Belgium egész Európában betiltaná a lootboxokat

  • Írta: Shifty
  • 2017. november 22.
  • Hír
Link másolása
A belga szerencsejátékokat felügyelő testület végzett a múlt héten kezdeményezett vizsgálatával, a végeredmény pedig alapjaiban boríthatja fel a kiadók eddigi mikrotranzakciós koncepcióját.

A Star Wars: Battlefront II körüli botrány Belgiumban egészen a legmagasabb szintekig is eljutott, így ott már a politika is belefolyt az Electronic Arts mikrotranzakciós botrányába. A helyi szerencsejátékot felügyelő szervezet kezdeményezett is egy vizsgálatot, aminek eredményét ma közölték.

A vizsgálat szerint minden olyan lootbox-rendszer, ahol valódi pénzért vásárolhatunk kinyitható ládákat, és annak tartalma előre nem ismert, az bizony szerencsejátéknak minősül. A bejelentést követően Koen Geens igazságügyi miniszter nyilatkozott az ügyben és elmondta, a videojátékok és a szerencsejátékok egyfajta keveredése veszélyes a gyerekekre nézve, így biztosan mindent megtesznek majd annak érdekében, hogy Belgiumban betiltsák őket. Később hozzátette, mindent eszközt megragadnak, hogy a tiltást az országon kívül, vagyis az Európai Unióban is érvényre juttassák.

A döntés természetesen nem csak a Star Wars: Battlefront második részét és az ahhoz hasonló modellt követő játékokat érintené. Többek között az Overwatch is beleesne a korlátozásba, attól függetlenül, hogy az ott elérhető rendszer csak kozmetikai kiegészítőket kínál.

56.
56.
br1Koo
#43: Istenem de jó is lenne. 100%-ig biztos vagyok benne, hogy megmentenék az RPG műfajt, ha csak egy cím erejéig is..

A többi kommentre reagálva:
Én a Microsoft támogatását becsülöm az indie játékfejlesztők irányába.
Ha csak a Limbo-ra, vagy az Ori-ra gondolok már szimpatikusabb a Microsoft mint kiadó és támogató mint akármelyik nagynevű AAA gyáros.
Számomra ezek a játékok azért nagy kedvencek, mert a grafikai megvalósítás nem csupán egy falloszméregetésként szerepel bennük, hanem ténylegesen a programok stílusát, atmoszféráját hivatottak erősíteni, amellett hogy letisztult és átlátható képet teremtenek. Persze ezek nem a megszokott "sandbox paradicsomok", de véleményem szerint cudarul átesett a játékfejlesztés a ló túloldalára eme tekintetben.
Valahogy olyan érzésem van például egy Tomb Raider-t játsszva a sok kötelező tartalmat átnézve, mint amikor az elit szülők versenyeztetik a gyereküket, hogy melyik jár jobb iskolába/táborba/szabadidős elfoglaltságra, csak azért hogy ők maguk jobb színben tűnjenek fel. A gyerek/játék kurva mindegy, csak ők ne bukjanak meg a többi ember szemében, mert nekik már standard a divatot követni és azoknak megfelelni.
55.
55.
delphijos
#50: Persze, írtam is hogy a cikk megírása elött érdemes lett volna elolvasni az eredetit, Bár ahogy nézem, javítva lett.
53.
53.
Hogy érthető legyen a probléma, érdemes megnézni minden lootbox-ok szülőatyját, a CS:GO-t:

Valaki kinyit egy ládát, fizet 2,5€-t.
Kieshet 0,01€-t érő skin, de eshet 1620€-t érő is.
Mint egy kaparós sorsjegynél.
Ez bizony kőkemény szerencsejáték.
51.
51.
Firsttime
Lootbox: Semmi gond nincs vele, amíg ingyen is lehet nyitogatni, és egy értelmes időn belül unlockolni lehet mindent. Aki meg nem türelmes, vegye meg pénzért. Senkit nem érdekel. Plusz hozzá tartozik, a lootbox tartalma ne juttason semmilyen, de semmilyen előnyhöz. Még csak +0,5% damage boosthoz sem. Legyen benne lila svájci sapka meg kék szőrmés kesztyű azt Jovan.

