A csapda filmkritika

  • Írta: osan
  • 2024. augusztus 30.
Link másolása
Minden megvolt ahhoz, hogy egy zseniális macska-egér játékot lássunk nagyképernyőn: igaz történet ihlette a látottakat és a premissza egy feszült hangulatot ígért, azonban mindez elmaradt és egy 2000-es évek eleji Disney-thrillert kaptunk, amitől csalódva fogjuk elhagyni a mozitermet.

1985-ben az Egyesült Államok kormánya végrehajtotta a Flagship hadműveletet, melynek hála több, mint száz szökésben lévő elítéltet elfogtak. A siker kulcsa? Ingyenjegyeket kaptak az elítéltek egy Washington Redskins - Cincinnati Bengals meccsre, ahol csapdát állítottak nekik és így összesen 101 embert fogtak el – többek szerint ez volt az USA történetének egyik legnagyobb, ha nem a legnagyobb tömeges letartóztatása.

Shyamalan ezt vette alapul, mikor megírta A csapdát, csak több száz ember helyett egy szereplőre, pontosabban egy sorozatgyilkosra koncentrál a történet. A film háromnegyede Lady Raven koncertjén játszódik, ahol egy szinte már mintaapukát és lányát kísérjük végig, majd szépen lassan bontakozik ki a cselekmény és fény derül arra, hogy az apuka egy sorozatgyilkos, akit csapdába csaltak a koncerttel. Innentől egy üldözés veszi kezdetét, és mindkét oldalt – az üldözőt, illetve az üldözöttet - kissé megfigyelhetjük, hogy hogyan is szeretnének túljárni a másik eszén. Izgalmas alapötlet ugyan, de a megvalósítása olyannyira elcsúszott, hogy sokszor mintha egy 2000-es évek eleji Disney-filmet láttunk volna a nagyvásznon, amit valaki nagyon ügyetlenül egy thriller köntösbe szeretett volna becsomagolni.

Összességében nem lehetne kiemelni, hogy pontosan mely aspektusán hasalt el a film, hiszen egy koherens egészt alkot, mégis a végeredmény annyira vértelen és már-már semminemű, hogy ha hagy is szájízt maga után – ami felől kétségeim vannak – az is inkább a kellemetlen felé fog tendálni.

Az egyik leghíresebb macska-egér játékot képernyőkön DiCaprio és Tom Hanks főszereplésével láthattuk, Kapj el, ha tudsz címen. Ugyan merő balgaság lenne egy Spielberg-minőséget elvárni Shyamalantól, mégis rendre fel fog merülni a nézőben az összehasonlítás, hiszen hasonló szituációkban láthatjuk mi is főszereplőnket – akit egyébként Josh Hartnett alakít -, ahogy kisebb-nagyobb trükkökkel próbálja elkerülni a rendőrség figyelmét, miközben fenntartja a családapa szerepét, aki mintapolgár is lehetne.

A furfangosnak szánt megoldások sajnos alulmaradnak és emiatt az olyan jelenetek, melyekben Hartnett karaktere az „ellenség” táborában közlekedik észrevétlenül nem érik el a kívánt hatást: nem tartja lázban a nézőt. Sokszor légből kapottnak fogjuk érezni az ügyeskedő sorozatgyilkos cselekedeteit, és egyáltalán nem az a pszichopatákra jellemző rideg zsenialitás, hanem inkább egy pár kémfilmet látott normál ember alakja jelenik meg előttünk. Ezzel nem lenne baj, ha a film nem sulykolná a nézőkbe, hogy márpedig egy profi gyilkosról van szó, egy hidegvérű emberről, aki tökéletesen el tudja választani a családapa énjét és a sorozatgyilkos énjét egymástól úgy, hogy mindkettőben brillírozzon.

A legnagyobb hibája A csapdának ez, egyszerűen nem tud megfelelni az alaptörténet által felállított és elvárt ravaszságnak. Annyira bagatellnek tűnnek a fordulatok, hogy sokszor – a koncerti légkör nagyban hozzájárul ehhez – egy tinédzsereken szánt filmre emlékeztetnek a történések, sőt van egy-egy megoldás, amik teljes mértékben mellőzik a logikát, és ez egy halálos ítéletet jelent a filmnek.

