Több
mint harminc éve már, hogy Sam Raimi olcsópénzből letette az asztalra az Evil
Dead-széria nyitódarabját. Valahol itt kezdődött az a máig is tajtékzó hullám,
melytől képtelenek elszakadni korunk alkotói: fiatalok kiruccannak egy vidéki
házba, ahol aztán beüt a ménkű. Mégis, a témára rákaptak a trancsírozást
kedvelő, könnyed örömöket kedvelő horror-rajongók – a kultikus első részt egy
humorosabb folytatás, s egy Sötétség seregére elkeresztelt mellékág követett,
megalapozva ezzel Bruce Campbell karrierjét is. Az Evil Deadet körülölelő nyers
energia, a már-már komikum határát súroló beteg hangulat mégis képes volt arra,
amire a nyolcvanas években sok futószalagon termelt hasonló alkotás nem –
mindmáig megmaradt az emlékezetünkben. Az abszurd, fekete humorral átszőtt eposz
feldolgozásért kiáltott, s most elérkezett az idő, körömfont szabályok mellett:
ami korábban jól működött, abba felesleges lenne belekontárkodni. A 2013-as
Evil Dead teljes mértékben hű marad az eredetihez, de ettől eltekintve azok
számára is képes újat mutatni, akik kívülről fújják az egész mítoszt.
Ahogyan
kívülről fújja a remake rendezője, Fede Alvarez is, akinek ez az első filmje. A
fickó Panic
Attack! című rövidfilmje bizakodásra adhat okot, persze Raimi és Campbell
sem szakadt el a műtől, mert szerintük csak így lehet teljes a fanok öröme.
Papíron producerek ugyan, de biztos nem engedték el teljesen Alvarez kezét. A
forgatókönyvhöz a sztriptíztáncosnőből íróvá avanzsált Diablo Cody is
hozzájárult, akinek a Juno és az Ördög bújt beléd scriptjét is köszönhettük. Persze
az új Gonosz halott kulisszatitkai a kutyát sem érdekik, sokkal inkább az a fontos, hogy
az ígéreteknek megfelelően igazi oldschool horrort kapunk-e CG nélkül,
maszkokkal és művérrel, ahogyan a dicső hőskorban. Nos, az egyik leghíresebb
közösségi oldalon percekkel a film megtekintése után így nyilatkoztam: „azt a
k*rvamindenit!”. Alapvető szabály, hogy csak akkor vesd papírra a
gondolataidat, ha már pár napig hagytad ülepedni az élményt. Bárhonnan is
nézem, mostanra is széles vigyort vált ki belőlem az Evil Dead, megkaptam tőle mindazt,
amit hosszú évek óta egyetlen feldolgozástól sem.
Az
alapszitu sem számít nagy meglepetésnek: öt huszonéves fiatal jeepbe pattan, s
meg sem állnak az erdő mélyén lévő házig. Talán azért lehet ennyire unalmas a
nyitány, mert az utóbbi években tobzódtunk az ilyen közhelyekben, bár ’81-ben
sem volt ez másképp, ugye? Az egyik
cserfes leányzó, Mia drogfüggő, s az ő rehabilitációja érdekében utaztak el a vidékre.
