Nem a hosszúság számít, hanem az élmény

  • Írta: InGen
  • 2012. január 26.
  • vélemény
Link másolása
Évek óta kényszeresen azt várjuk el egy játéktól, hogy minél hosszabb legyen. Ennek az okaiban nem vagyok biztos, de mindenesetre lehet benne egy olyan tényező is, hogy a játékok, legalábbis az új, AAA-kategóriásak, nem olcsók. Persze, az áruk nyugaton sokkal elviselhetőbb, és egy 12 ezer forintos friss cím ára is egy éven belül elviselhető szintre süllyed, a legtöbbünk jól meggondolja, mire költ.

Úgyhogy alapvetően nem lenne okunk annyit panaszkodni a játékok hosszúságára, mint amennyire azt jelenleg tesszük. A probléma, hogy nagyon sokan még mindig úgy gondolják, a hosszabb mindenképpen jobbat jelent. Pedig valójában nem ez a helyzet, a hosszabb maximum csak többet jelent, de nem feltétlenül jobb élményt – és egy játéktól alapvetően az élményt várjuk el.

Ahhoz, hogy ezt egy kicsit jobban megértsük, először is kanyarodjunk el a filmek világa felé, aztán majd visszatalálunk a játékokhoz.  A hollywoodi filmek átlagosan 120 percesek, s ez nem véletlen. Az ezzel foglalkozó szakemberek az utóbbi évszázadban pontosan felmérték és kitalálták, hogy mi az ideális hosszúság egy egészestés, szórakoztató közönségfilmhez.

Mint ahogy kitalálták azt is, mi az a pontos recept, ami alapján egy filmet fel kell építeni, hogy működjön. Elég kézbe venni bármelyik forgatókönyv-íróknak készült tankönyvet, és nagyjából ugyanazt fogjuk bennük látni: az első 30 oldalon (a forgatókönyvekben 1 oldal általában 1 percet jelent a filmből) a bevezetést, a helyzet és a karakterek felállítását kell megcsinálni. A

"...

a hosszabb maximum csak többet jelent, de nem feltétlenül jobb élményt – és egy játéktól alapvetően az élményt várjuk el
..."

harmincadik perc környékén jön a Plot Point 1-nek nevezett rész, ami elindítja a 30-tól a 90. percig tartó középső, konfrontációs szakaszt, a 90. perc környékén jön a Plot Point 2, ami pedig elindítja a 90-től a 120. percig tartó lezárást és megoldást.

Ez egy recept, s persze még tengernyi, sok-sok könyvet megtöltő szabály vonatkozik arra, hogy kell olyan forgatókönyvet írni, ami aztán megfilmesítve leköti majd a nézőket.

S azok a filmek, amikre beülsz az Aréna Plázában, pontosan ezen recept alapján készülnek a Mátrixtól a Vasemberig. Amelyik valamiért eltér a formulától, arról úgy jössz ki, hogy valami tüske van benned – nem igazán érted miért, de nem működött a film, nem volt az „igazi”. Persze, a forgatókönyvön kívül még rengeteg más dolog is elronthat egy mozit, például a rendező, vagy a színészek, vagy az, ha zene helyett két fémdarab egymásnak karcolását kell hallgatni.

Aztán persze ott van a vágás.

Egyszer a Top Gear egyik műsorvezetője mondta, hogy az egyik legrosszabb érzés, amikor összevágod a felvett anyagot, úgy érzed, minden benne van, amit szeretnél, és aztán veszed észre, hogy 2 órával hosszabb, mint kellene. Ezt követően nagy szívfájdalommal kivágsz belőle mindent, csak azt hagyod meg benne, ami feltétlenül szükséges, és rájössz, hogy így sokkal jobb lett a kész film.

