Nekem
ugyan be kell érnem a videókkal, de ismerek olyat, aki már ült egy igazi
raliautóban. Ez a cimbora egy autószalonban dolgozott, főnöke a hazai
bajnokságban képviseli magát egy japán autóval (neveket direkt nem írok), és
amellett, hogy a hirdetésekkel elég szépen tisztára mosta a pénzt, még vezetni
is tud. Az úriember beültette maga mellé az ismerősömet, aki az említett
próbakör után csak nehezen tudta visszafogni a gyomra tartalmát, de az élmény mindenért
kárpótolta. Szóval a rali egy szép sportág, még nálunk is, hiszen relatíve kis
pénzből és egy kockaladával is lehet indulni ilyen-olyan versenyeken. Pluszban
a támogatók is kedvelik, hiszen nem feltétlenül kell adót fizetni egy-egy
megállapodás után, ha „okosba” csinálják. Persze a Codemastersnek ennél jóval
tisztességesebb szándéka van a PC-exkluzív DiRT Rallyval.
Például
az, hogy visszakanyarodjon a gyökerekhez, abba az időbe, amikor még olyan
hardcore címek születtek, mint a Richard Burns Rally. És itt jegyezném meg,
hogy a DiRT Rally nem a DiRT 4, hanem egyfajta PC-s mellékág, amely elsősorban
a szimulátorrajongók szívét dobogtatja meg, de az övéket nagyon. Ha viszont a
másik társasághoz tartozol, úgy járhatsz, mint én 2004 nyarán, amikor az első
kanyart szerettem volna bevenni az RBR-ben: a kudarc gyorsan lelombozhatja a
kedélyedet. (Azért a konzolhuszárok is
megnyugodhatnak, a britek az arcade vonalhoz tartozó számozott részekről sem
mondtak le, csupán pihentetik a szériát.) De mire ez a gáláns gesztus az
rFactorhoz és a Live for Speedhez szokott közösség felé? Én csodálkozom, hogy
az elmúlt tíz évben senki nem csapta le a labdát, dacára annak, hogy egy
rétegműfajról beszélünk. Felejtsd el a Milestone-féle WRC-t, ha teljesen
hiteles szimulációra vágysz, akkor azt a DiRT Rallytól meg fogod kapni! A Codies
szembement a korábbi játékaira jellemző színes-szagos sárdagasztással,
kockáztatott és egy régi-új irányba indult el. Az elhatározás már közvetlenül a
DiRT 3 után megtörtént, de a srácok csak nemrégiben, a Showdown befejezése után
kaptak zöld utat.
Annak
ellenére, hogy egy korai hozzáférésű változatról beszélünk, tartalom terén
nincs ok a panaszra: 17 autót (olyan klasszikusokat, mint a Peugeot 205 T16, a Subaru
Impreza 1995 és a Lancia Delta, vagy olyan modern aszfaltszaggatókat, mint a Ford
Fiesta RS S2000) vezethetünk, és 36 szakaszon tehetjük próbára jártasságunkat
olyan helyszíneken, mint Wales, Monaco, vagy éppen Görögország. Bár még hosszú
út áll a fejlesztők előtt, már most rendkívül sok órát beleölhetünk a
programba. Minden helyszín más és más taktikát követel meg tőlünk, elveszhetünk
az autók beállítási lehetőségeiben, figyelembe véve a változatos időjárási
körülményeket és napszakokat. Szóval van itt minden, amit egy ralis címtől
elvárhatunk. Ne higgyük azt, hogy gyorsan végigszaladunk a szakaszokon, és
felmarkoljuk a nyereményt. Először is, a játékban nem 2-3 perc alatt teljesíthető
szakaszok vannak, mindegyik kellően hosszú, pont úgy, mint régen. Másodszor, zöldfülűként
sokat kell tanulnunk, mire úgy-ahogy végig tudunk menni a pályán, és akkor még a
közelében sem leszünk dobogónak, ám ahogy fejlődik a vezetői tudásunk, a siker sem
marad el. Ennél jobb ösztönzést nehezen tudnék elképzelni.
