PXN V9 Gen2 teszt

  • Írta: szlav
  • 14 órája
Link másolása
Szokatlan sokoldalúság és rengeteg extra funkció jellemzi a PXN kormányát, de milyen lehet egy olyan készlet, ami minden platformon egyszerre akar a kamionosok és a versenypilóták kedvére tenni?

Ha az ember a fejébe veszi, hogy kormányszettet vásárol a kedvenc autós játékaihoz, jellemzően három útvonalon indulhat el, a saját igényeitől függően. Akik minden éjjelt és nappalt az iRacingben, az Assetto Corsában és más hasonló keményvonalas versenyszimulátorokban szeretnének eltölteni, előbb-utóbb valószínűleg a Moza vagy a Fanatec többszázezer forintos kormányait fogják beépíteni az otthoni szimulátor rigükbe. Vannak persze azok is, akik inkább a Gran Turismoban és a Forza Motorsportban lelik örömüket, jellemzően konzolon, és azt sem bánják, ha a Codemasters Forma 1-es vagy ralis játékait is ugyanazon a kormányon játszhatják - nekik a Logitech és Thrustmaster készleteit érdemes első körben szemrevételezniük. Végül pedig vannak azok a játékosok, akik az eddig említett összes címre egyaránt pályáznak, de a hardcore szimulátorok és simcade címek mellett szívesen pörgetnének Need For Speedet, Wreckfestet, Mudrunnert, Euro Truck Simulatort, de akár még Mario Kartot is a kedvenc kormányukkal. Száz légy, egy csapás, számos platformot átívelően. Ezzel a mentalitással tesz egy kifejezetten vonzó ajánlatot a PXN V9 Gen2.

A tesztalanyunk ugyanis egy kimondottan érdekes bestia. A rosszmájúak azt mondhatnák rá, hogy kissé “identitászavaros” egy olyan készülék, ami egyszerre akar kormány lenni GT autókhoz és kamionokhoz, de ha egyszerűen tényleg jól működik a dolog, akkor a “páratlanul sokoldalú” már sokkal jobban leírja a valóságot. A PXN V9-es szériájának második nekilódulása már első ránézésre is magán viseli mindkét világ jellemvonásait. Kapunk ugyanis pillangóváltót és 6 sebességes manuális sebváltó kart egyaránt, LED-es gáz- és fékaktivitás kijelzőt, miközben a 28 cm-es átmérőjű, elegáns formatervezésű kormánykerék olyan enyhén megdöntött állapotban fekszik a talapzatán, hogy az nem lesz karakteridegen sem a versenypilóták, sem pedig a buszvezetők, kamionosok számára. 

A jókora dobozt felnyitva először ez a központi egység köszönt bennünket. Habár mind a talapzat, mind pedig a kormánykerék ABS műanyag borítású, a fogófelületeken csúszásgátló gumírozással megfejelve, a konstrukció kifejezetten testes és strapabíró. A hagyományos Xbox-kialakítást imitáló elülső gombok és a D-pad alatt egy sor további funkciókapcsoló is helyet kap, melyek nyomástávolsága, klikkelése és elrendezése is kifejezetten remek. Egyedül csak a kormány hátoldalán fekvő két pillangóváltó érződik egy kissé vásárinak, ám a funkciójukat ezek is remekül ellátják. Különben is – nem véletlenül mellékelt a PXN egy különálló manuális váltóegységet is, amelynek az anyaghasználata kifejezetten prémium érzetet kelt. Ezt, illetve a kormánytalapzatot is a mellékelt satukkal és tapadókorongokkal rögzíthetjük az asztallaphoz.

A doboz legalján a pedállapot találjuk, ami számos hasonló árkategóriában játszó konkurenssel ellentétben nemcsak gáz- és fékpedált, de kuplungot is felsorakoztat. Egy remek csúszásgátlással, kihajtható talpazattal ellátott egység ez, a pedálok nyomófelülete pedig minőségi, strapabíró fémből készült. A teljes immerziót csupán az bonthatja meg némileg, hogy a három Hall-szenzoros pedál ellenállása teljesen egyforma és nincs mechanikus visszajelzés sem. Hasonló a helyzet magánál a kormánynál is. A PXN V9 Gen2 legnagyobb hiányossága, hogy egy Force Feedback nélküli kormányról beszélünk, amely csupán néhány rezgőmotorral közvetíti a csúszás, rázkódás vagy a fizikai ellenállás érzetét. Itt mutatkozik meg igazán, hogy a V9 Gen2 nem a keményvonalas sim-őrülteknek ajánlott készülék, hanem egy belépő- vagy középszintű kormány, aminél a páratlan rugalmasság és a könnyű használat a legnagyobb selling point. 

Csúnya angolsággal a “Jack of all trades” kifejezés lesz itt a leginkább helytálló, hiszen a rengeteg funkció mellé egy széles körű platformlista is társul. A PXN V9 Gen2 ugyanis használható PC, Xbox One, Xbox Series X/S, PlayStation 3, PlayStation 4 és még Nintendo Switch mellé is, egyedül csak a PlayStation 5 marad le erről a meghökkentően színes palettáról. Akinek volt már dolga komolyabb kormánykészletekkel, azt gondolhatná, hogy ez egy kész kompatibilitási rémálom lehet a setupolás szempontjából, de valójában az élmény szinte teljesen plug-and-play.  Én PC-n, Xbox Series X-en és Switchen, nyolc különböző játékkal járattam meg a PXN kormányát, a legtöbb esetben pedig már az első csatlakoztatáskor, alapbeállításokkal is problémamentes volt a vezetés.

