Pokémon TCG Pocket teszt

Link másolása
Értékelés 7.0
Nem mondott le teljesen a mobilos játékokról a platformon visszafogott sikereket elkönyvelő Nintendo, és ehhez ismét legnagyobb fegyverüket hívják segítségül. Megérkezett a Pokémon TCG Pocket, amely a gyűjthető kártyajáték egyszerűsített verziójával igyekszik a franchise és a műfaj rajongóit magához láncolni.

A név más, a hatás és az emlékek azonban közösek - hívják azt Magic the Gatheringnek, HKK-nak, Yu-Gi-Oh-nak, vagy épp Pokémon TCG-nek, a gyűjtögetős kártyajátékok generációk fiatal felnőtt korát határozták meg, feneketlen mélységgel szolgálva a nehezen összekuporgatott zsebpénz / a diákmunkából befolyt bevétel gyors és látványos eltapsolásához, amit a kiszámíthatatlanság és a kincskeresés féktelen izgalmával felruházott csomagnyitás, sokak esetében pedig akár a szervezett kompetíció élménye koronázott meg. Akit pedig évekkel később a nyomtatott TCG nem ért utol, arról gondoskodtak a digitális utódok: a miniprojektnek indult, aztán megjelenésével a fél világot magához láncoló Hearthstone, az annak a babérjaira törő Gwent, az ezeket követő tucatnyi kópia és mutáció. Amikor viszont az egyik nagy öreg próbálja visszaszerezni a rivaldafényt, arra általában érdemes figyelni - főleg, ha arról a Nintendóról van szó, amely több éves késéssel és hatalmas hezitációkkal ugrott bele a mobilos játékok világába, hogy egy elsöprő siker árnyékában aztán két szék közé essenek szinte minden próbálkozásukkal.

A 2024 októberének végén megjelent Pokémon TCG Pocket ugyanis - ahogy azt a címe is sugallja - a zsebeket célozza meg, azaz a gyűjtögetős Pokémon kártyajáték digitális változatát kínálja iOS és Android készülékekre. Ez azonban csak féligazság, már csak azért is, mert a Pokémon TCG eddig is rendelkezett digitális verzióval ezen platformokra is, ám a TCG Live-tól eltérően a Pocket egy teljesen új közönséget céloz meg - egyrészt azokat, akik a Pokémon TCG legköltségesebb részét, a kártyagyűjtögetést preferálják a kompetíció helyett, másrészt azokat, akik eddig korábban vagy nem hallottak az 1996 óta létező kártyajátékról, vagy annak formátuma, pénzügyi modellje miatt tudatosan tartották távol magukat tőle.

Ennek megfelelően a Pokémon TCG Pocket egy olyan, mobilkészülékekhez igazított digitális TCG, ahol egy komplett kártyagyűjtemény építhető fel az ingyenes és fizetős booster csomagokból, az ebből összeállított paklik pedig aztán mind a gép elleni, egyszemélyes harcok során próbára tehetők, mind más játékosok ellen, legyenek azok ismerősök vagy ismeretlenek, a világ bármely pontjáról. Ehhez rögtön egy kezdőpaklit biztosít, amit megfejel pár extra lappal egy booster csomag kibontását követően, szándékosan ritka / különleges kártyát csempészve bele. Ez a csali nem a véletlen műve, a kártyabontás izgalma ugyanis ebben rejlik. Minden csomag öt lapot tartalmaz, amiből az első négy általában közönséges, egyszerű lap, az utolsó, ötödik azonban sok esetben különleges. A Pokémon TCG ezt több kategóriára osztja: a ritkaságot összesen nyolc szintre bontja, ezen belül próbálva meg visszaadni nyomtatott eredetijének olyan extráit, mint a holografikus díszítés, a különleges illusztráció, vagy az extra képességekkel rendelkező példányok.

Minden játékos összesen kettő ilyen booster csomagot nyithat ki egy nap, a kettő között pedig 12 óra - valós idő - telik el. A várakozás felgyorsítható, de nem ingyen: bizonyos küldetések (ezek lehetnek napi vagy heti feladatok) teljesítésének jutalmául zsebelhető be, de hozzá lehet jutni a boltban is, a bizonyos tárgyak megvásárlásához használható jegyek felhasználásával. Jelen sorok írásakor, azaz a launch időszakban három különböző kinézetű booster csomag érhető el, mely nem csupán külsejükben térnek el egymástól, de tartalmukat tekintve is, bizonyos, elsősorban EX-típusú kártyákat exkluzívan rendelve a három választás egyikéhez. A Genetic Apex néven futó széria összesen 286 különféle kártyát tartalmaz, amiből 60 secret rare szintű. Duplikációk természetesen előfordulnak és előfordulhatnak is, azaz a húzás önmagában még nem garantálja, hogy új lap kerül elő a csomagból, kereskedni azonban még nem lehet velük. A megszerzett lapok a személyes gyűjteményt gyarapítják, melyből albumok készíthetők specifikus kártyákból, de be is lehet őket tokozni és a saját profilon feltüntetni, ami kiváló módja a legritkább lapokkal való büszkélkedésnek. 

