Pneumata teszt

Link másolása
Értékelés 5.0
Egy hónappal az eredetileg tervezett megjelenési dátum után végre kijött a Deadbolt Interactive lovecraftiánus-pszichológiai túlélő-horrorja, a Pneumata. Azonban úgy tűnik, kellett volna neki még vagy fél év...

Még a nyáron jött a hír, hogy egy év early access után augusztus 20-án végre megjelenik a Deadbolt Interactive lovecraftiánus-pszichológiai-túlélő-horrorja, a Pneumata, hogy a Resident Evil, az Outlast és a Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth nyomdokaiban haladva rejtélyes történettel, erős hangulattal és groteszk, ocsmány ellenségekkel hozza a frászt a játékosokra. Augusztus 20-ból aztán szeptember 3 lett, majd 17 nap múlva, szeptember 20-án végre valóban megjelent és azt kell mondanunk, talán kellett volna még félév neki, de az is lehet, hogy több...

A történet főszereplője egy amnéziás nyomozó, David Hernandez, akit felesége rejtélyes eltűnése után borzalmas látomások gyötörnek torz lényekről. Egy nap hajnalban arra lesz figyelmes, hogy valaki áll a háza előtt, viszont amikor lesiet, hogy ajtót nyisson, az idegen se perc alatt elhúz a kocsijával és hátrahagy egy VHS-kazettát, amin a Milton, Missouri felirat látható. A lejátszóba téve David szörnyű felfedezést tesz: a felvételt ő maga készítette azon a szigeten, ahol elvesztette feleségét. Ekkor úgy dönt, elindul Milton városába, hogy válaszokat találjon, azonban ilyenkor még nem is sejti milyen borzalmak várakoznak ott rá és a játékosra is.

A pozitívumok sorát a fentebb említett történet nyitja, ami kellően rejtélyes ahhoz, hogy magával ragadja a játékost és ösztönözze arra, hogy folytassa nyomozást, az egyre rosszabb fordulatokat vevő események ellenére is. Igaz, vannak benne klisés elemek, például az, hogy nyilván este, esőben kell nyomozni indulni az Isten háta mögötti kisvárosba, ahol persze egy baleset következtében tönkremegy a főhős mobilja, de az ilyen kötelezően tipikus megoldásoktól eltekintve folyamatosan fenntartja az érdeklődést. Ráadásul ahogy haladunk előre a kérdések csak tovább gyarapodnak: Mi történt a szigeten? Mi a jelentősége a világítótoronynak? Mi folyik a Clover Hill bérház-komplexumban? Miért ölték halomra a katonákat és az orvosokat? Mi a valóság és mi a hallucináció? Minden egyes nyom egy újabb fordulatot hoz az ügyben és az embernek csak sejtése van arról, hogy mi állhat a háttérben.

Ezen kívül a játék roppant erős hangulattal operál. Mind a vidéki kisváros Milton sötét, ködös miliője, mind pedig a Clover Hill bérház-komplexum nyomasztó, romos belsőterületei tesznek arról, hogy a játékos sose érezze jól magát. És akkor ott vannak még a rémálomba illő ellenségek is, akik mind, egytől-egyig kiváló dizájnt kaptak. Mindegyikük borzalmasan ocsmány és sokkolóan iszonytató, az alap disznóálarcos őrültektől, a zombiszerű, torz mutánsokon át egészen a pengés végtagokkal rendelkező behemótokig.

Papíron tehát minden adva volt, hogy egy kiváló horror játékot kapjunk, azonban hiába az izgalmas történet, a jó hangulat és a ronda szörnyek, ugyanis az egész koncepció elhasal az amatőr megvalósításon. Azt ugyanis tudni kell a játékról, hogy egyetlen egy ember fejlesztette az egészet és ez sajnos meg is látszik rajta, így ami elméletben működött, azt a fájdalmasan nagy mennyiségű technikai probléma a gyakorlatban már nem engedte megvalósulni. Ezzel el is érkeztünk a negatívumokhoz, amik magából a kivitelezésből erednek.

