A The Talos Principle azonban nemcsak azért taglózta le a nagyérdeműt, mert a fejlesztők addigi diszkográfiája egyáltalán nem utalt arra, hogy valaha is maguk mögött hagyják majd Komoly Sámuel kalandjait, hanem mert az ötletes feladványok közepette olyan, meglepően mély filozófiai témákat érintett, mint a lét értelme, az öntudat fontossága, vagy épp az intelligencia és a mesterséges intelligencia kapcsolata. Ráadásul a legszebb az egészben az volt, hogy mindez egyáltalán nem volt ránk kényszerítve, szóval, ha akartuk, akár figyelmen kívül is hagyhattuk a terminálok közlendőit. Mondjuk ily módon játszva temérdek olyan érdekes beszélgetéstől és okfejtéstől elestünk, amik mind a mai napig aktuálisak maradtak, sőt, valószínűleg most még inkább azok, mint korábban bármikor. Talán pont emiatt érezhették a fejlesztők, hogy eljött az idő leporolni a 2014 decemberében megjelent, mára már klasszikusnak számító első részt, azt a csodálatos, semmihez sem fogható kalandot, amivel annak idején minden elkezdődött.
Elsőkörben természetesen a látványvilághoz nyúltak hozzá, ami bár mai szemmel nézve sem okoz csalódást, a 2023-ban érkező folytatáshoz képest igencsak elavultnak érződik. Ez leginkább annak volt köszönhető, hogy míg az első részt a Croteam által lefejlesztett és temérdek ellenfél megjelenítésére képes Serious Engine 4 hajtotta meg, addig a The Talos Principle 2 alatt már az Unreal Engine 5 dübörgött. A fejlesztők döntése érthető volt, hiszen a különféle rejtvények megoldása közben egyszer sem szakad a nyakunkba több ezernyi, fejetlenül üvöltő kamikáze, emiatt pedig a motor egyetlen, valamire való pozitívuma is irrelevánssá vált. Szerencsére a váltásnak csak pozitív hatásai voltak, így aztán nem meglepő módon a The Talos Principle: Reawakenedet szintén az Epic háztáji erőforrása hajtja meg, ráadásul kifogástalanul. Külön öröm, hogy a letaglózó látványvilág mellett még az optimalizációra is odafigyeltek a fejlesztők, aminek hála a saját kis RTX 3060 TI-om 1080p-ben mindent maximumra tolva, bekapcsolt Ray Tracinggel együtt sem okozott csalódást.
Azonban a Croteam nem elégedett meg annyival, hogy a motort lecserélték és az Unreal Engine 5-ből fakadó úri huncutságoknak köszönhetően szebbé varázsolták az emlékeinket (amiket a fotómódnak hála bármikor meg is örökíthetünk). Ők ugyanis szerettek volna valamivel többet adni holmi remasternél, ezért aztán nem álltak meg a grafikánál és a játék minden elemébe belenyúltak kissé. Kezdjük rögtön a játékmenettel, amiben helyet kapott egy jóval felhasználóbarátibb tipprendszer, illetve, ami talán még fontosabb, egy idő visszatekerési lehetőség is, aminek segítségével könnyedén, mindössze egyetlen gomb lenyomásával táncolhatunk vissza a falsnak bizonyuló gondolatkísérleteinkből. Szintúgy remek ötlet a menüben engedélyezhető fejlesztői kommentárok megjelenése, amiket hallgatva még inkább elmerülhetünk a készítők gondolatiságában, ezáltal pedig a The Talos Principle világában.
És ha már a játékbeli világnál tartunk, akkor itt az ideje megemlíteni a tartalmi felhozatalt is, merthogy a The Talos Principle: Reawakened egyáltalán nem elégszik meg az alapjáték nyújtotta lehetőségekkel, sőt. Kezdjük ott, hogy az újrakiadás természetesen tartalmazza a Road to Gehenna kiegészítőt, de a szemfülesek a menüben keresgélve találhatnak még valami ennél is érdekesebbet. Ez lenne az In the Beginning című, direkt ehhez a csomaghoz megalkotott extra fejezet, ami tulajdonképpen a The Talos Principleben megtapasztalt szimuláció létrejöttét és az első tesztelési fázisokból fakadó nehézségeket meséli el. Bár prológusról lévén szó logikus lenne ezzel kezdeni az ismerkedést, én mindenkit óva intenék attól, hogy így tegyen, mivel egyrészt vannak benne spoilerek a későbbi történésekkel kapcsolatban, másrészt pedig az itt található feladatok bitang nehezek és könyörtelenül megkövetelik az alapjáték, valamint a DLC eszköztárának behatóbb ismeretét.
Ez viszont még mindig nem minden, merthogy a végére hagytam a The Talos Principle: Reawakened egyik legjobb és legérdekesebb újítását, a pályaszerkesztőt, aminek segítségével bárki könnyedén létrehozhatja a saját maga által megálmodott agyament kihívásait. Szerencsére a rendszer kapott egy Steam Workshop támogatást is, aminek hála a Valve rendszere már most tobzódik az őrültebbnél-őrültebb kihívásokban, amiket pár kattintást követően akár mi is kipróbálhatunk. Kisebb szépséghiba, hogy erre egyelőre csak PC-n van lehetőségünk, de aztán ki tudja, a közeljövőben talán a konzolosok is megtapasztalhatják majd az ilyesfajta alkotásban rejlő örömöket.
A The Talos Principle: Reawakened tehát egy csodálatos játék tökéletes újragondolása, ami nemcsak megszépíti a mára már klasszikusnak számító első részt, hanem alaposan ki is bővíti azt. Egyetlen szépséghibája az ára, ami az eredeti változattal rendelkezőket talán el is tántoríthatja a vásárlástól, ugyanakkor érdemes észben tartani azt is, hogy ez nem egy ellazázott tucat remaster, aminek létrejöttét a pénzéhségnek köszönhetjük, hanem sokkal több annál. Egy időtlen klasszikus definitív kiadása.
A The Talos Principla: Reawakened április 10-én jelent meg PlayStationre, Xboxra és PC-re. Mi utóbbin merengtünk el az élet értelmén.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.