Persze, ezen a ponton sokan biztos azt gondoljátok: mi a helyzet A Gyűrűk urával? Nos, Jackson szerint az első vágás körülbelül 7-8 órás volt, onnan mentek le A gyűrű szövetsége esetében 178 percre, minden olyat kiszórva, ami nem abszolút szükséges a történet előreviteléhez. Már ez is jóval hosszabb, mint egy átlagos hollywoodi film, aztán pedig ott van a 208 percre bővített rendezői változat. Nos, az igazság az, hogy az utóbbi kizárólag a rajongóknak készült: a mozis vágás a legtöbb ember számára jobban működik, és csak a könyvek kedvelői értékelik igazán a hozzáadott jeleneteket, amik az esetek többségében csak lelassítják a film menetét.

Itt kezdődik a probléma: a filmeknek tehát van egy körülbelül sztenderd hossza, amin belül élvezetesek maradnak. De a játékoknál nincs ilyen.

Találunk szerepjátékot több 100 óra játékidővel, és találunk akciójátékokat, melyek csak pár órányi szórakozást nyújtanak – s általában az utóbbiakat szokták hatalmas elánnal szidni a Gamekapocs kommentelői is. De a helyzet az, hogy egy profi stúdió pontosan tudja, mennyi t tartogat az adott anyag játékmenete.

A legtipikusabb példa a Call of Duty; amint megjelenik, még a 74 éves szomszéd Manci néni is beszól rá, hogy milyen röhejesen rövid a single player. Inkább közelítsük meg a másik oldalról: a Modern Warfare 3 minden egyes pályája és jelenete a végletekig látványos, filmszerűen eltúlzott és a non-stop akcióra van kihegyezve. Fontos, hogy a képernyő előtt ülve egy

"...

a filmeknek tehát van egy körülbelül sztenderd hossza, amin belül élvezetesek maradnak. De a játékoknál nincs ilyen
..."

pillanatra se unatkozzunk, mindig történjen valami. Egy ilyen játéknak kifejezetten jót tesz, ha nem túl hosszú, ha ugyanis a készítők kifogynak az ötletekből a végére, a játékmenet helyenként leül, nem tud végig egységes színvonalat produkálni, akkor hiába hosszabb 2-3 órával, sokkal rosszabb szájízt hagy maga után, miután végigtoltuk, mintha meghagyták volna rövidnek, de érdekesnek.

Erre a hibára pedig találunk példát, nem is egyet. A Gears of War 2 hiába hosszabb, mint az első rész, még a hozzáadott változatossággal együtt is több benne a felesleges kitöltő szekció és az érdektelenebb rész, mint az elődben. Mert az utóbbi ugyan rövidebb, de sokkal jobb a ritmusa, ezért jobb az összhatása is. Az Epic megtanulta a leckét, ezt láthatjuk a harmadik részben.

A Bulletstorm az első pár órában brutálisan élvezetes, de amint elkezdjük kimeríteni a harcrendszer lehetőségeit, elkezd leülni. Lehet, hogy jobb lett volna, ha levágnak a végéből egy órát? Hasonló a helyzet az Alan Wake esetében is: az egyszerű lövöldözési mechanika mellett túlzottan vontatottá és repetitívvé vált a sok harcra kényszerítő utolsó fejezet, néhányan már csak azért fejezték be, hogy lássák a történet végét. Vághattak volna belőle?

A válasz valószínűleg minden esetben igen. Persze a listát még hosszan lehetne folytatni, és persze bele kell venni azt is, hogy az adott érték szempontjából nem mindegy, hogy a rövid, de élvezetes single player mellé társul-e olyan többjátékos mód, ami ezután hosszabb ideig le tudja kötni a vásárlót.

A problémát azonban nem is minden esetben a vásárló jelenti: ha élvezte a játékot, nem fog reklamálni, és nem fogja stopperrel mérni a játékidőt sem. A gondot a kritikusok jelentik: túl sok tesztben látni manapság, ahogy a játékidő kérdése kifejezetten előtérbe kerül, ahelyett, hogy az adott élményt, vagy történetet a vele eltöltött idő kapcsolatával mérnék. Elég volt ez a játékidő ahhoz, hogy elmesélje a sztorit? Végig élvezetes volt? Ha igen, akkor egyáltalán nincs szükség arra, hogy az anyag hosszabb legyen.

