A múltban többször is említettem már azon fogadalmamat, miszerint ha már ott voltam az MCU kezdetén, 2008-ban, mindössze 15 éves fejjel, akkor ott leszek a végén is, és ha törik, ha szakad, kötelező jelleggel végignézek minden marveles filmet és sorozatot, még ha mindnyájan bele is döglünk. Ezzel a Bosszúállók: Végjátékig egyáltalán nem volt probléma (pedig már addig a pontig is bőven voltak gondok a franchise-zal), sőt az elkövetkezendő esztendőkben is kitartottam mellette, noha a 2022-es és a 2023-as termés rendesen odacsapott a rajongásomnak. „Nem baj, a sok rossz mellett majd úgyis érkezik valami jó” – nyugtatgattam magamat, és valóban, mert bár a széria az idei esztendőt a mérsékelten sikeres Echóval nyitotta, a Deadpool & Rozsomák végre visszahozta egy kicsit a műfajba vetett bizalmamat. 2024-ben ezzel az egy mozifilmmel erősített a stúdió, és a hatalmas sikernek köszönhetően egy csapásra kikiáltották a komplett franchise megmentőjének, amiből persze Kevin Feige-ék is levonták a „megfelelő következtetést”: a Marvelre szükség van, szóval jövőre megint dézsából öntik ránk a szuperhősöket – mint a mozgássérült, aki újra tud járni, és rögtön 200 kilóval guggol.
És most megérkezett az idei Marvel-felhozatal utolsó előtti dobása, a Mindvégig Agatha, amivel kapcsolatban két dolog ütött szöget a fejemben. Az egyik, hogy milyen jó volt annak idején úgy nézni ezeket a filmeket és sorozatokat, hogy tudtam, nekem csinálják őket, és képes voltam élvezni, képes voltam szórakozni rajtuk, mert nekem szóltak, a másik pedig az, hogy a stúdió mostanában elég erősen ügyködik azon, hogy megszegjem a fent említett fogadalmamat, és már itt is szelektáljak. Utóbbi egyenesen következik az előbbiből: nem arról van szó, hogy egyes egyedül ez a széria okolható a pálfordulásért, és nem ez a legeslegutolsó csepp a pohárban, de az tény, hogy sok más rajongótársammal együtt (mert teszem fel, biztos nem vagyok egyedül) én sem tudok már rezonálni egy spinoff-sorozat spinoffjával, aminek még a célközönségét sem igazán lehet beazonosítani (jobban mondva belehet, csak akkor megint ott tartottunk, hogy ismét pont azt a fanbase-t hagyták figyelmen kívül, ami eltartja ezeket a produkciókat), és egyáltalán nem azoknak csinálták, akik a kezdetektől a Marvel mellett vannak.
Nem ez az első, és tartok tőle, hogy nem is az utolsó ilyen MCU-alkotás, és nem kell sem profi kritikusnak, sem pedig filmesztétának lenni ahhoz, hogy rájöjjünk, mi az igazi gond. Mialatt a franchise új utakat keres, az összes réteget meg akarja szólítani, és ezáltal egyre inkább tucattermék lesz, és pontosan azokat hagyja az út szélén, akiknek az első 10 évét köszönheti. Azokat a rajongókat, akik gyermekkoruktól kezdve képregényeket olvastak, majd a moziban ülve azzal szembesültek, hogy amit addig csak rajzolt formában láttak, most megelevenedett a nagyvásznon, és a stáblista után vigyorogva sétáltak ki a teremből. Valamint azokat, akik noha nem ismerték az alapanyagot, mégis megszerették a szuperhősöket és a filmek hatására igazi szakértőkké képezték magukat az évek során.
Nos, a Mindvégig Agatha nem nekik szól. Valószínűleg lesznek olyan fanok, akik megtalálják benne a számításaikat (ahogy nézem, a sorozat dicséretes nézőszámot produkált, és a kritikák is többségében pozitívak, szóval ebben a tekintetben lehet, hogy mégiscsak kisebbségben leszek), de így 30 pluszosan én már képtelen vagyok szétizgulni magamat egy önismétlő sztorin, a szokásos óvodás poénokon és az idegesítő karakterek érdektelen vergődésén, akik közül a címszereplő amúgy magasan viszi a prímet. Kathryn Hahn infantilisan ripacs figurája a WandaVízióban még elment, de most egy komplett minisorozatot építettek köré, és már a második epizódban megerősödött bennem a gondolat, hogy azért hozza végig ezt a karaktert, mert kb. ennyiben merül ki a színészi eszköztára (ez mondjuk meg is magyarázná, hogy a Marvel előtt miért nem tudtam róla semmit). Nem csak simán átesik a ló túloldalára, de közben még lenyom vagy féltucat dupla-szaltót: a folyamatos affektálástól, gesztikulálástól, a túlerőltetett mimikától már rövidtávon hülyét lehet kapni, tulajdonképpen egy női Ace Venturával van dolgunk.
