Two Point Museum teszt

  • Írta: szlav
  • 12 órája
Link másolása
Értékelés 8.5
Munkácsyt és Rembrandtot nem itt érdemes keresni, de ha szívesen látnál prehisztorikus számítógépeket, jégbe fagyott ősembert, kísértetet vagy űrlényt, akkor a Two Point Museum megnyitójára mindenképp érdemes jegyet váltanod!

Nem lehet könnyű az ember dolga Two Point County lakójaként. A fiktív megye kórházai és iskolái majdnem annyira cudarul megjárták, mint bizonyos közép-európai országok közszolgáltató intézményei, hiszen az elmúlt években mi magunk lehettünk a vészesen alulképzett kórházigazgatók és egyetemi dékánok. Most pedig eljött az idő, hogy múzeumvezetőként is felforgassuk a gondjainkra bízott kiállításokat, jó nagy pofont adva a helyi kultúrának. A humoros menedzselős széria eddigi legszórakoztatóbb epizódját dobta össze a Two Point Studios – nem egy éjszakát fogunk eltölteni ebben a múzeumban!

Ahogy az általában a hasonszőrű címek esetében lenni szokott, a Two Point Museum is két nagy játék nagy játékmóddal vár bennünket. Az egyik opció a Sandbox mód, ahol szabályok és megkötések nélkül élhetjük ki a fantáziánkat, illetve van egy kampánymód is, amely fokozatosan vezet be bennünket a játék rejtelmeibe. Az utóbbi esetében, a széria szokásaihoz híven, ismét több intézmény felvirágoztatása lesz a célunk, ám a kórházakkal és kampuszokkal ellentétben a múzeumok jóval színesebb palettával festenek, ha a specializált szaktudományokról van szó. 

A tárlataink ugyanis fókuszálhatnak az őskori régészetre, a mély tenger elveszett titkaira, de színes-szagos (és veszélyes) növényekkel nyithatunk komplett botanikus kertet is. Vezethetünk űrkutató intézetet vagy összebarkácsolhatunk egy steampunk-gyűjteményt, de még egy kísérteties kollekciót is összeállíthatunk paranormális tárgyakból és az ipari forradalom óta köztünk élő szellemekből is. Ahogy azonban azt már sejthetitek, a Two Point County terepkutatói nem az unalmas cserépdarabokat és nyílhegyeket fogják hazahozni az ásatásokról. Simán helyet kaphat a dinoszaurusz-csontvázak közt a megkövesedett floppy lemez fosszíliája vagy a jégtömbbe fagyott jégkorszaki frigó is. Persze jó kurátorként akkor leszünk igazán sikeresek, ha vegyíthetjük is a különböző témaköröket, hiszen minél több témát vonultat fel az intézetünk, annál több érdeklődőt tessékelhetünk át a túlárazott ajándékboltjainkon is.

A kampány során gyakran már egy félig-meddig működőképes múzeum felett vehetjük át az irányítást, ahol a renováció, restauráció és a bővítés lesz az első feladatunk, no meg persze az, hogy anyagilag is fenntarthatóvá tegyük a ránk bízott bizniszt. Gyakran azonban teljesen a nulláról, a szó szerinti alapoktól építhetjük fel álmaink múzeumát, amely kellő gondoskodással apró galériából válhat a megye legfényűzőbb intézményévé. Sőt, akadnak néha olyan pop-up múzeumok és ideiglenes kiállítások is, amelyek a bronz, ezüst és aranytrófea skáláján nyújtanak majd egy-egy rövidebb, célorientált kihívást.  

Mindezt egy nagyon jól átlátható, okosan felépített és rendkívül szórakoztató keretbe fogja a játék, melynek számos eleme visszatérőként hat majd azoknak, akik számára nem idegen a franchise. A korábban említett, különböző témákra épülő tárlatokat az azokhoz illő dekorációval láthatjuk el, hogy vonzóbbá tegyük a múzeumot az érdeklődők számára. Emellett érdemes jó sok információs táblát és plakettet is elhelyeznünk, hogy meg is ragadjon valami a látogatók fejében, no meg nyithatunk többek közt étkezdét, kávézót és ajándékboltot, hogy kielégítsük a jegyváltók minden igényét - és persze kicsaljuk az utolsó lyukas garast is a zsebükből.

Mert egy múzeum fenntartása bizony nem olcsó mulatság. A kiállítási tárgyak begyűjtése és az intézmény felépítése komoly egyszeri költségekkel jár, de gondolnunk kell az alkalmazottaink növekvő bérigényére is. A Two Point Museum dolgozói négyféle ízesítésben érkeznek: asszisztens, gondnok, biztonsági őr és szakértő. Szükségünk van az asszisztensekre, ha a jegykasszákban, az étteremben vagy éppen a marketingirodában szeretnénk profitot szakítani, a gondnokok pedig takarítással, a kukák ürítésével, illetve a különböző gépek és automaták karbantartásával tesznek a látogatók kedvére. A biztonsági őrök feladata, hogy nyakon csípjék a vandálokat és tolvajokat, és habár mindez rendkívül fontos egy jól olajozott múzeum működésében, egyetlen munkakör sem olyan fontos, mint a múzeumi szakértőké.

