„2050-et írunk. A mágia ereje és a mágikus lények visszatértek a Földre. Az ősi fajok ismét megjelentek. Tündék, orkok, varázslók és félelmetes sárkányok keresik a helyüket egy olyan világban, ahol az emberek a gépekkel összeolvadva halálos városi ragadozókká váltak. A multinacionális megatársaságok pedig nagy mennyiségben halmozzák fel az egyetlen dolgot, mely igazi értékkel bír – az információt.” (Robert N. Charrette: Sose kezdj sárkánnyal)
A Shadowrun egy szerepjáték, melyben a mágiát és mágikus lényeket vegyítették a modern technika vívmányaival. Nem tartozik sem a vaskalapos fantasy vagy sci-fi műfajába. Egészséges módon elegyíti a kettő elemeit, melyből egy új, igen varázslatos és magával ragadó szerepjáték jött létre az arra fogékonyaknak, immár lassan 14 éve. Nem is értem, hogy az elmúlt évek során a legutóbbi SR játék amiről beszélhetünk egy Super Nintendo-n és Mega Drive-n megjelent szerepjáték volt. Hogy miért nem készítettek valami játékot ott a FASA Studios-nál, vagy bíztak meg valakit, hogy készítsen nekik egyet, az számomra eleddig rejtély. Ez az univerzum simán megérdemelne pár igényes és tartalmas játékot. Már az elején szeretném tisztázni, és így valószínűleg minden számítógépes szerepjátékra vágyó fanatikus rajongó kedvét lerohasztani, a cikkben tárgyalt játék és a fentebb említett papíralapú szerepjáték közötti hasonlóság kimerül a nevükben és más, pár átvett dologban. Akik viszont egy új, az eddigiektől merőben más multiplayeres csapatalapú taktikai FPS-re vágynak, azok megtalálhatják számításaikat.
Vistán vagy Boxon?
Az SR a Microsoft, következő operációs rendszerét népszerűsítő kampányának zászlóshajói közé tartozik, olyan nevekkel, mint például a már igen ismert Halo saga második része vagy éppen a Crysis. Ezekkel ellentétben a bemutatóra jelentkezett játék más koncepcióból közelíti meg az elkövetkezendő évek szórakozását. Gondoljuk végig együtt: adott a Microsoft, mint sok pénzzel megtömött multinacionális cég, adott egy következő generációs, nappaliba szánt, egész jó tulajdonságokkal rendelkező konzol (Xbox360) és adott az asztali számítógépre szánt operációs rendszer, a nevét mindenki tudja, mivel a csapból is ez folyik, a Vista. Innen már csak egy ugrás, hogy felgyulladjon a kis lámpa: Miért ne játszhatna együtt PC-s és Xbox-os, ahelyett, hogy állandóan vitatkoznak.
(Kis kitérőt teszek most, hogy egy kicsit elszomorkodjak azon, ahogy a hazai (bár gondolom, nem csak itthon van ez így) gamer közösség hozzááll a témához. Mondja meg valaki, miért kell egyeseknek körömszakadtáig, gurgulázó torokból, habzó szájjal, a másikat a sárga földig lehordva, védeni saját kis dédelgetett PC-njüket/konzoljukat? Miért nem lehet elfogadni, hogy valakinek ez tetszik, valakinek meg az. Legyünk már annyira értelmesek, hogy nem szidjuk ezért meg a másikat! Köszönöm. Természetesen, aki úgy érzi, hogy nem róla van szó, az ne vegye magára.)
Ahol az ember egybeforr a gépekkel és a mágiával.
A korábbi hírek alapján, abból a kevés csöpögtetett információból azt sikerült kihámoznom, hogy minden szempontból innoatív játék készülődik, mely remélhetőleg felrázza a már csak Counter-Strike-ban, Quake-ben, Capture the Flag-ban, Rocket Launcher-ben és AK47-ben gondolkodó játékfejlesztőket és játékosokat egyaránt. Kezdjük az elején!
