Véget
ért az FX-en futó American Horror Story negyedik évada, így próbálom összegezni
a 13 epizóddal átélt élményeimet. Brad Falchuk és Ryan Murphy horrorsorozata
októbertől januárig kötött a képernyők elé, bár a színvonal a második évadtól
lassan, de biztos leszállóágban volt. Ismét csak az róható fel a készítőknek,
mint legutóbb: egy alapvetően zseniális ötletet nem tudnak kibontani úgy, hogy
13 részen egyenletes minőséget nyújtson, nagyjából az évad felénél megtorpan a
tempó. Jön az időhúzás, töltelékrészek szabnak gátat a cselekmény folyásának, s
csak az utolsó epizódra tartogatják a puskaport, amely már nem szól akkorát,
mint kéne. Ettől eltekintve keresve sem találnák betegebb és merészebb szériát
az piacon. A boszorkányok után ezúttal egy igazi horrorcirkuszba csöppenünk,
amely nem csupán a hatvanas évekre jellemző belterjes szórakoztatóiparnak állít
göbe tükröt, hanem a bennünk rejtőző gonoszságnak is. Elvégre torz emberek
vergődésein röhögünk nagyokat, ahelyett, hogy saját kicsinyes jellemünket állítanánk
pellengérre.
Ha
ellátogatunk egy cirkuszba csak idomított vadállatokkal, artistákkal és
idegesítő bohócokkal találkozunk. Ám ez nem mindig volt így. Az 1800-as évek
közepétől valami egészen rendkívüli attrakcióval kellett bevonzani a nézőket.
Testi fogyatékosok, elmeroggyantak és az evolúció csúfos tréfájával megvert
embereket mutogattak bagóért, félelmet és undort keltve a nézőseregletben. Ez is
egyfajta horror. Az intelligens lények kirekesztik és megbélyegzik a beteg
egyedeket, így van ez az állatvilágban és sajnos sok esetben a modern emberi
társadalmakban is. Bár a múlt században sokat javult a fogyatékkal élők
megítélése, ne feledkezzünk meg arról, hogy pár évtizede még ördögi
teremtményként tekintettek a deformált
emberekre a vallásos népek. Ahogy a tudomány fejlődött, a „szörnyszülöttek”
állapotát már betegségekkel magyarázták, a nézők inkább szimpátiával
tekintettek a hátrányos helyzetű fajtársaikra, így az ilyen cirkuszok is
kikoptak a köztudatból.
Nem
úgy Elsa Mars (Jessica Lange) kompániája, melynek fellépői egytől-egyig
szörnyetegnek titulált egyedek. A német bevándorló híres énekesnő szeretett
volna lenni, ám a szórakoztatóipar kevésbé jövedelmező ága maradt neki. Az
1950-es években járunk egy floridai kisvárosban. A déliek még kicsivel nyitottabbak
az ilyen produkciókra, bár ennek ellenére a lakosok nem örülnek a cirkusz
jelenlétének, pláne akkor, amikor egy bohócjelmezbe bújt őrült gyilkos szedi
áldozatait és gyerekeket rabol, miután végzett a szülőkkel. Persze a városnak
is van egy csodabogara a kétfejű lány személyében, akinek tisztázatlan
körülmények között hunyt el az édesanyja, így Elsa a szárnyai alá veszi az
ikreket. Maga a cselekmény ígéretesen nyit, szép lassan megismerjük a többi
szörnyszülött háttértörténetét, amely nem kevés drámát és szomorúságot tartogat. A pár perces visszatekintő jelenetek ismét az epizódok legerősebb
szegmenseit képviselik és fontosak ahhoz, hogy megismerjük a karakterek
motivációit.
Van
azonban egy másik szál, amely abszolút üdítőnek hat. Ez pedig Dandy, a dúsgazdag, elkényeztetett selyemfiú története, aki arisztokrata anyjával él és
reflektorfényre vágyik. Reménytelenül beleszeret a sziámi ikerpárba, pont
kapóra jön számára a cirkusz. Ám Dandy a makulátlan, macsó külső mögött egy
velejéig romlott pszichopata. Kezdetben csak állatokat ölt, ám gyorsan mentorra
lel a gyilkos bohóc személyében, aztán már egyedül is érvényesül. Úgy látom, hogy a ficsúr megformálója, Finn Wittrock a negyedik évad igazi meglepetése,
játékától tutira lehidalunk. Hol egy durcás kisgyerek, hol egy minden hájjal
megkent elmebeteg, torz vigyorral az arcán, tetőtől talpig véresen.
Kiszámítatlan, alattomos és közben végletekig szentimentális. A piperkőc
mellett még az örök kedvenc, Kathy Bates is eltörpül, pedig a boszorkányos etapban
sziporkázott, ám itt, szakállas nőként csupán a megkeseredett, iszákos
anyaszerep jutott neki, karakterét nem nagyon bontották ki az írók. S ha ez még
nem lenne elég, egy másik gátlástalan pénzhajhász is befurakodik a cirkuszba,
azzal a szándékkal, hogy múzeumoknak adja el a megölt fogyatékosok kipreparált
testét. Bonyodalom akad bőven és akkor még nem beszéltem a személyes drámákról,
például rákkezű Jimmyről, aki erős férfiként irányítaná a társulatot, de
mégsem találja a helyét és a sorozatos tragédiák beárnyékolják életét.
