A cseh SCS Sofware immár közel 15 éve kamionszimulátorok fejlesztésében utazik, azonban csak a pár éve megjelent Euro Truck Simulator 2-vel futottak be igazán. Rétegjátéknak tűnnek az ilyen stílusú címek, pedig elképesztően nagy rajongótábora van a kamionszimulátoroknak. Az említett 2012-es ETS2-vel ma is rengetegen játszanak, ezért még mindig sűrűn érkeznek hozzá frissítések, valamint a mod-közösség is igen aktív.
Az ETS2-vel anno sokat újítottak a saját maguk által uralt stíluson: pakoltak alá egy remek grafikus motort, élethűbbé tették a szimulációt, de ezzel együtt egyszerűsítettek is a játékon, hogy a nagyközönség számára is emészthetőbb legyen. Az American Truck Simulator esetében igazából hasonló volumenű újításokra nem számíthatunk, sőt a fejlesztők szinte egy az egyben lemásolták a nagy elődöt.
Vegyük például a főmenüt, ahol ha letakarjuk a háttérben forgó kamiont, akkor bizony nem könnyű megkülönböztetni a két játékot. Apróság, de mégis egy kicsit amerikaiasabbá tehették volna, ha mondjuk, lecserélik a színeket pirosra, fehérre és kékre. A hasonlóságnak köszönhetően legalább a visszatérő játékosok könnyen eligazodhatnak a beállítások között, melyek pont ugyanott vannak, mint az elődben. Ha már ennyire ugyanolyan a menü, szerintem jó ötlet lett volna, ha a beállításainkat egy kattintással áthozhatjuk az ETS2-ből, de sajnos ez az ötlet csak nekem jutott eszembe.
Belépve a játékba végül rájövünk, hogy a fejlesztők az új területen és kamionokon kívül nem igazán kívántak mással foglalkozni. Persze, ha valami jól működik, minek is nyúlnának hozzá, de sajnos így inkább egy nagyobb modnak tűnik az American Truck Simulator, mintsem folytatásnak vagy friss játéknak. A menü hasonlóságán kívül nagyobb probléma, hogy a játék kampánya is teljesen ugyanaz, mint volt.
Ugyanúgy vállalhatunk különálló fuvarokat, mint eddig, de akár megalapíthatjuk a saját szállítmányozási vállalatunkat is. Vehetünk fel magunk mellé sofőröket, így több pénzt zsebelhetünk be, mintha egyedül fuvarozgatnánk. A vállalat igazgatása nem egy bonyolult dolog – továbbra sem kell Truck Company Tycoonra átkeresztelni a játékot –, inkább csak egyfajta opcionális játékmód, hiszen nélküle is ugyanolyan jól elszórakozhatunk a vezetéssel. A kampányban sikereket csak nagyon lassan lehet elérni, épp emiatt, azoknak a játékosoknak elég frusztráló lehet elölről kezdeni az egészet, akik több száz órát játszottak az ETS2-vel.
A cég mellett a saját karakterünk is fejlődik – minden fuvar teljesítése után XP-t kapunk. Minden szintlépésnél egy-egy pontot oszthatunk el a tulajdonságainkra, így egyre jobb munkákat vállalhatunk el. Ahogy fejlődünk, úgy tudunk majd egyre messzebbre, egyre többféle árut szállítani, valamint javíthatunk sofőrünk állóképességén vagy az üzemanyag-fogyasztáson is.
Szerencsére a SCS Sofware az előző rész legjobban sikerült részén, a vezetési élményen sem változtatott. Az óriási monstrumokat elképesztően hangulatos irányítani, ráadásul az alapbeállításokkal épp elég kihívást nyújt egy gyakorlott játékos számára, de mégsem megy az idegeinkre. Talán egyedül a parkolással gyűlhet meg a baja a kevésbé gyakorlott sofőröknek, ugyanis ezeket a gépeket nem könnyű bevarázsolni a megfelelő helyre. Szerencsére a parkolós mókázás átléphető, némi XP-veszteségért cserébe. A címben nem véletlenül szerepel a „Simulator” szó, ugyanis a beállításokban kotorászva egész komoly szimulációt is kreálhatunk a játékból. Szerencsére az American Truck Simulator sokféle kontrollert és kormányt támogat, így nem vagyunk az ilyen játékok esetében kissé kényelmetlen billentyűzetre kényszerítve.
A vezetési élményhez ráadásul egy korrekt forgalomszimuláció is társul, hiszen itt ugye a szabályokat betartva kell vezetnünk. A rendszer elég aprólékos, és könyörtelen: a piroson való áthajtásért súlyos pénzbüntetést kapunk attól függetlenül, hogy látott-e valaki vagy sem. Egy-két hibával találkoztam azért utazásaim során, pedig az ETS2-re ez nem igazán volt jellemző. Egy alkalommal nem tudtam rákanyarodni az autópályára egy rosszul elhelyezett bekötőútról, mivel a forgalom egy bug miatt „beragadt”, és folyamatosan özönlöttek a járművek. Végül balesetet kockáztatva, szabálytalanul fordultam rá a hatsávosra, mivel az előző állás visszatöltése sem oldotta meg a problémát.