Aztán ott van még egy dolog, amit számításba kell venni: a legtöbben szeretik váltogatni a különböző játékstílusokat, nem mindenkit köt le egy 60 órás szerepjáték után egy másik, 70

"...

túl sok tesztben látni manapság, ahogy a játékidő kérdése kifejezetten előtérbe kerül
..."

órás szerepjáték. Sokaknak szükségük van rövidebb intervallumokban játszható, adrenalimpumpáló címekre, amikbe ha belekezdenek, már látják előre, hogy meddig fog tartani, s nem valamikor hónapok múlva érnek a végére.

A helyzet hasonló az alkoholhoz: egy jó üveg whiskey-t lehet, hogy fél év alatt kortyolsz el, szépen, lassan. De egy üveg bor pont annyi nedűt tartalmaz, amit el tudsz fogyasztani egy este. S mindkettőre szükség van.

Amikor megkérdezték, hogy lehetnek ennyire izgalmasak a regényei, Stephen King azt válaszolta, hogy megírja a történetet, de kihagyja belőle az unalmas részeket. Gondoljunk mi is így a rövidebb, de élvezetes játékokra: lehet, hogy ha elnyújtják, sokkal rosszabb lenne.

58.
58.
ratchetfan
nekem nem lényeg a hosszúság ha a játék jó minden perce egy örökkévalóság de ha roszz mindegy meddig tart
57.
57.
Bhse
William Goldman 2x-es Oscar díjas forgatókönyvírótól egyszer megkérdezték, hogy mikor indítja el a másodtémát (nálad plot point 2) a forgatókönyveiben. Azt mondta, fogalma sem volt, miről beszélt az illető, de ezen kérdés után határozta el, hogy ír gyorsan egy könyvet a forgatókönyvírásról, mert hogy ha valaki ilyen hülyeségekre akar forgatókönyvet építeni, az igencsak el fogja baltázni a dolgot...
56.
56.
Nando
InGen jó cikk, egyetértek veled.

Másodsorban kedves hőbörgők: amennyiben nem easy fokozaton rohannátok végig iddqd-módban a 120. FPS-eteken, talán több, s jobb élményt kapnátok, így viszont vessetek magatokra! :D Hát még szép, hogy rövid a játék, ha tíz fejlövés után sem purcantok ki. :(
55.
55.
TEEBEEX360
Végre megkaptam a választ arra hogy miért ilyen silányak a játékok. Hát ezért! Az élmény számít nem a hosszúság? Ez mekkora baromság már nem azért. Most akkor jönnek a Nextgen gépek és mivel látványra többet nyújt meg jobb grafika akkor élményben legyen jobb és faragjunk csak le a szavatosságból. A hülye parasztja úgyis behugyozik a látványától. Most 1 játék átlag szavatossága kb 2-3 nap! Ami egy huzamban 6-7 óra. Akkor Nextgenre már csak 4-5 lesz? Szerintem a tartalmasabb és hosszabb játékok sokkal élvezhetőbbek mint az agyon hype-olt pár órás szarok "amik élményre gyúrnak". De kinek mi. Ízlések és pofonok!
54.
54.
vmiki88
"Nem a hosszúság számít, hanem az élmény"
Of Course! (http://www.youtube.com/watch?v=X8u7px_GzWQ)
53.
53.
Daetnas
Ha az Alan Wake-ből még vágtak is volna, szerintetek mi lett volna belőle?
4 órás kampány és nincs multiplayer? Én egyébként nem untam meg a harcrendszerét, egyszerre mindig egy fejezetet játszottam, majd vártam egy-két napot, és cserélgettem a fegyvereket is.
Második végigjátszásra már valóban unalmassá vált, de ezt nem a történet lecsípésével kellett volna orvosolni, hanem egy jobb harcrendszer felépítésével.
52.
52.
Quent1n
#51: Bulletstormal azért nem értek egyet, mert egy játéknak illik végigvezetni a dolgokon. Hiába van egy játékba sok lehetőség ha teljesen elengedi az ember kezét és mindent rábíz. Ez ugyanolyan rossz mint a túlzott pátyolgatás. Ha egy játékos hozzászokott egy kivégzéshez, akkor motiválni kell, hogy újakat próbáljon ki és fenn kell tartani az érdeklődését az új gyilkolási módok iránt. Ha ez nem sikerül az bizony a játék sara. Én így látom. :)

