Minden munkának megvan a maga szépsége, ám akadnak olyanok, melyek a monotonitásuk, viszontagságaik és extra kihívásaik ellenére is olyan PR-ral rendelkeznek, hogy emberek millió vágynak a kipróbálására. Ilyenek például a fagyos északi vizek rákászatával és halászatával kapcsolatos szakmák, melyek a rákászok életét bemutató Deadliest Catch óta megkerülhetetlenül a köztudatban élnek. Mindenki tudja, hogy a Bering-tenger izgalmas, veszélyes és némi szerencsével bárkit gazdaggá tehet. És a sorozatok mellett 2018 óta már a videójátékok terén is tudjuk, hogy ez a helyzet, hála a Misc Games csapatának, akik a korábbi Fishing Barents Sea és a Fishing Nort Atlantic után egy újabb hajós címmel jelentkeztek, mely az ígéretek szerint valódi generációugrás lesz. De vajon ez csak marketinges buzzword, vagy pár euróért cserébe tényleg a szobánk sarkát fogják nyaldosni a Norvég-tenger hullámai?
Lelövöm a poént: valóban generációugrásnak lehetünk tanúi, és olyan tenger-szimulációt kapunk, melyet látványra a Ubisoft AAAA-s alkotása, valamint még a Sea of Thieves is bizony megirigyelhetne. Emellé pedig a Norvég-tenger eldugott szigeteinek és apró, ámde modern halászfaluinak ábrázolása együttesen már-már tényleg abszolút fotórealisztikus élményt nyújtanak. Csak hát ahogyan az lenni szokott, a varázslatnak ára van, melyet ezúttal nem csak a két-vállra fektetett videókártyánk, hanem sajnos a fapados játékélmény is megfizet.
Bár talán túlzás is egyelőre még játékélményről beszélni… A projekt jelenleg ugyanis ott tart, mintha csak a korábbi epizódok alapvető részleteit elkezdték volna átültetni a legújabb Unreal Engine 5-be: ami kész van az iszonyatosan jól néz ki, iszonyatosan megizzasztja a gépet, és iszonyatosan nem interaktív. Tulajdonképpen bizonyos aspektusból inkább tűnik a játék jelenleg techdemónak vagy benchmark programnak, mintsem egy halász-szimulátornak. A fejlesztők mentségére szóljon, hogy a játék jelenleg még Early Access-státuszban rajtolt csak el, és a tervek szerint a tartalom java még bőven hátra van.
A jelenlegi verzióban rögtön a kikötőben indíthatunk ahol minden idők leglaposabb tutorialja vár minket. Az alapok amúgy nem lennének unalmasak, a hajózás, a fényjelzős bóják javítása és az öböl megismerése lenne terítéken, ám ehhez csak egy evezős csónakot kapunk, amivel 10-15 percig kell egyetlen irányba eveznünk, ami kimerül annyiban, hogy beállítjuk az irányt, és várunk. És utána ugyanazon az útvonalon vissza. Szerencsére a fejlesztők is érezték, hogy ez a megoldás így nem lesz a toppon, úgyhogy átléphetjük az egész felvezetést, és egyből indíthatjuk is a karriermódot.
Itt rögtön annyi pénzzel vághatunk bele a buliba, amiből tudunk venni egy lassacskább motoros ladikot, ám ha rafináltak vagyunk, akkor a küldetések felvételére szolgáló irodai ajtónál (merthogy a belső terek nem kaptak megjelenítést természetesen…) akár hitelt is fel tudunk venni, így a hajónkat már az első pillanattól fel tudjuk pimpelni jobb gázkarral, motorral, hajócsavarral, vagy kormánykerékkel. Ezek a tuningok egyébként igencsak hektikusan működnek, az alapvető kormánykerékkel konkrétan percekig bajlódtam, míg az egyetlen kanyart tartalmazó kikötőből nagy nehezen ki tudtam fordulni, az eggyel fejlettebbel viszont már a párhuzamos parkolás sem fogott ki rajtam.