Season pass: Semmi baj nem lenne vele, ha egy Folytatás lenne, egy expansion Pack igazából, ami nem teszi értéktelenné az alap Játékot, hanem kiboviti azt. Egy plusz sztorival. De nem az alap kárára. Meg ne mapokat meg fegyvereket tartalmazzon. Az már genyó. Attól már akkor kevesebb az alap játék.
Én max igy tudnám elfogadni a dolgokat.
50.
50.
Gamelord
Ugye tudjátok, hogy a random tartalmakkal van a baj, és nem a mikrotranzakcióval, és hogy ennek pont annyi köze van az EA-hez mint többezer játékhoz. Valószínűleg valamelyik okos politikusnak a fia épp nyitogatta a ládákat, és besokallt. Annyi a lényeg, hogy felnőtt kor előtt nem vehetsz részt szerencsejátékban, amit valószínűleg a legtöbb cég jelentős veszteség nélkül megtud oldani. Azaz ugyanúgy marad a mikrotranzakció és a random ládák.
45.
45.
delphijos
#39: "Azért a AAA ligában saját erőből elég ritkán indulnak tapasztalatlan, a főiskoláról csaképp kikerülő emberek."

Nem is erre gondolok, hanem az ilyen "gonosz kiadótól lelépett" emberekből összeállt csapatoknál meg nem az ötletek , hanem a pénzhiány szokott a gond lenni. Indie stuff OK, és lehet hogy jó játék is lesz, de mai grafikai minőséget + tartalamas + jó játékot nem nagyon tudnak összehozni ilyen "összeállt" csapatok. Ott van a Titanfall, egyszerűen nem volt elég erőforrásuk "egyedül", úgyhogy nem is voltak sokáig függetlenek, mert úgy ma már tényleg csak "retro" grafikájú indie stuffokat lehet csinálni.
43.
43.
#39: Mondjuk nem bánnám, ha a BioWare keménymagja az Obsidian-hoz csapódna és újra összeállna a legendás páros (anno még Black Isle, Bioware) ami az Interplay-t naggyá tette...
42.
42.
delphijos
#41: Ja egyébként ez a 1:1 váltás valóban elég szemét dolog, de az is igaz, hogy ez nem csak a játékiparra korlátozódik/ott.
39.
39.
Heldengeist
#35: Azért a AAA ligában saját erőből elég ritkán indulnak tapasztalatlan, a főiskoláról csaképp kikerülő emberek. Legfeljebb akkor, ha egy kiadó alapít csapatot. Na azok tényleg ritkán alkotnak maradandót. Ugyanúgy játékipari veteránok alapítanak új csapatokat, pláne becsődölés vagy a kiadóval való érdekellentét miatti kilépés/kirúgás után. Ezek a csapatok, viszont még ha elsőre nem is csinálnak hibátlan játékot, de jót szoktak.