Mindez pedig annak köszönhető, ahogy a V9 Gen2 a konzolos csatlakozást kezeli. A kormány talapzatának hátoldalán egy kisebb seregnyi USB-A és USB-C bemenet sorakozik, melyek a központi egységet a pedállaphoz, a sebességváltóhoz, a PC-hez vagy konzolhoz, illetve az utóbbi esetén egy hagyományos kontrollerhez csatlakoztatják. A PXN megoldása ugyanis az, hogy amíg PC-n teljesen hagyományos, közvetlen kapcsolattal csatlakoztatható az egység, konzolon gyakorlatilag egy input-klónozó funkcióval váltja a talapzat a kormány forgását, a pedálnyomásokat és a váltójeleket a csatlakoztatott kontroller megfelelő jeleire. Ez a passthrough-megoldás biztosítja azt, hogy jóformán minden konzollal használható legyen a V9 Gen2 – az Xbox, PlayStation vagy Nintendo Switch gyakorlatilag a hagyományos gamepad jeleiként érzékelik a kormány mechanikus mozdulatait, így nem is nagyon akad olyan versenyjáték sem, aminél bármiféle kompatibilitási problémák adódnának. 

Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy mennyire egyszerű és praktikus megoldás ez - tökéletes azok számára, akik gyorsan és könnyeden keresnek belépőszintű élményt sok-sok eltérő játékhoz, több különböző platformon. Azonban ahogy az várható, ennek a jelklónozásnak is megvan a maga határozott hátulütője: a precizitás hiánya. Habár a PXN saját mobilapplikációjával és jellemzően a játékokon belül is találhatunk olyan deadzone-beállításokat, amivel abszolút élvezhetővé tehetjük a vezetést, néhány cím esetében (például Forza Horizon 5 vagy Forza Motorsport) szinte lehetetlennek tűnik eltüntetni a kormány középső nyugalmi holtterét. Ez nyilvánvalóan nem valamiféle hardveres hibából, hanem a gameplad és a kormány közti bridging megoldásából adódik.

Konzolokon tehát leginkább csak casual versenyzéshez érdemes elővenni a PXN kormányát, PC-n azonban már egészen más a helyzet, hiszen az itteni közvetlen jelkapcsolat teljesen eltünteti a konzolos deadzone-problémákat. Itt már kiváló precizitással lehet akár F1-es, akár ralis címekben száguldani, ám számomra a legnagyszerűbb élményt a Euro Truck Simulator 2-ben nyújtotta a kormányszett, ez pedig bizonyára nem véletlen. A 270°-os forgásszöget ugyanis egyetlen fizikai kapcsolóval 900°-ig kiengedhetjük, az enyhén bedöntött kialakítás pedig álomszerűvé teszi a relaxáló krúzolást a német Autobahnon. Nagy, széles mozdulatokkal vehetjük be az élesebb kanyarokat, miközben a finom, precíz korrekciókkal állhatunk be a határellenőrző kioszkokhoz. Habár a PXN V9 Gen2 tisztességesen teszi a dolgát a versenyjátékokban is, az ilyen és ehhez hasonló címek, vagyis a busz- és kamionszimulátorok azok, ahol igazán brillírozik ez a szett.

Korábban nem véletlenül hagytam le a “Jack of all trades” kifejezés kevésbé hízelgő második tagját, a “Master of none-t" a PXN V9 Gen2 jellemzése során. Mert igaz, hogy ez a kormánykészlet a szokatlanul sok funkciójával, illetve a meglepően széleskörű platformtámogatásával szinte minden autós játékhoz használható, és az is igaz, hogy vannak olyan célorientált alternatívák, amik jobb vezetési élményt kínálnak, főként konzolon. Van azonban egy zsáner, aminek ez a kormány a határozott mestere, ez pedig nem más, mint a PC-s nehézgépjármű-szimulátorok, kamionos és buszos játékok vagy az olyan lazább versenycímek, ahol nem égetően fájó a Force Feedback hiánya.

A PXN V9 Gen2 60-70,000 Ft környéki árazásával egyszerre veszi fel a verseny a belépőszint és a középkategória kormányaival, és néhány elég komoly ütőkártyát hoz magával. Ebben az ársávban roppant nehéz olyan készletet találni, ahol manuális váltó és harmadik pedál is jár a szetthez, méghozzá elegáns dizájnnal és minőségi anyaghasználattal. Emellett az is komoly fegyvertény, hogy a V9 Gen2-t jóformán bármilyen platformon, szinte bármely játékkal sec-perc alatt működésre bírható, gyakorlatilag egy plug-and-play kontroller egyszerűségével - ám ahogy azt korábban említettem, ennek a rugalmasságnak néha bizony ára van. Hogy ez a készlet lesz-e az új kedvence a legnagyobb hardcore sim-őrülteknek? Nagy valószínűséggel nem, de a hétvégi fotelpilóták, casual versenyzők és a kamionszimulátorok rajongói nagyon könnyen örömüket lelhetik abban, amit a PXN V9 Gen2 kínál.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...