A küldetések felvételénél szembesülhetünk azzal, hogy itt nem is annyira egy keményvonalas halászjátékról van szó, mintsem egy vízen játszódó Euro Truck Simulatorról. A legtöbb esetben ugyanis bizonyos csomagokat kell a hajónkra felpakolnunk, majd a szomszéd településre vagy tanyába fuvaroznunk, melyért pénzt és XP-t kapunk, előbbit új hajó és felszerelés vásárlására, illetve karbantartásra és üzemanyagra fordíthatjuk, míg az XP-t egy félig-meddig még lekorlátolt skillfán költhetjük el. Az egész koncepció igencsak mondvacsinált egyelőre: a fejlődésünk jelentős része saját flottánk kiépítéséhez és speciális halászati módszerek alkalmazásához kapcsolódik, melyek egyike se szerepel még a jelenlegi verzióban.
A hajók sérülése egyébként külön megérne egy misét, ahogyan az oldalra felkötött autógumikkal éppen csak nekikoccantam a stégnek 1 csomóval, és kaptam a feliratot, hogy a hajóm súlyosan megsérült, felelevenültek bennem a nyári emlékek, ahogyan a balatoni kapitányok csapják neki a turistahajók oldalát a mólónak, nyekereg és recseg minden, közben pedig az ember azon csodálkozik, hogy nemhogy a hajó, de egyáltalán a móló hogyan maradhatott ennyi éven át egyben... Ami a halászatot illeti: a karakterünk belső, FPS-es nézete a hajón egyelőre igencsak bugos, a tennivalók közben pedig még problémásabb, ráadásul egy kisebb örökkévalóság míg eljutunk egy igazi halászatra fogható hajóig. A tengeri élővilágot elvileg majd AI fogja irányítani és az egyes állatfajok viselkedését majd befolyásolja többek közt az időjárás, ám mindebből egyelőre semmi sem működik zökkenőmentesen, az egész halászat inkább egy olyan fetch questre hasonlít, ahol a kiszállítási tárgy átvételéért a szokásos egy helyett 4-5 gombot is meg kell nyomnunk.
Ennél is nagyobb probléma, hogy a játék egyelőre rémisztően üres. Már az is furcsa, hogy a küldetéseknél bálnamustrára fuvarozható turisták nem kaptak grafikai megjelenítést, számukat csak az képernyő jobb felső sarkában láthatjuk, viszont még kellemetlenebb, hogy a játékban abszolút nem léteznek egyelőre NPC-k, sem más mozgásban lévő hajók, sem semmi élet, az egész világ egy kihalt nagy üresség. A multiplayer jelenleg pedig csupán annyit jelent, hogy egy-egy barátunk becsatlakozhat a világunkba, ahol tőlünk függetlenül csinálhatja a saját küldetéseit, de még a csomagok pakolásában sem segíthetünk egymásnak, hiszen mindenki csak a saját fedélzetére teheti a lábát.
Szóval amit jelenleg kaptunk, az egy gyönyörű techdemó, egy borzalmasan fapados játékmenettel és a műfajában csúcskategóriás ígéretekkel. Az kétségtelen, hogy az AI és az Unreal Engine 5 olyan vadonatúj lehetőségeket tartogat a fejlesztők számára, melyeknek köszönhetően a kisebb nem AAA-s projektek is képesek lesznek lenyűgöző látvány megteremtésére, és ha ehhez jól átgondolt játékmenet társul, akkor bizony már most pánikolhatnak a középszerű AAA-s franchise-ok. A Ships At Sea jelenleg még nagyon messze áll a kész állapottól. A hajó vezetését egy az egyben újra kell gondolniuk, az UI borzalmas, és alig van teendő a játékban a tengerimérföldek rovásán kívül. Ha viszont tényleg beváltják az ígéreteiket a fejlesztők, és az NPC-ktől hemzsegő Norvég-tenger fotórealisztikus másán saját flottát építve válhatunk a kardhalak, makrélák és tőkehalak rémévé, akkor bizony olyan játékkal lesz dolgunk, melyet nem szabad kihagyni a hajózással szívesen kacérkodó játékosoknak.
A Ships at Sea jelenleg korai hozzáférésben érhető el, kizárólag PC-n.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.