3 fontos dolog van: életerő, esszencia és pénz. Az elsőt gondolom, nem kell magyarázni, ha elfogy, akkor fűbe harapunk. A másodikat képzeljük el egyfajta mannaként, ebből finanszírozhatjuk a képességeinket. Minél több képességünk van, annál kevesebb esszencia fordítható az egyes képességekre. Választhatunk: kevés képesség hatékonyabban vagy több képesség, de kis hatásfokkal. A pénzből vásárolhatunk magunknak fegyvert és/vagy képességet, ez logikus és egyértelmű.
A játékban kezdéskor több faj közül választhatunk, a későbbi varázslatok személyre szabottak lesznek. Az emberek főleg a technikát részesítik előnyben, és több pénzzel indulnak. A tündék sokkal gyorsabbak az embereknél, kevesebb életpontjuk van, ám regenerálódhatnak, ha nem lövik éppen őket. A törpék a körülöttük lévő tárgyakból szerzik az esszenciát, míg a trollok inkább lassú, tankszerű élőlények. Ennél konkrétabb részleteket még nem sikerült megtudni, mivel még elég képlékeny a fajok kérdése, jelenleg is a megfelelő egyensúly megtalálásán fáradoznak a fejlesztők.
Vigyázz! Bekerítenek minket!
Lássuk be, a mai lövöldözős játékokban nem olyan sok taktikai lehetőségünk van. Lövöldözünk, lehetőleg a legnagyobb mordállyal, elvetődünk az ellenséges golyók elől, fedezékbe vonulunk, esetleg elmenekülünk, vagy bevetünk valami járművet. Kész, ennyi, slussz, passz.
Ellenben a Shadowrunban a szokásosnál is többféle lehetőségünk lesz, hogy a reflexeken kívül az agyunkat is csatába vezényeljük. Például nincs gyógyító csomag, helyette idézhetünk egy „életfát". Ám ennek a fának teljesen mindegy kit gyógyít (ergo ellenség is oda járhat gyógyulni), így stratégiailag fontos pont lehet egy ilyennek az elhelyezése, esetleges megvédése. Vagy például, ott van a teleportálás. Sok meglepetést lehet majd okozni, ha jó helyre sikerül teleportálódnunk. A csapattársak felélesztése sem egyszerű helyzet. Ha meghalnak, és valaki feléleszti őket, akkor tovább folyhat a csata. Ám az „újraélők" is csak addig élnek, míg a felélesztő él. Így kifejezetten fontossá válik a segítő csapattag megvédése, ha nem akarja mindenki feldobni a pacskert.
Evilági kérdések.
Grafikai megjelenésre nem lehet panaszunk, a játék megfelelően jól néz ki, és bár a Crysist biztos nem fogja megverni látványilag, de szerintem, kifejezetten kellemesen néz ki már ilyen kezdetleges állapotban is. Egyedül a bugyután ható karaktereket (és itt főleg a tündékre gondolok) sajnálom, remélem, változtatnak még rajtuk, mert nagyon „érdekesen" néznek ki. Fontos kérdés lehet még az irányítás is. Egyelőre annyi biztos, hogy a konzolos kontrollert markolóknál nem fogják olyan szigorúan venni a pontosságot, tehát a fél centire való mellélövést is találatnak veszik. Bár biztos megszokható és nagy hatékonyággal használható a gamepad, lássuk be, hogy azért egérrel mégiscsak pontosabban, és ami lényeges, gyorsabban lehet fejeseket osztani. Így elnézzük ezt a könnyítést.
A hálózati kódra és annak optimalizálására kíváncsi leszek, hogy sikerül majd megoldaniuk, de én reménykedek. Eddigi információk alapján egyszerre 16 játékos játszhat majd, mely kedvünk szerint lehet vegyesen számítógépes vagy konzolos. Az egyjátékos kampánytól ne várjunk sokat. Valószínűleg botokkal játszhatunk a többjátékos pályákon. A pálya és a képességek megismerésére jó lesz, másra nem igazán. Bár ez így van az összes kifejezetten többjátékosra tervezett játékoknál.
