Az úriember pár évente jelentkezik egy-egy filmmel, melyek általában nem csak a közönséget osztják meg, hanem mindenféle egyéb, politikailag vagy emberileg túl érzékeny réteg is rámozdul. Nem volt ez másként a 2. világháborús témát feldolgozó, zsidós és nácis Becstelen Brigantyk esetében, és nincs ez másként most, a néger rabszolgatartás virágkorát visszaidéző Django esetében sem.
Hogy milyen a film? Nos, Tarantino rendezte és írta, Jamie Foxx és Christoph Waltz a főszereplők, szóval, mégis milyen lenne? Iszonyatosan ütős. Több Tarantino-rajongó ismerősömmel is beszélgettem a témáról, és egyetértettünk abban, hogy ez a videotékás rendező legjobb filmje a Ponyvaregény óta, összességében pedig Tarantino életművéből a harmadik, a Ponyvaregény és a Kutyaszorítóban után – persze azonban mindez egyéni ízlés kérdése. Az mindenesetre tény, hogy a történet nagyon kemény. A középpontban a Waltz által alakított Dr. King Schultz áll, aki egy német fejvadász, és mindenféle körözött bűnözőkre vadászik az Egyesült Államokban, alkalmanként a wanted-plakátot lóbálva.
Kalandos úton hozzá csapódik a Foxx által megtestesített Django, a felszabadított rabszolga, hogy a fehérek általános megdöbbenésére együtt ejtsék el áldozataikat. Django agyában azonban más is motoszkál: feleségét elválasztották tőle, és jelenleg épp egy hírhedten szemétláda nagybirtokos rabszolgatartó tulajdonában áll. A cél tehát egyértelmű: ki kell szabadítani az asszonyt. Az odáig vezető út azonban közel sem egyszerű. Ahogy azt Tarantino mestertől megszokhattuk, a történet maga nem kifejezetten egyedi, vagy éppen elrugaszkodott. Persze, a néger fejvadász karaktere azért nem túl megszokott dolog, de összességében ezúttal sem az eredetiség a lényeg.
A lényeg, ahogy ez az egész a szemünk elé tárul. Minden egyes perces iszonyatos izgalmakat és feszültséget tartogat, az író-rendezőtől megszokott fergeteges párbeszédek kíséretében. A feszültség ott fokozódik a csúcsra, amikor végre megérkeznek, a Leonardo DiCaprio által alakított Candie gróf birtokára, onnantól szerintem nem is nagyon tudtam levenni a szemem a vászonról, de még az is elképzelhető, hogy levegőt sem nagyon vettem. Ez egyrészt annak tudható be, hogy Tarantino nem kedveskedik: a korra igazából jellemző kegyetlen brutalitással és nyersességgel mutatja be a rabszolgák sorsát, mind fizikai, mind pedig lelki síkon. Simán el tudom képzelni, hogy egy érzékenyebb lelkületű néző simán feláll a film közepén, mert nem bírja a látottakat.
Másrészt pedig a zseniális színészi alakításoknak és a már említett párbeszédeknek köszönhető, hogy a mozi minden egyes pillanata odaszegez. Ahogy azt már megszokhattuk Tarantinotól, olyan legendás, de mára már elhanyagolt színészeket ránt elő a kalapból, akiket egy fiatalabb, „divatosabb” rendező sosem alkalmazna. El nem tudom mondani, mennyire jó érzés volt például Don Johnsont viszontlátni a vásznon. Aztán persze ott van a már ismert színészek átértelmezése: DiCaprio szerencsére már évek óta kinőtte a Titanic után ráragadt szépfiú skatulyát, de amit itt alakít, az egész egyszerűen döbbenetes. Jamie Foxx és Christoph Waltz szimplán zsenik és tökéletesek, róluk nem is érdemes beszélni, Samuel L. Jacksonról viszont igen: egyrészt a karaktere brutálisan jól megírt, másrészt pedig olyat alakít az öreg, hogy a magunk alá fosás gyakorlatilag garantált.
És akkor itt érdemes megjegyezni, hogy ezt a filmet kizárólag eredeti nyelven szabad megnézni. Ez egy olyan korszak, és az Egyesült Államoknak egy olyan része, ahol az akcentus rengeteget számít, és Tarantino gondosan úgy választotta ki a színészeket, hogy azok hangleejtése, hangszíne, és hangjuknak karaktere tökéletesen kifejezze az adott karakter mögöttes gondolatait, érzelmeit. Ezt pedig sajnos még a legendásan jó minőségű ’90-es évekbeli magyar szinkron sem tudná visszaadni, a mai meg pláne nem. Azt pedig nyilván mondanom sem kell, hogy a fekete színészek hangját, akcentusát és beszédstílusát egyetlen magyar fehér szinkronszínész sem tudja átadni, még töredékekben sem, pedig ebben a filmben ez a legfontosabb tényező.
