Az
angol fantasy és sci-fi író, Neil Gaiman nálunk is hallatlanul népszerű, a The
Sandman-képregények, a Coraline, a Sosehol, a Csillagpor és az Amerikai istenek
szerzője mindeddig elkerülte a játékipart, pedig alapanyaga az van hozzá. A termékeny és bámulatba ejtő fantázia még nem jelent egyből kiugró sikert persze, a
sztori és az ötlet mellett a megvalósításon áll vagy bukik minden. A Los
Angeles-i The Odd Gentlemen csapata 2008-ban alakult – nekik szavazott bizalmat
Gaiman mester, bevallottan a kisebb, de emlékezetes alkotásra gyúrnak rá. Mondjuk
ki most kerek-perec: a Wayward Manorban csalódtunk, annak ellenére is, hogy a
stúdió első játéka, a The Misadventures of P.B. Winterbottom remek fogadtatásra
talált, a karikatúraszerű, fekete-fehér látványvilága egyedi vonásokkal
vértezte fel a platformert. A hibák rögtön az első két pálya teljesítése után
nyilvánvalóvá válnak.
A
Wayward Manor egy hamisítatlan puzzle játék, melyben semmi más teendőnk nincs,
mint a címben szereplő kastély új lakóit szellemként elüldözni. Ezt pedig a
szobák berendezési tárgyainak megfelelő időben történő manipulálásával érhetjük
el. Magyarán, ha a célpont egy szekrény, szobor vagy bármi más közelébe ér,
idézzünk elő némi természetfeletti jelenséget, amely a frászt hozza a
kiszemeltre. Ismételjük meg a dolgot ötször máshogyan és a siker garantált lesz
– mindezt roppant egyszerűen kivitelezhetjük. Ha a képernyő bal felső sarkában
lévő koponyák feltöltődnek, elindíthatjuk a mindent elsöprő paranormális
támadásunkat, melyben az adott helység tárgyai lebegni és forogni kezdenek,
menekülésre késztetve az áldozatunkat.
Térjünk
ki a Gaiman által levésett történetre is. Adva van egy szellem, a játékbeli
kastély korábbi lakója, aki nemrég manifesztálódott újra – őt irányítjuk mi.
Korábbi otthonunkat egy immáron egy új család lakja, akik annak rendje és módja
szerint eléggé ellenszenvesek, minden erőnkkel azon leszünk, hogy a
házfoglalókat egyszer és mindenkorra elüldözzük. Nem beszélve az olyan váratlan
vendégről, mint a padláson ténykedő betörő, de a túlbuzgó cselédlány sem
maradhat sokáig háborítatlanul. A történet folyamán sorban intézzük el a
lakókat öt fejezeten át, minden szakasz hat pályát tartalmaz. Az egész
képernyőt betöltő szinteket fix kamerán keresztül láthatjuk, mi csak
kattintgatunk, mialatt az aktuális emberkék ide-oda kolbászolnak a szűk
helységben. A játékmenet nem sokat változik az öt fejezet alatt, csupán a
háttér, és sok esetben még azok az objektumok is ismétlődnek, amikkel
interakcióba léphetünk. Így aztán a Wayward Manor gyorsan monotonná és kiismerhetővé
válik, csak a stílusos körítés miatt kényszeríthetjük rá magunkat a
továbbhaladásra.
S
ha már a körítés szóba került, azzal tényleg nincs gond. Egy viktoriánus
korabeli kúriában ténykedünk valahol Angliában. A karakterek tömzsi,
karikatúraszerű figurák, a ház pedig hiteltelen lenne szellemek nélkül. Kicsit
hátborzongató az egész, de nincs mitől félni, a mókás animációk és a nyomokban
fellelhető helyzetkomikum elviszi a hátán az egészet. A mesteri beleéléssel
előadott narrációt szinte tanítani kellene, kár, hogy minden más utasítást, de
még az áldozatok reakcióit is csak feliratozzák, iszonyúan hiányzik a brit
szinkron. Elakadni nem nagyon lehet, a pályákon lebzselő kalapos varjakra
kattintva szájbarágós tippeket és utalásokat olvashatunk. Ha csak nem vagyunk
mi is gyermekek, nemigen fogunk ily módon segítséget kérni.