Térjünk rá végre az American Truck Simulator legnagyobb újdonságaira! A játék új helyszínen játszódik, valamint természetesen a járműfelhozatal is kicserélődött. Az alapjátékba két kamion (Peterbilt 579, Kenworth T680) került, azonban a fejlesztők ígéretei szerint ingyenes DLC-kkel bővítik majd a felhozatalt – pár nappal ezelőtt meg is érkezett az első ingyenes frissítés, benne a Kenworth W900-assal. Ez még így is igen kevés, annak ellenére, hogy tudjuk, bővülni fog a repertoár. Az embernek olyan érzése támad, mintha egy early access-produktumra fizetett volna be.
Hasonló a helyzet a bejárható területtel, ugyanis ezen a téren sem remekel a játék egyelőre. Az alapjátékban két államot kapunk, Kaliforniát és Nevadát. Hamarosan megérkezik majd Arizona is, de ez még mindig csak három állam az ötvenből. Az ígéretek szerint a fejlesztők egész Észak-Amerikát le akarják modellezni, de ezzel a tempóval ez évekig is elhúzódhat. Ráadásul ki tudja, meddig tart a fejlesztők jótékonykodása és ezzel együtt az ingyen DLC-k áradata, hiszen az ETS2-höz kicsiny hazánkat is csak fizetős csomagban lehetett megkapni. Az eddig lemodellezett területek elképesztően hangulatosak, és véleményem szerint egy kicsit részletesebbek is, mint az előző részben voltak. Persze, arra továbbra se számítson senki, hogy az Assassin’s Creedhez hasonlóan lemodellezett városokban száguldozhatunk, de a pár utcásra zsugorodott San Franciscóban is megvan azért a nagyvárosi hangulat.
Az American Truck Simulator legnagyobb erőssége a hangulat, melyet tényleg nem élhettünk még át más játékban. Csodálatos élmény, ahogy a sivatagos Nevadában fuvarozva végignézzük a naplementét, hogy aztán teljes sötétség boruljon az útra. Az is nagyon látványos, amikor először megérkezünk San Franciscóba és elénk tárul az egész város, ahogy áthaladunk Bay Bridge-en. Érdemes berakni valami tipikus amerikai zenét, miközben játszunk, mely csak tovább fokozza a hangulatot.
Szerencsére a kamionok nagyon szépen ki vannak dolgozva mind kívülről, mind pedig belülről, ráadásul félig-meddig interaktív is a fülke, hiszen állíthatjuk az ülés magasságát és a visszapillantók szögét. A kamionokhoz képest a környezet egy fokkal kidolgozatlanabb, bár – ahogy írtam – érzésem szerint részletesebb, mint az ETS2-ben. A grafikus motor gyengéje az éjszaka: a fényeffektek erőtlenek, ezért nagyvárosok kissé csúnyácskák napnyugta után.
Bár az American Truck Simulator hiányos tartalommal jelent meg, szerencsére nem árazták túl, és nem kell egy teljes értékű játék árát leszurkolni érte. Ha sokáig érkeznek még az ingyen DLC-k, akkor bizony elég jó vétel lehet, de ezt sajnos nem tudjuk megjósolni. Ésszerű árazás ide vagy oda, azért kissé bosszantó, hogy csak egy átcsomagolt Euro Truck Simulator 2-t kapunk, mely a tartalmi hiányosságok miatt a visszatérő játékosok számára könnyen unalomba fulladhat.
Az American Truck Simulator kizárólag PC-re jelent meg.
Óriási ez a változat. :D
+ha kamionos zene nem szabad kifelejteni a Convoy-t:
https://www.youtube.com/watch?v=gI5eT4UmyFY
És magyar változatát:
https://www.youtube.com/watch?v=gk_S1CS-rOQ
Na ba** meg, amióta ezt a mondatot elolvastam, azóta nem tudom kiverni a fejemből ezt a számot:
https://www.youtube.com/watch?v=z6P5okZRpL0
most meg megnéztem-meghallgattam már vagy 10x :)
OFF: Erről meg eszembe jutott, hogy mekkora poén volt, amikor haverral a GTA online-ban egy ideig folyton csak olyan küldetéseket csináltunk, amiben el kell lopni egy kamiont, és elvinni egy x pontra. Ő vezette a kamiont, én meg stílusosan egy fekete Phoenix-el kísértem (based on the Pontiac Trans Am). Később aztán még piros inget, és cowboy kalapot is felvettem az ilyen akciókhoz :)
Csak sajnos windows xp-re készült és minden újabb verzión döglődik.
Pedig hatalmas filingje van Mad Max világában kamionozásnak és közben lehet rakétavetőkkel/gépfegyverekkel osztani a banditákat.
Én nagyon sokat játszottam anno a 18 Wheels of Steel: Pedal to the Metal részével még úgy 10-11 éve. Aztán a 2006-ban megjelenő Haulin is sokáig lekötött. Azok, akkor nagyon tetszettek, de azokban benne volt egész Észak-Amerika. Sokkal nagyobb volt a bejárható terület. Ez így ahhoz képest nekem óriási csalódás, hogy ilyen kicsi a térkép.
Szerintem ezért az árért elég kevés tartalom van benne. Tudom hogy jönnek még "megyék" meg másik márkák pl Volvo, de még sok mindent kéne belerakni hogy elérje az ETS2 szintjét. De ezek az amerikai nagy dögök nagyon hagulatosak.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.