WRC: FIA World Rally Championship 2010 teszt
- Írta: zoenn
- 2010. október 28.
A WRC FIA World Rally Chamionship is tekintélyes múltnak néz elébe, igaz az ezredforduló után többnyire a Sony égisze alatt jöttek ki az évről-évre frissített darabok, több-kevesebb sikerrel. Legnagyobb átka az volt, hogy nem volt képes labdába rúgni az éppen aktuális Colin McRae epizód mellett. A WRC 5 volt az utolsó fecske, így hosszabb szünet után a Black Bean Gameshez vándorolt hivatalos jogokat a Superstars V8 és az SBK sorozatról elhíresült Milestone öntötte formába acélos rutinnal, de szinte nulla mögöttes tartalommal. A rali zsánere viszont már szinte megállapodott a Codemasters tűzijátékos, gumicukor DiRT-jeinél, a játéktermi hangulatot visszaadó giccsparádé, a Sega Rally sem tudott kitűnni. A véreres szemű szimulátorfanok pedig hajszálvékonyra koptatták már a Richard Burns Rally lemezüket. Helyénvaló egy újabb trónkövetelő? Kicsivel férfiasabb hozzáállással biztosan.
A WRC 2010 is hasonló szerepben tetszeleg, mint a pár hete tesztelt F1 2010. Nevezetesen tökéletes arcade cucc, amely szimulátoros babérokra kíván törni -ami nem is feltétlen elvetélt próbálkozás, csupán azt felejtették el, hogy sovány alapokra építkezve az épület összedől. Nem is nőtt a szívünkhöz a játék: a menü ósdi, lankadt, funkcionalitását tekintve kifordul a falat a szánkból. Ha már a Codies-féle, bebarangolható paddockokhoz vagyunk szokva, a tesztalany megmarad az emészthetetlen, félig megrágott maszlagnak. Egy gyors etapot lezavarva sem múlt el a barátságtalan nyitány, főleg a puritán összhatású külcsín miatt érezzük ezt így. Nincs meg a varázs, keressük az egyedi dolgokat, az x-faktort, de csalódnunk kell. Jó, vágjunk neki ismét, vigyük le a kutyát sétáltatni, toljunk az arcunkba valamit, simogassuk meg az asszony popóját, majd újra pörgessük fel a WRC lemezét úgy, hogy ne várjunk semmi extrát. Így már van ok az ünneplésre.
A hivatalos WRC licensz számos dologra hat kedvezően: a valós helyszínek hangulatának visszaadása, az autópark precíz átültetése, a szabályrendszer és az autentikus verseny-lebonyolítás mind-mind a helyén van. Míg a ’80-as években az autók túlságosan gyorsak és veszélyesek voltak, megjelentek a szerényebb osztályok is, a rali mindenkit meghódított, simán neki lehetett vágni egy kockaladával is. Az idei szabályok szerint a verda könnyebb, a pazar motorteljesítmény ugye adott, de meg kell húzni a gyeplőt, jövőre nem lesz turbó, s a nagy autógyárak sem húznak el mérföldekkel. Aki szerint a sport így halott, nagyon téved. A WRC 2010-ben megkapjuk szinte az összes osztályt, amit a tévében látunk, a kisebb istállókat is, a játék kampánymódja pedig hozza az elvárható színvonalat. A Road to WRC-ben egy kisebb csapatban kezdünk, egy gyengus elsőkerék-meghajtású aszfaltszaggatóval, de a lomhaság is képes meglepetésekre, higgyétek el. Bőven elég szerényebb eszközökkel kitapasztalni a négykerekűek tulajdonságait és menetteljesítményét, így megfelelő edzéssel válik belőlünk hírhedt pilóta.
