Mátrix: Feltámadások filmkritika

  • Írta: szlav
  • 2021. december 27.
Link másolása
A Warner Bros. kijelentette: folytatja a Mátrix-sorozatot, a Wachowski-testvérekkel, vagy nélkülük. Így születhetett meg a Mátrix: Feltámadások - egy kerek trilógia felesleges negyedik része, ami még az eredeti történetet is aláaknázza.

Rendes tőled, hogy a cikkünkre kattintottál, de valljuk be: nem azért vagy itt, hogy eldöntsd, megnézed-e a Mátrix: Feltámadásokat. Imádtad az első részt, és habár az ismerőseid előtt szeretsz sznobkodni azzal, hogy szerinted az első rész után lejtőre került Neo sztorija, be kell ismerned, a Mátrix: Újratöltve autópályás jeleneteit azért mégis újranézted egy párszor. Nyilván meg fogod nézni a negyedik részt is, nem kérdés ez, de arra is fogadni mernék, hogy nem fogod maszkban végigülni ezt a két és fél órát a moziban. HBO Max pedig csak jövőre érkezik Magyarországra, úgyhogy nem is kell nagy bűntudatot érezned, ha a virágboltba mész a filmért. De akkor mégis miért jöttél hozzánk? Tudod jól, hogy úgyis csak a te véleményed számít igazán. Mi több pontot adtunk a Halálos iramban 9-re, mint a Dűnére – komolyan gondolod, hogy ez a cikk sem lesz rikítóan szubjektív? A legjobb esetben megveregetjük a vállad, igazolást adunk a saját véleményedre, ha meg nem értesz egyet velünk, akkor a sárba döngölhetsz minket a kommentek közt. Ez végülis win-win. De az is meglehet, hogy el sem olvasod a cikket – miért is tennéd, hiszen kettőt görgetve máris ott a pontszám, az utolsó bekezdésben pedig egyébként is összegezzük a lényeget. Ha tényleg érdekelne a filmkritika, megvárhatnád Nate Hope blogját. Ő benne még megbízhatsz! Ő ingyen csinálja ezt, még nem adta el a lelkét a forgalmazóknak. Apropó, láttad már, hogy megjelent az új Farming Simulator?


Mértékletesen használva erős írói eszköz a metakommentár és introspekció, de ahogy azt a szörnyen kínos bevezetőm is demonstrálja, könnyen túlzásba lehet vinni a dolgot. Ebbe a csapdába esett a Mátrix: Feltámadások is – az a film, amit a jóízlésre hallgatva sosem kellett volna elkészíteni. Tudtuk ezt mi is, tudták ezt Wachowskiék is, és valljuk be, valószínűleg tisztában voltak ezzel a Warner producerei is, akik mindezek ellenére képtelenek voltak ellenállni a húsz éve kiaknázatlan aranybánya hívásának. Elvégre a potenciál sosem veszett ki a Mátrix technopesszimista létfilozófiájából, a vörös pirula pedig nagyobb kulturális jelkép, mint valaha. Igaz, hogy már a trilógia második két része alatt is rezgett a léc, de azóta rengeteget változott a világ, és felnőtt egy teljes generáció. Az öltönyösök tehát feltették a kérdést: mivel lehetne eldurrantani újra a filmnézők agyát?

Hát, sajnos nem azzal a fájdalmasan középszerű scriptszörnyeteggel, mint ami a Mátrix 4 lett. Ez pedig azért igazán kiábrándító, mert a film első negyedében fel-felcsillan a zsenialitás téveszthetetlen szikrája, ami aztán rendre ki is alszik a fájdalmasan öncélú, kínos monológok és nézhetetlen akciójelenetek tengerében. Lana Wachowski a fehér nyulat üldözve egy szinttel mélyebbre merészkedett az üregben, minden eddiginél jobban elmosva a valóság és a digitális lét határát. Érdekes új ötleteket pedzegetett meg a film első félórájában, azzal viszont nem számolt, hogy időközben teljesen súlytalanná teszi az eredeti trilógia eseményeit. Ez a baj azzal, ha egy adott univerzumot fentről nézve, metaszinten vizsgálunk. A megfigyelt világ apróvá és erőtlenné válik, ezek után pedig nehéz valódi tisztelettel tekinteni rá.

