Való
igaz, az Assassin’s Creed-könyvsorozat ötödik darabja szembemegy a korábbi
trendekkel: Oliver Bowden fantáziája szárnyra kélt, nem kötik a kezét kőbe
vésett forgatókönyvek, hiszen a jelen darab sztoriját videojátékban még nem
ismerhetjük. Időközben kiderült az író valódi kiléte: ő az az Anton Gill,
aki már számos történelmi tanulmányt és fikciós regényt jegyez. A Fumax kiadó
felhozatala tehát egy olyan regénnyel bővült, melyben szabadabb kezet kap a
szerző, így valódi irodalmi értéke van, s azok számára is érdekes lehet, akik
imádják az Assassin’s Creed-játékokat, de eddig nem vetemedtek olvasásra.
Itt az idő, hogy beleolvass az Árulásba, hiszen Connor apjának, Haytham Kenway krónikáját
ismerheted meg benne, attól a pillanattól kezdve, amikor betöltötte tízedik
életévét. Családi tragédiák sora vár rá, az összeesküvések és árulások kibogozhatatlan
szövevénye magával rántja. De vajon melyik utat választja magának?
Tavaly
augusztusban vettük kézbe a legutolsó, Jelenések címmel megjelent kötetet, míg
az év végén már a harmadik számozott játéknak örülhettünk egy új hőssel és egy
új korszakkal. Az 1700-as években volt potenciál, csak éppen Connor nem olyan
szerethető figura, mint Ezio. A félvér indián angol apját, Haythamet láthattuk
a bevezető küldetésekben, ám egy-két homályos információt kivéve nem voltunk
tisztában a fater igazi motivációjával. Ennek vége, az Árulás végre fellebbenti
a fátylat az úriemberről, kiderül, hogy miért csapódott a templomosokhoz,
amikor az apja egészen más sorsot szánt neki. Kezdjük a külsőségekkel: a
legvaskosabb AC-könyvvel van dolgunk, 450 oldalon terpeszkedik az első szám,
első személyben elmesélt, naplószerű eseményláncolat. A korábban megszokott
hófehér papírlapokat a sztenderd minőségű, sárgulásra hajlamos alapanyagra
cserélték, kétségkívül költséghatékony megoldásként, de legalább könnyebb súlya
van a könyvnek. A borítón Connor alakja bontakozik ki, de ne higgyünk a
figyelemfelkeltésnek, az indián hőssel csak érintőlegesen találkozunk a
történetben.
Bizonyára
már mindenki várja az ősszel érkező Assassin’s Creed IV: Black Flaget, amely a
kalózok világát ismerteti meg velünk: nem titok, Haytham apja, Edward Kenway a
soron következő játék főszereplője. Így már a könyv hátoldalán olvasható
ajánlóból is kiderül, hogy derék tengeri medvénk számára nem rendelt a sors
békés halált: 1735-ben, a család londoni birtokán fegyveresek rontanak a
családi birtokra, meggyilkolják Edwardot, elrabolják hősünk nővérét, míg
Haytham már tízévesen elköveti az első gyilkosságot: anyját védve megöli az egyik
támadót. A történet első részében tehát az Assassin’s Creed III előzményét
(avagy az AC4 epilógusát – kinek hogy tetszik) ismerhetjük meg, majd az
amerikai függetlenségi háború és az AC3 főbb eseményeit élhetjük át Haytham
szemszögéből, s így már a hősünk céljai is nyilvánvalóvá válnak mindenki
számára.
