Csillagok között filmkritika

  • Írta: Kronik
  • 2014. november 4.
  • cooltúra, csillagok között, interstellar, mozi
Link másolása
Amikor a Föld egyszer már nem többé a barátunk és az éléskamránk lesz, és valahol új haza után kell majd néznünk, rendkívül keserves sors vár ránk. Christopher Nolan sci-fije nagyra tör, de végül darabokban landol.

Sosem voltam Christopher Nolan filmjeinek rajongója. Sem a Batman-sorozat, sem az Inception nem jó annyira, mint amennyi dicséretet kaptak megjelenésükkor. Nem csak egy dolog hibádzik bennük, több hiányossággal rendelkeznek, melyek együtt adják azt az érzést számomra, hogy jó-jó, nem rossz filmek ezek (persze, hogy nem azok, hülyeség lenne azt mondani), de azért messze vannak attól, hogy kiemelkedőek legyenek. Ezek a filmek egyértelművé tették számomra, hogy Nolan valamit nem tud, vagy valamit nem jól csinál, amit sok más rendező meg tud csinálni. Hogy pontosan mit, arra viszont nem tudom rátenni az ujjamat.


Nincs ez másként legújabb mozijával, a Csillagok közöttel sem. A projekt rendkívül ambíciózus, Nolan messze legnagyobb produkciója. Igaz, már évekkel ezelőtt el kellett volna készülnie, és akkor még nem is ő rendezte volna: Stephen Spielberg neve kötődött a filmhez sokáig, a forgatókönyvet pedig a rendező Christopher testvére, Jonathan Nolan írta. Végül a különböző stúdiók közötti huzavona és Spielberg egyéb projektjei miatt a direktor kiszállt, Jonathan pedig testvérét kérte fel a rendezésre. A végeredmény egy majdnem 3 órás, 165 millió dollárból készült eposz lett, aminek így minden egyes percét közel 1 millió dollárba került elkészíteni.


Christopher Nolan azon kevés rendezők egyike, aki még ragaszkodik a filmszalaghoz a digitális kamerákkal szemben, így az anyag jelentős részét 70mm-es IMAX szalagra rögzítette, olyannyira, hogy végül ehhez a filmhez rögzítették a legtöbb IMAX-jelenetet valaha. Nem csak ebben különcködik a direktor, de ahhoz is ragaszkodott, hogy filmszalagról játsszák vissza a mozik az anyagot, ne pedig digitális úton, így azon mozik számára, akik ezt bevállalták, két nap vetítési előnyt harcolt ki a stúdiónál. Hogy mindez a film hasznára vált-e? Nem tudnám egyértelműen megmondani.


Az biztos, hogy tele van rendkívül látványos és gyönyörűen felvett jelenetekkel, és az is biztos, hogy ez a film az IMAX-teremre született, de nem hiszem, hogy digitális kamerával ezt ne lehetett volna elérni. Akárhogy is, a lenyűgöző kamerafelvételek csak később jönnek, a Csillagok között ugyanis visszafogottan indít. A Földön járunk, valamikor a közeli a jövőben, a helyzet azonban nem túl rózsás. Háborúk ugyan már nincsenek, de csak azért, mert az emberiség éppen el van foglalva azzal, hogy ne haljon éhen. Akik egykor mérnökök, kutatók, sokdiplomás feltalálók voltak, azok ma már egyszerű farmerek. Technikai újdonságokra ugyanis nincs szükség, kajára azonban van.


Pont így járt főhősünk, a Matthew McConaughey által alakított Cooper is. Egykor pilóta volt a NASA berkein belül, valamint mérnök, ma már a farmját vezeti, ahol ott van vele apósa (John Lithgow), valamint két gyereke, az idősebbik fiú Tom, és a fiatalabbik lány Murph. A forgatókönyv nem mutatja meg az életet a Földön, nem látjuk, milyen a globális helyzet, csak annyit látunk, hogy néhány farmer teszi a dolgát egy birtokon. A probléma ugyanis az, hogy tulajdonképpen a Föld fordult az emberek ellen. Emelkedik a nitrogénszint, a penész belepi a növényeket, egyre kevesebb lesz az oxigén, és a hasznos növények közül is már csak a kukorica él meg. Ahogy a film mondja: a Föld az emberiség bölcsője, de nem ez lesz a koporsója.