Ők ugyanis egy személyben a terepkutatóink, restaurátoraink és tárlatvezetőink is. A kiállított műtárgyakat gyakran összetapogatják a zsíros kezű látogatók, a növények rendszeres öntözést igényelnek, a kísértetek pedig elszabadulnak, ha nem kapják meg a kellő figyelmet, aminek gondolhatjátok, sosincs jó vége. A kiállítások felügyelete tehát mindig egy-egy témakörre specializált szakértő feladata, csakúgy, mint a terepmunka, amelyre érdemes gyakran kiküldeni őket, ha rendszeresen új kiállítási darabokkal szeretnénk izgalmassá tenni a múzeumot. Ez azonban gyakran veszélyekkel jár - mindnyájan jól tudjuk, hogy Indiana Jones legvadabb kalandjai sem a katedra mögött vagy a múzeum poros raktárában történtek.

A rezidens kalandorainkat helikopterre szállítva számos régiót fedezhetünk fel (még az űrbe is kilőhetjük őket!), ha pedig megfelelően megterveztük az útjukat, garantált, hogy valami értékes csecsebecsével fognak visszatérni. A felkészültség azonban kulcsfontosságú. A jeges tundrára például nem árt olyan szakértőt küldeni, aki az archeológia mellett konyít a viszontagságos terepen való túléléshez, az alvilági túrákon pedig érdemes arra számítanunk, hogy kísértetektől megszálltan térhetnek haza a zöldfülű szellemvadászaink. 

A rendszeres terepmunka tehát rendkívül fontos, és akkor sincs baj, ha a régészeink már a harmadik ugyanolyan csigafosszíliával térnek haza az útról, hiszen az ismételt műtárgyakat kutatási célokra is felhasználhatjuk. Ilyenkor az adott kiállítási darab ugyan elveszik, ám a megszerzett tudással nő a többi hasonló tárgy értéke, ráadásul így oldhatjuk fel az adott témakör további berendezési tárgyait is. A Two Point Studios eszméletlen mennyiségű díszítő elemet pakolt az új játékába a kutatási fán, és a legtöbb konkurenssel ellentétben ezeket (még) nem DLC-ben kell megvásárolnunk.

Ez pedig már csak ráteszi az i-re a pontot. A Two Point Museumban rendkívül szórakoztató a különböző tárlatok kialakítása, az intézmény pénzügyi menedzsmentje és a felfedezőtúrák megszervezése. A hosszú és tartalmas kampány lépésről lépésre vezet végig bennünket az egymásra épülő rendszereken, s vele a különböző régiókon, de bőven hagy időt arra, hogy minden egyes múzeumunkból kihozhassuk a maximumot. A korábbi Two Point-címekben gyakran problémásnak éreztem, hogy éppen, amikor már igazán alakulni kezdett a kórházunk vagy iskolánk, a kampány egy másik helyszínre rántott át minket. A Two Point Museum ezt sokkal jobban kezeli, a játékos igényeihez szabott tempóval hagyja, hogy kibontakoztassuk a fantáziánkat.

Mindezt egy teljesen áramvonalasított, csiszolt, jól átlátható formában teszi. Mi konzolon teszteltük a játékot, és habár az elmúlt évek során számos olyan menedzsmentjáték és parképítő érkezett, amik bebizonyították, hogy egér nélkül is kiváló élmény lehet egy ilyen játék, talán egy sem csinálta ezt olyan jól, mint a Two Point Museum. Egy percig sem éreztem azt, hogy kontrollerrel a kézben gondot okozna a HUD-elemek és az egymásra halmozódó menük navigálása, vagy a tereptárgyak pakolgatása, ez pedig már önmagában is megéri az elismerést.

Ha kedvelted a Two Point Hospitalt és a Two Point Campust, akkor mindenképp válts jegyet a Two Point Museumba is – a franchise eddigi legjobb, legkiforrottabb darabjáról van szó! Persze, a játék azoknak is ajánlott, akik új belépőként szeretnék magukat kipróbálni egy a zsánerben, főképp azért, mert a múzeumos körítés elképesztően sokszínű, szórakoztató, és a későbbiekben is szinte végtelen lehetőséget hagy az újabb témakörök felfedezésére. Jó látni, hogy ennyi kraft van még ebben a szériában, és az is szívderítő, hogy a menedzsmentjátékok, mint zsáner, köszönik szépen, továbbra is nagyon jól vannak.

A Two Point Museum március 4-én érkezik PC-re, Xbox Series X/S-re és PlayStation 5-re. Mi Xbox Series X-en teszteltük a játékot.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...