Aztán jön az EA az elképzeléseivel, amivel 2-3 folytatás után megöli az IP-t és feloszlatja a stúdiót. Így járt a Visceral is és még egy tucat másik stúdió, és valószínűleg erre a sorsra jut a BioWare is, talán még az évtized vége előtt. A csapat tagjai majd szétszóródnak más stúdióknál és talán egyik másik összefog és új stúdiót alapít, hogy megvalósítsák azokat az ötleteiket, amit az EA vállalati kultúráján belül nem tudtak keresztül nyomni. Lehet, hogy indie-ként, lehet, hogy egy másik kiadó "oltalmában".
38.
38.
Chrysh
#37: Megérdemelnék ők is a lecseszést az biztos
37.
37.
hadzsime
A Hearthstone paklik amúgy nem esnek bele ebbe a kategóriába? Azokat is lehet pénzért vásárolni és ott sem tudod előre, hogy mit kapsz.
Érdekes ez, kíváncsi vagyok mi fog történni ha ezt tényleg ennyire szigorúan fogják venni.
36.
36.
adamsfamily
#12: Aki vállalkozik,annak benne van a pakliban,hogy bukik.A cd project red szerintem a legjobb példa,hogy lehet lehúzás nélkül is pénzt keresni.Az EA már jó pár éve elkezdte ezt az elk*rvulást.Először fél kész játékokat adtak ki,aztán rájöttek,hogy több pénzt is lehetne harácsolni,kiadták az előző battlefront-ot a 4 pályával kampány nélkül és rácsodálkoztak,hogy nem tetszik az embereknek.Jó ideje csak nyomják a tartalom nélküli szaraikat,de a pénzért ugyanúgy tartják a markukat.
35.
35.
delphijos
#33: És szerinted mennyivel esélyesebb hogy egy szűz csapat kimagaslót csinál elsőre? És pont ezért, jó eséllyel meg sem éri a másodikat, vagy harmadikat.
34.
34.
delphijos
#31: “eljutottunk mára a 60€/80$-os játékokhoz”

Ez egyszerűen nem igaz. Lehet egy deluxe , stb kiadás ennyi ( vagy drágább ) ahol van extra, vagy akár season pass, stb... de a sima kiadások 60 USD-be kerülnek.
33.
33.
KőbányaKispest
#32: Beledöglik, és? Jön más kettő a helyére. Ennyi. Mindig lesz, aki játékot csinál.
31.
31.
#27: Magyarországon ennyiért adtak 20 éve, mint most, mert megfejték azokat a keveseket akik akkoriban eredeti játékokat vettek.
USA-ban egy átlag PC játék akkoriban 39.99$ volt, majd felkúszott az inflációval 50$-re, végül jött az Activision és beárazta a CoD 2-től a játékait 60$-ra, magával húzva az egész ipart és végül az 1$=1€ megszüntetése miatt eljutottunk mára a 60€/80$-os játékokhoz és az ugyan ennyibe kerülő Season Pass-okhoz, amikbe direkt kivágott tartalmakat pakolnak bele.
39.99$ - 160$, szegény kiadók...
29.
29.
KőbányaKispest
#12: Birom az ilyeneket. Mit számolgatsz de most komolyan?! A te pénzed? Te náluk dolgozol? Kapsz tőlük valami pénzt, hogy most te itt kis makrót tartasz nekünk a pénzügyi helyzetéről?

"had akarjon már keresni egy kiadó, ha százmilliókat kockáztat 1-1 játékkal " - akkor tessék. Kérlek vedd meg az összes dlc, skint bármit. Utald át nekik a fizetésed.

Azt miért nem számolod bele hogy vannak támogatóik, részvényesek, befektetők, hm? Az a kijelentésed, hogy nem drágulnak a játékok, vitatkozni fogok, mert 15-17 ezer már egy PC game. 2-3 éve 10.000 megált egy AAA game. Most akkor nem emelkedett?
25.
25.
#20: Azért most borult ki a bili mert most mentek át full kreténbe...

