Jövő novemberben érkezhet a gyorsabb és erősebb PlayStation 5 Pro
- Írta: szlav
- 2023. július 21.
Az iparági bennfentes újságíró, Tom Henderson ritkán beszél mellé, épp ezért mindenképp érdemes foglalkoznunk a Key to Gamingen publikált friss információiról. Henderson forrásai szerint már a 2022 eleje óta készül a Sonynál a Trinity kódnéven futó projekt, amely a PlayStation 5 generációközi hardverfrissítését, vagyis a PlayStation 5-öt takarja. A Mátrix-ihlette projektnév egyébként egyáltalán nem meglepő, hiszen a PlayStation 5 Pro Neo, a PlayStation VR pedig Morpheus kódnév alatt futott.
A híresztelés szerint a Sony már megkezdte a PS5 Pro devkitjeinek a terjesztését, idén novemberig pedig gyakorlatilag minden nagyobb stúdióhoz eljutnak majd a fejlesztői példányok. Ezt egy évvel követi majd a hivatalos piaci megjelenés, vagyis 2024 novemberében láthatjuk majd először a boltok polcain a PlayStation 5 izmosabb kiadását.
Na, de mit is tud a hardver? Érthető okokból a pontos infókkal egyelőre még várnunk kell, Henderson forrásai szerint azonban a PlayStation 5 Pro legfőbb célja az lesz, hogy állandó, stabil sebességgel (feltehetően 60 fps-sel), javított ray tracing-támogatás mellett tartsa a 4K felbontást a legújabb játékoknál is. Emellett szó esett egy újféle Performance Mode-ról is, amely a 8K felbontásra is felkészíti a konzolt (papíron a sima PS5 is támogatja ezt a felbontást, a gyakorlatban azonban ez aligha életképes opció).
Mi a helyzet az Xbox háza táján?
Amíg a Sony gőzerővel készül a 2024-es hardverfrissítésre, Phil Spencer nyíltan és világosan elárulta, hogy a Microsoft nem tervez újabb konzolt kiadni ebben a generációban. Spencer szerint nem érkeztek olyan visszajelzések, amelyek megindokolnák azt, hogy szükség lenne ilyesmire - a vállalat magára az Xbox Series X-et tekinti a generáció izomkonzoljának, amit ezúttal történetesen a generáció legelején már piacra dobtak.
Az ilyet azért ennyi idő után kicsit már fárasztó olvasni, hogy nem túl nagy a különbség RT és nem RT között. Persze nem azt mondom, hogy semmi igazságotok nincs abban, amit mondatok és nem is akarok ellenségeskedni rajta. De botrányosan és oltári durván betegen nagyon-nagy a különbség RT és nem RT grafika között és csak az mondja az ellenkezőjét aki életében sem látott ilyet élőben játszva és átélve.
Persze abból a szempontból igazatok van, hogy nem lesz olyan nagy különbség grafikában, mint mondjuk a NES -re való, 1985-ös Super Mario és a God of War Ragnarök között. ÉS abból is elfogadhaó az állítás, hogy konzol marketingben sokszor csak a megtévesztés és félrevezetés (máshogy mondva félhazugság van). Értem ez alatt, hogy Cyberpunk 2077 konzolon Ray Tracing-el fut. Végül is igaz, de nincs a játék azon verziójában a világon semmi Ray Tracing, csak az árnyékok, de azoknak is csak a pereme, de az sem mindenhol és az is csak kis felbontásban. Szóval azt kipróbálod, akkor végül is elmondhatod valamennyire komoly képpel, hogy hát játszottál RT-vel és nincs észrevehető különbség RT és nem RT között, de 30 fps-el kevesebb van. Szóval ebből a szemponjtból tényleg adom a véleményeteket és így el is lehet mondani, hogy egy félhazugság átélése utáni féligazság az, amit őszintén és rossz szándék nélkül mond az ember és azt hiszi rá, hogy teljes igazság.
