Batman újra megcsinálta – legalábbis a felhajtás, a várakozás és a nézőtérről való elégedett távozás ismét egyet jelentett a Felemelkedéssel. Szép csapda ez a dülledt halántékú kritikusok és képregény-fanok számára: mindenki beleesik abba a hibába, hogy hasonlítani kezdi a négy évvel ezelőtti Sötét Lovaghoz. A játékszabályok változatlanok: lehetetlen egy nyugodt hangvételű alkotással lezárni a történetet, egy sokkal nagyobb durranás kell, egy hosszabb dózis, mely még napokig visszhangzik a robbanás után. A hollywoodi dogmák előtt fejet kell hajtani – jelen darab populáris nyári popcornfilm, de ellentétben a társaival, van szíve és okos is. Egy pátoszi befejező szólam, ahol a művész meghajol a közönség előtt, elgémberedett kezével leteszi a lantot, s távozik az elmúláshoz vezető úton.
Nolan nem felejtett el rendezni, David S. Goyer pedig továbbra is remek író. Nem hátráltatják egymás munkáját, mindenki hatással van egymásra, és ami a legfontosabb, beleszólásuk is van egymás munkájára. Legyen bármilyen tehetséges is a direktor, ha nem géniuszokkal dolgoztat, akkor összedől a kártyavár, még akkor is, ha nyolc éven át épített alapokon nyugszik. A hatások záporoznak a röpke 164 perc alatt. Nolannek nem inge az altatás, inkább a homokozóban ücsörgő gyermekre hasonlít: apró műgonddal pakolja egymásba a vödör-bástyákat és a homokfalakat, de tudja, egyszer eljön az a pillanat, amire várt, jön a víz és mindent elsöpör. Nos, a víz – vagy esetünkben a vihar – az előrejelzések szerint érkezett, kiszámítható időpontban, előre meghatározott pusztítást okozva. Ha ízekre szednénk A sötét lovag – Felemelkedés szerkezetét, a mérnöki találékonyság köszönne vissza. Minden apró pillér ott van és tartja egyben az építményt. Ha közel hajolunk hozzá, érezni némi mesterkélt műanyagot, apró repedéseket, melyek ugyan nem veszélyeztetik az alkotás egészét, de a vájtszeműek rikító vörös felkiáltójeleket festenének rá.
Gordon felügyelőhöz hasonlóan, mi is ismertük Harvey Dentet – ám a Fehér Lovag nem bírta a rá nehezedő nyomást, Joker közbenjárásával bekattant, és egy őrült kétarcú gonosszá vedlett. Gothamnek hős kellett, az erkölcs és az igazság bajnoka, Harvey által hozott törvényekkel – érthető, hogy a denevérember magára vállalta Kétarc minden bűnét, és eltűnt a süllyesztőben. Nyolc évig működött a béke, de minden utópia véget ér egyszer, amikor egy rejtélyes alak tűnik fel a színen: ő Bane és a talpnyalóiból verbuvált zsoldosai. Aki ravaszsága mellett nem rest testi fölényével is kivívni a tiszteletet. S hogy honnan merít? Naná, hogy a múltból, a város feletti hatalomátvétel (megrendelésre) csupán az álca, a hitvallás íve sokkal nagyobb, gyökerei Nolan filmhármasának első részéből erednek. Még a DC-képregények rajongói számára is örvendetes tény, hogy a sztori lefektetéséhez számos klasszikus füzet is hozzájárult. Selina Kyle, a macskajelmezes betörő is bekavar a játszmába, kitöltve ezzel a tátongónak nem nevezhető hézagokat.