A
szegény családtagok csak arra várnak, hogy jól megijesszük őket. A ház
matrónája például rettenetesen hiú, már ami az öltözködési szokásait illeti. Ha
megrongáljuk a ruhakölteményeit, mialatt az asszony a szekrény körül sertepertél,
nyert ügyünk van. Bár a szoba padlóján jó időben elengedett egértől is megijed
(meg úgy általában minden nőnemű lakó), arra viszont nem tudtam rájönni, hogy ha
a rágcsálót egérfogóval megöljük, miért kapunk pontot. Egy rosszcsont kölyök szeret
petárdázni, főleg a cselédlányt pécézi ki magának, miközben a bútorok közt
bújócskázik – szellemként befolyásolhatjuk, hogy hol robbanjon a töltet. A
szolga amúgy is tisztaságmániás, ha felfordulást okozunk, az őrületbe
kergethetjük. Ha kicsivel bonyolultabb rejtvényekkel találkoznánk, sokkal
élvezetesebb alkotással lenne dolgunk. Maximum annyi nehézségünk lesz, hogy
egyszerre több emberkét kell elkergetnünk az adott pályán. Gyorsan összejön az egész,
elvégre, míg az egyik delikvens pontról pontra sétál, addig a másik karakterrel
foglalkozhatunk és fordítva.
Hibák
azért akadnak bőven, hiába időzítünk jól, sokszor előfordul, hogy áldozatunk
észre sem veszi a gonosz trükkünket, pár centivel elsétál mögötte, vagy az
eldobott üvegek egyszerűen cél tévesztenek, pedig az indikátor pontosan mutatja a
becsapódás helyét. Sebaj, egy szempillantás alatt a régi helyén tűnik fel a
flaska, próbálkozhatunk újra – a maradék kihívást is kiölve a játékból. Az már
mellékes, hogy a legtöbben fix útvonalon járják körbe a szobákat, és a
legapróbb neszre is felkapják a fejüket. Ha sokszor zörgetjük a szobrot, a
delikvens hamarosan megkeresi a zaj forrását, mikor odaért, megpördítjük a
tengelye kerül a műalkotást. A szobainast átlökhetjük a helységen – ha a lakó
keresztezi az útját, telibe kaphatjuk vele. Nem mondom, az első pár alkalommal
még élvezetes a dolog.
Az
áldozatok reakcióit különféle hanghatásokkal illusztrálták a fejlesztők: amikor
békés kedvükben vannak, lágy furulyaszólam csendül fel, amikor megijednek, felsikoltanak
a trombiták. A zenék elég fogyasztható darabok lennének, ha nem ismétlődnének
egyfolytában, így aztán a harmadik fejezet tájékán nyugodt szívvel
elnémíthatjuk az irritáló muzsikát, semmiről nem maradunk le. A grafika stílusa
megnyerőnek tűnt, ám az animációk és a hanyag felbontású textúrák kiábrándítóak
tudnak lenni, főleg, amikor az átvezetők során nem spórolnak a közeli kameraállásokkal.
A becsapódó tárgyak nyomán megzavarodó
karakterek nem eléggé viccesek, jellegtelen az egész, csak kínunkban hahotázunk
majd – ennél még a kétezres évek elején megjelent, iszonyúan túlértékelt Pokoli
szomszédok is poénosabb volt.
Gonosznak
lenni nem mindig kifizetődő, a Wayward Manor tökéletes iskolapéldája egy
vakvágányra futott koncepciónak. Az a pár színesítő leírás, ami Neil Gaiman
tollából származik, vajmi keveset nyom a latba, szinte észre sem vesszük a
kellemetlenségek mellett. A célközönség bizonyára a fiatalabb generáció, de nem
hinnénk, hogy a játék hosszabb távon is lekötné a gyerekeket, lévén már az első
szinteken ellövi a puskaporát, nem vezet be új játékelemeket, a poénok
erőtlenül pattannak le rólunk. A The Odd Gentlemennek inkább a saját háza táján
kéne sepregetni, hiába is próbálnak felkapaszkodni az író vállán. A stúdiónak
vissza kéne térni a platformjátékokhoz, mert a puzzle műfajához semmit nem
adtak hozzá. Ha mindenképpen Gaiman fantáziájára ácsingózol, inkább üss fel egy
könyvet, garantáltan maradandóbb élményt nyújt, mint ez a fércmű.
Nagyon gyenge és gagyi játék. Adott egy pálya, ahol a frászt kell ráhoznunk az adott szereplőkre és gyakorlatilag ennyi és mindez kb. óvodás gondolkodást igénylve pályáról-pályára ugyanaz... 3 pont kb. :D Senkinek nem ajánlom kategória!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.