Tágra nyílt szemekkel, tajtékozva tőgázzal nyomulunk, majd megpróbáljuk élesen bevenni a kanyart, ne csodálkozzunk, ha az első adandó alkalommal ki fogunk sodródni. Tanulni érdemes, még annak ellenére is, hogy a szimulációt a játék még hírből sem ismeri. A különböző benzinfalók kezelése más és más, így aztán, ha egy gyártó mellett letesszük a voksot, eszünkbe se jusson rögtön élesben törni a babérokra. Ugyan nem lesz ránk kényszerítve, de az autók finomhangolása fontos az ideális végeredmény szempontjából, pláne ha bátrabb nehézségi fokozaton vágunk neki a viadalnak. A változó beállítások tényleg kihatnak a járművek viselkedésére, de miután megvan a tökétes konfig, máris egy jobb kocsi volánja mögé pattanhatunk, és kezdődhet minden előröl. Érdemes leszögezni, hogy mit vársz a WRC 2010-től: könnyed autókázást, motorzúgást, vagy keresel némi kihívást is. Mi az utóbbit ajánljuk!
Mielőtt megnyílnak a nagy versenyek, gyűlnek a trófeák, lepacsizunk a szponzorokkal, ne legyünk restek tanulni a jobbtól. Megannyi megalázás után figyeljük meg, hogy a szellemautó hol gyorsít, hogy fékez, hol használja a kéziféket, mondanom sem kell, egy-egy szakasz előre bemagolása sokat segít, bár kissé csalásszagú. De ki akar a tabella végén kullogni, nem? A tökéletes recept a megfelelő kifinomultság és az agresszió egyensúlyából fakad. A ralisok Mekkájának számító ikonikus helyszínek száma lenyűgöző, a havas futamok Svédországban, latyakon gázolunk át Finnországban, esetleg a fák között verjük a port, vagy a sarat dagasztunk Nagy-Britanniában. Legyen szó aszfaltról, murváról, vagy sima földútról, mindig érezni a különbséget. Kavicsos úton sodródunk, alig bírjuk tartani az autót, míg aszfalton simán és nyílegyenesen száguldhatunk. A kényes kanyarokban kihasználhatjuk a tehetetlenség törvényét, de vigyázzunk arra, hogy mi vár ránk, idejében tudjunk visszavenni a tempóból, ha kell.
A navigátorokra nagy felelősség hárul, szerencsére hűen követik a ránk váró próbatételeket, legtöbbször még apró tippeket is adnak azon felül, hogy milyen irányú kanyar következik. A számos ugrató esetében nem mindig az a legjobb, hogy az első kerekek elemelkedjenek az útról, némileg lágyabb sebességgel belemenve kigyorsítani is hamarabb tudunk, nem beszélve arról, hogy a leérkezéskor sem vesztünk sebességet. Erre a játék is felhívja a figyelmünket. Bár azzal nem törődik, hogy ha egy kisebb, mozgékonyabb járgány van alattunk, akkor sok esetben az ajánlott sebességi fokozatnál eggyel nagyobban is bevehetjük a gyorsabb kanyarokat, máskor meg indokolatlanul lassítaná a durvább gépeket, holott simán lehetne nyomni nekik. Furcsa.
A versenyhétvégék alatt korlátozott számban lehetőségünk lesz megjavítani a leamortizálódott autót, bár a sérülésrendszer nem a legtökéletesebb, mondanom sem kell, eléggé szemet huny a nagyobb ütközések felett. Míg a kisebb karcolások szinte mindennapiak, nem kevés fáradozásba telik az egész kasztnit lebontani, de legalább ez halványan kihat a menetteljesítményre is. A fékbetétek is kopnak, ha folyamatosan satufékezéssel próbáljuk menteni a menthetetlent, de korántsem olyan mértékben, mint a valóságban. Esztétikai sallang, hogy a felverődő sártól és portól a verda mocskos lesz, de ez a sport velejárója.
Nem leszünk arra kárhoztatva, hogy a WRC 10-et egyedül toljuk, az online multiplayerben kihívhatjuk a haverokat egy sima szakaszra, de akár egy bajnokságra is. Aztán döntögethetjük egymás idejét, azaz futunk egy kört, időnk rögzítésre kerül, majd következik a cimbora. Nem tagadjuk, mi is hullattunk pár könnycseppet, hiszen eszünkbe jutottak a Colin 2 idejében az ordítozós-nevetgélős szombat délutánok. De nem látom értelmét a többjátékos mód huzamosabb ideig történő nyúzásának, nincsenek kellő finomhangolási lehetőségek, jószerivel a dicsőség is elmúlik egy új nap reggelén.