A
témaválasztás tehát naturálisabb nem is lehetne, a természetfeletti
elemek csak nyomokban vannak jelen, kiváltképp az Edward Mordrake-re
koncentráló dupla epizódban és a legvégén. A készítők azért tanultak a korábbi
hibákból: kevésébe kapkodó a tempó, az már más kérdés, hogy a szufla megint
elfogyott a végére. Mert hiába jó a felütés és az irány, amikor a
bonyodalmaknak egy huszáros vágással vetnek véget, a nézők pedig hoppon
maradnak. Az American Horror Story hiába is akarja, egyszerűen képtelen felnőni
a komolyabb drámákhoz, hiába próbál többnek látszani. Legbelül nem több egy
elborult horrornál, holott csak annyit lett volna forgatókönyvírók dolga, hogy több
belső konfliktust és kevesebb vért mutassanak a képernyőn. Az évad közepéig még
így is volt, aztán hagyták az egészet a fenébe, és az egyszerűbb megoldást
választották.
Ami
pedig Jessica Lang utolsó (?) alakítását illeti, a készítők szépen elbúcsúztak
tőle, a lecsúszott, meg nem értett díva szerepe határozottan jól állt neki,
jóllehet évek óta a számító perszóna szerepében tetszeleg és belefáradt már.
Szó sincs arról, hogy ne csinálná jól, de már négy éve hozza a negatív
figurát, így érthető, hogy egy kicsit ráuntunk. Az ikrek esetében két eltérő
személyiség szorult az egzotikus testbe, s a kezdeti csipkelődések inkább
komolytalannak tűntek, határozott jellemfejlődésen később sem mentek át, a lányok
lassan és biztosan kikerültek a margóra. Sarah Paulson remekül használja az
arcát, a naivabb én sokszor váltott ki belőlem visszatetszést, a mogorva és
céltudatosabb testvérben több lehetőséget láttam, kár, hogy ő is egy
kiszámítható pálfordulással „enyhült” meg a végére.
A
hárommellű nőt alakító Angela Bassettnek már több babér termett, nem csupán
azért, mert ennyi idősen is jól néz ki (a plusz „kiegészítőkről” már nem is
beszélve), hanem nagyszájúsága, határozott jelleme sokszor uralta a képernyőt. Neil
Patrick Harris vendégszereplése a hasbeszélő hadirokkantként szintén
telitalálat, jó pár érdekes helyzet adódott az élőnek hitt baba által kikényszerített
gyilkosságokkal. A készítők nyilvánvalóan azért hozakodtak elő a férfival, mert
kellett némi kraft az utolsó részekre is, amit a meglévő gárdával már nemigen
tudtak kivitelezni. A társulatba jövendőmondóként bekerülő lány, Maggie kapta a
legcsúfosabb véget, pedig előtte roppant ígéretes szerep jutott neki: az egyik
főgonosz cinkosaként kezdte, de részint Jimmy iránti szerelme, részint a
cirkusszal szimpatizálás miatt áttért a jók oldalára.
A
Freak Show-t úgy kell elképzelni, mint egy átfogó, kerek sztoriszálat nélkülöző,
csapongó epizódokból álló szériát. Egyetlen szerencséje, hogy hasonló
próbálkozás nincs a piacon. A fényképezéssel továbbra sincs gond, olykor
egészen elképesztő szögekből mutatják az eseményeket, már-már szürreális
hangulatot teremtve. Az már biztos, hogy októberben érkezik az ötödik szezon,
ám néhány megszokott szereplőt nélkülöznünk kell. Ötletek terén tutira nem kell
féltenünk Murphyéket, reméljük, hogy legközelebb az öncélú trancsírozás helyett
már delejesebb drámát és még nyomasztóbb légkört kapunk a poénkodós,
popcornszagú és cukormázas vérontás helyett. A negyedik évadban itt-ott
felbukkanó fekete kalap egyértelműen az Operation Top
Hatre,
azaz a hadsereg ötvenes években végzett titkos nukleáris tesztjeire utal.
Sziklák szeme a folytatásban? Ígéretesen hangzik!
Gamekapocs értékelés: 7.1
Szereplők:
Evan Peters, Jessica Lange, Finn Wittrock, Sarah Paulson, Angela Bassett, Denis O'Hare, Neil
Patrick Harris, Kathy Bates
Rendezte:
Michael Lehmann, Alfonso Gomez-Rejon,
Bradley Buecker, David Semel és Michael
Uppendahl
Írók:
Brad Falchuk, Ryan Murphy, Tim Minear, Jessica Sharzer, Jennifer Salt és James
Wong
Producer:
Bradley Buecker, Brad Falchuk és Ryan Murphy
Vágók:
Adam Penn és Fabienne Bouville
Fényképezte:
Michael Goi
Zene:
James S. Levine
Jessica Lange fantasztikus volt az első 2 évadban, nélküle is lehet élet (Angela Bassett,Finn Wittrock, stb.) csak térjenek vissza a 2. évad minőségéhez és a megfelelő karaktereket erőltessék.
(na mellesleg, azért azt is jó szemügyre venni, míg egy jó karaktert alakít az egyik színész az egyik évadban, addig rosszat a másikban. Nem semmi színészi játékuk van, az biztos)
Egy mukkor sem tudtam róla, amikor az asszonnyal nekikezdtünk csak annyit hogy sikeres és durva.
Két hét alatt lepörgettük az első két évadot, aminek meglepetésemre semmi köze egymáshoz. Vártam, hátha eredettörténet vagy valami lesz, de semmi.
Kicsit nekem olyan megmagyarázatlannak tűnt mindkettő befejezése.
Most kezdtünk bele a harmadik évadba, de nekem ez a boszorkányos mizéria sosem jött be. Így jegelve van pár napja.
A negyedik évad viszont érdekesnek tűnik, így muszáj leszek/leszünk végigszenvedni a harmadikat.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.