Alan Wake-el kapcsolatban hajlok rá, hogy egyetértsek veled. :)
51.
51.
broman191
Bulletstorm - Az első pár órában lehetetlen kimeríteni a harcrendszer lehetőségeit (maximum felületesen), direkt úgy adagolják a fegyvereket-helyszíneket hogy mindig adjon kellő újdonságot a játékosoknak - ha Kívánnak Élni Vele. Ezen a ponton jelentkezhet inkább a probléma, ha egyesek számára unalmas és repetitív a Bulletstorm - nem a játék hibája. Valószínűleg nem vagyok egyedül azzal, hogy időnként azt veszem észre, hogy leragadtam 1-2 kedvenc fegyvernél/kivégzési módnál, csak mert jól működnek, miért is csinálnám másképp...a lehetőség adott lenne hogy másképp tegyem. Érdemes megnézni hogy mennyi kivégzési módot teljesítettünk az összesből, mivel akik unalmasként jellemzik a játékot, valószínűleg közel sem az összeset - és mint mondtam, nem a játék unalmas, a játékost a saját igénytelensége tudja leginkább az unalom felé sodorni, ha nem törekszik a játék lehető legtöbb hangulatos mementumának megtapasztalására. :)

Alan Wake - A története nagyszerű, de a játékmenete kegyetlenül repetitívvé válik nagyon hamar, ami fel tudja dobni valamilyen szinten, az az időnként változatos környezet és a titokzatos sztori iránti folyamatos érdeklődés. Ha nem lenne olyan érdekes a története, akkor sokan végig sem játszották volna szerintem...nem a játék hosszával vannak gondok, magával a repetitív és unalmas, helyenként erőltetett gameplay dizájnnal. Aztán jön a nagyszerű Alan Wake's American Nightmare, amelyből a sztorit kioperálják és marad az eredti játék unalmas, repetitív játékmenete úgy natúre. Amerikai rémálom, hogy ugyanazért a szemétért valaki képes újra fizetni...