De ez még csak a jéghegy csúcsa, mert a sorozat (mármint amellett, hogy a főhősnő végig úgy viselkedik, mintha be lenne kokainozva) egyébként is nehezen emészthető: tele van gyors kameraváltásokkal, mindenki dumál, egymás szavába vág, minden karakter olyan, mint egy Family Guy-bejátszásban, mintha annak a szériának az írócsapata csinálta volna abból a célból, hogy kiparodizálják a nők viselkedését. A cselekmény szinte egésze arról szól, hogy a szereplők házról házra járnak és rejtvényeket oldanak meg, aztán mennek a következő állomásra, és minden kezdődik elölről. Kedvelhető figura nincs, maximum a Kölyök, de azért ott sem kell nagy csodára számítani, a vele kapcsolatos fordulatot nagyjából a csattanó előtt úgy 1-2 epizóddal kitalálod.
Aztán úgy a hetedik rész környékén erőre kap a történet, és utána tényleg egy közepesen élvezetes boszorkányos Marvel-szériára kezd hajazni a végeredmény, de addigra már megette a fene az egészet. Amit a Mindvégig Agatha az utolsó három felvonás csavarjaival, karakterfejlődésével és komolyabb hangvételével nyer, azt nagyjából el is veszíti azzal, hogy 6 részen keresztül kell nézni, pardon, szenvedni rajta, hogy végre legyen belőle valami. Igaz, akkor sem nyújt sokat, mert bár a főhősnőt illetően az íróknak láthatóan szándékukban sem állt megismételni a Loki főgonosz-mosdatását, de helyette semmi olyannal nem tudnak szolgálni, ami minimális szinten szimpatikussá tehetné Agathát, akire egyébként az egész szériát építették. Mert most komolyan, azon kellene meghatódni, hogy a pszichopata sorozatgyilkosról kiderül a visszatekintésben, hogy pszichopata sorozatgyilkos, amihez a saját gyerekét is felhasználja, majd miután az meghal, annyira feldühödik, hogy marad továbbra is pszichopata sorozatgyilkos?
A sorozat maximum csak ezzel a felemás konzekvenciával tud szolgálni, meg egy irritáló boszorkánydallal, ami miatt jó eséllyel habzó szájjal nyúlsz a konyhakésért, hogy felvágd vele az ereidet – a biztonság kedvéért a 9 rész alatt vagy hússzor el is éneklik, hogy garantáltan agyvérzést kapj tőle. Körülbelül ennyire képes a Mindvégig Agatha. Az meg már csak hab a tortán, hogy többek közt emiatt késik a sokak által várt Daredevil: Born Again, ami már a főhőse, illetve a netflixes előzmények miatt is milliószor érdekesebbnek tűnik, mint ennek a sorozatnak a komplett narratívája. Apropó Daredevil: én már ott tartok, hogy a teljes 2025-ös Marvel-felhozatalt cakompakk odaadnám azért, hogy legalább az jó legyen.
Gamekapocs értékelés: 4
Eredeti cím: Agatha All Along
Készítő: Jac Schaeffer
Rendező: Jac Schaeffer, Rachel Goldberg, Gandja Monteiro
Producer: Julie Herrin, Cameron Squires
Író: Jac Schaeffer, Laura Donney, Cameron Squires, Giovanna Sarquis, Laura Monti, Jason Rostovsky, Gia King, Peter Cameron
Szereplők: Kathryn Hahn, Joe Locke, Debra Jo Rupp, Aubrey Plaza, Sasheer Zamata, Ali Ahn, Okwui Okpokwasili, Patti LuPone, Evan Peters
Zene: Christophe Beck, Michael Paraskevas
Operatőr: Caleb Heymann, Isiah Donté Lee, Jon Chema
Vágó: Jamie Gross, David Egan, Libby Cuenin, Dane R. Naimy
Gyártó: Marvel Television
Forgalmazó: Disney+
Játékidő: 29-49 perc
Évadok száma: 1
Epizódok száma: 9
Premier: 2024. szeptember 18. - 2024. október 30.
"Mert most komolyan, azon kellene meghatódni, hogy a pszichopata sorozatgyilkosról kiderül a visszatekintésben, hogy pszichopata sorozatgyilkos, amihez a saját gyerekét is felhasználja, majd miután az meghal, annyira feldühödik, hogy marad továbbra is pszichopata sorozatgyilkos?"
Nekem már az is elég, hogy nincs minden második mondatában részletesen kifejtve, hogy miért sz*r Amerika, meg hogy miért halott Hollywood.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.