A grafikával -finoman fogalmazva- sem leszünk kibékülve. A táj nagyon lehangoló, ugyan minden országnak más a hangulata, de technológiai szempontból sírni volna kedvem: olyan háromévvel ezelőtti színvonalon ragadt le a játék, ami a mai, cukormázas korban már igen kevés. Gyér textúrafelbontás, elnagyolt részletek, a pálya kiegészítő elemeinek 2D-s papírmaséi. A járgányok modelljei legalább a helyükön vannak, igaz, bármikor fel tudnánk sorolni jó pár példát az elmúlt 3-4 évből, ami mégis kenterbe veri. Egy Citroen C4, vagy egy Ford volánja mögött mégis átjön nyomokban a rali-élmény. A hangok lehetnének jobbak is, hol vannak a fülsiketítő motorzúgások, a féktelen lóerők tombolása, a védjegyként számító lárma, a navigátor ordításai? Helyette egy szolid, angolos teadélután az egész, tejjel, cukorral, csokis süteménnyel.
Felemás érzéseket kelt a WRC 10, az sem válik a javára, hogy szinte csendben jelent meg, mindenféle hajcihő nélkül, és az őszi-téli dömpingben el is veszhet nyomtalanul. Alapvetően megvan benne egy használható vezetési modell, mely még mindig távol áll a Richard Burns Rally-szinttől, viszont köszönőviszonyban sincs a DiRT 2 költői túlzásaival. A hivatalos lincensz jó dolog, de az idejétmúlt, sivár látványvilágot nem sokan fogják lenyelni. Az már más kérdés, hogy a Milestone kicsit félve, felszínesen nyúlt a témához, de nyitva hagyták a kiskapukat, így az esetleges WRC 11 már sokkal hangsúlyosabb darab lehet.
Segítsetek már légyszi, hol tudom megvásárolni az új wrc játékot, mert nálunk sehol sem lehet kapni.
Mikulásra szánom ajándékba, szóval sürgős is lenne.
Köszi
Próbáltam a játékot, tényleg kb CMR05, bár ott a törésmodell azért nekem jobban tetszett. Ami a rally lényege az azért ebben is benne van, mégha árkád tálalásban is, egy kivételével, ami pedig a hangulat. Ezen a téren nem találtam még jobbat -> hangulatosabbat a DiRT2 nél.
7.0 reális, grat a cikkhez.
Inkább megvárom a DIRT3-t :D
Személy szerint én úgy gondolom, hogy az is a pechje úgy általában a WRC témának, hogy amennyire a széria iránt megcsappant az érdeklődés, annyira nem érdekelte a kiadókat sem, hogy játékot készítsenek belőle. Ha jelenleg is Colin McRae, Tommi Makkinen, Carlos Sainz, Juha Kankunen, Richard Burns szintű egyéniségek versenyeznének, biztos nagyobb lenne az érdeklődés, de így... Van ugyebár egy Sebastian Loeb akinek nem igazán van azonos szintű ellenfele. Ott van még aztán Petter Solberg aki még akkor tudott bajnokságot nyerni, mikor a régi nagyok is versenyeztek, aztán pár évig még nem volt rossz, de mostanság már csak keresi önmagát. Vagy Marcus Gronholm, de rá is áll az, ami Solberg-re. És ne feledkezzünk meg még Kimi Raikkonen-ről és Ken Block-ról, akik azért nem a rallyban szerezték meg maguknak a nevet. De aztán ennyi. Olyan aki nem kifejezett WRC rajongó ennél több nevet nem tudna felsorolni a mai mezőnyből és ez nem jelent semmi jót. Így nem lehet nagy eladásokat produkálni, ezért nem is érdekli a téma az olyan kiadókat akik igazán minőségi játékot készítenének belőle.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.