Hogy ne is legyen, Coopert ráveszi Brand professzor (Michael Cain), hogy egy kis csapattal utazzon el az űrbe, új otthon keresve a földlakóknak. Kiderül ugyanis, hogy a Szaturnusz mellett megnyílt egy féregjárat, amin keresztül egy idegen galaxisba lehet eljutni. A NASA előre is küldött néhány tudóst, hogy térképezzenek fel bolygókat, most azt kellene megnézni, hogy ezek közül ténylegesen melyikre lehet letelepedni. Innentől aztán a Csillagok között átcsap mindenbe, ami egy Nolan-féle sci-fire jellemző. A szakmai hátteret a forgatókönyvben közreműködő legendás elméleti fizikus, Kip Thorne adja, aki már egyébként az általam szenvedélyesen gyűlölt Kapcsolat című filmen is közreműködött, ahol ironikus módon szintén McConaughey alakítja a főszerepet. Szóval számíthatunk hadarva előadott technológiai, űrkutatási és fizikai gyorstalpalókra, miközben a Cooperből, Ameliából (Anne Hathaway), Doyle-ból (Wes Benley) és Romillyből (David Gyasi) álló kis csapat utazik célja felé.


Innentől aztán a film hangulata és megvalósítása Nolan korábbi filmjeihez hasonlóan csapongónak és elkapkodottnak tűnik. Egyszer szuperrealista, szinte dokumentarista módon puritán sci-fi, ahol az űrhajó külsejét mutató kameranézetekben nincsenek hangok, másszor meg bombasztikus zene szól, vagy kilométer magas hullámokat mutat egy elhagyott bolygón, esetleg éppen arról beszélteti Anne Hathaway karakterét, hogy a szerelem tulajdonképpen az egyetlen űrön, dimenziókon, meg mindenféle dolgon átívelő erő - még hallgatni és rossz volt, szinte én szégyelltem magam a vászon előtt ülve. És míg a film első negyedét rendkívül idegesítő gyerekszínészek teszik nehezen befogadhatóvá, addig a második fele túl töredezett és koncepció nélkül.


Nolan egyszerűen túl sok dolgot akart bemutatni. A forgatókönyvnek nincs ideje egy konkrét irányt kijelölni, és azon végigmenni. Ahogy a főszereplők űrhajója kijön a feketelyukból, még nem tudjuk mi vár ránk, ahogy ők sem. Nagyon sok irányba elmehetett volna a film, azonban amerre végül elment, az talán pont a legrosszabb és a legkevésbé kívánatos. A karakterek motivációi sosem egyértelműek, szinte percről-percre változnak, nem tiszta, hogy mit miért csinálnak. Ezen nem segít a rettenetes hangkeverés sem, aminek következtében a szöveget elnyomja Hans Zimmer túlságosan eposzi muzsikája, mintha amúgy tökmindegy lenne, hogy mit is csinálnak vagy mondanak a szereplők.


A háromórás mozi második órájánál a film szétesik, és teljesen elveszíti önmagát. Néha, egy-egy pillanatra, vagy egy-egy szerencsés félpercre azért átjön, hogy mi akar lenni a fogatókönyv és a történet tényleges lényege, mi az, amit át akar adni nekünk. Sejtjük. Ott van. Csak éppen a filmkészítők nem tudták kihozni, ami számomra újra megerősíti, hogy a Nolan-testvérek egyszerűen valamit nem tudnak, amit egy profi filmesnek tudnia kellene. Pedig rendkívül súlyos témák kerülnek elő menet közben, amik megdöbbentőek, és felfoghatatlanok egy parányi, halandó ember számára az űr végtelenjében és misztikumában. Például az általános relativitás elméletére alapozva míg Cooper néhány órát tölt el egy idegen bolygón, gyermekei több tíz évet öregednek a Földön. Látja-e még őket újra? És ha igen, ki lesz öregebb, mikor találkoznak? Az egyik percben zseniálisan kezeli ezt az egészet a film, a másik percben meg tulajdonképpen magasról tesz arra, hogy az egyik szereplő néhány perc alatt 23 évet öregedett.


