Azért
a „kezdő” kicsit félreérthető jelző. A brit tollnok végzettségét tekintve
történész, az elmúlt években kutatóként dolgozott, majd 2011-ben saját
kiadásban jelentette meg első regényét, A vér énekét, amely lassan, de
biztosan olyan siker lett, hogy Ryan feladta korábbi szakmáját és immáron
főállású íróként tevékenykedik. Ha szegmenseire bontanánk le a kötetet, azt
mondanánk, hogy nem nélkülözi a sablonokat, ám az is biztos, hogy minden aspektusa
részletesen kidolgozott. Tisztességes karakterfejlődés, sodró cselekmény és
masszív csaták várnak ránk ebben a fantasy világban, ahol nincsenek istenek,
csupán a holtak tisztelete képezi a Hitet. Ez a remek stílusban tálalt üde
hozzáállás az, amiért újdonságnak hat A vér éneke, amely egy nagy ívű
történetfolyam első része. George R.R. Martinnal összehasonlítva Ryan nem
alapozásnak szánja az nyitókötetet, bőven jut a puskapor a hatszáz oldalra.
A
keménykötést kapott vaskos könyvtől nem kell megijedni, nem tájleírásokkal
vannak tele a sorok, sokkal fontosabbak a szereplők cselekedetei és a
párbeszédek, amiket olvasva nemigen tudjuk félretenni majd az alkotást. A kiadás szép, a szokásos Fumax-minőséget hozza, a borító
helyenként fényes, egyedül a papír minőségébe tudnánk belekötni. Ryan nem köpi
szembe az olvasót: kerek egész, majdnem lezárt történetet kapunk, attól
eltekintve, hogy a folytatásban bizonyára tovább gyűrűzik a cselekmény, nem
marad hiányérzetünk, miután átrágtuk magunkat rajta. A műfaját tekintve eposzi fantasyvel van dolgunk, és a kifejezés teljesen megállja a helyét: elegendő táptalajt
biztosító, részletesen kidolgozott világot kapunk, nem hiányzik a mágia
sem, hatalmas csatákat mutatnak be, a karakterek kellően árnyaltak. Az író csak
ott és akkor időzik el a részleteken, ahol feltétlen szükséges, direkt nem
húzza vissza a lendületet, minden eseménynek oka van, egyik szál sem fut
zsákutcába csak azért, mert már annyira bonyolult és körmönfont, hogy az
író sem tud mit kezdeni vele (szia, Martin!). Teljesen ki voltuk békülve Ryan
stílusával, amely olvasmányos, nem hivalkodó, mégis teljesen egyedi, amit
remekül visszaadott a magyar fordítás.
A
Hollóárnyék-trilógia első részében már gyerekkorában megismerkedhetünk főszereplőnkkel,
Vaelin Al Sornával, akit az apja (a legfőbb hadúr) magára hagy a Hatodik Rend
kolostorában. A Rendben nincs fényűzés, árva gyermek módjára nevelik, ám egyben
lemondhat jogos örökségéről és ezért meggyűlöli apját. A kiképzés során nem
csupán a tízéves gyerek testét, hanem a lelkét is megedzik, Vaelin
szerencsésnek mondhatja magát, amiért nem halt bele a tanításokba. Ám az ifjú
lassan felcseperedik, a kardvívás mesterévé válik, a vadonban is képes életben
maradni, jól ért a lovakhoz. Hű társa egy visszataszító külsejű korcs eb, aki
Csula névre hallgat, és egy roppant makacs ló. Vaelin hamar felfedezi, hogy egy
rejtélyes erő, a vér éneke munkálkodik benne, amely segíti és vezérli az útja
során. Időközben a sokak szerint őrültnek tartott Janus király egy igazságtalan
háborút robbant ki, a sors szeszélye úgy hozza, hogy hősünk a király
befolyásának hálójába kerül, minden képességét latba vetve szolgálja urát, aki piszkos
okokból hódítani küldte, ám Vaelinnek szembe kell néznie a háttérben munkálkodó
természetfeletti erőkkel és igazi céljaival is.
Ryan
univerzumában rengeteg a kraft, szerencsére tud is vele mit kezdeni. Az
Egységes Királyságban nincsenek istenek, a vallás a holtak tiszteletére épül. A
hatféle rend a Hit különféle megtestesüléseit hivatott szolgálni és védelmezni.
