Soha
nem mondtunk nemet egy videojátékból készül könyvadaptációra: a Deus Ex-könyv
és az Assassin’s Creed-kötetek után a Battlefield aktuális epizódja sem
kerülhette el a sorsát: regény formájában is átélhetjük a már ismert
konfliktust. Nem ez az első eset, hogy a DICE FPS-ét használták fel
alapanyagként: két éve olvashattuk a Battlefield 3: Az orosz című művet,
amelyben más aspektusból, kiegészített formában élhettük át újra a játék
sztoriját. Amire szükség is volt, elvégre akkor nagyot csalódtunk az unalmas és
elcsépelt kampányban. De mi a helyzet a Battlefield 4-gyel? Ezúttal egyetlen
író keze munkáját dicsérhetjük: Andy McNabot ezúttal az előzőt kötetnél csupán
társszerzőként közreműködő Peter Grimsdale váltotta, aminek megvan az ára.
Döntse el mindenki, hogy egy vérprofi író, vagy egy számos háborút megjárt
veterán hiteles, élménybeszámolónak is beillő sorait szereti-e olvasni. Mert
utóbbiak egy picit csalódni fognak.
Grimsdale
bátyó ugyanis kevesebb időt szán a fegyverekkel vívott nyitott, háborús
helyzeteknek, sokkal inkább krimiszerű a Battlefield 4, mint a korábbi
regény, ahol oldalakon át élvezhettük a parázs akciókat. A háború küszöbén
vékonyabb kötet, mint az előző adaptáció, 295 oldalon terpeszkedik, viszont
minőségére nem lehet panasz: a Fumax ezúttal is színvonalas magyar kiadással és
remek fordítással állt elő. A puhakötésű borítón a játék dobozáról már ismerős
baka mered ránk, minden jel adott ahhoz, hogy az egyszeri rajongót némi
pluszköltségre sarkallja. Mi elsősorban azt vizsgáltuk, hogy az előbbi
kategóriába sorolható delikvenseknek is megéri-e az, hogy végigrágják magukat a
könyvön. Már most kijelenthető, hogy igen, elvégre Grimsdale alaposan beleásta
magát a már ismert konfliktusba, ám a Tombstone osztag helyett a kampány egyik
ismert NPC-jét állítja a középpontba.
A
vélhetőleg magyar felmenőkkel büszkélkedő Lazlo Kovic a CIA egyik beépített
ügynöke, aki Sanghajban tevékenykedik, ám egy kudarcba fulladt akciót követően
a kínai Állambiztonsági Minisztérium bűnbakjává válik. S ha ez még nem lenne
elég, még a kommunista rezsim előtti időkből származó kínai bűnszervezet is vadászni
kezd rá. A város a közeli jövőben nem igazán barátságos környék: szinte
tapintható az Amerika-ellenes hangulat, mindennaposak a zavargások, ami persze
nem véletlen, profi propaganda következménye. Elég egy szikra ahhoz, hogy a két
nagyhatalom között kirobbanjon a háború. Kovicot nem olyan fából faragták, hogy
egyszerűen meghátráljon. Saját szakállára nyomozásba kezd, alvilági
kapcsolatait kihasználva próbálja felgöngyölni a szálakat, leleplezve az igazi
felelősöket.
Kovic
egy mindenre elszánt kurafi, aki sokszor elég hihetetlen módon mászik ki a
slamasztikából, többször szerencséje van, de élettapasztalataira hagyatkozva
könnyen feltalálja magát. Amire szükség is van, hiszen életveszélyes
helyzetekből nincs hiány, a koholt vádak elől csak úgy bújhat el, ha a kormány
halottnak hiszi, így aztán teljes inkognitóban lép a tettek mezejére. Aki tehát
katonai akciókra vágyik, az csak nyomokban elégítheti ki igényeit, Kovic olyan,
mint egy titkos ügynök, lopakodik, kerüli a feltűnést, s csak akkor lő, ha
feltétlen szükséges. Az már előre sejthető, hogy semmi nem megy simán, a
fordulatok egymás sarkát tapossák, néhányszor tényleg elkerekedik a szemünk,
annak ellenére, hogy azt hittük magunkról, hogy BF4 ide vagy oda, a sablonok mocsarából
nincs kiút. Pedig van, s ezt Grimsdale megmutatja nekünk.
Maga
a világ abszolút hihető: a kínai állam sajátosságai, a röghöz kötött rendszer
és a fanatikus identitás nem új keletű dolog, így ha érdekel a kultúra, nem
fogsz csalódni a kötetben. Egy jó vadász csak akkor érvényesül, ha úgy ismeri a
terepet, mint a tenyerét. Grimsdale víziója olyan, mint egy kisebb
költségvetésű akciófilm, ahol nincs pénz kiterjedt ütközetek lemodellezésére,
de pont ezért kap több szerepet a drámaiság és az írói bravúr. Nem militarista
szakkönyvet akarunk olvasni, hanem egy lehengerlő történetet, amely képes a
székhez szegezni, viszont nem lépi át a hihetőség határát. Kovic is egy esendő
ember, bármennyire is profi a szakmájában, nem hoz képtelen döntéseket, van
B-terve is, s ha minden kötél szakad, még mindig elfuthat. Esetünkben nincs
szükség moralizálásra és monológokra, az események önmagukért beszélnek,
hősünket a tettek jellemzik, de nincs is idő kislányos picsogásra.
Az
író jó érzékkel adagolja a feszültséget, szinte szusszanásnyi időt se hagy, a
helyszínek sűrűn váltják egymást, unalomnak nem marad helye. A végső harc nem
egy katartikus élmény, viszont kellőképpen lezárja az eseményeket, nem lesz
hiányérzetünk, megkapjuk azt, amire vártunk. Némi hüledezés még belefér, pulzusunk
is felgyorsul, de ha egy hét múlva megkérdezné valaki tőlünk, hogy ugyan
meséljük el már nagyvonalakban a regény végét, bajban lennénk. Hozza az
elvárható szintet Grimsdale, talán némileg többet is, amit egy
akció-thrillertől elvárnánk, de a játék amúgy sem acélos története mellé
állítva azért érezhető a különbség a könyv javára. Klasszikus úgy sem lesz
belőle, de nem is ez volt a cél.
A
Battlefield 3-regény dokumentarista stílusával ellentétben A háború küszöbén
egy fordulatokban gazdag, jól megírt nyomozós történet, némileg kevesebb
puskaporral, de okosabb cselekménnyel. Ha számodra a Battlefield 4 nem csupán a
többjátékos módról szól és szerinted a single-nek is van létjogosultsága, s nem
mondasz nemet arra, hogy más perspektívából is átéld a kínai zűrt, nem
beszélünk le a beszerzéséről, sőt, egyenesen bátorítunk mindenkit az olvasásra.
Ha pedig távol áll tőled a DICE háborús lövöldéje, akkor sem kell feltétlenül
ódzkodnod tőle, elvégre egy fordulatokban gazdag, pergős akcióeposzról van szó,
nem kevés ármánnyal, politikával és egyáltalán nem elképzelhetetlen alternatív
közeljövővel.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.