Akárcsak
a való életben, a sikerhez kitartás kell és vezetői tudás, ami - tetszik vagy
sem - billentyűzettel (de még kontrollerrel is) nehezen kivitelezhető, épp ezért
erősen ajánlott egy alapkormányt beszerezni a játék mellé. A DiRT Rally roppant
frusztráló tud lenni, amikor túl sok gázzal megyünk be a kanyarba, vagy csak
egy picit hozzákoccanunk az út menti sziklához és elvesztjük az uralmunkat a
jármű felett. Bár még nem ültem versenyautóban, de elhiszem, hogy ez élesben is
így van. Ha jól mentél a DiRT 3-féle Gymkhanában, az semmit nem jelent. Markáns
különbségek vannak egy első- vagy hátsókerék-meghajtású, vagy egy 4WD autó között.
Látszik, hogy egy nulláról újraírt fizikai motor duruzsol a DiRT Rally alatt, amely
már az abroncsok állapotát és viselkedését, valamint a különféle útfelületekkel
való kölcsönhatást is szimulálja. A részletekkel nem untatnék senkit, legyen
elég annyi, hogy van különbség kicsit, közepesen és nagyon nedves föld között. Máskor
minél mélyebbre süllyedünk a murvában, az ellenállás annál nagyobb lesz, de az
aszfalton sem lesz könnyű dolgunk: az autóknak végre súlya van, nem idétlenül
korcsolyáznak az úton. Remekül átjön, ha vezetés közben elveszítjük a tapadást,
egy ilyen hibának szinte mindig durva vége lesz. A koccanások és nagyobb
ütközések befolyásolják a menetteljesítményt, a verdák természetesen sérülnek
is, noha a törési modellen még dolgozniuk kell a srácoknak.
Megkockáztatom,
az autók viselkedése csak a nagy öreg RBR-ben tapasztaltakhoz mérhető, bár olyan
komplex játékot soha a büdös életben nem fognak még egyszer csinálni. A HUD letisztult,
sallangoktól mentes és a veszett kormányzás mellett nagy segítségnek bizonyul a
navigátor is. A jegyzetei nélkül esélyünk se lenne jól végigmenni a
szakaszokon, de még így is memorizálnunk kell az adott szakaszt, ha biztonságban
célba akarunk érni a tucatnyi újraindítás után. Mindezt úgy, hogy nem tekerhetjük
vissza az időt, így csak kellő kitartással, fegyelemmel és nem kevés
elszántsággal arathatunk babérokat. A szakértők még az autók beállításait is finomhangolhatják extra tizedmásodpercek reményében. A hardcore szimulátorosok számára ismerős a
képlet, az újoncoknak viszont szokni kell, hogy a DiRT Rally még úgy is hallatlan
összpontosítást követel meg tőlük, ha bekapcsolják a kipörgésgátlót és a
menetstabilizátort. Megijedni nem kell, ha a győzelmet nem is adja a könnyen a
program, nagyon tudunk örülni az apró részsikereknek. Ha már elegendő
tapasztalatot szereztünk, mellőzhetjük a vezetési segédleteket, így nagyobb
lesz a versenyek után járó jutalom is.
A
korai változatban mindössze a karriermódot próbálhatjuk ki, ami a korábban
részletezett okok miatt roppant szavatos szórakozást biztosít. Egészen a
hatvanas évek ralijaihoz nyúlhatunk vissza, minden évtized megkapta a maga
ikonikus szörnyetegeit. Emellett
indíthatunk egyéni futamokat megadott paraméterek alapján, illetve ott van még az
aszinkron multi, amelyben a barátaink időeredményeit kell megdöntenünk. A
fejlesztők a jövőben folyamatosan adagolják majd az új tartalmakat a játékosok
visszajelzései alapján. Az már biztos, hogy hamarosan élesedik a hegymenet, a
Rallycross mód, és a PvP is, ami egy új szintre emelheti az élményt. Ráadásul a
DiRT Rallyt Steam Workshop-támogatással is felvértezték, így a kreatív
rajongóktól is számíthatunk új autókra, pályákra, festésekre és a játékmenetet
befolyásoló egyéb modokra is.