Így vesztette tehát el az értékét és érvényét a Mátrix: Feltámadások. Górcső alá vette önmagát, felsorolta a profitorientált reboot- és sequelkultúra bűneit, és miután jól megköpködte ezeket, elfelejtett ezek fölé emelkedni. A negyedik fal döntögetése márpedig nem elég, ha nem támogatja azt egy erős történet – ennek hiányában a Feltámadások néha alig tűnik többnek egy nagy költségvetésű Rick és Morty-epizódnál. Leszámítva azt, hogy a Rick és Morty rendszerint tényleg vicces, nem úgy, mint az önmagát karikírozó, kínos cameókat villantó és a könnyű fan service-re támaszkodó Mátrix 4 – még a tálcán kínált szerelmi szál sem menthette meg ezt a felszínesen bölcselkedő történetet. Értem persze, hogy a 60 felé araszoló Keanu Reeves sosem lesz már fiatalabb, de mégis úgy gondolom, hogy mindenki jobban járt volna, ha Hollywood hagyta volna a szériát büszkén és elegánsan megöregedni.

Neo nélkül márpedig nem Mátrix a Mátrix, ezt pedig tökéletesen bebizonyította a Feltámadások is. A kellemesen középszerű teljesítményt nyújtó Reeves és a szintén visszatérő Carrie-Anne Moss mellett ugyanis kapunk egy teljes legénységre elegendő új szereplőt. Ők azonban ahelyett, hogy átvennék a stafétát, kizárólag másodhegedűst játszanak a Kiválasztott mögött - ez pedig a legtöbb esetben nem a színészek hibája. Jessica Henwick nagyszerű felüdülést hozott a Neo nyomába eredő Bugs szerepében, ahogy Yahya Abdul-Mateen II is tisztességesen öntött új életet a bizarr sorsú Morpheus karakterébe. Egy film azonban gyakran csak annyira jó, mint amilyen a főgonosza, és a spoilereket elkerülve maradjunk annyiban, hogy a Mátrix: Feltámadások ezen a ponton követi el az egyik legnagyobb bűntettét.

A hamar kínossá váló önreflexión és öncélú monologizáláson túl persze kerekedhetett volna ebből egy nézhető akciófilm, de ahogy az összes ügynök és kommandós, úgy Lana Wachowski rendezése sem talált célba. A Mátrix a mondanivalója mellett, a látványvilágával és különleges effektjeivel is padlóra küldte a 2000-es évek mozinézőit – hát, a Feltámadásoktól ne várjunk hasonlót! A Marvel-filmek akcióorgiái után persze nehéz ezen a fronton igazán nagyot durrantani, de a Mátrix 4 még a pusztakezes harcikoreográfiákat is nézhetetlenné teszi. Nem túlzok: több alkalommal szabályosan hányingert kaptam az indokolatlan szűk, folyamatosan rángó kamerafelvételektől és a negyedmásodperces vágásoktól. Ezek után már szinte feleslegesnek érzem megemlíteni a Merovingi Burning Manről szalajtott hordáját vagy az égből hulló kódzombikat.

Változnak az idők, a piac pedig kegyetlen. Megértheted, hogy az imádott anyavállalatunk, a Warner Bros. miért döntött úgy, hogy folytatást készít a trilógiához. Közölték velem, hogy mindenképpen megcsinálják. Vagy velünk, vagy nélkülünk.”  Jópofa cinikus kikacsintás a filmben elhangzó monológ, de mi ez, ha nem egy őszinte segélykiáltás Lana Wachowski részéről? A Mátrix: Feltámadások nem az az elmélkedő, kreatív szerelemprojekt, aminek a rabul ejtett emberiség története eredetileg indult, hanem egy tejelni képes franchise (remélhetőleg utolsó) leszipolyozása. A korszakalkotó univerzumot megálmodó testvérpár egyik tagja pedig úgy áll őrt a fedélzetén, mintha csak egy süllyedő hajó kapitánya lenne.

 

Gamekapocs értékelés: 4.5

Rendezte: Lana Wachowski
Szereplők: Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Jessica Henwick, Yahya Abdul-Mateen II, Jonathan Groff, Neil Patrick Harris
Forgatókönyv: Lana Wachowski, David Mitchell, Aleksandar Hemon
Zene: Tom Tykwer
Fényképezte: John Toll
Játékidő: 148 perc
Hazai premier: 2021. december 23.

