A
fantasy műfaj igen széles spektrumot fed le valóján, dacára annak, hogy az
elmúlt évtizedekben a legtöbb angolszász
író nem tudott elszakadni a mitikus lényektől, a lovagoktól és mélyben ébredező
sötétségtől. Brian McClellan könyvtrilógiáját nem titkoltan a francia
forradalom ihlette, kardokkal, egylövetű puskákkal, éhező népekkel és
guillotine-nal. Hasonlóan az Assassin’s Creed: Unityhez, itt is a zsarnok
nemesek irányítják a birodalmat, a nép elégedetlenkedik, csak épp nem
Franciaországban, hanem egy elképzelt világban. A Lőpormágus-ciklus
nyitódarabja tavaly elnyerte a legjobb fantasy debütálásért járó Gemmel-díjat,
tegyük hozzá, teljesen megérdemelten. Az 550 oldalas mű nem könnyű olvasmány,
ráadásul több nézőpontból mutatja be az eseményeket, némileg terjengősebb a
kelleténél, de az üdítő témaválasztás miatt kuriózumként tekinthetünk rá.
A
Clevelandben élő amerikai írónak ez az első regénye, amely nem csupán az epikus
fantasy stílusjegyeit viseli magán, nagy kanállal merít a steampunkból is. A
középkori miliőnek búcsút int az író, és helyette az ipari forradalom vérzivataros
éveibe repít bennünket, ahol a gőzgépek jól megférnek a földre visszatérő
egykori istenekkel. A korrupt arisztokraták és királyok varázstudókkal veszik
körbe magukat, a lőpormágusok nem manából nyerik az erejüket, hanem lőporból,
ráadásul az ellenség fegyvereit is képesek megbűvölni. Adro országában a
hatalmi harcok mindennaposak, több világnézet követői állnak szemben egymással, s csupán egy szikra kell ahhoz, hogy polgárháborúba torkoljon a
helyzet. Az első 100 oldalon még csak kapkodtam a fejemet, nehéz volt
kihámoznom, hogy ki kivel van, de gyorsan a helyükre kerültek a dolgok.
Ráadásul a tájleírások és a hosszúra nyúlt dialógusok mellett akcióból sem volt
hiány, jó ütemben törve meg a szócséplést. Itt nem az öncélú vérontáson van a
hangsúly, a szembenálló felek csak a legvégső esetben ugranak egymás torkának,
elvégre magunk mögött hagyták a sötét középkort.
A
történet rögtön egy királyellenes puccsal nyit. Tamás tábornagy megelégelte,
hogy az uralkodó éhínségbe taszítja a polgárokat és kiszolgáltatja az országot
egy rivális birodalomnak. A sokat látott katona követőivel a guillotine alá
küldi a királyt és annak gazdag hűbéreseit, családostul, mindenestül. Azt
azonban nem is sejti, hogy ezzel egy valóságos láncreakciót indít el, hiszen
háborút provokál a Kilenc Nemzetekkel, miközben a királyhű fanatikusokat is
magára haragítja, így belső támadásokból sem lesz hiány. Ráadásul Tamás
szövetségesei sem tartják be az ígéretüket: a rend megszilárdítása helyett az
Egyház, a munkások szakszervezete és a zsoldosok saját kicsinyes hatalmi
harcaikkal vannak elfoglalva. Mindenki szeretne egy szeletet, vagy többet a
tortából, Tamás így csak a saját lőpormágusaira és bizalmasaira támaszkodhat.
Köztük van saját elhidegült fia, Tániel, aki szintén varázshasználó, illetve
Adamat, a nyugdíjazott rendőrfelügyelő. Hármuk harcára hegyeződik ki a
történet, a főbb szereplőknek saját harcukat is meg kell vívniuk, miközben
többen már pusztítást és halált emlegetnek, ráadásul az egykori istenek is
elérkezettnek látják az időt a visszatérésre.
A
Vérrel írt ígéretek remekül állítja párhuzamba a felvilágosodás korának
tudományát a természetfeletti erőkkel, egyfajta izgalmas egyveleget alkotva. Az
író kilépett a középkorból és pár évszázadot ugrott előre az időben. Eljátszott
a gondolattal, miszerint mi lenne, ha a civilizált korból még nem kopott volna
ki teljesen a misztikum, még akkor sem, ha a modern, tanult emberek többsége
már nem hisz a parasztok babonáiban. Tamás, a veterán lőpormágus saját erőből
küzdötte fel magát a ranglétrán, azonban belefáradt a király és talpnyalóinak
zsarnokságába, így egy radikális lépéssel magához ragadta a hatalmat. Fiából,
Tánielből talán még tehetségesebb katona és lőpormágus vált, ám folyton meg
akar felelni az apjának, drogfüggőként használja a lőport, nemrégiben tért
vissza külföldi kiküldetéséből, hogy aztán otthon egy hűtlen jegyes és áldatlan
állapotok fogadják. A sokat látott rendőrnyomozó, Adamat pedig úszik az
adósságokban, s miután családját kimenti Ardóból, nem csupán Tamáséknak kell
megfelelnie, hanem a helyi alvilág uzsorás irányítóinak is. Feladata az, hogy
leleplezzen egy összeesküvést, amely nem megy simán, tekintve, hogy két tűz
közé került. A könyvben minden karakter esendő, egyik sem az a kimondott jófiú
és pont ezért kedveltem meg őket gyorsan.