De azért ez nem ilyen egyszerű. 2018 óra rendelkezésre állnak, azaz 5 éve ott vannak a 2000-es RTX nvidia kártyák. Nekem nem volt még '18-ban, de a tech és egyes játékok az óta ott vannak. Mára meg elmondható, hogy ha a Quake 2 path tracing verziójával, vagy a Portal RT-vel játszol 1-2 órát, amik eredetileg 1997 és 2011-es játékok, de nagyjából mai bevilágítással, akkor ezek után a God of War Ragnarök néz ki 10-15 éves és elavult játéknak, mert rendesen akkora csalódás, hogy nem rendesen működnek a fények. Persze ez most szélsőséges példa volt és akik nem láttak életükben ilyet úgy, hogy ők irányították, azok be is rághatnak és bármelyik másik nem RT játékot is mondhattam volna. A lényeg, hogy 1-2 óra rendes bevilágítás még egy Quake 2 grafikás játéknál is döbbenet, mert szó szerint megilyedsz a saját árnyékodtól (vagy árnyékaidtól) és frászt kapsz a saját tükröződésedtől először, mert nem szoktad meg, hogy a játékokban rendesen működik minden. Hogy autós játékban az tükröződik a motorháztetőn, ami a világban van és nem egy átlagos cube map. Vagy egy selyemfényű fegyvercsövön élethűen tükröződik a tűz és amikor átmegy a tűz előtt valaki, akkor azt a fegyvercsövön először kiszúrod, mert annyira uncanny, hogy élethű. Először zavar minden, mert nem olyan statikus a kép és úgy érzed, hogy mozog minden és mindent észreveszel.
Ugyan az az érzés, hogy anno nem volt árnyékolás sem az első 3D játékokban és nagyon jó grafikának tartottad mert az volt a menő, hogy 3D, de ma már megmondod róla, hogy az még generációs lemaradásban volt az olyanokhoz képest, ahol volt baked, vagy raszterizált árnyék. Most meg azt szúrod ki, hogy generációs lemaradásban van a RT árnmyéktól. Vagy a Need for Speed 3, az autó tükröződésekkel (cube map) mekkora durva grafika volt? Ma meg már megmondod róla, hogy generációs lemaradásban van a mostani valós tükröződéstől. Ha ma játszol egy rendesen Ray Tracing, vagy Path Tracing játékkal 1-2 órát, utána soha az életben nem fogod azt mondani, hogy nincs nagy különbség. Mert irgalmatlan szakadék van közötte. Értem én, hog attól még ugan azt kell csinálni, meg lőni meg minden, de kb akkor nagyobb a különbség annál, mint ha fekete fehér és színes TV-n játszanál.
Nekem épp ezzel van a bajom. Nyomulnak ezekfelé az egyre kevésbé feltűnő részletek felé, ami tolja fel a hardverigényt effektíve fölöslegesen, miközben a lényegi dolgok nem fejlődnek semerre, vagy egyenesen leépülnek, mert például nagyobb fokú környezeti interakcióval már nem bírná a hardver a "szebb" grafikát.
"Kidobsz egy előzetest szuper grafikával."
Az előzetesek nagy része már nagyon régóta cinematic trailer. Csak tematikus köze van magához a játékhoz, tartalmi kb. semmi.
Amúgy meg az a baj, hogy a többi dolgot sokkal nehezebb promózni. Kidobsz egy előzetest szuper grafikával. Az "üt". De az "okosabb" NPC ... az a többséget nem fogná meg sajnos, mert az nem lenne látványos / ütős egy trailerben. A grafika, meg a nagy számok. "ötezer felfedezhető bolygó" "3000 óra átvezető"....
A TLOU remaster és remake között is nagy a difi, szerintem simán indokolt a nagyobb HW.
https://youtu.be/E9PFOhaKNFw?t=173
Ami a TLoU-t illeti, nyilván a 2013-as PS3 kiadásnál már nagyon visszafogta a 7 éves hardver a játékot. A 2014-es PS4 kiadásnál viszont már más a helyzet. vagy 2013-as TOP PC grafika és mai TOP PC grafika esetében, ahol a 2013-as eredményt nem fogta vissza a 2006-os hardver.
Grafikai előrelépés nyilván volt, de élmény szempontjából messze nem ad annyit, amennyivel drágább megjeleníteni. A Witcher 3 is a mai napig szép játék, a Metro: Last Light is a mai napig szép játék és a Race Driver: GRID is bőőőségesen vállalható még nagy felbontásban, ESETLEG egy textúra moddal.
"10 éve nem történt jelentős előrelépés grafikailag."
Jó rendben, akkor légyszives nézd meg a TLOU első kiadott változatát, aztán a remaket. :D
Pontosan. Nem is említettem, hogy konzolspecifikus volna a probléma. Látok is benne potenciált, hogy gépi tanulással meg lehetne oldani a szociális AI-t az NPC-knél, hogy azokkal lehessen érdemben kommunikálni három előre megírt válasz helyett.