Mint olyan sokszor már, Batman rátalált a Nemezisére, az események nem várt fordulata arra ösztökéli, hogy félredobja elveit, befejezze a megtört és társasági élet hiányában szenvedő milliárdos szerepkörét, és újra hőssé váljon. A felemelkedés persze nem sikerül elsőre - olyan ez, mint a kisgyermekek első lépései: a kezdeti villanásokat seggreesés követi. Nolan jó érzékkel megtart minket abban a tudatban, hogy a végső siker nem következhet be. Tényleg így lenne? Bane, habár sokkal földhözragadtabb gonosztevő, mint Joker, könnyedén a saját malmára hajtja a vizet. Egy őszes halántékú hőst reggelire el tud fogyasztani, bika-jellemét a stílusos, lélegeztető álarc és a nyers izomerő támasztja alá. Ha egy ilyen alakkal összekerülnél, félelmedben tutira mazsolává fonnyadna a micsodád. Úgy látszik, lehetetlen fogást találni rajta, a sebezhető pontokért meg kell érteni „küldetését”. Tom Hardy arcmimika nélkül is remek játékot produkál, de csak Christian Bale megszokott színvonala mellett – Nolan még egyszer nem követte el azt a „hibát”, hogy túlságosan is hosszú pórázon tart egy bohócot.
Az új belépők – mint Anne Hathaway és Joseph Gordon-Lewitt –, ha nem is érnek fel olyan legendákhoz, mint Gary Oldman, Morgan Freeman és Michael Caine, mindvégig hűen asszisztálnak. A filmben egyszer sem nevezik Macskanőnek Anne-t, elvégre Nolan világában nincs helye a színes sztereotípiáknak. Egy „neveletlen hercegnőből” igazi domina született, s bár túlságosan is jól bánik az öklével, a támogató szerepkör sem olyan nyilvánvaló, kétséges identitással és sok meglepetéssel szolgál. A feltörekvő járőr, John Blake esetében megvolt rá az esély, hogy a túlzottan is ripacskodó tenni akarása kibillenti a film hihetőségét. Ez nem következett be, amikor kétségek közt hagyta a rettenthetetlen Bruce Wayne-t az első találkozás alkalmával, tudtuk, hogy nem kell egy zöldfülű erőltetett tenni akarását végigásítanunk. Az öregek pedig brillíroznak, ahogy kell: Alfred monológja tényleg a zsigerekig hatol, a gondoskodó atyai szerep itt teljesedik ki igazán – csak nézzük meg a könnyeivel küszködő öregúr szájának legapróbb rezdülését az ominózus jelenetben. Lucius Fox és Gordon felügyelő ugyan nem került ekkora reflektorfénybe, de ha éppen az ő játékuk volt soron, áldottuk Nolan biztonságmániáját: a rendező csak profi színészekkel hajlandó dolgozni.
Noha Bruce Wayne tobzódik a gengszterek és anyaszomorítók kereszttüzében, az igazi ellenfele önmaga lesz. Vajon egy megtört, sokat látott és sokat szenvedett igazságosztó felnő-e a visszatéréséhez, még akkor is, ha a főpróba kedvezőtlen benyomásokat keltett? A filmben mindvégig ott van a megoldhatatlan, alaktalan lelki terror – az iszonyatos nyomás, mely bénává teszi a leghatározottabb jellemeket is. Minden percnek súlya van, hagyni kell, hogy az alkotók meséljenek, hiszen összeáll a kép, még akkor is, ha nem éppen a mi kedvünk szerint. A ló olyannyira elszaladt, hogy az igazi, maszkban előadott „batmanes” részek már nem jelentik a film csúcspontjait, a dráma sokkal markánsabb összetevő. Ha pedig süvítenek a rakéták és repked a Batwing, ott már nem érheti szó a ház elejét. Nolan akciójelenetei határozottan fejlődtek az elvárásoknak megfelelően. Főleg, hogy csak ott találkozunk digitális effektusokkal, ahol feltétlenül szükséges. Egy valóságban összetört rendőrautó, egy robbanószerrel kirobbantott házfal sokkal látványosabb, ha nem zöld háttér mögött készül, hanem érezni annak illatát. A nagy ívű csatajelenetek Nolan szinopszisában is megugrották a lécet, a konkurensek között pedig csak szimplán jobbak.
