SETI: Kutatás a földön kívüli élet után társasjáték bemutató

Link másolása
Bár az intelligens élet nyomait néha a Földön se lelni, az emberiség már a 20. század eleje óta keresi a Földön túli intelligens fajok nyomait - a SETI pontosan ezt dolgozza fel, kompetitív stratégiaként ösztönözve a lehető legjobb eredmény elérésére.

A kérdés a SETI-ben ugyanis nem az, hogy létezik-e a földön kívüli élet, hanem hogy ki találja meg elsőként, és aztán miként hasznosítja a legjobban az így szerzett tudást. Mindezt egy olyan, bizonyos szempontból stratégiai, de sokkal inkább taktikai játék formájába csomagolja, amely nagy bátorsággal szemez az eurogame-ek legsikeresebb, vagy legtöbbet használt mechanikáiból, egyetlen játékban kínálva több felhasználási móddal rendelkező kártyákat, akciók aktiválásához szükséges erőforrásokat, a tervezést megnehezítő szerencsefaktorokat egy rondella révén, mindezt pedig a pontmaximalizálás oltárára tolja, amit egy a témával nem mindig szoros kapcsolatot ápoló játékrendszerbe bújtat, több elemből álló játéktáblájával felemésztve a rendelkezésre álló szabad asztalfelület minden négyzetcentiméterét is.

SETI: Kutatás a földön kívüli élet után
Kiadó/Partner: Gémklub
BGG adatlap: https://boardgamegeek.com/boardgame/418059/seti-search-for-extraterrestrial-intelligence
Típus: kompetitív
Játékosok száma: 1-4 fő
Játékidő: játékosonként 40 perc
Korcsoport: 14+
Nehézség: 2,76/5
Ára: a kiadó webshopjában 27 990 forint

Legalább az űr végtelen, így bőven van hely akár négy játékosnak is ahhoz, hogy egy saját ügynökséget irányítva próbáljanak szerencsét. Minden résztvevő egy saját táblával rendelkezik, amely több szerepet is betölt. Egyrészt kiválóan összefoglalja a saját fordulóban választható akciókat és azok költségeit, másrészt helyet biztosít ezek jövőbeni fejlesztésére a meccs kezdetén egyelőre üres, feltöltésre váró mezőkkel, melyek drasztikusan meg tudják változtatni az akciók költségét és azok hatásait is. A kezdés ugyanakkor teljesen demokratikus, mindenki ugyanazzal a vagyonnal kezd: 4 kredittel és 3 energiával, 5 lappal, valamint 4. szintű ismertséggel. A kezdő bevételkártya kincstárként funkcionál, már a start előtt be kell csúsztatni alá egy lapot, és az annak a jobb alsó sarkában található erőforrás az, amely bevételként a későbbi fordulókban is érkezik. A SETI mindössze öt fordulóból áll, ennek során a játékosok pedig egymást követik, miután kiválasztanak és végrehajtanak egy fő akciót, és korlátlan mennyiségű szabad akciót. Ezt követően ki kell értékelni az esetlegesen elért mérföldköveket, vagy épp a felfedezett idegen fajokat, majd a soron következő résztvevő közeledik.

Ezen akciók kivitelezését alapvetően a kézben tartott kártyák vezérlik, melyek több potenciális felhasználási móddal is rendelkeznek: például a rajtuk szereplő szabad akció kiválasztásához csak el kell dobni egy lapot, és máris bezsebelhető a rajta látható jutalom. Elsődleges és egyben valamilyen költséggel (kredit vagy energia) járó fő akciójuk ennél már általában komplexebb dolgot kínál, amely mindig valamilyen hatással jár, van azonban olyan variációja is, amely egyúttal egy küldetést is tartalmaz, annak feltétele (például adott mennyiségű jelölő megléte) teljesülése esetén pedig további bónusz kaparintható meg, vagy a játék közben vagy annak végén. Minden lap egy a múltban már végrehajtott vagy a jövőben tervezett tudományos projektet szimbolizál, ezzel is próbálva tematizálni az alapvetően ponthajkurászásra kihegyezett játékmenet, de a téma a legjobban a fő akciókban csúcsosodik ki.

Ezek alapvetően a játéktér legnagyobb részét elfoglaló központi játéktáblákon tesznek lehetővé aktivitást. A legtöbb időt és a legnagyobb figyelmet a Naprendszer-tábla és annak toldaléka követeli meg, amely a saját naprendszerünket ábrázolja, nem csupán a Nappal és annak bolygóival, de több aszteroidamezővel is. A tábla egyáltalán nem statikus, három nagy körre oszlik, melyek közül egy vagy akár több is minimum a fordulók végén elfordul, amely alapvetően tudja felülírni mind a már aktív játékelemek (űrszondák) helyzetét és lehetséges akcióit is, de azt is, hogy maguk a játékosok az új helyzet fényében milyen akciókat is tudnak végrehajtani. Ennek, na meg a lapjárásnak okán soha sem lehet száz százalékosan előre tervezni, és emiatt is inkább nevezhető taktikai, sem mint vegytiszta stratégiai játéknak nevezni a SETI-t. Ugyanakkor a hasonszőrű játékok egy részétől eltérően itt a lehető legkevesebbszer érzi magát a sarokba szorítva az ember, egész egyszerűen azért, mert valamilyen formában minden kártya hasznos, és mindig van mit tenni. Senki sincs egyetlen, a győzelem felé vezető útra kényszerítve, az állandó újratervezés és a helyzethez való igazodás a SETI egyik fő mozgatórugója, de a végjátékhoz közeledve azért gyakran előfordul, hogy egy hiányzó erőforrás, egy rosszul eltervezett kör is értékes pontokat tud elrabolni. Főleg úgy, hogy számos olyan, elsősorban a felfedezhető bolygókhoz kötődő mező van, amely nem csak korlátozott számú hellyel rendelkezik, de egyúttal a gyorsaságot is honorálja.

