper Elite III kétség kívül az egyik legjobb választás. Jelenleg - kerekítve - 40 euróba kerül, és máris elérhető hozzá egy season pass, három fegyvereket és ruházatot tartalmazó DLC, emellett pedig ismét visszatér Hitler kiiktatása is egy letölthető tartalom keretein belül. A játék világszerte június 27-én jelent meg, futtatáshoz legalább kétmagos proci, 2 GB RAM, és 256 MB VRAM kell, a telepítés pedig 18 GB helyet kíván. Remélem nektek is tetszeni fog!
Nem tudom aktuális-e még a kérdés, de válaszolok rá.
A billentyűzeten nyomd le a "B" betűt, azzal veszed elő a távcsövet. A távcsővel rámész az ellenfélre (középen van egy kis jelölés azt irányítsd rá) és amikor bevillan egy világos "v" betű a figura feje fölött akkor az egér bal gombjával klikkelsz és már kész is a kijelölés. Max 12 embert tudsz jelölni, de ahogy lövöd őket úgy szabadul fel újra a hely. Hasznos dolog, mert így ha elbújnak valami tereptárgy vagy épület mögé, te akkor is ki tudod számítani a mozgását és láthatod a sziluettjét.
Láttam végigjátszásokban, hogy ekkor valami távcsőt vesz elő, és egy "v" betűhöz hasonló jellel látja el az ellenséget. De HOGYAN ??
Mert van olyan a billentyűbeállításban, hogy "környezet megjelölése". De nekem nem jelöli meg. Hogyan kell?? Kérlek, válaszoljatok!
Külön köszönet a részletes blog miatt. Amint végeztem a Watch dogs-al ezt is beszerzem, kedvet kaptam.
Benevezek rá, szerintem nekem való lesz...
Thecook barátom, ezt a blogbejegyzést neked írtam, csak, hogy tudd miért lett 8.7 a Sniper Elite III.
Ja és 20 év múlva is emlékezni fogok erre a játékra, ellentétben a sok CoD-val vagy BF-vel amiknek az epizódjaik már most összemosódtak nekem hogy mi melyikben volt stb...
A játék menete annyit változott a V2 óta hogy ha lősz és kiszúrnak akkor bújjál el! Kis idő múlva lejár a körözés és az éberség ezt jelzi CLEAR! felirat. Csomó helyre ki vannak helyezve "direkt sniper pointok" Ha ügyes vagy akkor nem szúrnak ki és egyesével leölöd őket. Ha kevésbé vagy ügyes akkor minden lövés után észre vesznek de akkor ne lőjjél többet!!!
3 körözési fázis van ugyanis
-észlelték a lövésedet
-kiszúrták merről
-beazonosítottak
Ezt 3 lövéssel éred el, ekkor mennek rád, célszerű a lövések között szünetet tartani, várd ki hogy a járőrök körbenézzenek és hogy azt jelentsék : "Negative" németül hallod hogy azt mondják messziről: fault alarm vagy miaszar...
A V2 óta annyit változott hogy már nem jönnek úgy végtelenül az ellenségek... bár akik jönnek sokkal könnyebben kinyírnak... Ebben az epizódban már sokkal inkább rajtad múlik a nehézség, azaz mennyi ellenfélt iktatsz ki ügyesen, mire igazán riadó lenne elfogytak, már késő nekik. A V2-ben a scriptelt jelenetek után a gép magától adagolta a végtelen a semmiből jövő ellenfeleket... miközben te ott már tisztogattál előtte...
Továbbá téged úgy hívnak csak hogy a szellem! Gyilkosságok után, ha elmenekülsz, akkor egy távolság után Ghost emblémát jelzi, magyarul köddé váltál.
V2-höz képest sokkal könyebb elbújni magyarul. De ha elbaszod még ebben a 3ban is rád mehet egyszerre vagy száz ellenség...
Mindenképpen javult a játék...
Valóban ha teljesen realisztikus volna a játék, akkor nem lenne benne kihívás és az ellen se tudna sok mindent tenni a fedezékbe bújáson kívül. Kiváltképpen, hogy Berlin ostrománál járunk amikor a harcedzett katonák mennyisége igen csak alacsony, hisz vagy a nagy részük halott vagy dezertált, de hát Hitlerjugend-es gyerekekre vagy öregemberekre mégsem lőhet egy Amerikai katona (hogy nézne az már ki).