A korházi légkörrel ellentétben a környezetváltozás ezúttal talán sikerre
vezethet, igaz, nem olyan formában, mint hitték. A társasághoz tartozik még a
lány bátyja, David és annak barátnője, Natalie is, aki magán viseli a tipikus
szőke picsák stílusjegyeit. Az áldozati báránykák szerepkörét a túlzottan is
aggodalmaskodó, félvér Olivia és a szemüveges pályakezdő tanár, Eric teszi
teljessé. Szépen felfedezik a renoválásra szoruló viskót és környékét, gyorsan
rálelnek a pincébe vezető csapóajtóra, ahonnét bődületes bűz árad. Odalenn állati
tetemek, egy máglya nyomai és egy emberbőrbe kötött könyv fogadja őket. Nem
törődnek az intő jelekkel, Eric fennhangon felolvas könyvből, ami útjára
bocsájtja az elfeledett gonoszt. Időközben az elvonási tünetektől elkóborolt
Mia nem tud nyugton maradni, az erdő ártó szelleme kipécézi magának és vaginájába
ártó mételyt fecskendez. David időben rátalál a zihált húgára, akit visszavisz
a házba, ám Mia már nem az a nebáncsvirág, mint korábban: zombiszerű
állapot, s agresszió jelei mutatkoznak rajta, s mindenkit megfertőz vele, akit
csak megharap, vagy szájba okád. Persze elsőre azt hiszik, hogy a heroin hiánya
okozott nála némi tudathasadást, de amit a saját bőrük is veszélybe kerül,
elgondolkoznak azon, hogy a lehet valami igazságalapja a fekete mágiának. Innen
történelem.
A
cselekmény viszonylag hűen követi az eredetit, úgy is mondhatnák, hogy szolgai
módon, de Alvarez egy-két egyedi csavart engedélyez a filmnek, ami csak a
hasznára válik. Több helyen olvasható, hogy a karakterek kidolgozatlanok és
üresek, de itt ismét fel kell idézni az emlékeinket, és rájövünk arra, hogy
Ashen kívül ott sem volt mindenki szerethető és színes figura, akkor miért pont
az új verzió legyen ilyen? A Gonosz halott nem erről híres, hanem a
hentparádéról, ami után mind a tíz ujjunkat megnyaljuk – elvégre erre fizettünk
be. S e tekintetben nem kell a filmet félteni: lesz itt öncsonkítás, darabolás,
zsigerelés, szurkálás – mindez sejtelmes fényjáték és hangzás mellett, ahogy a
műfaj kőbe vésett szabályaiban megengedik. Nem is rugaszkodnak el a valóságtól,
az új Evil Deadben talán a fekete humort mérik szűkmarkúan, de ez a némileg
komorabb felütés következménye. Persze a megszállt testek obszcén nyelvhasználata
továbbra is megmosolyogtató, de korántsem esik át a ló túloldalára. Némi
hatásos pózolás még belefér a főhőstől – akiről úgysem találjátok ki, hogy ki
az. Ez az egyik hatalmas meglepetés a filmben, elvégre a játékidő
háromnegyedéig logikusan követtük az emlékeinket, aztán meg pofára is esünk
szépen. Bár az „új Ash” nem éppen úgy csatlakoztatja az ikonikus láncfűrészt a
karjához, mint hinnénk, de ez legyen a legkisebb gond. Szépen szól az a
robbanómotor, az áldozatokért nem hullajtunk könnyeket, a sötétben káosz
uralkodik, a Holtak könyvét pedig nem lehet csak úgy elpusztítani.
Tegyük
félre az aggodalmakat és tárjuk ki a képzeletünket, elvégre az Evil Deadben a
terror megnyilvánulása is a régi idők merészségéhez közelít. Nincsenek
digitális effektek, minden erőszakot bábúkkal és maszkokkal oldanak meg. A
kiszolgáltatottság és kapkodás persze rendre kudarccal végződik, Alvarez biztos
kézzel vezeti végig a történetet, üresjáratok nélkül. A megszokott felvezetést
- a piálást, a füvezést és az erőltetett párbeszédeket - el is felejthetjük, hiszen
nagyjából 15 perc kell ahhoz, hogy ráleljenek a Holtak könyvére, s onnan már
nincs megállás. Olyan az egész cselekmény, mint egy ízes káromkodás:
viszolygást és megbotránkoztatást kelt. A produktum nem kínál mást, csak azt, amit megígért: baráti
kikacsintást a műfaj hőskorába, mindezt a modern néző igényeinek megfelelően,
de szigorúan zöld háttér nélkül. Erdőben rohanó, imbolygó kamera, hámló bőrű,
szinte elpusztíthatatlan holtak, s a hosszú másodpercekig berregő láncfűrész
hangja, mialatt vörösre festi az ordítozó hőst – szinte eufórikus érzést kelt
bennünk. Meghatódtam – nem hittem volna, hogy ez 2013-ban még szalonképes
lehet, pedig de.