Tehát akkor, milyen a film? Brutális, véres és kegyetlen, iszonyatosan cool, a rendezőre jellemző túlzásokkal, ugyanakkor a korszak naturális bemutatásával. Folyamatos feszültséggel teli, lehengerlően érdekes, tökéletesen megírt, tele zseniális színészi alakításokkal. Tarantino ezúttal sem okozott csalódást. Oscart nem nagyon fog kapni, Amerikában nem jár szobor egy olyan filmnek, amiben három másodpercenként megvetően és élvezettel telített arccal niggereznek az ostort lóbáló fehér nagybirtokosok, de az Oscar már régóta amúgy sem a filmek minőségérő szól. A Django Unchained egyszerűen kötelező darab.
Rendezte: Quentin Tarantino
Forgatókönyv: Quentin Tarantino
Szereplők: Jamie Foxx, Christoph Waltz, Kerry Washington, Samuel L. Jackson
Játékidő: 165 perc
IMDB: 8.6
Metascore: 81/100
Saját vélemény: 10/10
Azért egy ilyen Western filmben ritkán hallani Rappet, főleg úgy, hogy bele is illik és "Badass"-é teszi :)
"Me', nem láttak még Négert lovon."
"- This Nigga Here?
- That Nigga There!"
viccet félretéve, tetszett,de az utolsó 1 óra tényleg kicsit lehúzta a művet :\
A Lincoln nekem személy szerint annyira nem tetszett a Django után, a karakterek például jellemtelenek. Ennek okára mondjuk fény is derült, mihelyt megnéztem ki a rendező. Persze a Spielberg-skálán kijár neki a 10-es, de sokkal több potenciál volt ebben a címben.
De annyit meg kell hagyni, hogy ez a két film önmagában veri a teljes tavalyi termést, ahonnan a Bosszúállókon és a Batmanen kívül egy cím sem rémlik.
Hamarosan jön a Lincoln review is, annyit tudok mondani, hogy a Django-t kicsit túlértékeltem. 9/10-et érdemelne, mert a Lincolnc a 10/10-es év filmje, pedig még csak február van.
Niggerezésről ez meg elmond mindent:
http://www.youtube.com/watch?v=vNrG5lD2zmQ
Egyébként a szinkron milyen volt? Niggereztek rendesen?
Amúgy meg szimplán zseniális film, legalább másfél óra olyan a filmből, hogy szerintem bármikor megtudnám nézni, annyira bejöttek egyes jelenetek és a köztes jelenetekkel meg semmi bajom. Mindenesetre úgy gondolom, hogy a film akár fél órával lehetett volna rövidebb, mert valljuk be, az utolsó fél óra a leggyengébb, egyedüli értékelhető jelenet benne az, mikor Django üdvözli a jónépet. Az eredeti hang vs. magyar szinkron témához csak annyit, hogy szerintem ez a film magyar szinkronnal simán sokkal jobb. Nem tudom, hogy InGen látta-e egyáltalán magyar szinkronnal a filmet és úgy állít szobrot az eredeti hangnak mint az Istenének, vagy nem, ugyanis az a helyzet, hogy ilyen piszkosmód jól szinkronizálták, hogy egyes karaktereket sokkal kedvelhetőbbé varázsoltak(Pl: Django). Persze engem az akcentus közel sem érdekel, mert azért ez a szlengesített angol ami a filmben van, eléggé nehezen érthető, másrészt a magyar verzió megoldása legalább ugyanannyira jó. Az utolsó fél órát leszámítva egy simán 10/10-es filmről beszélünk, bár ha azon is túlteszem magam, szerintem hozza a 9,5/10-et. Első napos vétel, nincs mese :)
hát tarantinó filmjeiben sosem tudok csalódni:D sok vér sok hülyeség sok komolyság sok akció egyben ... nagyon vagány film :DD
ott a végén a házban mielőtt elkezdődik a nagy lövöldözés Django az emeletről, srégan! lelövi a nagyságos asszonyt az meg úgy repül hátra mintha szemből lőtték volna le
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.