42.
42.
semike
Nagyon jó írás!!! Kicsit rövid, de már-már úgy éreztem nagam mint anno, amikor az 576-ban olvastuk a filmes kritikákat! Úgyhogy Nagy Gratula! Végre valami itt is! :)
Amúgy tökéletesen igazad van-bár szerintem ez egy ilyen generációs állapot…:)))
.Nem tudom mennyi idős a cikk írója , de kb ugyanezt érzem énnis sok mindennel kapcsolatban és most nem a “régen minden jobb volt”dumára gondolok. De tényleg!!! ;)
41.
41.
Windrider
El nem tudom mondani, hogy mekkora csalódás volt számomra ez a film. Az egész alapötlet, ez a "Mátrix a mátrixban" iszonyat gagyi és cringe volt. Az erőltetett humor full fölösleges, semmitmondóak párbeszédek, demég a akciójelenetek is vérszegények voltak. Ki kellett mosnom utána a szememet az eredeti filmekkel.
40.
40.
JohnSpartan
Nállam 4.5 pontot sem èr el ez a fos halmaz! Kb Godzilla vs Kong is összeszedettebb volt minden tèren mint ez az akármi...
Nem csalódtam Hollywodoèkban!
38.
38.
bitbandita2
#27: Ez az "eredeti" elképzelés szerintem annyira azért nem eredeti. Ajánlom Dan Simmons kvadrológiáját, gyűjtőnevén Hyperion cantost (Hyperion, Hyperion bukása, Endymion, Endymion felemelkedése). A Matrixot szeretem, imádom, de a sztori egy alsós kisiskolás irodalom órai fogalmazása ehhez képest. Bradley Cooper kizárólag ennek a kedvéért alapított saját produkciós céget, és állítólag meg is egyezett a Warnerral, hogy filmet csináljon belőle. Szóval nem akarok előre lelőni semmit, de szerintem inkább olvassátok el.
Ehhez a számítósdihoz, csak érdekességképpen: az igaz, hogy az ember aga rengeteg számítást végzek. Neuronok milliárdjai hálózatban, stb, viszont van egy érdekes dolog, a tudat kérdése. Tehát nem az intelligenciáról beszélek, hanem a tudatról. Az emberi tudatról, az öntudatról. Ez viszont nem számítás alapú nagy valószínűséggel. A legtöbb neuron, ill a legtöbb kapcsolat pl a kisagyi terület ill a kisagy. Mára tudjuk, hogy az agy legnagyobb számítás-kapacitású részei főleg motorikus tevékenységekért felelősek, vagy a mozgásért, és a szenzoros érzékek vezérléséért. Tehát önmagában a számítási kapacitás növelésével nem lesznek tudatos gépek.
37.
37.
szekeres91
#36: Uwe Boll-t felhozni egy mátrix film miatt nettó hülyeség....
36.
36.
sasncore
#34: Szerzel rá pénzt, stúdiót összehozom.

Nézd meg mennyit költenek a filmekre, és milyen gagyi az effekt vagy a tartalom (Mátrix itt b aktegória lett minden. Uwe Boll te segítettél rendezni ügynökként?)
35.
35.
delphijos
#34: Bocs, de ez továbbra is buta érvelés. Ahhoz megy megítélje valaki hogy tetszik neki egy film vagy játék , nem kell programozónak vagy filmkészítőnek lennie. Egy festményre vagy épületre is mondhatod hogy tetszik vagy sem , ahhoz se kell festőnek vagy építésznek lenned. Ezeknek semmi közük egymáshoz.
34.
34.
jarlaxle
#25: Szeretettel várjuk a te alkotásod az biztos sokkal jobb lesz!
32.
32.
Mortis
#27: Igen és ez ugyanannyira fantasy technology mint a tökéletesen emberszerű mesterséges inteligenciák, a személyiségmásolás, stb. Az emberi pszichét nem lehet egyszerűen a mindenki számára elérhető adatok alapján lemodellezni. Ajánlom Thomas Nagel: 'Milyen lehet denevérnek lenni?' írását bevezetésként a témába.
31.
31.
Őrnagy
#27: Fú, ez az elképzelés sokkal valószerűbb, mint a filmbéli. Nem ismertem eddig. Honnan az infó?
30.
30.
Ps fanboy
#27: Ez tök durva, nem is tudtam. Köszi, hogy megosztottad velünk. :)
29.
29.
Ooorky
#28: Ha jól emlékszem egyik animatrix-ban szerepel, hogy a Mátrixot nagyrészt bosszúból hozta létre az AI, mivel rabszolgaságba akarta taszítani az emberiséget.
Ezért engedi mindig létrejönni az ellenállást is, hogy utána újra összezúzza.