Már csak ezért, na meg a rendelkezésre álló két fő erőforrás extrém korlátozottsága, a kredit és az energia miatt sem a lehető legegyszerűbb kitalálni, mire is érdemes ezeket eltölteni. A főszerepben - az első fordulókban szinte biztosan - ugyanis a közeli égitestek állnak, melyek vizsgálata kifejezetten ajánlott. Ez egy többlépcsős folyamat: elsőként egy űrszondát kell indítani a Földről, amely mozgáspontok felhasználásával tud eljutni a választott égitestre. Ott aztán pályára kell állnia egy másik fő akció használatával (ezzel bezsebelve az adott bolygóhoz tartozó bónuszokat is, amely szinte mindig bevétel növekedéssel, győzelmi ponttal és megfigyelésponttal jutalmaz), de az igazán komoly jutalmakhoz nem árt le is szállni oda, ezzel az űrszondát landoló egységgé változtatva. Ezen akciók során életjel jelölők szerezhetők különböző színekben, melyek idővel megnyitnak két, a játék elején titokban, véletlenszerűen kiválasztott idegen fajt.

Ugyanakkor az égitestekkel való machináció csak a lehetséges akciók egyik csoportja. A Naprendszer-tábla szélén több különböző szektor található, melyek a közeli csillagokat jelképezik. Ezek megfigyelésével lehet észlelni a Földre érkező jeladásokat, és ezzel a lehető leggyorsabban rábukkanni az idegen élet nyomaira. Minden szektor adott mennyiségű jellel rendelkezik, ha pedig ezek mindegyike elfogy, a szektor "elkészül", az ott a legtöbb jelölővel rendelkező játékos pedig extra jutalomban részesül. A győztes megállapítása után a szektor állapota valamennyire visszarendeződik, így ismét érdemes ott kutakodni. Sajnos két fő esetén a közeli csillagok megfigyelése egy borzasztóan költséges, lassú, és nem éppen kifizetődő feladat: túlságosan sok jelölőt kell lecserélni ahhoz, hogy az megérje, így remélhetőleg egy jövőbeni kiegészítő jelentősen átformálja ezt, igazodva az aktuális játékosszámhoz – addig pedig például egy kreatív háziszabály tudja ezt megoldani.

Teendőben addig sincs hiány, egy-egy idegen faj felfedezése ugyanis bizonyos szempontból alapvetően változtatja meg az addigi játékmenetet, hiszen onnantól kezdve már nem a hajkurászásuk, hanem a lehető leghatékonyabb kiaknázásuk jut igazán nagy szerephez. Mindkét fajhoz saját játéktábla tartozik, melyeken rengeteg győzelmi ponttal kecsegtető mező található. A további kutatások során megszerzett életjelek elsődlegesen itt, új kutatási lehetőségek formájában jutnak szerephez, de ennél sokkal hangsúlyosabb az, hogy nem csak egy új paklit hoznak játékba, de több új játékszabályt is. Ezek kiismerése és gördülékeny használata mindenképp sok játékalkalmat követel meg, és bizonyos szempontból talán túl is bonyolítják a SETI alapvetően nem hiperkomplex, nyomasztóan sok szabállyal rendelkező játékmenetét - nem azok összetettségével, hanem a lehetőségek számával dominál inkább, rákényszerítve az állandó újratervezésre. A felfedezés élményét sokszor nem tudja visszaadni, az idegen fajok felfedezése után óhatatlanul is egy min/max élménnyé válik, és menet közben is a pontmaximalizálás van előtérben, semmint a téma maga, de ez igazából műfaja sajátossága.

Az biztos, hogy az ehhez választott ábrázolásmódjába nem lehet belekötni. Nem csak az eddigi legszebb CGE-játék az Arnak mellett, de nem is érezni rajta, hogy bármin is spórolt volna. Tetszetős, egy központi art designt követő kártyalapjait masszív és részletgazdag játéktáblákkal egészíti ki, amihez több tucat, műanyagból készült, a funkción felül rendes formával is rendelkező jelölőtengert hív segítségül, és még azt is bevállalja, hogy minden játékos számára egy nélkülözhetetlen, informatív, szinte minden fontos tudnivalót tartalmazó, négy oldalas játékossegédletet is biztosítson, ami sajnos továbbra is ritkaságszámba megy. A SETI-t ezzel viszont nem lehet vádolni, nem egy modern klasszikus, vagy egy műfaján belül kihagyhatatlan pionír, de nem is egy felejthető élmény - pont annyira komplex, pont annyira összetett és pont annyira hangulatos, hogy stílustársai közül valamilyen úton-módon ki tudjon emelkedni, és kiváló alternatívát kínáljon azoknak, akik az űrben, és például nem egy állatkertben szeretnék elfogyasztani pontsalátájukat. 

A SETI: Kutatás a földön kívüli élet után bemutatópéldányát a játék hazai kiadója, partnerünk, a Gémklub biztosította - köszönjük szépen!

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...