Lehetne vitatkozni a cikk sok-sok részletével, de nem érdemes, a lezárásban található a nagy igazság. A játékipar rájött hogy a "whiskey" túl igényes a fogyasztói számára, miért törekednének hát bonyolultabb, szórakoztatóbb, igényesebb termékek gyártására ha ugyanannyi pénzért eladhatnak igénytelenebb "csövesbort" is, kevesebb törődéssel, ráfordítással...
50.
50.
rossitibi
Az újrajátszhatóság tényleg nagyon sokat számít! Van olyan játék amit mindenféle lehetséges módban végig vittem mert annyira jó! Persze elég ritka!
49.
49.
volkornka
#35: "Minden magára valamit is adó játékos, egyfolytában HL3, ME3-at követel, mert...."
Ez azért eléggé kifogásolható és van akit sérthet.A mondat folytatásával egyet értek.
48.
48.
Gamer
a halálom mikor filmekhez hasonlítják a játékokat, egyszerűen vicc,
az a jó játék ami hosszú is és élmény is, pl melyik a jobb 2percig ülni a hullámvasúton vagy 5percig? vagy pl mindenki kérdezze meg a barátnőjét melyik a jobb a két perces menet vagy a ..... :) és sorolhatnám a példákat
47.
47.
d15a5t3r
Egy hosszú játék csak akkor jó, ha tartalmas és kellőképpen változatos. Egy gta-val, Fallout 3-al, vagy éppen egy Stalkerral jó ideig el lehet lenni anélkül, hogy megunnád. Sok látnivaló, felfedezni való,...A rövid játékokat legtöbbször valóban a multi bővíti ki. Viszont aki nem rajong a multiért, annak bukta! 1,5-2 órás játék és kész! Max marad a legnehezebb fokozat. (majd tízezer forintért nem igazán éri meg)
Én személy szerint igyekszem tartalmas játékokkal játszani. Legutóbb beruháztam a Red Dead GOTY-re. Jó áron, igencsak hosszú szórakozást tartogat. Csak győzze az ember meló mellett a szabadidővel :D
Persze a másik oldal is érthető. Egy jó, velős, lényegre törő akciójáték. Egy borús hétvégén az ember nekizuhan és jobban szórakozik, mint a mai hulladék hollywood-i filmeken.
46.
46.
Én tegnap kezdtem bele a Trine első részébe. Sokkal hosszabb annál, mint amire egy ilyen játéktól számítottam. (Persze ezt nem tekintem negatívumnak) Már jó pár órát tudok magam mögött, de még mindig nem fulladt unalomba, minden perce élvezetes. És azt hiszem minden játéknál ez lenne a lényeg.

#15: "Hiába jó 6 órán keresztül egy játék, mégis úgy érezzük, hogy jó volt meg minden, de ezért adtam ki 12k-t?" Valóban, persze ez azért mástól is függ. Újrajátszhatóság, mellékküldik stb. esetén ez sokkal tovább elhúzható, és máris nem lesz akkora a hiányérzet. A COD "féle" játékok esetében meg ott a multi. (Már akinek.)

És jöhetnek még nyugodtan ilyen irományok szerintem is.
45.
45.
X-Master
Sokan háborúznak itt, hogy mi a szar és mi a jó. Én úgy vagyok vele, hogy mindennek megvan a maga helye. Én pl. nagy Forza és GT fan vagyok, de belátom, hogy nem kellene ilyen rohadt hosszúra nyújtani ezeket a játékokat. Attól nem lesz jobb egyik sem, hogy 60 meg 90 körös versenyek tömege van benne. Így ha arra vágyom, hogy autók százaiból válogassak, és valósághűen versenyezzek, akkor jön szóba ez a két cím. Ha élményt akarok, akkor NFS. Igen, jól hallottátok, GT & Forza, és az NFS-eket is imádom, mert azzal a hangulattal nem ér fel se a GT, se a Forza. 5 körnél hosszabb versenyek nemigazán vannak, a játékidő alatt pedig egyáltalán nem válik unalmassá, minden percét élvezem. Lassan már hónapok óta nyúzom a GT3-at, és azt kell hogy mondjam, meguntam. Jó ha 10 közepes minőségű zene megy 10-15 pálya oda vissza, és monoton. A NFS tele van ütős zenékkel, csodálatos hangulattal, csak kevés az autó. A CoD-okat is szeretem, számomra olyan, mint egy hidegzuhany. Gyors, hatásos, élménydús, nem hosszú, így van jól, de nem hagy bennem mély nyomot. A kedvenc játékom, a San Andreas pedig egyszerűen egy mestermű. Változatos, hangulatos, tele jó zenékkel, és egy életre megmarad bennem az az élmény, amit ad. A Bioshock, a Call of Juarez (szigorúan az első része csak), az Oblivion úgyszintén. A legidegesítőbb dolog viszont, ha egy játék befejezése annyira nehéz, hogy nem tudod megcsinálni, és ennél csak egy rosszabb van, ha csal a játék.