A Csillagok között mindezzel együtt nem rossz film. Rendkívül ambíciózus, a színészek jól játszanak, és persze azért alapvetően az igényesebb rétegbe tartozó sci-fi, amit mindig is nagyon értékelünk. Hogy egy mozijegyet megér, az nem kérdés, és ha lehet, akkor az IMAX termet vegyétek célba. De számomra egyértelmű, hogy nem lesz belőle klasszikus, és az is, hogy nem kifejezetten egy kiemelkedő alkotás.


Gamekapocs értékelés: 7,0

Csillagok között
Eredeti cím: Interstellar
Rendezte: Christopher Nolan
Írta: Christopher Nolan, Jonathan Nolan
Szereplők: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain, Wes Bentley, Michael Cain, David Giyasi, Matt Damon, Casey Affleck
Operatőr: Hoyte van Hoytema
Zene: Hans Zimmer
Játékidő: 169  perc
Bemutató: 2014. november 4.
Magyarországi premier: 2014. november 6.

112.
112.
godach
Végre valahára, sikerült nekem is megnéznem.
Egészen a fekete lyukig, tetszett. Ott aztán, mint vérbeli Discovery Sience néző, majdnem felröhögtem, hogy mégis mi volt az az egész univerzumot bejáró sikítozás a film körül, no meg a "tudományos" rész körül.
A szeretet rohadt erős dolog, de senkit nem fog egy fekete lyukból kirángatni. Sőt. Még egy rohadt farkas fogai közül, vagy egy épp lezuhanó repülőről sem ment meg senkit sem.
Ettől függetlenül, ez egy nagyon jó film. Szerintem kicsit túl lett értékelve, de annyi baj legyen. Az emberiség sokra viheti, ha kicsit alkalmazkodik, és változik. Azonban még most sem értem, miért kellett ezt a nagy böszmeséget belerakni. Annyira érthetetlen, mint a gyilkos elől az emeletre menekülő áldozat.
Érdekességképp, mindenkinek ajánlanám, aki szereti a sci-fit.
110.
110.
pkflavio
Nekem ez jobban tetszett mint a Birdman, ez van... Alapbol scifi fan vagyok úgyhogy tetszett. Egyetlen egy dolog kiszurja a szememet, az a fránya feketelyuk. Miért?! Stephen Howking rosszat fog álmodni ha megnézi. Van amúgy valami alapja ennek a módszernek? Szerintem ez fiktív.
109.
109.
TheNick
#97: Spoilerrel:

Ezt röviden úgy foglalnám össze, hogy tökéletesen hálivúdi. A szart illetően azért vitatkoznék, ez egy nem rossz film addig a bizonyos törésig. Mert valóban ott van nagyon érezhetően a választóvonal, amúgy addig rendben van. Kb. akkor, mikor visszaérnek a hajóba, a társuk kijön évtizedeket öregedve, majd McConaughey lejátssza a videóüzeneteket és megkönnyezi.

A sztorit is érdemes lecsupaszítani. Miről is van szó? Nagyon jól elindul egy disztópikus világot felfestve, majd lesz egy halál ostoba, csöpögős, mázzal leöntött mese, ahol az emberiség az isten, áttöri a dimenziók és a természet határait, mert akkora királyak vagyunk. Valami borzalmas.

Pedig tényleg próbálkozott, voltak érdekes kérdések, amiket felvetett, nem is egyet, de ezeket mind futólagosan, felszínesen kezelte, amivel kb. semmit se mondott. A törésig a tudományos részt is jól kezelte egy blockbusterhez képest.

