De kezdjük talán a legelején. Történt ugyanis vala, hogy Lengyel barátaink (név szerint a Maluch fejlesztőbrigád) gondoltak egyet és szeretett Polski Fiat-unkat alapul véve, egy új autós szimulációba kezdtek. Név szerint, a Street Racer: Polski Fiat 126 fejlesztésébe.
Az ötlet maga remek. Én is sokat ábrándoztam róla, hogy – mivel csóró főiskolás révén még Polski-ra sem futja :) – milyen lehet egy „Polákot” vezetni, szeretgetni és persze tuningolni. Myko kollegám kérése nyomán, így nem kis lelkesedéssel kezdtem bele a tesztelésbe. De sajnos - nem tudom elégszer hangsúlyozni - nagyon-nagyot kellett csalódnom. :(
És hogy miért?
Elindítás után egy rövidke intró-ban két egymással versenyző „Kisfityó”-t figyelhetünk meg. A film egyharmadában csak búgatják a motort, miközben kipufugóikból lángcsóvákat eregetnek. Röhej. Aztán elkezdődik a harc, próbálgatnak előzgetni, taktikázni, meg ami ilyenkor szokás. Aztán azon szenvednek öt percen keresztül, hogy hogyan tudnának egy másik autót egyszerre megelőzni. De ami a legszörnyűbb az egészben, hogy az embernek olyan érzése van, mintha a kiindulóponttól a végéig mindösszesen száz métert tennének csak meg. Ha viccesnek szánták a bevezetőt, hát sikerült a céljuk. Ha viszont nem… Na ebbe nem is merek belegondolni…
Sebaj gondoltam, nem egy olyan játékkal hozott már össze a sors amelyikben ugyan a bevezető animáció elég gyökér lett, de ettől függetlenül maga a hangulat remeknek bizonyult. Szóval mivel már elindításkor be tudtam állítani a megfelelő felbontást, a főmenübe érve nem is volt sok dolgom. Azért még gyors pillantást vettem az elnyerendő autókra – ahol volt mindenféle tuningcsoda „Polák”, csak építhető, szerkeszthető nem – majd kattintottam is (legalábbis kattintottam volna, ha lett volna egértámogatás, de így maradt az Enter gomb) a „Race” feliratra.
Mielőtt azonban még teljesen elmerülnénk a játékmenetben, megemlíteném a főmenü részeit. Van itt Race (Verseny) és Practice (Gyakorlás), illetve Track (Pálya), Car (Autó), Control (Irányítás) és Exit (Kilépés) menüpontok.
A „Race”-nél tudjuk a jobbra-balra nyilakkal kiválasztani a „Track”-en belüli helyszínek adott versenytípusát. És ha már megemlítettem a Track helyszíneit, fel is sorolnám őket. A kezdetekben a „Hipermarket”-nél teszünk őrült köröket, majd megyünk tovább (persze csak miután sikerült kikódolni azokat) a „Village”-be, „Underground Garage”-ba, majd látogatást teszünk „Rynek”-ben, „Town Center”-ben, „Old Town”-ban és végül begurulunk a „Race Track”-be (nagy versenypálya) is.
A „Car”-nál a jobbra-balra nyilak segítségével választhatunk magunknak tetszőt a hétféle autó közül. Természetesen egyrészt ezeket mind ki kell kódolni - kivéve a 23 lóerős „Standard” Polski-t - másrészt mindegyikük „Polák” lesz kivéve az utolsót, ami egy „Extra Sporter” fantázianévre hallgató 44 lóerős Mini Cooper. Már az első pálya abszolválása után szert tehetünk egy „Sporter” jelzésű 29 lóerős csöppségre. De van még ezenkívül egy 38 lóerős „Sport”, egy 46 lóerős „Tuning Sport”, egy 50 lóerős „Tuner Max” és végül de nem utolsó sorban egy álom 66 lóerős „Top Tuning”-unk is.
Amiről még nem beszéltem az a Control és az Exit. Míg az egyiket gyakran látogatjuk majd, addig a másikat sohasem, mivel azon kívül hogy megnyomjuk, mást nem nagyon lehet vele csinálni. Bár kicsit jobban belegondolva, mindkettő így működik. :) Na de ennyit is a beállításokról. Irány a harctér, az első pálya helyszíne a „Hipermarket”. Poénos hogy miközben tölt a gép a főmenüben látható kilométermutató nulláról „gyorsítani” kezd.
Mikor megkapjuk az irányítást az állunk a padlót seperheti… De nem azért mert olyan szép a játék. Nem. Hanem azért mert olyan fíling fogad minket, ami nem mindennapi. A parkolót mintha csak a Tesco-ról mintázták volna! :) Lenyűgöző! Lehet ott látni régi „Skodát”, több „Polski”-t és még egy két keleti kuriózumot is.
Az óra ezután visszaszámol és elkezdődik a verseny… Meg a hidegzuhany ami ezután ér minket. Nem mondom, ahhoz képest hogy a stuff már egy PIII800-ason is elfuthat, a „Polákok” kidolgozottsága szépnek mondható és alapvetően a környezet megrajzolásával sem lenne baj. De a FIZIKA, kéremszépen! Az valami iszonyat gáz! Egyrészt, miért tesz be a gép rögtön ellenünk Toptuningos autókat – amiket aztán lelassít a kanyarokban, csak hogy legyen némi esélyünk.
A második, hogy miért vannak hajtűkanyarok rögtön a második pályán, mikor annak is csak örülünk ha egyáltalán meg tudjuk tartani a járművet 60-70 km/h-nál (a kilométeróra 140-ig!! van skálázva). A harmadik, hogy ha egymásnak mennek az autók, miért kell egymásba ragadniuk? Ez fizika lenne? Nem hiszem! Láttam már olyat, hogy az ellenfelek mentek egymásnak, de őnáluk ez soha sem fordult elő. Inkább nézem átgondolatlan felelőtlenségnek, mint fizikának. A negyedik morgásom pedig, az ellenfelek skriptelt útvonalkövetése. Soha nem térnek le az útjukról, még ha nekikmegyünk akkor sem. Ha ők jönnek nekünk, mi kisodródunk, vagy beléjük ragadunk. Ha mi megyünk nekik, még csak nem is lassítanak, maximum a már említett ragadás lép fel, amiből természetesen csak mi jöhetünk ki vesztesen. Nem azt mondom, ettől függetlenül le lehet nyomni az ellenfeleket, de nagyon sok türelem és kitartás kell hozzá, annyi bizonyos… És ráadásul még az autók sem sérülnek! És ez volt az a pont, ahol gondoltam egy nagyot, félretettem jóindulatomat a független fejlesztők iránt és elkezdtem megírni ezt a kritikus hangvételű leírást.
Természetesen ez csak az én véleményem és észrevételem. Aki saját szemével akarja látni, mekkora bukta lehet egy átgondolatlan, de jó terv, vegye meg és botránkozzon. Már láttam 1990 Ft-os kivitelben is, úgyhogy nem is olyan veszélyes pénzügyileg. De álljon itt tanulságul ez az esszé, a készülő Lada-s folytatáshoz! Remélem okulnak ebből a tévedésből, mert nagyon szeretnék egy dupla kereklámpás Lada 1200-essel végre egy jót versenyezni! Titkon én szurkolok érte! :)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.