Másrészt egyszerűen nem maradt energiaforrás a bolygón, nagyrészt napelemeket használtak míg az emberiség végső elkeseredettségében fel nem égette az eget.
28.
28.
Hirvaer_
#27: Azért kellett mégis a gagyi, ember=elem teóriát használni a filmekben, mivel a producerek az elmélet hallatán arra jutottak, hogy a nézők zöme az eredeti koncepciót egész egyszerűen nem fogja tudni megérteni – ergo a film központi kérdésére adott válasz, hogy mi a mátrix, vész oda. Feltételezem egyébként maguk a producerek sem tudták teljesen feldolgozni az üzenetet..
Tegyük hozzá ez az elmélet mai fejjel is b*szott komoly szerintem, 20 évvel ezelőtt pedig személy szerint kölyökként én képtelen lettem volna felfogni, pedig már javában mókoltam Win 95-ön. Arról a korról beszélünk, amikor a PC-k használata és működésének és felépítésének megértése még egy bizonyos réteg, szűk szubkultúra sajátja volt, akik tagjai rendszerint ezzel foglalkoztak. És amely kor után még hosszú évekig a filmgyártás döntéshozói szentül hitték, hogy egy gyilkossági csoport az elkövető autójáról egy utcai térfigyelő kamerával készített homályos fotót ha felnagyít, azt ki lehet élesíteni annyira, hogy leolvassák a rendszámtáblát. Mert az korábban azért nem lehetett leolvasni, mert a kép kicsi hozzá, mert távol van. :D
Szóval ennyit az első Mátrix korszakalkotó, és saját korát megelőző gondolatiságról. És hogy vele szemben állva mit hordoz magában a 4. rész.
27.
27.
Hirvaer_
#26: Az eredeti elképzelés (ami szerintem zseniális), hogy az embereknek az agyi kapacitása az, amit a gépek használtak; mintegy egymással összekötött, 6,5 milliárd magos bio-processzort (akkoriban annyian voltunk). Hogy pontosan mihez végeztek vele számításokat arra már nem emlékszem, de belegondolva, hogy egy gép működésnek alapja, hogy számításokat végez, egy ebből a rendszerből kifejlődött A.I. (ami ugye létrehozta a gépek faját) működése számítás alapú, miképp a mi agyunk is folyamatos számításokat végző organizmus.
A mátrixra pedig azért van szükség, mivel az agyunk (aminek a lényege nem más, mint az őt körülvevő világból érkező ingerek érzékelése, értelmezésre, és a test azokra való válaszadásának késztetése – működtetése – egy meghatározott alapprogram vezérelvét figyelembe véve [túlélés, szaporodás, önmegértés]), külső ingerek hiányában (a kapszulákban leszedálva) egyszerűen elsorvadna. Így annak a működését, teljesítményét a mátrixxal tartják karban.
Ezt az egész elképzelést csak ütősebbé teszi, az az irónia, hogy míg mi a processzorokkal ellátott, és azok működésén alapuló számítógépeinket használjuk a mindennapjainkban, azok teszik lehetővé, hogy az életünk olyan legyen és működhessen, amilyen (mint ahogy most is az ölemben tartott lapit „kényszerítem”, hogy rajta keresztül okoskodhassak ismeretleneknek, akik a saját gépükön keresztül olvassák ezt), a Mátrix világában a gépek saját birodalmuk fenntartásához ugyanilyen elven használnak minket..
26.
26.
Hirvaer_
#15: Anno 1-2 éve olvastam egy külföldi portálon, hogy a Wachowski testvérek teljesen más koncepcióval akarták magyarázni, hogy miért kellenek az emberek a gépeknek.
Az a filmbéli elmélet, hogy az emberekre azért van szükség, hogy hő és elektromos energiát termeljenek nettó baromság – az emberi test saját fenntartásához eleve több energia kell, mint amennyi energiát termelni, leadni képes; ráadásul az emésztőrendszerünk az egyik legrosszabb hatásfokkal működő tápanyag megemésztő, hasznosító organizmus. Hol van itt a borzalmas precizitás? (Így magyarázza Morpheusz: „az emberi test több bioáramot termel, mint egy 120 Voltos akkumulátor, és több, mint 25000 egység hőenergiát” – egész élete alatt..? Vagy másodpercenként? Hát mekkora baromság már ez.. :D )
De ami miatt ez az elmélet a teljes mátrix és ezáltal maga a film létjogosultságát is áthúzza, egyszerűen az, hogy emiatt marhára semmi szükség nem lenne egy virtuális valóság (ami, mint a mi világunk és az emberiség kollektív ismerete, nemcsak végtelen, de folyamatosan táguló) megalkotására és iszonyatos energia árán való fenntartására; a leglogikusabb az lenne, ha az embereket egyszerűen leszedálva, vegetatív állapotban tartanák, míg el nem használódnak, aztán mennek a darálóba. Emiatt nincs szükség egy mátrixra..
25.
25.
Ooorky
#24: Én is így vagyok vele, első rész zseniális, aztán hűha, fejni kellene amíg lehet.

