Tavaly a Frontier által fejlesztett F1 Manager 2022 kapott tőlem hideget-meleget, pedig alapvetően egy hiánypótló alkotásról van szó, hiszen melyik Forma 1-es rajongó ne akarná kipróbálni magát a csapatmenedzseri pozícióban. Annak ellenére, hogy az alapok egészen jónak tűntek, sajnos a koncepció mégis több sebből vérzett, kezdve azzal, hogy a szimuláció nem volt elég mély, folytatva egy raklapnyi átgondolatlansággal és buggal. Mivel a fejlesztőcsapat többéves szerződést kötött, várható volt hogy idén újabb epizóddal állnak elő, így látva a meglepően aktív Steames és Reddites kommunikációt a részükről, azt gondoltam, hogy idén azért egy jóval összeszedettebb alkotással állnak elő. Bár a ’23-as felvonás határozottan jobb próbálkozás, mint a tavalyi, azért az alapvető funkciók hibáinak kikalapálását nem nevezném 55 eurót érő újdonságnak.
Mert bizony az F1 Manager 23 még hunyorogva is inkább tűnik egy combosabb javításnak, semmint valódi teljesárú játéknak – őszintén, ez a pakk ebben a formában még egy 30 eurós DLC-ként is rablás lenne. Igazából három újdonság került a játékba, és ezek közül egyik sem túl izgalmas funkció. Az első az úgynevezett Race Replay mód - ebben a játékmódban a 2023-as Forma 1-es bajnokság versenyeit játszhatjuk le úgy, hogy a játék leszimulálja nekünk a valóságban is megtörtént eseményeket. Nem mondom, hogy teljesen felesleges lenne ez a mód, de inkább csak egy jópofa ötlet, semmint valódi újítás. Ezen kívül egyébként 12 egyedi kihívást is teljesíthetünk, ahol különféle extrém, előre összeállított események között kell megmutatnunk mennyire vagyunk jó csapatmenedzserek. A dolog szépséghibája, hogy ezek a kihívások a 15 eurós Deluxe Upgrade Packkel nyithatóak csak meg – mondanom sem kell, hogy ez így már augusztusban simán esélyes az „Az év lehúzása” díjra.
A másik két újítás a játékban a szimulációhoz kapcsolódik: ezek közül az egyik, hogy a pilótáink immár kaptak egy magabiztosság mérőt is, aminek feltornászásával elvileg jobb versenyeket futhatunk és könnyebben a csapatnál tarthatjuk őket. Elméletileg legalábbis, mert a funkció nem igazán van kibontva és elmagyarázva sem, így ha a játék nem hívja fel a figyelmet erre az új mérőre, még az is lehet, hogy észre sem vettem volna, annyira feleslegesnek érződik. A másik funkció egy rajongók által kért lehetőség, amivel jobban beleszólhatunk a boxutcában zajló eseményekbe. Megszabhatjuk, hogy hogyan és mire koncentráljon a pit crew az edzések során, így javítva a boxkiállásokon. És igazából ezzel eljutottunk az újdonságoknak csúfult nem túl népes lista végére. Azt hadd ne kelljen felsorolnom, hogy természetesen bekerültek az idei autók és az új pályák a játékba, mert ezek annyira alap dolgok, mint hogy négy kereke van a versenyautóknak.
Szerencsére szépít ezen a visszafogott ’23-as csomagon, hogy a fejlesztők valóban hallgattak a játékosokra, így határozottan javult a szimuláció része a játéknak – ami amúgy alapvető elvárás lenne, hogy működjön, ha már F1 Manager a címe. A gumikeverékek között végre van különbség, egyes pályákon már nem lehet egy kiállással végigmenni, működik végre az elévágás is, és az AI is valósághűen reagál az eseményekre. Annyit sikerült kalapálni az egészen, hogy a futamok végre izgalmasak és szórakoztatóak, a bosszantó hibák pedig csak elvétve bukkannak fel. Az más kérdés, hogy ezeknek a dolgoknak igazából már tavaly működnie kellett volna, csak valamiért nem sikerült összehozni.
Sajnos nem mondható el ugyanez a szabadedzésekről és az időmérőkről, amikből például továbbra is hiányzik a 16-szorosnál gyorsabb tekerés. Így viszont marad a játékos számára időgyilkos körözgetés, mert az automata funkcióra nem lehet hagyatkozni továbbra sem, ha szeretnénk jó eredményeket elérni. A statisztikai adatokban is akadnak furcsaságok: a safety car még mindig nem jön be elég gyakran, és a 100%-os SC-ra jósolt pályákon sem bukkan fel (Monacoban szinte kötelező lenne, mégse jön). Az időmérőn felbukkanó forgalom előrejelzés mutatója még mindig képes megőrülni és néha teljesen más értékeket mutat a két pilótánál, pedig ugye egy pálya van, miért lenne más versenyautónként? Az a szomorú, hogy ezekkel már tavaly is probléma volt, és láttam is a különféle fórumokon, hogy többen jelezték is a fejlesztőcsapat felé, mégsem kezdtek ezekkel semmit egy év alatt.
A csapat menedzselése nem igazán változott tavalyhoz képest, még mindig picit átláthatatlan a menürendszer, amin az sem segít sokat, hogy rengeteg mikromenedzselésre van szükség. Sajnos több karrierindítás is szükséges ahhoz, hogy a játékos megértse melyik funkcióra érdemes figyelni, és miket érdemes a háttérbe szorítani. Ezen nagyon sokat segítene egy összetett és szépen felépített oktató mód, ami még mindig hiányzik a játékból. Szintén botrányos, hogy második éve nincs lehetőség a nehézségi fokozat állítgatására és erre nem hiszem, hogy az a megfelelő megoldás, hogy a kisebb kihíváshoz erősebb csapatot indítunk. Nagyon hiányzik a lehetőség a nehézség testreszabására, és így a második megjelentetett játék esetében már az is teljesen jogos kérdés, hogy miért nem indíthatunk saját istállót, ahogy a másik Forma 1-es címben?
Hiába sikerült egy raklap hibát kijavítani, valamint számtalan funkciót helyretenni a tavalyi epizódhoz képest, az F1 Manager továbbra is csak egy közepesre sikerült tycoon-játék. Tök jó, hogy idén végre már hibák nélkül izgulhatjuk végig a versenyeket, de még mindig olyan alapok hiányoznak, mint a normális oktató mód, vagy a nehézségi szint választásának lehetősége. Nevetséges, hogy megint tömegével érkeznek a javítások, amikben a megjelenés után, a játékosok észrevételei alapján finomhangolják a funkciókat. Ehhez sajnos most már az is hozzájön negatívumként, hogy ez igazából majdnem ugyanaz a pakk, mint amit tavaly kaptunk, csak idén megint elkérnek érte 55 eurót - a 15 eurós extra kihívásokról nem is beszélve. Egy akció keretein belül érdemes lehet rá benevezni, de lehet jobb lesz inkább megvárni a 2025-ös utolsó epizódot, hátha addigra minden hibát sikerül kijavítani, valamint a kért funkciók is bekerülnek a játékba.
Az F1 Manager 23 PC-re, PS4-re, PS5-re, Xbox One-ra, valamint Xbox Series konzolokra jelent meg. Mi Xbox Series X-en teszteltük.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.