Általam 2 éve követett CoD streamer (játék nem érdekelt, de olyan full kreténben tolta a dumát közben, hogy majd leestem a székről) is végleg abbahagyta tegnapelőtt, mivel a kompetítiv mód egyszerűen játszhatatlan, a loot rendszer meg olyan undorító módon lett megalkotva, hogy besokallt.
Pl. 50 pisztoly markolat skin van és több tucat emote amik csak a nevükben különböznek, de maga a mozdulat ugyanaz, mindezek azért, hogy felhígítsák a lootbox-ok tartalmát... Már leplezni se próbálják, hogy a játékosok megfejése az elsődleges, maga a játék béta állapotú az nem számít.
23.
23.
almaspite
#4: Ajj ne már, hogy ezt még valaki beveszi. Szerinted miért mondogatják nekünk az egyetemen, hogy videojáték? Lassan oda jutunk hogy csak kattintgatni kell érte. A marketing, hmm igen az elviszi a pénz nagyrészét. Szóval lassan szivárványként kell az égre festeni, így valóban mondhatjuk hogy drágul a fejlesztés.
22.
22.
Chrysh
#12: Igen valóban nő a költségük a játékok előállításának, csak elfelejted, hogy valójában a legjelentősebb költségnem a reklámokra és a marketingre szánt költség. Ha csak a játék előállítására fordítanák a figyelmet kisebb reklámköltséggel már is ott lenne az a pénz, ami miatt sírnak a kiadók, hogy nem tudnak eleget keresni. (Ami szintén faszság, hisz az ilyen mikrotranzakciókkal degeszre keresik magukat.)

Persze lehet, hogy csak annyi lenne a megoldás, hogy nem kellene feleslegesen pénz kidobni reklámköltség címszó alatt arra, hogy a Doritos, a Mountain Dew vagy a Monster termékek fogyasztásával a nyitófülben vagy a zacskóban találhass kódokat, amivel dupla xpt kapsz egy óráig.
21.
21.
Lorthirash
Annyi fog majd max változni hogy majd 18-a besorolást kap minden ilyen játék, ezzel semmit nem tudnak kezdeni
20.
20.
br1Koo
Én csak azon csodálkozom, hogy eddig miért nem tudott kiborulni a bili.
Az is gusztustalan amikor a játék megjelenése előtt már külön dlc-ben adnak el karaktereket. Értem azt is, hogy időbe tellik az alapjátékot cd-re nyomni, boltokba juttatni stbstb, de ha tudják előre, hogy a játék nem teljes akkor vagy ne adják el teljes áron, vagy várjanak még a kiadással.
Sokan azzal indokolják ezt, hogy a dlc-ben található dolgok extrák, de érdekes módon régen a játékokat pont az ilyen kis extrák miatt szerette az ember, mert érződött a fejlesztők felénk irányuló törődése, az hogy ők szeretnének egy felejthetetlen címmel versengeni a játékosok szívéért.
Manapság ez kőkemény bizniszbe csapott, ahol a játékok lélektelen, kötelezően divatnak megfelelő programok, ahol az egyediségnek kb nyoma sincs.
Eddig ez a hozzáállás csupán egy-két kiadó üzletmodellje volt(EA, UBI), de egyre több kiadó követi őket, olyan kiadók is akik pár éve még elképesztő játékokat adtak nekünk(gondolok itt például a Bethesdára).
Remélem ebből kurva nagy botrány lesz és több energiát, időt és pénzt adnak a fejlesztőknek is, mert szerintem sokuk ötletelése és fantáziája le van szorítva a marketing szörny súlya alatt, ami szerintem rohadt szomorú és siralmas.
19.
19.
delphijos
"így biztosan mindent megtesznek majd annak érdekében, hogy Belgiumban betiltsák a mikrotranzakciókat."

El kellett volna olvasni a cikket.

"Minister of Justice wants to ban purchases in video games, if you do not know what exactly you are about with that purchase."

NEM konkrétan a mikrotanzakció ellen irányul a dolog, hanem az olyan vásárlás ellen ahol nem tudod mit kapsz a pénzedért. Ha olyan mikrotanzakció van egy játékban hogy teszem azt "10$ -> Unlock xy character" az tiszta helyzet, megér-e neked ennyit vagy sem. De egy lootbox-nál olyasmiért fizetsz ráadásul amiről nem is tudod micsoda.

18.
18.
csabuszflash
#17: Bocsánat a sok elírásért kicsi az SE
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...