A Gran Turismo 3 számomra egy hatalmas csalódás. A Formula GT-t egyszerűen szinte lehetetlen végig aranyra megcsinálni. Mi az, hogy amikor hajszál ugyanolyan autók vannak (ezeket nem lehet tuningolni, de még más gumit se venni hozzá), 10 meg 20 kört kibírnak box nélkül, mikor nekem már a 8. körben szarrá kopik a gumim, és mikor 10 egymást követő 30 körös versenyből az 5-6-nál 100 lóerőt romlik a kocsi teljesítménye, mert nem , az mennyire rcserélhetek olajat, a többieknek meg mindig zsír új az olaj az mennyire fair? A GT4-et meg megölik az idegtépően nehéz licenszvizsgák. Hiába a 800 autó, ha el sem jutok odáig, hogy meglegyenek a licenszeim. Ezek után lettem Forza fan. A GT nálam a 2. résszel befejeződött. Csak azt sajnálom, hogy azt a sok gyönyörű 50-es évek előtti verdát nem tudtam kipróbálni, amiknek nagy részét persze a GT5-ből ki is hagytak. Gratulálok! A Forza pedig maximálisan megérdemli a sikerét. Nem pöcsölnek 6 évig egy játékon, ami nem is lett olyan, amilyenre sokan számítottak, és csak frissítésként került bele a roncsolódás. Egy 2011-es játékba. A Forza ezt 2005-ben, régi boxon is megcsinálta nem is akárhogy. A sok exkluzív és különleges autó az egyetlen szerencséje a GT-nek, különben a Forza úgy elverné , mint a büdös szart.

Végezetül a lényeg: Legyen egy játék akármilyen hosszú, ha minden perce érdekes és változatos, mellesleg nem kell vért izzadnod, hanem könnyű, de mégis kihívásokkal teli, az jó játék. A játék pedig ne idegbaj és szenvedés legyen, hanem élvezetes szórakozás.
44.
44.
simon 555
szerintem attól függ,hogy milyen kategóriájú a játék.
egy RPG-be kell minimum 25 óra szerintem.
viszont egy FPS-ben vagy TPS-ben már sok lenne,de azért az sem jó ha 3 óra alatt végig lehet rohanni rajta.Egy FPS/TPS akciójáték is legyen minimum 7-8 órás.Akkor már rendben van.Ha már 7-nél kevesebb egy ilyen játék (egy nehézségi szinten se lehet ennél rövidebb) akkor már nem éri meg szerintem.Meg kell találni a középutat.Mint pl az UC sorozat.mindegyik rész 7 óra felett van és nem válik unalmassá soha.Míg ha veszünk egy COD vagy MoH single részt azok már túl rövidek.Az egy dolog,hogy pörögnek az elejétől a végéig,de akkor is pofátlanság 50 euroért kiadni egy 3 órás singlevel rendelkező játékot....A vicces pedig az,hogy ők tudnának 7-8 órás singlet csinálni csak nem akarnak...
Ott a COD 1 vagy a COD 2.bőven tartottak 7-8 óráig és mégsem váltak unalmassá.Ha meg a MOHAA-t nézzük az még hosszabb volt.Itt nem azzal van a baj,hogy egy FPS már nem jó ha hosszabb 3 óránál(inkább szar...) hanem inkább azzal,hogy olyan pénzéhes gecik,hogy sajnálják a ráfordított munkát és pénzt,hogy néhány órával hosszabb storyt csináljanak.
43.
43.
Histikirly
#35: Teljes mértékben egyetértek veled, Half Life és a Mass Effect a legjobb példák, de még idesorolnám pl. a GTA Vice Cityt is és még sorolhatnám. Ezek bőven jó példák arra, hogy a hosszú játékok mennyire jól lekötik az embert és mennyire élvezetes közben a játék is
persze kinek a pap, kinek a papné
42.
42.
Elyas
Én épp a minap fejeztem be a COD 6 singlejét és azt kell mondjam nagyon jó volt... egyáltalán nem éreztem azt hogy rövid persze benne volt de a történet egyszerűen annyira cáltózó, csavarokkal teli volt hogy az valami hihetetlen... Ráadásul magasabb fokozaton (Veteran) már a játékidő is lényegesen hosszabb mivel állandóan meghalsz :D
41.
41.
Emberke77
Részben egyet értek a cikkel, de a példák szörnyűek. A Gow 1. része pont hogy egy monoton lövölde volt, és még rövid is, de a 2. rész tökéletesen volt, egy pontosan kicentizett adrenalin roham, végig pörgött, epikus részek, változatos, egy pillanatig nem volt unalmas. A 3. rész körülbelül ugyanolyan hosszú volt, mint elődje, itt viszont éreztem néhány unalmasabb részt, főleg, hogy a nehézséget elkúrták, és normalon kevés a kihívás. A Bulletstormot viszont iszonyat rövidnek éreztem, bár maga a játék is picit csalódás volt( tetszett, de az Epictől többet vártam). Meg ki ne hagyjuk a Half-life sorozatot, ami hosszú, érdekes története van, és az egyik 1. számú példa a filmszerű játékokra.
A Cod jó a példa, bár az egy háborús FPS, és az egyszerű lövöldözésért kárpótolnak az epikus részek, az élmény, és ne felejtsük el a multit, amibe 1000 órákat szoktak nyomni. Plusz ugye egy Codban egy féle ellenség van, és azt kell lőni a végéig, addig egy tágabb felfogású játékban többféle van, és mindegyiknél másmilyen stratégiát kell alkalmazni (vagyis a játékot épp hogy a JÁTSZÁS adja el, mint pl a Halok, ahol a történet harmatos, de a harc élvezetes), és ezzel bővül a játékidő. Ezért nem szeretem pl.: a Force Unleashed 2. részét, hisz vannak benne viszonylag változatos ellenségek, fejleszthető képességek, de minek, ha az egész 5 óra? Rá lehet fogni, hogy az "élmény" miatt rövid, de szerintem szimplán csak tudták, hogy úgy is megveszi a pistike, minek vele szarakodni tovább.
40.
40.
Csoki80
#29: Én pedig pont azt kedvelem a Az Arkham Asylumban, hogy kerek történetet ad, mint régen egy jó kis Batman képregény :-)
39.
39.
#38: Szerintem jól mondod, a lényeg hogy ne maradjon hiányérzet/rétestészta-érzet.