A fotorealisztikus grafika, valóságnál is valóságosabb fizika, melyet a többi játék képvisel, kifejezetten üdítően hat az a csapásirány, hogy konzollal vagy asztali számítógéppel rendelkező egyének egy játékkal, azon belül is ugyanazt a meccset játszhatják. Nagyon sok lehetőséget látok még, amit remélhetőleg a Shadowrun vagy majd egy másik játék fog kiaknázni. Remélhetjük, hogy a mostanában elterjedt széthúzás helyett kicsit több egységet sikerül kovácsolni a két tábor között, hogy végül egy táborról beszélhessünk csak. A jól szórakozó játékosokról. (Tudom, kicsit idealista álom ez, de hátha…)
Vistán vagy Boxon?
Az SR a Microsoft, következő operációs rendszerét népszerűsítő kampányának zászlóshajói közé tartozik, olyan nevekkel, mint például a már igen ismert Halo saga második része vagy éppen a Crysis. Ezekkel ellentétben a bemutatóra jelentkezett játék más koncepcióból közelíti meg az elkövetkezendő évek szórakozását. Gondoljuk végig együtt: adott a Microsoft, mint sok pénzzel megtömött multinacionális cég, adott egy következő generációs, nappaliba szánt, egész jó tulajdonságokkal rendelkező konzol (Xbox360) és adott az asztali számítógépre szánt operációs rendszer, a nevét mindenki tudja, mivel a csapból is ez folyik, a Vista. Innen már csak egy ugrás, hogy felgyulladjon a kis lámpa: Miért ne játszhatna együtt PC-s és Xbox-os, ahelyett, hogy állandóan vitatkoznak.
(Kis kitérőt teszek most, hogy egy kicsit elszomorkodjak azon, ahogy a hazai (bár gondolom, nem csak itthon van ez így) gamer közösség hozzááll a témához. Mondja meg valaki, miért kell egyeseknek körömszakadtáig, gurgulázó torokból, habzó szájjal, a másikat a sárga földig lehordva, védeni saját kis dédelgetett PC-njüket/konzoljukat? Miért nem lehet elfogadni, hogy valakinek ez tetszik, valakinek meg az. Legyünk már annyira értelmesek, hogy nem szidjuk ezért meg a másikat! Köszönöm. Természetesen, aki úgy érzi, hogy nem róla van szó, az ne vegye magára.)
Ahol az ember egybeforr a gépekkel és a mágiával.
A korábbi hírek alapján, abból a kevés csöpögtetett információból azt sikerült kihámoznom, hogy minden szempontból innoatív játék készülődik, mely remélhetőleg felrázza a már csak Counter-Strike-ban, Quake-ben, Capture the Flag-ban, Rocket Launcher-ben és AK47-ben gondolkodó játékfejlesztőket és játékosokat egyaránt. Kezdjük az elején!
3 fontos dolog van: életerő, esszencia és pénz. Az elsőt gondolom, nem kell magyarázni, ha elfogy, akkor fűbe harapunk. A másodikat képzeljük el egyfajta mannaként, ebből finanszírozhatjuk a képességeinket. Minél több képességünk van, annál kevesebb esszencia fordítható az egyes képességekre. Választhatunk: kevés képesség hatékonyabban vagy több képesség, de kis hatásfokkal. A pénzből vásárolhatunk magunknak fegyvert és/vagy képességet, ez logikus és egyértelmű.
A játékban kezdéskor több faj közül választhatunk, a későbbi varázslatok személyre szabottak lesznek. Az emberek főleg a technikát részesítik előnyben, és több pénzzel indulnak. A tündék sokkal gyorsabbak az embereknél, kevesebb életpontjuk van, ám regenerálódhatnak, ha nem lövik éppen őket. A törpék a körülöttük lévő tárgyakból szerzik az esszenciát, míg a trollok inkább lassú, tankszerű élőlények. Ennél konkrétabb részleteket még nem sikerült megtudni, mivel még elég képlékeny a fajok kérdése, jelenleg is a megfelelő egyensúly megtalálásán fáradoznak a fejlesztők.