Meg kell barátkozni a tudattal, hogy Gotham nem csak komor tud lenni, néha még a nap is süt, sőt a hó is esik. Tekintsük ezt az alkotók privilégiumának, ettől még fortyog a gonoszság a csatorna mélyén. A kameramunka letisztult és a mai felhozatalban üdítő tud lenni: egy operatőrnek az a szerepe, hogy bemutassa azt, amit nem láthatunk, nem pedig az, hogy ne mutassa azt, amit láthatnánk. Idegbeteg kamerarángás nélkül, zsigeri rácsodálkozást és tátott szájat eredményezve. Viszont a látomásba is beüthet a ménkű: Nolan nagyot akart fogni, olyan nagyot, ami még a viszonylag hosszú játékidőbe sem fért bele. A kútból való kimászás lelki oldalára vajmi kevés időt fordított - néha még a múltat is túlzottan meg akarta magyarázni, Bane puccsa után, hogyhogy ennyi hónapot vett igénybe az ellenforradalom? De ezek apró mechanikai bakik – attól még a fogaskerék megállíthatatlanul forog, jó tempóban, egészen a lezárásig. Aminek csak az ülőgumóid tűrőképessége szabhat határt.
A sötét lovag – Felemelkedés esetében nem úgy kell elképzelni a „nagy volumenű” jelzőt, mint nyilvánosan elégetett dollármilliókat a látvány oltárán. A film több karakter jellemfejődésére kihegyezett, több szálon futó eposz. A legfájóbb emberi érzésekkel manapság divat dobálózni; mégis, amikor a legnagyobb gonoszokat látjuk sírni - mindezt a műfajban előforduló giccs legapróbb jele nélkül -, örülünk annak, hogy a lélek egy sebezhető dolog. Lehet, hogy a végére már elindult a lejtőn: Nolannek egyszerűen el kellett kápráztatnia a nézőt. Batman egy figura, aki mögött rajongók milliói sorakoztak fel. Senkit nem lehet kétségek között hagyni, szembeköpni és lesajnálni, hogy „bocsi, de tudod, van az a művészi szabadság nevű izé”. Baj lenne? Semmiképpen. Mi sem hisszük, hogy az alkotók másra vágytak volna, netán azt, hogy a végeredmény ne fedné a nézők igényeit. Lehet, hogy nem üt akkorát, mint a négy évvel ezelőtti epizód, de pont elég arra, hogy megegye reggelire az idei képregényes zsáner összes darabját Bosszúállósostul, Pókemberestől, mindenestől. Az etalon kiléte vitathatatlan, de a léc rezgett.
Rendezte: Christopher Nolan
Forgatókönyv: Christopher Nolan, Jonathan Nolan, David S. Goyer
Zene: Hans Zimmer
Fényképezte: Wally Pfister
Szereplők: Christian Bale, Gary Oldman, Tom Hardy, Joseph Gordon-Lewitt, Anne Hathaway, Marion Cotillard, Morgan Freeman, Michael Caine
Játékidő: 164 perc
IMDB: 9.0
Metascore: 78
Gamekapocs: 9
hát meghal. Mega csalódás volt, hogy akivel Batman egész filmben szenvedett azt egy lovéssel kivégzik + előtte meg kiderül, hogy egy csicska, semmi szerepe nem volt végig. Amúgy teljesen lefektették a Batman and Robin alapjait, hiába robbantottak falakat az ágyúval, azért a képregények világában mégis megeshet, hogy Bane túléli, és bosszút áll. Tökéletes storyalap. Viszont Nolan - sajna, már nem készít több Batmant...
SPOILER!
Amikor Bane-t lelövi Selina Kyle akkor Bane tényleg meghal vagy mi lesz vele később?
SPOILER VÉGE
A komorabb képregények hangulatát viszont sikerült elég sokszor elérnie - The Dark Knight Returns.
Nolan talán leggyengébb filmje.
És igen, "manapság" is ugyan úgy vanak remek, zseniális filmek, csak nem feltétlen a haza multiplexek kínálatában kell keresni.
Szerinted a sírj a zsaru képébe vagy a lopd meg Waynet-t majd szólj be neki és gáncsold el eset nem huncutságra vall? Meg most felhozol egy sorozatot aminek az égegyadta világon semmi köze a Batman erához... Jó kislánynak nem nevezném a fent felsorolt esetek miatt. Ha a Neveletlen hercegnő jut eszedbe róla arról meg nem tehetek. Hozta a kötelezőt.