A barátok vagy az ismeretlenek is segíthetnek a Wonder Pick által, ahol más játékosok - nem csak barátok - által nyitott booster csomagok láthatók, és az abból kihúzott lapok. A csigalassúsággal, valós időben töltődő wonder pontok ahhoz használhatók fel, hogy ezen kínálatból egy lap kihúzható legyen - tulajdonosa nem veszíti el, ez csupán egy kópia, cserébe viszont a húzás véletlenszerű, így csak reménykedni lehet, hogy a remélt lapot dobja a gép. Ugyanakkor specifikus lapok megszerzésére is van lehetőség. Minden booster kinyitása után csomagpont szerezhető, amely egy erre szolgáló piactéren váltható át egy adott kártyára. A lapok értéke azok ritkaságától függően nő, 35 ponttól akár 2500-ig, így ezen pontokat érdemes tartogatni, és a tudatos pakliépítéshez használni.

Hiszen a kártyagyűjtés a TCG Pocket egyik leghangsúlyosabb, de nem egyetlen eleme, a megszerzett lapok paklikba rendezhetők, és azok használhatósága csatákban tesztelhető. Az eredeti TCG-től eltérően ez itt mindössze csak 20 lapot jelent, azaz lényegesen egyszerűbb kisebb repertoárból használható felállást összedobni, mint az életben. Ráadásul ehhez a TCG Pocket rengeteg segítséget nyújt: a kínálat rengeteg módon szűrhető, ki lehet választani akár két specifikus típust is, de van egy automatizált összerakó rendszer is, amely igyekszik a lehető legoptimálisabb válogatást összerakni. Habár a paklihelyek száma korlátozott (és valós pénzért bővíthető…), de kezdetben bőven elég az, amit kínál - ha pedig minden kötél szakad, előre elkészített csomagok is kölcsönözhetők, melyek limitált alkalommal vethetők be, és ezt követően elérhetetlenné válnak.

PAKLINYITÁS MESTERFOKON

Aki semmiképp se akar a véletlenre hagyatkozni minden booster csomag kinyitásakor, és egy specifikus pakli kiépítésén fáradozik, ismét egy lelkes rajongóra tud hagyatkozni, hiszen már elérhető (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1JlIats8xrs7IlAgt1RgN-B116TTK2gc_-54pUycb-EY/copy?usp=sharing) egy online táblázat, amely segít abban, hogy épp melyik csomagot érdemes választani ehhez. A Google Sheets-szel készített fileban belejelölhető minden, már megkaparintott lap, a képletek pedig ezek alapján terelnek a Pikachu, a Mewtwo vagy a Charizard booster csomag irányába.

 

Csatából két típus létezik jelenleg. Egyrészt az egyszemélyes, szóló kihívások, ahol egyre nehezedő missziók során kell legyőzni egy specifikus, előre látható paklival rendelkező ellenfelet. Ezek nem csak rengeteg dologgal jutalmaznak (legyen az valamilyen gyorsító, játékbeli valuta, vagy tapasztalati pont), de rendkívül élvezetesen és interaktívan vezetnek be nem csupán a csatamechanika alapjaiba, de az olyan fontos tényezőkbe is, mint az affinitás, az energia legjobb felhasználása, vagy a támogató kártyák hatékony bevetése. A csaták körökre osztottak, a felek egymás után követik egymást, a cél pedig három győzelmi pont megszerzése, amihez egy-egy Pokémon életerejének leapasztása szükséges. A csatatéren mindig egy aktív Pokémon található, ez az, ami a harc aktív részese, e mögött pedig három tartalék Pokémon található, akik cserejátékosok. Minden forduló elején az aktív játékos egy energiapontot kap, és ezt kell a kártyákra helyeznie. A Pokémonok kötött életerővel rendelkeznek, e mellett pedig általában egy aktív képességgel, azaz egy támadással: ennek aktiválásához adott mennyiségű energia szükséges (de vannak kivételek, például a csak egy ability-vel rendelkező kártyák, vagy azok, melyek a támadáson felül, akár energia nélkül is felhasználható aktív képességgel bírnak). Ha sikerül elegendő mennyiséget a lapra pakolni, a támadás bevethető - ennek végeztével az oda pakolt energia alapból nem tűnik el, de nem szabad elfelejtkezni a cserelapokról sem, így azokat is érdemes előkészíteni, hátha be kell őket vetni. Az egyes körök elején a saját pakliból is húzni kell, így építhető fel egy kéz - ebben nem csak újabb Pokémonok találhatók, de a pakli felépítésétől függően támogató tárgyak (például életerő visszatöltő) és egyéb, különleges akciókat biztosító kártyák is, melyekkel például meg lehet nézni a saját vagy akár az ellenfél húzópakliját, vagy az aktív Pokémon cseréjére is rá lehet kényszeríteni az opponenst.