A látványra és a zenére tényleg nem lehet panasz, az kiváló.
97.
97.
Giggsy
#95: Konkrétan azt leszámítva, hogy Nolan eddigi munkáiból hiányzott valami, a kritika minden szava igaz. Én még azt is merném állítani, hogy a 7.0 durva túlpontozás. Az Interstellar egy szar film. Igen, feszeget érdekes kérdéseket. Igen, a tudományos részt durván jobban kidolgozták, mint az elmúlt nagyjából húsz év bármely mainstream sci-fijében. Igen, többnyire jó színészek szerepelnek benne. Igen, a látványosnak szánt jelenetek gyönyörű szépek. Igen, még a csavar a végén is meglepő valahol. De ettől még egy szar. A történet hiába lenne érdekes, ha a cselekmény vezetése borzasztó vontatott, tele van értelmetlen üresjáratokkal. Hiába akarna Nolan drámát vinni a filmbe, ha egyszer az egész erőltetett csöpögős massza lesz. Hiába jók a színészek, ha egyszer a karaktereik nem csak hogy kétdimenziósak, de végtelenül érdektelenek is egyben. Hiába van jól kidolgozva a tudományos rész, ha egyszer olyan mesébe való böszmeségekkel toldják meg, mint a szeretet mindent legyőző ereje. És akkor még a történet nem megfelelően átgondolt részeiről nem is beszéltem. Nagyon látványos, hogy mi az, ahol valós fizikusok tettek hozzá az egészhez (tudományos dolgok) és mi az, ahol a dolgok csak a dramaturgia miatt történtek úgy, ahogy. Ott van például a leszállás az első bolygóra. Egy ember mínusz a Lót felesége klisé felhasználásával. Aztán a visszatérés 23 év után a hajóra, ahol az ott maradt faszi úgy üdvözli őket, mintha neki is csak 3 óra telt volna el. 23 év alatt még csak egy kicsit sem csavarodott be emberek nélkül a közelében. A csaj is milyen már, hogy 25 éven keresztül képes gyermeki daccal haragudni az apjára. Mert gyerekként még oké, de egy felnőtt nő, aki ráadásul szuperokos, meg tudós is lett közben, legyen már képes felmérni az apja motivációit! Matt Damon, és a karakterének miértje épp csak egy fokkal logikusabb, mint a lány esetében.

Röviden megfogalmazva, a film tudományos és látványszempontból egy remekmű, minden más tekintetben egy jellegtelen, lassú, üres, túldrámázott szar. Az érdekes, asztrofizikai ismeretterjesztő 20-25 percet elbaszták 140 percnyi hézagkitöltő maszlaggal.
95.
95.
ADMlN
Nem csalódtam a Gamekapocsban!
Honnan akasztjátok le az ilyen félművelt prolikat a "kritikák" megírásához?
94.
94.
Extol
Kinek mi a jó film az ízlés dolga, én sem olvasom el ezt...
88.
88.
Ironmike
Ott abbahagytam a kritika olvasását hogy idegesítő gyerekszinészek, úristen mivan veled jógyerek?? Mackenzie foy hatalmas tehetség a kora ellenére, nagy szinésznő lesz bellőle. A másik minek ir olyan ember kritikát aki nem nagyon bírja Nolant...
83.
83.
Attaca
Ezzel a kritikával sokkal jobban egyetértek