#74 "Anne Hathaway nem volt jó választás mint macskanő, mert alkatilag nem illett hozzá a karakter. Aranyos kislány, nem is rossz színésznő, csak épp a szikrája sincs meg benne annak a huncutságnak, ami ehhez a karakterhez kellene."
Ne vedd zokon, de egy filmet néztünk???
Plusz a sztori ahol először szerepel (Knightfall (1993)):
http://konyves.blog.hu/2012/07/27/10_legfontosabb_modern_batman_sztori?utm_source=cimlap&utm_medium=link&utm_content=2012_07_30&utm_campaign=index
Akkor itt van ez is:
http://filmi-helyszinelk-angelus.blogspot.hu/2011/09/top-50-legjobb-kepregeny-vagy-plakatkep.html
Ha jól megnézed, akkor láthatod, hogy egyáltalán nem rendelkezett emberfeletti izomzattal. Bárki lehetett Bane megfelelő edzéssel.
És kicsit túlzónak éreztem a misztifikálást (hú sikerült megszöknie a gödörből, mert ő félt, stb...) nem kellett volna. Anne Hathaway nem volt jó választás mint macskanő, mert alkatilag nem illett hozzá a karakter. Aranyos kislány, nem is rossz színésznő, csak épp a szikrája sincs meg benne annak a huncutságnak, ami ehhez a karakterhez kellene.
Lehet úgy néz ki, hogy nagyon leoltom a filmet, pedig szó nincs arról, hogy ne tetszett volna. Az viszont igaz, hogy én többet vártam tőle. A maga közegében nézve bizony mind a Bosszúállók, mind a Csodálatos Pókember jobb (és a Bosszúállók összességében véve is). Egy pillanatig sem volt képes bennem fentartani azt a 150 percen keresztüli WTF érzést amit a Sötét lovag tudott.
Nekem pont az nem tetszett Bane legyőzésében, hogy ugyanazzal az ágyúval,amivel előtte elpárologtattak egy rakás kocsit, azzal éppen csak ellökték...
Am milyen volt az eredeti Bane?? Hol tudnék utána olvasni, mert komolyan érdekel!
SPOILERES LEHET VIGYÁZAT!
robinnho6: Meg tudnám cáfolni az állításod, de játszunk nyílt lapokkal. Első sorban az zavart a hozzászólásodban, hogy olyan dolgokban láttad a hiányt, ami véleményem szerint egyáltalán nem hiányoztak. Tökfölös azon agyalni, hogy orvosi füvet szipuzott vagy valami durva szteroidot; ezt a felesleget Nolan is érezte és a karakteren keresztül tökéletes vissza is adta RÖGTÖN a film első tíz percében ezzel a mondattal: ,,No one cared who I was, until I put on the mask."
Bane tökéletesen hozta a szerepét, azaz félelmet keltet a nézőben (milyen véletlen te is ezt írtad), és elhitette a nézővel hogy a sötét lovag felett áll tudásilag (tehát okos is volt pont mint az eredeti Bane). Jól vitte végig a tervét is (már ha lehet ilyet mondani, hogy az ő terve volt ugye), mert hamis reményt adott mind a köpenyes igazságosztónak, mind a városnak. A terv egyetlen hibája az volt, hogy a felállított illúzión túl a hősöknek és magának a városnak (ami ebben a részben ÉLT is) piszok nagy szerencséje és akaratereje (vagy hite ha úgy tetszik) volt, így a remény utolsó szálaiba kapaszkodva mégis csak győzni tudtak.
Ahogy a denevérember megtörése is szimbolikus volt, úgy a buldózer leterítése is hasonlóképpen működött; hiszen Bane pár perc múlva vidáman talpon volt ellentétben Bruce-al.
Egyetlen pontban lehet igazad, még pedig a legyőzésében. na az tényleg hagyott némi keserű szájízt. És igen legyőzést írtam nem pedig halált, mert titkon remélem, hogy a rajta lévő kevlár és izomtónus tompítani tudta a dolgokat. Persze (mielőtt valami diplomázott barom beszólna) tisztába vagyok azzal is, hogy ez csak álom lehet részemről...
Lényegre térve: Bane egyáltalán nem lógott ki se a Nolan-féle eposzból, sem a képregényes mítoszból. Emberibb és hihetőbb lett ennyi.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.