A legfőbb vallás ideológiájába nem férnek bele más hitek, így minden eltérő
szemléletet pogányságnak hisznek, amit tűzzel-vassal el kell tiporni. Nem nehéz
észrevenni a párhuzamot a középkori kereszténységgel és az ebből fakadó
inkvizícióval, boszorkányégetéssel és keresztes háborúval. A vallás tehát több
embert öl meg, mint bármi más. A kíméletlen kiképzés dacára Vaelinből nem válik
egy érzéketlen gyilkológép, folyton emészti magát azért, amit a háborúban
elkövetett, neheztel szüleire is és egyáltalán nem tetszik neki a nép által
kiosztott skatulyaszerep. Az emberek igazi torz legendának hiszik,
Hollóárnyéként, avagy a Reménységünk Gyilkosaként hivatkoznak rá, bárhol is
jár, csak pusztulást és holtakat hagy maga mögött. Ennél azért jóval
bonyolultabb a helyzet: Vaelin ugyanis nem (annyira) gonosz, sokkal
összetettebb jellemmel rendelkezik, motivációja, tettei érthetőek,
kétségtelenül a múltban elszenvedett sérelmek vezérelték sorsát és okozták rossz
hírét.
Amit
személy szerint imádtam a könyvben, hogy az erőszakkal sem spórolt az író.
Nincsenek csilingelő, táncszerű, hősies tusák, sem pedig irgalom, ahol kell,
ott bizony folyik a vér és szakadnak a végtagok. Nem egy mesterkélt
tündérmesével van dolgunk, a többi szereplő szintén erős tónusokkal van
megrajzolva, habár halványabban kidolgozottabbak, mint Vaelin. Az érintettek
nem szép szóval jutnak közös nevezőre a fontos kérdésekben, hanem egyszerűbb és
hatásosabb módon, a fegyverek erejével. Ami az összecsapásokat illeti, abban
sziporkázik A vér éneke, naturálisabb, érettebb filozófiával körítve, mint a
zsáner többi darabjában. Ryan mentségére legyen szólva, azért mondanivalót is
belecsempész a küzdelmek végkimenetelébe, nem válik öncélúvá az egész, komoly morális
kérdések is felreppennek a kaland során, de egy percig sincs megállás,
feszültség feszültség hátán, nincs idő siránkozni és gondolkodni, amikor
szereplőink egy rajtaütés közepén vannak.
Belső
viszályok, vérmocskos háborúk – mindez a Hit védelméből kifolyólag. Abszolút
hihető és szomorú indíték, a témát Ryan rendesen körüljárta, egy olyan főhőst
állítva a középpontba, akit bár elkap a gépszíj, mégsem törődik bele a sorsába.
A temérdek szenvedés közt Vaelin szerelemre gerjed, ez az egyik visszatartó
erő, ami miatt mégsem csúszik le a lejtőn. A regény soha sem válik egyhangúvá,
köszönhetően a szerkezeti felépítésének: voltaképpen a kivégzésére váró Vaelin visszaemlékezéséről
van szó, amely abszolút őszinte, beletörődő, nincs oka elferdíteni a tényeket.
A másik nézőpont a birodalmi krónikásé, Verniersé, ez az elbeszélés kiegészíti
a korábban olvasottakat, más megvilágításból mutatva be az eseményeket, természetesen
eltérő szemlélettel. Mindenből az olvasó nyer a legtöbbet, hiszen a változatos
narratíva még nagyobb mélységet ad az elkeserítő történetnek.
Nem
véletlenül haraptak rá A vér énekére az angolszász területeken olyan sokan. Ha a műfaj
rajongójaként beruházol a könyvre, egy megbízható, okosan felépített, remek
karakterekkel operáló történettel gazdagodsz. Ha pedig ilyen erős a nyitány,
vajon mit tartogathat a folytatás? Jó ütemben, patikamérlegen adagolt
feszültséggel, brutalitással és morális dilemmákkal van tele a regény, egy
csapásra beleszerettünk és a terjedelme ellenére sincs elnyújtva a cselekmény.
Oda kell figyelnünk Anthony Ryanre, hiszen nagyon úgy tűnik, hogy felnőtt a
nagyokhoz, regényeinek bérelt helye lesz a tucatfantasybe beleunt olvasók
polcán.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.