http://port.hu/article/34098

80.
80.
Berkes2000
Ki ez az ember, aki ilyet leír most komolyan? "Nolan valamit nem tud, vagy valamit nem jól csinál, amit sok más rendező meg tud csinálni" Amikor a moziban először láttam a trailert és kiírták, hogy írta: Jonathan és Christopher Nolan és rendezte: Christopher Nolan konkrétan felgyorsult a szívverésem. Egy fogalom az ember. Örömmel látom, hogy sokaknak tetszett a film, én is sokat várok tőle. Sajnos moziban ki kell hagynom, mert egy ilyet nem szabad szinkronnal nézni szerintem. Beleteszem a mozijegy árát a blu-ray-be inkább.
79.
79.
kryszisz
Tegnap elkészült a saját kritikám is, én 90-et dobtam a filmre, számomra az év legjobbja, igazi mestermű, egy dologba tudtam csupán belekötni, - ezt blogbejegyzésben részletezem is - de az nem a film hibája! Kíváncsi vagyok mikor éri el Nolan-t is Murphy-törvénye, és törik bele a bicskája egy filmbe, de hogy nem az Interstellar ez a film, az hétszentség! Elgondolkodtató, érzelmes, izgalmas, mesteri...közhely, de egyszerűen nincsenek rá szavak!
78.
78.
Attaca
Arról nem is beszéltem, hogy újat szinte senki nem tud csinálni, Nolan meg egy ilyen újítást letesz az asztalra...
77.
77.
Attaca
#74: Ugyanez gondolom, tegnap este láttam, a kritikát messze nem értem, ez egy 10-es film, sci-fiben pedig az egyik legjobb. Bemutatja az ember törékenységét, önzését, kicsinyességét. A képek gyönyörűek, a zene és a csönd tökéletes összhangban váltja egymást, a sztori nagyon izgalmas, és szerintem nagyon jól egyensúlyoz, nem megy át giccsbe. Miért szégyellte magát a szerelem fejtegetésénél? Nem értem.
Tény, hogy Nolan a nagyközönségnek rendez, nem a filmesztétáknak, de ezt úgy csinálja, ahogy senki más, ez szerintem csak az igazi "mű-vészfilm" rajongóknak nem tetszik.
76.
76.
névtelenség
Ez a film a mi generációnk 2001: Űrodüsszeia-ja.
Tulajdonképpen az egész film egy mesterien összerakott főhajtás a mester, Stanley Kubrick előtt.
74.
74.
Benjago
Megnéztem ma a filmet.
Ássa el magát a kritika ítója, ugyanis erre a filmre nincsenek szavak!!!
Hihetetlen, fenomenális, gyönyörű, érzelmes...
Férfi létemre 3x is könnyeztem, ezt nem sok film tudja elérni. Nolen ezzel korszakalkotó filmet készített.
Elég ha csak ennyit mondok, menjen és nézze meg mindenki! Felejthetetlen. 10/10
73.
73.
czinaf
mint amikor chiliversenyen a versenybíró azzal kezdi a bemutatkozás hogy ő voltaképen nem is szereti a chilit
72.
72.
simon 555
Most jöttem a moziból és a véleményem nem tudom szavakba önteni.
Nolan egy mesterművet alkotott. Szerintem így novemberben már kijelenthető, hogy az év legjobb filmje.
Egyszerűen annyira epikus és drámai, hogy az nem igaz. Nem tudom honnan szedi Zimmer ezeket a zenéit, de valamit nagyon jól csinál. A látvány meg hihetetlenül jó volt.
Szerintem az Oscar díjátadón ez a film tarolni fog. Mind technikai oldalról, mind színészi oldalról.
71.
71.
tabu3x
Kedves Mindenki,
Szent meggyőződésem, h a "kritikus" valójában nem látta a teljes filmet. Ha látta volna, nem írna akkora hülyeségeket, hogy a "főszereplők űrhajója kijön a feketelyukból", mert ilyen jelenet ebben a filmben nem volt. Lehet, hogy a féregjáratra gondolt a szerző??? Akárhogy is, így vagy úgy, de ez a kritika szinte minden pontjában, ELEMI szinten hibás (lsd. fenti példa), a cikk minden állítását nyugodt szívvel el lehet utasítani, de legalább fenntartással kezelni.
Lehet nem szeretni - vagy akár utálni is - Nolant, vagy azt gondolni, hogy mekkora poén lesz egy szkeptikussal íratni a kritikát, de így végül maga a cikk vált önmaga trolljává.
Szerintem, nem volt jó ötlet.
Ritka szar, pontatlan, nívótlan kritika.
Senki ne ezen kritika alapján döntsön, hogy nézi, vagy nem nézi.


69.
69.
TGArtist
A hozzáértésed hiányzik inkább, és az alapvetően rossz hozzáállásoddal alapból megalapoztad, hogy csak legyintsek a cikkeden. Nolannak rengeteg filmje van, amik igenis kiemelkedőek, örülök, hogy amiket felhoztál, távolról sem tartoznak közéjük. De hát a kis mainstream ízlésednek ezek jutottak.
68.
68.
frankdelgado
Tudod mi hiányzott neked a filmből? Nem vettél popcornt vazze....
67.
67.
Benjago
66.
66.
Ghost26Dave
Milyen értékelés ez? 70 pont hagyjuk már.
65.
65.
Benjago
#64: Igen. Például az Inceptiont egyedül írta.
Ne mondja már senki, hogy nem zseni :)
64.
64.
Yetikee
#62: Sőt,Nolan kb. minden filmjét ő maga írta,meg néha besegített a tesója.
63.
63.
Benjago
#62: Nem csak rendezte, írta is, a testvérével együtt. Jól mondta.
62.
62.
godach
#52: Miről beszélsz? Egy rendezőnek köze nincs ahhoz hogy használd a szürke állományod. Az a történet és forgatókönyv író dolga. A rendező pedig vezényli a felvételt. Persze, nem rossz Nolan de azért ne lássunk már bele olyat is amit nem kellene.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...