Aztán arra is kitérhetnánk hogy mi van az újrajátszhatósággal? A Doom 2 szerintetek hosszú volt? Frászt...de viszont vagy 30x kipörgettük...inkább legyen újrajátszható valami mint hosszú.
38.
38.
Kumite
"Itt kezdődik a probléma: a filmeknek tehát van egy körülbelül sztenderd hossza, amin belül élvezetesek maradnak. De a játékoknál nincs ilyen."

Ez szerintem téves megállapítás, játékoknál is megvan ugyanúgy, ahogy filmeknél. Azaz nem téves, hanem nem kellően pontos, mivel a kategóriát nem veszi figyelembe a kijelentés. A 300-ból 2 és fél óra is kevés lenne, a Másnaposokból 90 perc még éppen jó. Ahogy egy sitcomot sem nézek 20-30 percnél tovább, úgy egy egész estés mozit két és fél órán át is, vagy egy nem sitcom sorozattól (pl Dexter, Prison Break) elvárok 40 percet. Dokufilmet nem nézek 50 perc alatt és másfél óra felett.

Ugyanígy RPG-knél elvárás a minimum 30-40 óra, de inkább 100+, modernkori fps-nél meg csoda, ha elnyúlik 6 órán át és a játékos nem is igényel többet, platformereknél könnyed 15-25 óra kb., ami még kényelmes és pont jó a nagyon nagy többségnek.

Megfelelő kategóriához megfelelő hossz kell úgy, hogy a végén ne legyen se hiányérzete se vontatottság érzete a játékosnak, akár 150 órát játszott vele, akár 5 órát.
37.
37.
caleb007
#35: Mindenben egyet értek veled.