" És amúgy meg kicsit álszent is a gamer társadalom. Mert tele van olyan véleményekkel a net amit itt te is írsz, közben meg egy játék trailer-nél 5 másodperc múlva a “mi ez a 10 éves grafika”"
Elhiheted, nem én írom be, hogy szar, mert 10 éves a grafika.
"Ott van a Dave the diver, az nem ilyen, hanem játék van a pixel grafika mögött, és még népszerű is, de nem ez fog díjakat besöpörni"
A díjátadókat meg külön is leszarom. Egy halom játékújságíró díjaz olyan játékokat, amikkel nem is játszott, az alapján, hogy milyen volt a hype:botrány aránya.
1. Gyorsan
2. Jól
3. Olcsón
És ebből kettőt lehet választani.
Sajnos a -2GB RAM miatt ezt nem tudja megtenni (max ha újraírnák rá a játékokat). BC esetében is ezért van az, hogy a One-os játékok a One S konfigurációt, enhanced Xbox/Xbox360-as címek esetén meg csak max 1440p-ben tudja futni (bár ugye itt vannak olyan BC-s címek amik tudják az fpsboost-os 60fps-t).
Én amúgy igazából azt a nem hivatalos felfogást nem értem, amik azt vallják, hogy de hát a Series S a One S, a Series X pedig a One X utódja... nem a One S utódja a Series X! De ettől még a Serie S is jelen generációba tartozik (hiszen az azon lévő SoC egy teljesítményben butítót SX SoC), csak az tényleg azoknak szól akinek bőven elég a max 1440p.
És hogy behozzam a zoli12i adott válaszom is: nem lusták és tudnak fejleszteni, csak az a baj, hogy van egy fix időkeret, és egy fix pénzmennyiség, amiből meg kell csinálni egy adott játékot. És vannak prioritások, hogy mikre érdemes előbb (a Larian esetén ez szépen látszik).
Ezt már máshol és talán itt is ajánlottam, hogy érdemes megnézni a PsychOdyssey-t, avagy a hogyan készült a Psychonauts 2! Ugye a Double Fine egy kis indie cég volt, és konkrétan a dokumentumfilmben látszik, hogy mennyire nem egyszerű egy fejlesztés (még ha ez a játék belefér aa developer hell kifejezésebe is). Benne van az is amikor újabb pénzt kérnek mert elfogyott és az is amikor kb. a Starbreeze botránya miatt úgy nézet ki, hogy ha nem jön az MS akkor nem csak Psychonauts 2 nem lenne (max. valami nagyon torz kiadása), de nagy valószínűséggel Double Fine se (vagy megvette volna őket az Embracer Group, Savvy Games, vagy a Tencent... ugyanis bár állítólag jártak ők a Sony-nál is, de őket nem érdekelte az, hogy felvásárolják a céget).
Ha megnézem a különbséget egy Witcher 3 vagy Metal Gear Phantom Pain és egy Horizon: Forbidden West vagy God of War Ragnarök között, én nem érzem indokoltnak, hogy 5-ször erősebb gép kelljen alá.
Miközben gameplay és környezeti interakciók terén nem volt előrelépés, mert amivel többet tud a hardver, megeszi, hogy szebben hullámzik Kratos haja a naplementében és szebben csillog az izzadtság Alloy hónaljában.
A nyers teljesítménye még az One X-nél is gyengébb, a CPU jobb ( az előző gen durván CPU limites volt ) meg az SSD. Én nem mondom hogy nem jelen generációs konzol, de azért a fejlesztők se teljesen idióták , és a BOX verzióval sokszor szívnak az S miatt.
Mondjuk most hogy full BC van, nekünk felhasználóknak sokkal kevésbé számít a generáció váltás , inkább az a baj ezekkel a “félgenes” cuccokkal, hogy “logikailag” egy generációba tartoznak ( nem lehet mondjuk CSAK ERRE kihozni egy játékot ) és mivel a komolyabb optimalizálásra így sincs idő, annyival nem lesznek jobbak mint lehetnének. De majd meglátjuk.
Üldözik a PC-t grafikában, egy olyan területen, ahol közel 10 éve nem történt igazi minőségi előrelépés, cserébe nüansznyi fejlődésért egyre nagyobb árat kell fizetni hardverteljesítményben, miközben minden más területen folyamatos a visszafejlődés. Remasterelnek előző generációs játékokat, sőt, már remasterelnek remastereket és videóelemzés nélkül, ami konkrétan megmutatja, nem látod a különbséget. Cserébe bugos és dobálja a framerate-et.