Ami a V3-at illeti, ameddig eljutottam benne azt kell, hogy mondjam, hogy jobb lett. Az ellenfél már nem olyan éles szemű vagy pontos, az első eldördülő lövés csak figyelmezteti a németeket, a második már behatárolja a helyzetedet irányát, a harmadik pedig lebuktat, ha eddig még nem fedtek fel, ami kiküszöböli az első lövés utáni rohamokat. Azonban ha 50 méternyire eltávolodsz az utolsó ismert pozíciódtól akkor elveszítik a nyomodat még ha éberebbek is maradnak egy ideig. Lopakodni pedig már lehet és meg is éri. Habár én hiányoltam a hangtompítós stan-t. Csak az a puki pisztoly Welrod-nak van hangtompítója.
https://www.youtube.com/watch?v=_W-8QTx8aH0
De ha még ez lett volna a legnagyobb baja a V2-nek, még azt mondom, oké. De mikor fényes nappal egy tankhoz lapulva az árnyékban guggoltam, és folyton kiszúrt valaki, mire a negyedik próbálkozásnál rájöttem, hogy nagyjából kétszáz méterre van egy figura a szökőkutas tér túloldalán, akit alig látni, mégis észrevesz... Na akkor kicsit kibuktam. Meg azon is, hogy az összes küldetés a "juss el x helyre, majd onnan szabadulj ki a túlerő ellenére" elvre épült. Még ha valami csoda folytán el is jutottál a pálya feléig kill és észrevétel nélkül, a scriptelt jelenettől fogva (még ha semmi akciózás nem is volt benne) az ellenség mindig tudta, hogy ott vagy. Persze lehet én vártam túl sokat a mesterlövészkedős Splinter Cell reményeimmel, de ez akkor is nevetséges volt.
Remélem azért a V3-ra kijavították az ilyen hülyeségeket.
CPU: Dual-core CPU with SSE3 (Intel® Pentium® D 3GHz / AMD Athlon™ 64 X2 4200) or better
2 GB RAM
VGA: Microsoft DirectX 10.0 compatible graphics card with 256 MB of memory (NVIDIA GeForce 8800 series / ATI Radeon HD 3870) or better
DX: 10
Normális esetben, ha szem elől tévesztenek akkor az utolsó ismert pozíciódat támadják álá Splinter Cell Conviction. Azt, hogy többnyire az összes őrt riassza a játék és nem adják fel könnyen a vadászatot mint pl. a Skyrim-ben golyóval a vállukban... Hát valószínűleg a valóságban is így történne. Az bajtársak figyelmeztetik egymást ha valaki vadászik rájuk és csak akkor adják fel a keresésedet, ha már biztosan nem találnak. Nem pedig csak a mellettük álló Günternek szólnak az orvlövészről és három perc után visszamennek kávézni.
Nyugis vadászatra ne is számíts, a vad vissza fog lőni és valószínűleg több társát is magával hozza. Azonban, míg nem egy év játéka, én középszerűnek sem mondanám. A játéknak van hangulata és le is köt, ha szereted azt amit kínál.
A játékmenetet nagyban befolyásolja az ügyességed és a taktika amit választasz. Ha jól csinálod akkor Sniper Elite lesz és nem CoD TPS. 27 véleménye sem valami objektív vagy érvekkel alátámasztott úgyhogy ha igazán kíváncsi vagy a játékra azt javaslom, hogy csapd fel a kalóz csákót és nézd meg magadnak. Míg casual a játék, a játékmenet inkább réteg. Ha tetszik akkor valószínűleg tetszeni fog, ha nem akkor pedig nem. Aztán ha játszottál vele akkor vedd meg, ha akarod.
Ami a történetet illeti, ezt ne vedd alapul, ez egy háborús játék. A CoD 1, 2-ben is csak a feladatod kapod meg rendes történeti szál nélkül. A hangsúly a játékmeneten van.
Katona vagy egy háborúban, arra ne számíts, hogy Hitler Übersoldat klónozó üzemét kell szétszedned vagy megfordítani a háború kimenetelét egy konspiráció megakadályozásával. Ha ilyesmire vágysz történet terén akkor a Sniper Elite csalódás lesz.
Utóirat: Amit a V2 demóban láttál az a tutorial pálya volt, ami értelem szerűen átvezet minden elemén a játéknak ami orvlövészet, közelharc, lopakodás, csapdatelepítés és menekülés. A tutorialon túl nagyobb szabadságot kapsz, sürgetés nélkül (egy két scriptelt jelenetet leszámítva). Nem egy sandbox játék, de azért nem csak egy úton haladhatsz és nem csak egyféleképpen intézheted el az ellent.
Időnként az AI tényleg hülye, de pont ezért kiszámíthatatlan és okoz meglepiket xD emiatt valósághűbb...
V2-höz képest azért ez a játék sokkal játszhatóbb, már nem annyira frusztráló azt tegyük hozzá.
Összesítve a tapasztalatokat kimondható hogy ez a harmadik epizód üdítően élvezetes a maga szadista módján és kellően leköt. Olyan igazi vadászos game, műfajában verhetetlen!!!
Igazából a játékban életszerűen reagálnak (amikor nem akad ki az AI gondolkodása). Fedezékbe rohannak, kinéznek célzás előtt és többnyire csak az irányodba lőnek, nem rád célozva, amit az is igazol, hogy nem mindig hajolnak ki hanem csak a fegyver tartják ki tüzelés közben.
Amikor helyzetet változtatsz akkor is csak a volt helyzetedet támadják tovább és csak akkor fedeznek fel ha újra tüzelsz, a felsőtested kilóg az ablakon vagy felfeded magad.
Ha nem lenne ilyen nevetségesen pontos az ellenfél akkor semmi baj se lenne vele. Csak hát ja, ezek még egy pisztollyal, száz méterről is átlőnének a tű fokán.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.