Az FPS-ekre kitérve: Érdekes módon a Half-Life 1-2, AVP2 meg még sorolhatnám nem 4 órásak voltak, (ha kivesszük a HL1-2 átléphetetlen nagyon hosszú bevezető részeit, akkor sem) mégsem voltak unalmasak. Miért is?
Ezek a játékok olyan szakaszokra voltak osztva, melyek mind-mind másabb hangulatot, játékélményt nyújtottak. Egyszóval változatosak voltak. Pl.: HL2-ben volt szörnylövöldözős rész, autókázós rész, nagy csaták a combine-nal, paráztatós-zombis rész, helikopter elől bújkálós rész meg még sorolhatnám, és ennek mind más volt a hangulata. Emellett változatos környezetben játszódtak. Ez így leírva nem tűnik nagy számnak, de aki játszott velük, tudja miről beszélek. A játéknak félóránként egy kicsit változott a hangulata.
Amelyik játék 3 óra alatt unalmassá válik az azért unalmas mert véges-végig ugyan azt nyújtja. Ugyan abban a környezetben vagyunk, ugyan olyan stílusban kell játszani végig.
Én nem a multi miatt játszok FPS-t, nekem fontos a játék hosszúsága és változatossága. És egyre kevesebb FPS van, amit nekem találtak ki. Talán majd a Colonial Marines...
36.
36.
Hubert Cumberdale
#34: Ja, aki 4 órába sem tud belerakni semmit, az 16-ba sem fog tudni.
35.
35.
Szerintem ez egy óriási baromság !!!

Ad 1.: A Cod / BF és társai nem azért szarok mert rövidek:
-A játékot 90%-ban a multiplayer adja el...
-A single egy fantáziátlan (kreatív szórakozásra alkalmatlan) előre rendezett, lineáris, kötött, interaktív, gyakorlatilag történet nélküli véletlenszerű lövöldözős mozi. ANNAK KURVAJÓ, és mint külön kategória csillagos ötös ! Aki adrenalin löketre, filmszerű élményre vágyik néha fél óra játék árán annak kivalló !!!

Ellenben:
---------------------
Half Life 1-2 : egy kreatív kitalált világgal, szórakoztató és izgalmas történettel, baromi hosszú és változatos pályákkal).
Mass Effect 1-2 : kitalált kreatív univerzum, remek izgalmas történet, erkölcsi kérdéseket feszegető döntések, hosszú és változatos pályák. Mellékküldetések...
Halo 1-3,R : akár a Mass Effect csak pepitába, vagy épp fordítva :)
Stalkerek...
De akár említhetném a Crysis első részét, ami semmivel sem volt rosszabb csak divat lett utálni, mert PC-re volt eredetileg és konzolra nem, vagy mert nem futott az emberek gépén. Pedig egy fantasztikusan jó, keményvonalas klasszikus PC-s oldskool FPS volt a legjavából. Pont ez volt a baj a másodikkal, hogy elment a COD/MW és a Hollywood-i sablon irányába. Aminek az lett a következménye, hogy kaptunk egy kicsit zavaros maszlagot, ami a két szék között puffant nagyot a padlón ...

Konklúzió ?
Minden magára valamit is adó játékos, egyfolytában HL3, ME3-at követel, mert azok adnak olyan mértékű és minőségű szórakozást / élményt, amit amúgy joggal vár el a kiadott súlyos pénzéért (és ne keverjük most ide a warezt, az egy más téma) !!! Aki HL, ME, Skyrim, Stalker, Fallout és társain nevelkedett, annak egy 3-4 órás MW/BF élmény nem ér meg ugyanannyi pénzt akármennyire is intenzív: egyszerűen nem egy kategória !!!
34.
34.
#32: Nem ezt akarja mondani a cikk, hanem azt, hogy nem minden esetben sülne ki jó abból, ha direkt hosszúra csinálnának pár játékot.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...