A csaták másik típusa aktív, élő játékosok ellen zajlik, azonban jelenleg erre csak gyakorlatilag tét nélküli, és szinte említésre sem méltó jutalommal járó meccsek során van lehetőség, így se bajnokságok, se ranked küzdelmek nem érhetők el, ráadásul az egyszerűsített játékmenet okán a balanszproblémák is hangsúlyosabbak, mint a finomhangolt eredetiben. Mivel az energia folyamatosan termelődik (azaz nem kell energialapokkal bajlódni), ezért egy jó húzás és egy erős Pokémon már ideje korán el tudja dönteni egy-egy meccs kimenetelét, és nehéz fordítani. Ennek egyik oka a monetizációban keresendő, a Pokémon TCG Pocket ugyanis száz százalékban mobilos, free-to-play játék, azaz azok, akik nem nyúlnak a zsebük mélyére, nem csak a teljesen a szerencsére hangolt játékmechanikának vannak kitéve (legyen szó csomagbontásról vagy lapjárásról), de annak is, hogy nagy hátrányban vannak azokkal szemben, akik lényegesen több lapot összegyűjtöttek már, és így sokkal ütőképesebb paklikat tudnak összerakni. 

Erre pedig bőven van lehetőség, hiszen minimum öt játékbeli valuta érhető el: a méregdrágán, valós pénzért beszerezhető Poké Gold, amivel akár a csomagnyitást gyorsító homokórák is kiválthatók; a shop jegyek, amikkel kozmetikai kiegészítő szerezhetők be; az embléma jegyek, amik a játékosprofilokon megtekinthető emblémákra költhetők; speciális boltjegyek, amikkel különleges kiegészítők vásárolhatók; végezetül egy másik jegytípus, amik felhasználási módja egyelőre ismeretlen (és ezen felül még van külön gyorsító a wonder pickhez, valamint csillám a kártyák különlegesebbé tételéhez). Ennél jóval nagyobb elköteleződést és kiadást jelent a prémium bérlet, amely brutális, streaming szolgáltatások árazásával mérhető árcímkével rendelkezik, és ezért cserébe számos dolgot kínál: egy extra booster nyitási lehetőségtől (naponta) kezdve exkluzív kártyákon és kiegészítőkön át egészen prémium küldetésekig.

Ugyanakkor az, aki a Pokémon TCG Pocket elsődleges céljáért hajlandó naponta egy is időt a játékra áldozni, fizetés nélkül is tud boldogulni, elvégre ezen egyszerűsített adaptáció elsődleges célja maga a kártyagyűjtés, amely a bántó, de ennyi év után már sajnos megszokott mobilos időkorlátozások miatt csigalassúságú ugyan, de a kártyanyitás élménye, a különleges lapok megszerzése minden egyes alkalommal annyira izgalmas tud lenni, mint az első alkalommal. Az eredeti TCG-t jelen formájában biztos nem fogja leváltani - már csak egyszerűsített struktúrája és szabályrendszere okán sem - viszont kiváló kapudrogként szolgálhat, tökéletes meghívót kínálva egy olyan világba, amely pont annyira feneketlenül mély és anyagilag mindig is kielégíthetetlen, mint amit a műfaj nagyjai évtizedek óta kínálnak.

A Pokémon TCG Pocket free-to-play játékként érhető el mind iOS-en, mind Androidon. A bemutató az androidos verzió alapján készült és a megjelenéskor elérhető állapotot tükrözi.

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=jp.pokemon.pokemontcgp&hl=hu

iOS: https://apps.apple.com/us/app/pok%C3%A9mon-tcg-pocket/id6479970832?mt=8

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...