Másik hatalmas ballépése a filmnek az az FBI-os profilozó személye, a macska-egér játék kritikus szereplője, a macska. Történet szempontjából egyértelműen fontos karakter lenne a profilozó, mégis a karakterépítés – ahogy a film többi aspektusa is – nyeszlett és ötlettelen lett. Nem látjuk olyan helyzetekben Hayley Mills karakterét, amivel fel lehetne húzni rá egy kultuszt, inkább mint egy háttérben megbúvó marionett-mester, azonban ezt sem sikerült a kellő misztikummal véghez vinni. Rejtélyesnek akarják beállítani a profilozót, egy zseninek, de hasonlóan főszereplőnkhöz, a papíron jól hangzó karaktermodellt nem a megfelelő hozzáértéssel alkották meg, így inkább egy kötelező, mintsem egy érdekes és magával ragadó szereplőt kapunk.

A szereplőgárda egyébként feldobja kicsit az alkotást: Hartnett ugyan nem a legjobb sorozatgyilkos, de a minta apa szerepet remekül alakítja, Saleka Shyamalan énekesnője meglepően kellemes látványt nyújt a vásznon, Ariel Donoghue és Alison Pill pedig nagyszerű támaszkarakterek. Kár, hogy így sem tudják megmenteni a filmet.

A csapda nem lett egy jó film. Nem nevezném kifejezetten rossznak, de az biztos, hogy a jó nem itt kezdődik. A felemás hangulat, a sok ötlettelen vagy hanyagul megvalósított történés, csavar sokkal nagyobb negatív hatást kelt bennünk, minthogy azt bármi ellensúlyozni tudna. A legtetejébe pedig van pár logikai hiba is a filmben, hogy biztosan csalódottan hagyjuk el a mozitermet.

Gamekapocs értékelés: 5

Eredeti cím: Trap
Rendező: M. Night Shyamalan
Producer: M. Night Shyamalan, Ashwin Rajan, Marc Bienstock
Forgatókönyv: M. Night Shyamalan
Szereplők: Josh Hartnett, Ariel Donoghue, Saleka Night Shyamalan, Hayley Mill, Alison Pill
Zene: Herdís Stefánsdóttir
Operatőr: Sayombhu Mukdeeprom
Vágó: Noëmi Preiswerk
Gyártó: Blinding Edge Pictures
Forgalmazó: InterCom Zrt.
Játékidő: 105 perc
Eredeti premier: 2024. július 24.
Hazai premier: 2024. augusztus 1.

2.
2.
IgazságotFráternek
Eszembe sem jutott volna Spielberghez hasonlítani, ha másért nem, a kapj el ha tudsz évtizedeket ölel fel és "profi" hollywoodi szokás szerint hatottak az akkor még mindent a képernyőről elfogadó ember érzelmeire.Megnézném Spielberg "mester" mekkora mester lenne egy estét felölelő filmben.
Shyamalan dimenziókkal mélyebb ember és alkotó. Spielberg éppen olyan mint a társai és ennyi év után sok trükkjük és manipulációjuk már átlátható.
A ház az erdő mélyén(ha ez volt a címe) is nálam könnyen az év legjobbjai között volt, amitől letettem a hajam(elvárások nélkül). Erről szintén semmit nem tudtam, azt képzeltem valami "szokásos" misztikus erő bent tartja majd az embereket, vagy mindig újra kell élnie a főszereplőnek a koncertet, stb,stb.
Erre már ott hogy kiderül hogy kit keresnek és hogy az éppen a mi főszereplőnk, ami szintén nem egyből derül ki, hát nekem megint nagyot ment.és bár a film csúcspontja nálam valóban itt volt, azért nem hisztizek a többin. Tavaly is volt jó filmje, azelőtt is és esélyes hogy még jövőre is.Amiket többnyire mind ő írt. Na most Spielberg?
1.
1.
BrockSamson
Ez tipikusan olyan film, amit manapsag teljesen folosleges moziba kuldeni, de hetkoznap esti streaming filmnek szamomra megfelelt.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...