Már az opciók szegényes tárháza is intő jel volt. Ennyire basic, semmitmondó beállításokat már régen láttam, az meg, hogy egy 2024-es játékban nem lehet bekapcsolni a feliratozást, amikor már 20 éve bőven volt rá lehetőség rendesen idegesítő volt, főleg, hogy egy, a narratívára erősen építő címről van szó. Ezek után, ami rögtön szembetűnik az a grafika minősége, amit nem lehet szépíteni, egyszerűen ronda. Ahhoz képest, hogy Unreal Engineben készült, én hamarabb gondoltam volna Unitynek. A játék látványa köszönőviszonyban sincs a hivatalos screenshotokon látottakkal, az egész túlságosan steril és az ellenségeket leszámítva olyan, mintha gyurmából lennének a modellek.

Azonban ezek csak külsőségek, ezektől még nem lesz rossz egy játék, az ügyetlen mozgástól ellenben már igen. Főleg egy horrorjáték esetében, ahol kulcsfontosságú lenne gyorsan mozogni, ha menekülésről van szó, a béna mozgás miatt viszont a főszereplő rendszerint felakad mindenen. Ennél még nagyobb negatívum, hogy nem lehet ugrani sem, ezért, ha fel akarsz jutni egy magasabb pontra, akkor oda kell menni ahhoz és a cselekvés gombot megnyomva a főszereplő felmászik rá. Hát ez nagyszerű, ezt nem volt rest a készítő meganimálni, de azt, hogy ugrani lehessen már meghaladta a képességeit. Valamint egy horrorjáték esetében az sem túl szerencsés, hogy kiszámítható mikor akar megijeszteni és sajnos itt ez is releváns probléma. Vajon ki gondolná, hogy a ketrecbe zárt bazi nagy szörny egy fordulóval később ki fog szabadulni? Hát persze, hogy senki, totál nem, hol már... Na és ha már a szörnyeknél tartunk, az M.I. sincs túlságosan toppon...néha, ugyanis valamikor már a falon keresztül tudják hol vagy, valamikor meg a nagydarab baltás ember, miután lekaszabolta a levegőt, beáll a sarokba, mintha büntiben lenne.

A legnagyobb problémát azonban a világ egyik legrosszabb mentési rendszere és a beakadó scriptek jelentik, főleg, amikor szimbiózisba lépnek egymással. Azzal nincs baj, hogy a safe roomban lehet manuálisan menteni és azzal sincs baj, hogy a játék is készít automata mentéseket, azzal viszont már nagyon is van baj, hogy ez a kis drága úgy dönt, hogy ő felülírja a manuális mentést az automatikussal. Már ez rohadt idegesítő, hiszen, ha rossz helyre kerültél, ahol volt egy checkpoint, akkor hiába akarod visszatölteni a korábbi mentésedet, az már elveszett és megint a checkpointnál vagy, de a legalja az, amikor még a script is beakad és nem tudsz tovább menni. És ez rendszerint meg tud történni! Velem ez két alkalommal is megesett, úgyhogy kezdhettem a játékot a LEGELEJÉRŐL. Az első alkalommal még beadtam a derekam, a másodiknál viszont feladtam, így bevallom, nem fejeztem be a játékot, mert már nem volt türelmem hozzá.

Végítéletként sajnos a Pneumata nem lesz kultklasszikus, bármennyire is szeretett volna az lenni. Ez a játék túl nagy falat volt egyetlen fejlesztőnek, és hiába volt nagyszerű a koncepció, a botrányos megvalósítás hazavágta az egészet. Ráadásul az, hogy 12-13 ezer forintért vesztegetik egyenesen bűn.

A Pneumata szeptember 20-án jelent meg PC, Xbox Series X|S és PlayStation 5 platformokra, mi az Xbox Series S változatot próbáltuk ki.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...