Felhozatnánk
példának a kicsit együgyű színészi teljesítményt, elvégre a csipetnyi
lelkizésen és nagy megdöbbenéseken kívül nem sok emlékezetes pillanatot
tartogatnak. Nem nagy tehetség kell fájdalomtól eltorzuló arccal meredni a
kamerába – ha pedig ez sem menne, elég egy csak rálépni a szereplők tyúkszemére
és felvenni a hatást. Mia gülüszemeit imádtuk, csak Eric bámul meredten előre
szájtátva a nagyon csodálkozásában, a veszteségként elkönyvelhető lányok pedig
formás combokkal csúszkálnak a vérben, hogy teljes legyen a vizuális inger.
Aaron Morton operatőr képei szigorúan a lényegre szorítkoznak, jól kihasználja
a szűk tér adta lehetőségeket, a zenék sokkolnak, főleg ha a tökéletes
pillanatban zendítenek rá. Egy szó, mint száz, egyben van az új Gonosz halott,
s bár hibái is vannak szép számmal, de csak a műfajból adódóan. A visszatérő
hiányosságokat lassan már a jenki horror velejáróként kell emlegetnünk, úgysem
tehetünk ellene semmit. Ilyen a tökéletes remake? Nem bólintanánk rá elsőre,
ízlelgetnénk a kifejezést, megnéznénk még egyszer a filmet és csak utána
helyeselnénk. Üdvözítő, hogy a frencsájz nincs elfeledve, s ha hihetünk a
szóbeszédeknek, a jövőben sem kell lemondanunk róla.
Rendezte:
Fede Alvarez
Forgatókönyv:
Fede Alvarez, Diablo Cody, Rodo Sayagues Mendez, Sam Raimi
Szereplők:
Jane Levy, Shiloh Fernandez, Jessica Lucas, Lou Taylor Pucci, Elizabeth
Blackmore
Játékidő:
90 perc
Hazai
bemutató: 2013. június 27.
IMDB:
7.3
Metascore:
57/100
Saját
vélemény: 8.5
És akad film, nem is egy, és nem is 10....
Feldolgozások... pff... jó takaró ez a cimke, ha nulla ötletük van a készítőknek.
kicsit több terror lehetett volna benne, mert - szerintem - egyáltalán nem volt ijesztő. a morbid humort egy kicsit hiányoltam azért, de jó film határozottan. júni végén meglessük moziban is :)
Na mindegy, nem lett rossz, de kicsit korrektebb kidolgozásra számítottam. Nálam csak olyan 6 pontot ért.
Sajnálom azt a csajt, a Suburgatory-ban (magyarul "A kondom el van vetve"!), illetve a Fun Size című tinivígjátékban is jól játszk, utóbbiban mindenki kutyaütő körülötte, (beleértve a filmet magát). Sajnálom hogy ilyen ostoba sz*r filmekben kell játszania mint ez.
Majd a WWZ odabaszik,de biztos azon is nyafiztok majd :pffff :)
A sok B kategóriás horror moslék filmek közül, messze a legjobb az utóbbi években! Aki erre azt mondja hogy szar meg nem érdekli, és közben szereti a horror filmeket, szerintem az húzza le magát a wc-n!!
Az eredeti muvek attol tudtak jopofak es elfogadhatoak lenni celtalansaguk es durvasaguk ellenere, hogy nagyon ugyesen egyensulyoztak a horror es a komedia hataran (sot a harmadik epizod mar kendozetlenul vigjatekba csap). Itt ezzel ellentetben inkabb a modern horrorfilm kozonseg igenyeinek megfelo onkenyes darabolos elemeket emeltek ki, ami marketing szempotbol ugyes huzas, de az igenyesebb nezoket konnyen elijesztheti.
Ettol fuggetlenul biztosan meg fogom nezni, remelem kellemesen csalodom.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.