Egy
bosszúszomjas gyermek felnőtté válását követhetjük nyomon, miközben egy
titokzatos mentor, Reginald veszi magához és valódi gyilkost farag belőle,
persze nem önszántából. Hamarosan a templomosok felé visz az útja, s bár úgy
tűnik, hogy megtalálta a saját hitvallását, csalatkozni fog a társaságban,
miközben fia születik egy bájos indián lánytól. A fordulatokban gazdag
történetet úgy isszuk magunkba, mint még soha – főleg, hogy ezúttal nincsenek
támpontjaink a sztorit illetően. Gazdag és perfekt módon megírt
háttértörténettel gazdagunk és Bowden szinte észrevétlenül csempészi bele a már
ismert helyzeteket. De míg a játékban egy önfejű, kissé egyszerűcske legény
kálváriáját ismerhettük meg, addig Haytham már valódi célokkal és élettapasztalattal
rendelkezik, s átkozzuk is a Ubisoftot, amiért olyan keveset kaptunk belőle a
legutóbbi videojátékban.
Természetesen
minden árulkodó jel, minden megválaszolatlan kérdés és a múlt tragédiája
valamilyen módon egymáshoz kapcsolódnak, az Árulás teljesen lehengerlő
jellemfejődést mutat fel, miközben a korszakra jellemző mentalitásokkal,
szokásokkal és háborús eszközökkel is megismerkedhetünk. A történelem eme
szeglete nem nélkülözi a templomosok és orgyilkosok közti évszázados háború
fellángolását, minden más csupán sallang, de még milyen sallang! Míg az író
korábban nem tudott elrugaszkodni az alapoktól, most igazán kibontakoztathatta
a szárnyait. A mellékszereplők kicsiny hányadát láthattuk korábban, Haytham
útját nem csupán családtagok és barátok szegélyezik, de legalább annyi ellenség
is. Olyan ellenségek, akik elsőként a barátságos arcukat mutatják, de
legszívesebben az első adandó alakommal hátba döfnék. Hősünket azonban
megedzették az évek, nem olyan könnyű kibabrálni vele. A gonoszok előbb-utóbb
hibát vétenek és álarcuk lehull, persze az egyik helyébe három másik lép. S
Haytham idővel rájön arra, hogy a bosszúvágynál sokkal erősebb eltökéltség is
létezik, a gondoskodás és a józanész motivációja.
Nyugodtan
kijelenthetjük, hogy az Assassin’s Creed-regények színvonala meredeken ível
felfelé. Főleg úgy, hogy már nyoma sincs a Reneszánszhoz hasonló behódolásnak,
amely bár egy idei szórakoztató tud lenni, a vérbeli fanoknak több kell egy
egyszerű történetreprodukciónál. Más nézőpontból bemutatva az ismert
konfliktusokat, urambocsá’ olyan idősíkot és szálat előhozva, amelyen még nem
zongoráztuk át magunkat. E szempontoknak az Assassin’s Creed: Árulás
teljeséggel megfelel, képes újat mutatni minden rajongó számára, s a
rossznyelvek szerint már kezdettől fogva ilyennek kellett volna lennie a
sorozatnak. Maga a cselekmény tempója jól követhető, a rejtett utalásokat észre
fogjuk venni, a szöveg szellős, nem erőltetjük a szemünket. A fordulatok
tényleg ütnek, ahogy kell – kiszámíthatóságnak nyomát sem mutatta.
Haytham
Kenwayt gyerekkorától kezdve a vívásra tanították, családi vonás, hogy ismeri a
kardok művészetét, mintha Edward már előre látta volna, hogy mi vár a famíliára.
Magára marad, az eltökéltség szikrát vet a szemében, ám sorsa nem pecsételődik
meg. S idővel másképp látja a világot, nem bízhat senkiben, minden, amiben valaha
is hitt, lehet, hogy csak egy hazugság? Az Assassin’s Creed legutóbbi fejezete
így válik teljessé, Bowden vasakarattal vezényli le a darabot. Lehet, hogy nem olyan míves és kimunkált, mint egy évszázados hagyományokat követő indián fegyvermester
tomahawkja, de kíméletlenül célba talál. S a fájdalom egyszersmind felnyitja a
szemünket: a mítosz jóval több annál, mint az elsőre hittük. Ha nem olvasod el,
pont a lényegről maradsz le.
A régi szép idők... :D
Mostanában el vagy veszve. Vagy csak én látom úgy hogy ritkán kommentelsz? :)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.