Az
egyedi, részletesen felépített világ elsőre kicsit kesze-kuszának tűnik, főleg,
ha az olvasónak korábban csak tucatfantasyvel volt dolga. Példának okáért, a
varázshasználókat, a Kiváltságosokat is több csoportba osztják, attól függően,
hogy mely négy őselemnek képesek parancsolni. Kivételt képeznek a lőpormágusok,
akik értelemszerűen a puskaporból merítik erejüket, így nem csupán gyorsak és
erősek lesznek, hanem a kilőtt golyó útját is befolyásolják. A Fortélyosok
csupán egyetlen kivételes képességgel rendelkeznek, amely önmagában még nem túl
jelentős (például nincs szükségük alvásra), viszont alkalmanként hasznos
lehet, így csupán egy jó katona lehet belőlük, de semmi több. És mi a helyzet a
királyokkal? Vajon hogyan képesek uralkodni pusztán azért, mert jó helyre
születtek? Néhány nézőpont szerint magától a legfőbb istentől kapják a
hatalmukat és sokan bedőlnek ennek. Főleg azok, akik pénzt, befolyást és
birtokot kapnak ezért, így érhető, hogy nem hajlandóak a fejüket a bakóra
hajtani, csak azért, mert egy megcsömörlött tábornok úgy akarja. Egy ilyen
pattanásig feszült helyzetet nem sokáig nézik tétlenül a szegények,
fosztogatnak és rombolnak, miközben az ellenséges nemzetek is ugrásra készen állnak.
Bevallom,
Mark Lawrence rövid közjátékokból felépülő könyvei után kissé nehezen szoktam
hozzá a Vérrel írt ígéretek akár tíz oldalon terpeszkedő fejezeteihez.
McClellan nem sajnálja a tintát, regényében nem ritkák a hosszabb párbeszédek,
a világleírást ugyan folyamatosan adagolja, az elején úgy éreztem, kissé bő
lére ereszti a történetet. Később, amint az események sűrűsödnek és a
bonyodalom kibontakozik, az író beáll egy kellemes és fogyaszthatóbb tempóra.
Mielőtt még az egész egy politikai drámává alakulna, elővesz egy misztikus
ütőkártyát, amely alaposan a feje tetejére állítja a cselekményt. Pont annyival
tartja fenn az érdeklődést, amennyivel feltétlenül szükséges, a szálak lassan
fedik egymást, az izgalmas fordulatokat sem méri szűken. Mindazonáltal a
karakterek sokszínűsége, a belső vívódásaik és a változatos helyszínek mégis
letehetetlenné teszik a kötetet, még annak ellenére is, ha helyenként
elnyújtottnak éreztem a fejezeteket. Imádtam Tániel néma segédjét, a bájos
barbárlányt és Ninát, a fiatal mosónőt, aki a halál torkából ment meg egy arisztokrata
csemetéjét. A végére már nyoma sincs a megtorpanásnak, rengeteg idegtépő jelenetsor
szépen gerjeszti a hullámokat és a vihar az utolsó oldalon sem oszlik el. Ennek
ellenére nem maradt hiányérzetem, és a folytatásnak is állok elébe.
A
Lőpormágus-trilógia nyitóakkordja egy zsigeri érzékkel felépített piramis,
amelyben a karakterek vívódásai és a szerteágazó konfliktusok csupán a jéghegy
csúcsát teszik ki. McClellan markáns vonásokkal rajzolta le a világra kiterjedt
színdarabot, ahol a misztikum és világ csupán egy díszlet. Az igazi ízét a
nagyon is emberi motivációk, az olykor kicsinyes érdekek és a forradalom véres
harcai adják. Rusznyák Csaba fordításába nem lehet belekötni, a borítón
szereplő Tamás engem speciel a The Last of Us Joeljére emlékeztetett, az ő
arcát láttam olvasás közben is. A könyv egy patinás uniformisba bújtatott,
helyenként komor hangulatú, de szilárd felépítésű történetet mesél el, amely
rávilágít arra, hogy hiába fejlettebb egy nemzet, hiába váltják le az emberi
erőt a gőzgépek, a felvilágosodás nem feltétlen jelenti azt, hogy a legendák és
a farkastörvények kikoptak volna a köztudatból.
Nem tudom, hogy laikusként mondod-e vagy már sok hasonló témát olvastál és eleged van az önismétlésből.
Szerintem a magyarul megjelent fantasy könyvek 90%-a pedig jó. Szerintem nyugodtan olvass el egyet és alkoss róla saját véleményt. Én úgy látom, hogy az új fantasy szerzők próbálnak újítani és elszakadni a régi szerzők (akik a témára nagy hatással voltak) gyökereitől. Amúgy A vérrel írt ígéretek igenis egyedi, a flintlock fantasy műfajába tartozik (ami a fantasy egyik újabb mostanában népzerű alzsánere).
#2: Valóban, egy trónon ülő fickó fegyverrel a kezében, milyen eredeti.
(Egyébként a borító csak nekem tűnik egy kicsit az ACIII: The Tyranny of King Washington DLC borítója koppintásának?)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.