Vigyázz! Bekerítenek minket!
Lássuk be, a mai lövöldözős játékokban nem olyan sok taktikai lehetőségünk van. Lövöldözünk, lehetőleg a legnagyobb mordállyal, elvetődünk az ellenséges golyók elől, fedezékbe vonulunk, esetleg elmenekülünk, vagy bevetünk valami járművet. Kész, ennyi, slussz, passz.
Ellenben a Shadowrunban a szokásosnál is többféle lehetőségünk lesz, hogy a reflexeken kívül az agyunkat is csatába vezényeljük. Például nincs gyógyító csomag, helyette idézhetünk egy „életfát". Ám ennek a fának teljesen mindegy kit gyógyít (ergo ellenség is oda járhat gyógyulni), így stratégiailag fontos pont lehet egy ilyennek az elhelyezése, esetleges megvédése. Vagy például, ott van a teleportálás. Sok meglepetést lehet majd okozni, ha jó helyre sikerül teleportálódnunk. A csapattársak felélesztése sem egyszerű helyzet. Ha meghalnak, és valaki feléleszti őket, akkor tovább folyhat a csata. Ám az „újraélők" is csak addig élnek, míg a felélesztő él. Így kifejezetten fontossá válik a segítő csapattag megvédése, ha nem akarja mindenki feldobni a pacskert.
Evilági kérdések.
Grafikai megjelenésre nem lehet panaszunk, a játék megfelelően jól néz ki, és bár a Crysist biztos nem fogja megverni látványilag, de szerintem, kifejezetten kellemesen néz ki már ilyen kezdetleges állapotban is. Egyedül a bugyután ható karaktereket (és itt főleg a tündékre gondolok) sajnálom, remélem, változtatnak még rajtuk, mert nagyon „érdekesen" néznek ki. Fontos kérdés lehet még az irányítás is. Egyelőre annyi biztos, hogy a konzolos kontrollert markolóknál nem fogják olyan szigorúan venni a pontosságot, tehát a fél centire való mellélövést is találatnak veszik. Bár biztos megszokható és nagy hatékonyággal használható a gamepad, lássuk be, hogy azért egérrel mégiscsak pontosabban, és ami lényeges, gyorsabban lehet fejeseket osztani. Így elnézzük ezt a könnyítést.
A hálózati kódra és annak optimalizálására kíváncsi leszek, hogy sikerül majd megoldaniuk, de én reménykedek. Eddigi információk alapján egyszerre 16 játékos játszhat majd, mely kedvünk szerint lehet vegyesen számítógépes vagy konzolos. Az egyjátékos kampánytól ne várjunk sokat. Valószínűleg botokkal játszhatunk a többjátékos pályákon. A pálya és a képességek megismerésére jó lesz, másra nem igazán. Bár ez így van az összes kifejezetten többjátékosra tervezett játékoknál.
A fotorealisztikus grafika, valóságnál is valóságosabb fizika, melyet a többi játék képvisel, kifejezetten üdítően hat az a csapásirány, hogy konzollal vagy asztali számítógéppel rendelkező egyének egy játékkal, azon belül is ugyanazt a meccset játszhatják. Nagyon sok lehetőséget látok még, amit remélhetőleg a Shadowrun vagy majd egy másik játék fog kiaknázni. Remélhetjük, hogy a mostanában elterjedt széthúzás helyett kicsit több egységet sikerül kovácsolni a két tábor között, hogy végül egy táborról beszélhessünk csak. A jól szórakozó játékosokról. (Tudom, kicsit idealista álom ez, de hátha…)
Kapcsolódó cikk
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.