A Downward 2017-es megjelenése után nem tudni, hogy mekkora piaci igény mutatkozott a játék felújított látványvilágú újrakiadására, de az biztos, hogy az Enhanced Edition jól látható vizuális előrelépés az eredetihez képest. Az új modellek és a szebb textúrák mellé pedig az égre vetített kozmikus látvány is hozzájárul ahhoz, hogy ha máshogy nem is, de grafika terén egy igazán kellemes kalandban legyen részünk.
A játék története igen csak nagy homályokkal dolgozik. Valamikor a jövőben (vagy a múltban?) három bolygó jelent meg az égen, és gajra tették a teljes földi ökoszisztémát. Az érdekes, hogy az emberiség viszont túlélte ezt az apokaliptikus eseményt, sőt, újra fejlődésnek indult a társadalom csak azért, hogy aztán saját magunkat irtsuk ki egy háború során. Az irónia viszont élét veszti, mivel a játék egyébkénti cselekménye és a története mintha nem is kapcsolódna ehhez a lore-hoz. Egy hang utasításait követve kell összegyűjtenünk három relikviát, majd következik egy váratlan fordulat, és egy végső, idegőrlő leszámolás. Utunk során találkozunk majd két másik NPC-vel, akik viszont inkább csak tovább mélyítik a homályt, semmint eloszlatnák azt.
A cselekmény szó szerint ennyi, a játékidő nagy részét a parkour fogja kitenni, valamint a harc. Előbbi igen látványos és akrobatikus lenne külső kameranézetben, hisz falon futásból ugorhatunk falon futásba, felkapaszkodhatunk falakon, fénylasszóval hasíthatjuk a levegőt, később pedig platformokat materializálhatunk. A dolgot megbolondítja a számos megszerezhető képesség, illetve a három bolygó manipulálása, ami nemcsak a színpalettát változtatja meg, de a megjelenő platformokat is. Képességeink nélkülözhetetlenek lesznek a továbbhaladáshoz, mint például a kék spirálokon való pattogás vagy a platformok materializálása. A pályákon összeszedhető fénygömbökből fejleszthetjük életerőnket és időlassítási képességünket is, de pontszorzót is aktiválhatunk így. Szinte rögtön a játék elejétől elérhető lesz a Jel nevű erőnk, amivel egyfajta mentési pontot kreálhatunk magunknak, ahova egy gombnyomással visszatérhetünk. Kifejezetten hasznos lesz ez a képességünk egy-egy nagyobb mászás során, így nem kell elölről kezdenünk mindent, ha elvétenénk egy ugrást.
Mert bizony el fogunk véteni jó néhányat. A Downward az immersive sim játékokra hajaz azzal, hogy karakterünk teljes alakban létezik: ha lepillantunk, láthatjuk a testünket, ami jópofa, viszont azt is magával vonja, hogy felkapaszkodásnál, falon futásnál és elrugaszkodásnál is állandóan bemozdul a kamera, ahogy a karakterünk feje is mozdul. Ezt biztosan immerzív élménynek szánták a készítők, viszont inkább érződik zavarónak, és többször azt éreztem, hogy ez az egyik oka annak, hogy leesem.
Azt meg kell hagyni, hogy a látvány tényleg jól sikerült, bár nekem végig olyan kellemetlen érzésem volt, mint a The Talos Principle esetében. Ez egyrészt a grafikai motor, másrészt a kihalt játéktér miatt volt: hiába nem találkozunk senkivel a játékban, végig olyan, mintha figyelnének minket. Na persze nem az idióta ellenfelek, akikkel úgy kell „harcolnunk”, hogy elkerüljük a támadásaikat, amíg a szekvencia végén „sebezhetővé” nem válnak. Ilyenkor aztán jó zsebesként le kell kapnunk róluk a zölden világító kockákat, amelyek továbbjutásunk zálogai is egyben. Itt érdemes megjegyezni, hogy a Downward abszolút nem fogja az ember kezét, ugyan kapunk egy jelet, hogy merre kellene menni, de az útvonalat nem köti az orrunkra a játék. Térkép nincs, így pedig a memóriánkra és a szerencsére bízzák azt, hogy megtaláljuk a helyes utat vagy rövidítéseket. A nagyobb zónák fontosabb pontjai között elérhető a gyors utazás is, ám érdekes, hogy ez a funkció milyen mértékben képes kannibalizálni a játékbeli parkourt, ezzel pedig drasztikusan lerövidítheti a játékidőt.
Aki szereti a belső nézetes parkour játékokat, annak valószínűleg a Downward: Enhanced Edition is be fog jönni, dacára a harmat gyenge történetnek és a még gyengébb tálalásnak. Akinek viszont ez lesz az első találkozása az ilyen játékmenettel, annak érdemes felkészülnie. A fluid futásélmény ugyan felemelő érzés lesz, de valószínűleg inkább korlátozásnak éljük majd meg a kameranézetet, semmint az élmény elmélyítéseként.
A Downward: Enhanced Edition 2024. június 6-án jelent meg PC-re, Xbox One-ra, Xbox Series X/S-re, PlayStation 4-re, PlayStation 5-re és Nintendo Switch-re. Mi PlayStation 5-ön játszottunk vele.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.