Az az állításod hogy majd “régi” ps5-re nem fejlesztenek az azért hülyeség mert itt nem egészen arról van szó kint a series S esetében ami egy gyenge hardver és nem igazán lehet már rá normálisan fejleszteni.
Igazából a series s marhára visszafogja fejlesztéseket egy baromság volt szerintem megalkotni ezt a gépet a fejlesztők is utálják úgy ahogy van.
Szóval a rinya az megy és az előre menekülés, játékot meg totál senki nem bír csinálni és egymásra mutogatnak ezek a modern, de mi általunk kinevelt és közülünk érkező fejlesztők, akiket ezen logika és narratíva alapján meg is érdemlünk.
Erre komolyan, minek és hogyan gondolja a konzol gyártó, hogy újabb és erősebb masinát köhögjön fel? El tudjuk képzelni, hogy mennyi benne maradt potenciál van még a mostani cuccokban? Ki az, aki nem ma született és látott még ilyet, mint PS2 és PS3? A God of War 2 akkor jelent meg, amikor már bőven a piacon volt a PS3 és ez utóbbi próbálta épp ledózerolni a piacot - csak éppen nem volt egy szem olyan PS3-as játék sem, aki megközelítette volna grafikában (meg egyebekben) a PS2-es GOW2-t... Most meg arról beszélünk, hogy eddig kábé cross-gen volt minden, most meg, ahogy eljutottak a current gen-hez, majd mindjárt új gép kéne? dafaq
És akkor a mostaniakra senki nem fog már játékot csinálni, vagy max csak úgy, hogy "bocs, a te krumpli kéccázezres gépedre csak ez a ratyi verzió jut"?
De azért vegyem meg a deluxe shit verziót a szivárványszínű hippogriff ló miatt?
Mindegy. Nem tudom elmondani sehogy értelmesen, de a lényeg, hogy a mostani generációban még van egy egész generációnyi potenciál és nem kell új gép. Ninti megint más, mert azok ha valami újat csinálnak, akkor már lehet, hogy egy telefon, vagy egy PS4 szintjét is majdnem el fogja érni, de a PS és a Box szerintem totál nincsen kihasználva és most egy új gépet kiadni totál nem lenne más a mostaniakat elnézve, mint a földből kibányászott nyersanyagot egy nagy halmaz marha drága szemétté alakítani - a lehető leggyorsabban.
Ugye a Series X GPU-ja papíron erősebb, hiszen az 56 CU egységre épül, amiből 52 van használatában. PS5 GPU-ja 36 CU-ból áll, igaz ez magasabb frekvencián működik (1.825GHz vs. 2.33GHz). A Series S-nek, 20 CU-ja van ami 1.55 GHz-en üzemel.
Ugye ez a pletykált PS5 Pro-nak 60CU-ja mert ami a 30 WGP (workgroup processor) jön ki (1WGP=2CU) lesz és a RAM-ja 18000 MT/s-es (megatransfers per second) sebességen üzemel. (és elvileg GDDR6X alapú).
Ami még laikusan nézve észrevehetőbb különbség, az a memória felépítése. Míg a PS5 esetében lényegében kapunk egy egységes 16GB-os GDDR6 RAM-ot (448GB/s), addig Series X-ben egy aszimmetrikus felépítésű 16GB-os GDDR56-os modul van, ahol 10GB-nyi RAM 560 GB/s-os, 6GB-nyi pedig 336 GB/s-os sebességen üzemel.
Ezzen felül még magában az APU-k felépítésében sokkal több különbség van, de az már túlságosan nyers techno bal-bla lenne.
A lényeg, hogy sok játék azért fut jobban valamivel PS5-ön, mint SX-en, mert bár hasonló AMD-s alapokra épül, de a végtermékek két más elv szerint valósultak meg. És hát játék fejlesztésben ha nem úgy használják ki az erősebb hardvert ahogyan azt megtervezték, akkor igen még egy erősebb hardveren is futhatnak rosszabbul a játékok. Illetve ott van még az is, hogy hiába javult sokat az előző generációhoz képest, azért a Series konzolok SDK-ja használhatóság szempontjából, még mindig a PS5- mögött van. Hasonló példára ott van a PS3, ahol a nyers teljesítménye a két, háromsorosa volt a X360- tudásának, de ezt a túl egyedi hardver és a pocsék SDK miatt sosem jött ki. Generáció végére is max. utolérte az Xbox-ot.
Illetve igen, ott van a Series S is, de a megmondóemberek véleményével szemben az egy ugyan olyan jelen generációs konzol. Csak azzal is foglalkozni kellene.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.