Wachovsky-ék ráadásul azóta is csak szemetet halmoztak szemétre.
24.
24.
delphijos
Lehet hogy van aki ezt istenkáromlásként fogja majd fel, de szerintem a 2. és a 3. rész is borzasztó erőltetett volt, és látszott hogy nem volt semmi koncepció egy trilógiához, csak “muszáj” volt folytatni a siker után. ( Annak ellenére mondom hogy jó jelenetek voltak ott is ) Azoknál ez se rosszabb.
23.
23.
Heldengeist
#21: Eleve bokán rúgták magukat bevétel ügyileg azzal, hogy HBO Max-ra is felkerült. A megjelenés napján lehetett torrentezni tolerálható minőségben és amit előzetesen hallani lehetett a filmről, szerinten első körben sokan nem kockáztatták meg, hogy fizessenek érte. Második kör meg nem volt és nem is lesz.
22.
22.
MadHeathen
Nekem nagyjából tetszett, egy egyszer-kétszer nézhetős akciófilm némi modern társadalom kritikával.
21.
21.
Deadpool
#19: A Pókember ellen indult, bukás anyagilag is.
20.
20.
Straga25
#19: Talán ha a trágya szar remakeket amiket csak cash grabként gyártanak nem támogatnák anyagilag az olyan emberek mint te akkor lenne esélye hogy jó remakek vagy uj filmek szülessenek.
Inkább senki ne vigye el semmi ismerősét és 20 év múlva Hollywood összeszedi magát.
19.
19.
Ps fanboy
#16: Csak kritikailag van bukásra ítélve, anyagilag nem biztos. Remélem , hogy sokan elviszik a csajaikat, hogy megnézzék, még Crytek is.lol
18.
18.
Ps fanboy
#16: Így van , valahol mindenki azt akarta hinni, hogy ez majd megint megváltja a világot, kicsit én is , de tudtam, hogy ez lehetetlen.
Viszont tudott olyan újszerűen hatni a furcsaságaival, hogy azon én is meglepődtem és ami miatt elmondható, hogy ez nem egy átlag sci-fi vagy akció film, hanem a Matrix. Én tuti megfogom nézni többször is, ráadásul Keanu alakítása ebben a részben a legjobb a négy rész közül.
17.
17.
br1Koo
Nem tudom miért szapulja mindenki a második és harmadik részt. Szerintem mindegyik rész zseniális volt a maga stílusában. Ezt a filmet meg meg se nézem, mert már a trailerből, meg alapból az egész ötletéből lehetett érezni hogy egy talicska fekália fog kerekedni belőle.
16.
16.
A Fénybenjáró
A Mátrix első része egy korszakalkotó film. 1999-ben a Wachowski-fivérek (azóta már nővérek) fogtak szinte mindent, ami más filmekben működött (Terminátor filmek, westernek, John Woo filmjei, Jet Li kung fu filmjei, japán animék és cyberpunk irodalom egyvelege, zseniális kombináció!) és összegyúrták belőle a 20. század egyik legjobb scifi-jét. A világot lenyűgözte a Mátrix és onnantól már semmi sem volt a régi... az első rész önmagában is teljes és tökéletesen le is zárták. Azonban nekem a 2. és 3. részek is nagyon bejöttek. Azóta viszont eltelt 20 év. Valljuk be, hogy nagyon nehéz olyat alkotni, ami újnak hat, de a nézők is be tudják fogadni. A Mátrix 4. megpróbálta és elbukott. Meg kellett próbálniuk, mert 20 év után nem jöhetnek elő csupán egy korrekt akciófilmmel, aminek Mátrix a címe, az túl snassz lenne. Ehelyett inkább egy felismerhetetlenségig elvont és szürreális filmet készítettek és hozzáadták a mai látványfilmekre jellemző CGI effekteket, hogy a néző azt hihesse, hogy megkapta azt, amit akart. Nem lehet mindig csodát tenni, a villám sem csap kétszer ugyanabba a pontba. Átlagos lett. Hogy lehetett-e volna ugyanolyan zseniális, mint az első rész? Kétlem. Az első rész már annyira a popkultúra részévé vált (főleg 20 év alatt), hogy hiába a régi színészek, hiába a fejlődő számítógépes effektek, hiába a lelkes próbálkozás... eleve bukásra van ítélve. És ez nem a nézők hibája, nem is a keszítőké, hanem az idő múlásáé.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...