Habár
az alapanyag roppant ígéretes, hibái persze akadnak, hiszen még koránt sincs
befejezve, a teljes változatot az év végére ígérik a fejlesztők. Noha a látvány egy ilyen játék esetében csupán
másodlagos, tény, hogy az EGO Engine felett már eljárt az idő. Az autók modelljeivel
nincs gond, de a gyenge fényeffektek és a statikus környezet az előző generációs
konzoljátékokat idézi, reméljük, az összkép még változni fog. Nem titok, mostanában
nem ment jól a Codemasters szekere, az átszervezések után hullottak a fejek,
így adjunk hálát az égieknek, amiért a srácok meggyőzték a döntéshozókat arról,
hogy a szimulátoroknak igenis van létjogosultsága. Igen, az is számít, hogy
mekkora sikere lesz az Early Access-verziónak, kedvező esetben akár egy
különálló sorozattá érhet a DiRT Rally. Én nagyon örülnék ennek.
Kapcsolódó cikk
"(Azért a konzolhuszárok is megnyugodhatnak, a britek az arcade vonalhoz tartozó számozott részekről sem mondtak le, csupán pihentetik a szériát.) De mire ez a gáláns gesztus az rFactorhoz és a Live for Speedhez szokott közösség felé? "
Úgy lököd a sódert, mintha ezt a Rally játékot konzolra nem adnák, adhatnák ki. Már most szólok, hogy pofára fogaz esni.
Steambe MOST korai hozzáféréssel exkluzív, de 100%, hogy ha kéaz lesz, jön konzolokra is..
Most biztos megkapom, hogy tessék itt egy konzolhuszár...
Ti egymas korul keringtek es tartjatok egyben a vilagegyetemet vagy mi a loszar?
Ha nem tetszik nem hasznalod.
Igazi gyoker hozzaallas amolyan dogoljon meg a szomszed lova is.
Ha neked nem kell akkor szedjek ki mert te vagy az univerzum kozepe, az etalon, mindenhato.
Szimulator?
Ta se vezettel meg autot ....
Teljesen egyetértek. Senkinek nem kötelező használni, de a hiánya ma már mindenképp visszalépés. Főleg, ha tényleg több 10 perces szakaszok lesznek. Nem mindenki ér rá munka és család mellett órákig kínlódni egy-egy buta véletlen vagy baki miatt. Azonnal idegesítő lesz az ami kikapcsolódásnak indult.
Vártam ezt a fajta hsz-t. Kár, hogy te is az idővisszapörgetést egyenlővé teszed a bénasággal.
Én pl élvezem, amikor a kölyök odafut a lábamhoz, elbaszom és megnyomhatom a visszapörgetést.
Mindezt mert nyomi vagyok :D ;)
Ha erre még tesznek egy lapáttal, nagyon örülni fogunk. :)
RBR-hez nem volt szerencsém, de a látott gameplayek alapján egyértelmű, hogy azt a szintet fizikában megütni nem lesz egy egyszerű, valószínű nem is sikerül a Codemastersnek, de már ez is elég üdvözítő, hogy egy külön részt szentelnek a vérbeli rally kedvelőknek.
Én speciel pont szeretem, hogy egy 78 vagy hány körös Monacoi nagydíjon, valami baromság miatt ha elkúrom a 60- körben, nem kell előröl kezdenem.
Multiban meg szintén nem érintett a dolog, tehát ugyancsak nem értem.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.