A Guerilla Games játéka, a Horizon Zero Dawn, ha nem is számított a játékipar szempontjából korszakalkotónak, a fejlesztőknek minden bizonnyal az volt. A Killzone-játékok után nemcsak perspektívát, de zsánert is váltottak, a nettó sci-fi mellé az ősemberes tematika is beköszönt, a főszereplő pedig most először egy lány volt, aki kívül-belül egy kidolgozott karakterként vágott át a gépdinók lepte pusztákon, sőt még egy kis szerepjátékot is csempésztek az élménybe a készítők. Úgy fest, hogy a Sony számára is fontos a játék és a franchise, mivel ez volt az első cím, amit a Nixxies közreműködésével PC-re portoltak, és ez lesz az első játékok egyike, amelyeken keresztül tesztelhető lesz a PlayStation 5 Pro ereje is.
Ezzel együtt mégis az volt az érzésem (és nem is voltam ezzel egyedül), hogy ennek a játéknak nincs szüksége remasterre. Relatíve friss élmény volt számomra az amúgy PlayStation 4 Pro Enhanced megjelöléssel bíró cím, igaz, már PlayStation 5-ön. Akárhogy is próbáltam felidézni a játék eredeti verzióját, és fejben összevetni az újjal, egyszerűen nem sikerült megtalálnom azokat a különbségeket, amelyek miatt látnám értelmét az egésznek. Persze, ha összehasonlítjuk az alap PS4-en átélhető látványt a remasterrel, akkor üvölt a különbség, és jól látható a Guerilla és a Nixxies munkája is a képeken. A kérdés, hogy elég-e ennyi?
A játékmenet, a történet, a karakterek motivációi változatlanok maradtak, így ha valakinek volt szerencséje az eredetihez, itt nem fog újdonságot találni. Akár a harcrendszert, akár a felfedezés menetét nézzük, ismerős lesz minden. Akinek valamiért kimaradt eddig, és rendelkezik PlayStation 5-tel, annak viszont ezt a verziót tudom javasolni, lévén nemcsak tartalmilag legteljesebb, de elvben technikailag is a legmodernebb verziója Aloy első kalandjának. De nézzük, hogy pontosan mi is változott a Horizon Zero Dawn Remasteredben!
Első körben minden részletgazdagabb és kidolgozottabb. Rengeteg dolgot újramodelleztek, új textúrát kapott a talaj és a legtöbb környezeti elem is. A felújítás az óriási térkép részletgazdagsága mellett a teljesítményre is hangsúlyt fektet, és ez meg is látszik még az alap PlayStation 5-n is. Akár a felbontást, akár a teljesítményt preferáló grafikai beállítást választjuk, a játék szinte ugyanúgy fog kinézni. 4K-s TV és egy PlayStation 5 Pro hiányában ugyan nem tudtam letesztelni, hogy mondjuk nagyobb felbontás esetében mekkora a különbség a két beállítás között, illetve valós-e a 4K 60 fps és a ray tracing is, reméljük, hogy lesz módunk erre is a jövőben. Az alap konzolon nem igazán van értelme a felbontást választani 4K-s TV hiányában, mivel ott az fps 30 környékén megáll, ellenben nem látni a különbséget. A PC-s tábornak viszont nem kell novemberig várnia sem a zavartalan 4K 60 fps-re, sem pedig a fejlett ray traycingre, igaz, cserébe egy igen tekintélyes gépre lesz szükségük.
Mindent aprólékosan kidolgoztak a fejlesztők. A játéktér nem lett nagyobb, viszont telítettebb, élettel telibb és – jobb szó híján – „dúsabb” lett. Ha egymás mellé tesszük az eredetit és a remastert, egyértelművé válik a különbség. A legjelentősebb változáson a vegetáció esett át, amire néhol rá sem lehet ismerni. Akár az erdőket, akár a füves pusztákat nézzük, kidolgozottabbak lettek, ahogy a települések is, amelyek sokkal jobban hasonlítanak a lore szerinti zsibongó városokra, mint eredetileg. Az NPC-k nemcsak részletgazdagabbak, de már az időjárás is hat rájuk, új mozgásanimációik is vannak, így pedig a párbeszédek is élethűbbek. A gépek még szebbek, azonban az a néhány vadállat, ami az aljnövényzetben poroszkál, mintha kimaradt volna a kozmetikai tuningból. Nem vétek, csak feltűnt.
Ahogy az is, hogy mintha több lenne a grafikai hiba és botlás, mint korábban. Lehet a feltuningolt részletesség miatt látszik csak jobban, vagy talán épp ez okozza az ilyen hibákat, de tény, hogy a játékban számos helyen láthatunk majd olyat, hogy egy karakter haja átlóg a nyakán, az íja ignorálja a köpenyét, vagy akár a keze sem tudja, hogy hol kezdődik a ruhája. Az egyik leglátványosabb, hogy Aloy lába és a talaj mintha egymásba csúszna, de több helyen is konkrétan elkezdett villogni a háttér. Elméletileg a játékhoz a mechanikák terén nem nyúltak, de a gépek AI-ja is mintha kicsit nem találná a helyét. Sikerült beleszaladnom egy szituációba, ahol az utánam kutató gépeknél hiába telik le a számláló és riadtról éberre váltanak, látszólag minden ok nélkül újból riadtak lettek, a befogott hátasom pedig miután a hívásomra megjelenik, elkezd menekülni előlem (pedig nem voltam rossz gazdája).
A legtöbb játék eladná a rendezője lelkét ilyen hibákért, főleg úgy, hogy ezek max az illúziót rombolják, nem pedig a továbbjutást lehetetlenítik el. Azonban ne feledjük, hogy ez egy meglévő, ismert és közkedvelt játék grafikai és technikai felújítása, amit megjegyzek, hogy senki sem kért igazán a játékosok közül. Ha már új játékok készítése, vagy a Nixxies esetében a már-már mémmé váló Bloodborne port elkészítése helyett erre összpontosította az erőforrásait a Sony, akkor az lenne az elvárt, hogy egy teljesen tökéletes alkotást kapjunk.
De valóban, ez már csak szőrszálhasogatás. Az is igaz, hogy a játékot szűk egy héttel a tényleges megjelenés előtt kaptam meg, így a tapasztalataim is a megjelenés előtti állapotot tükrözik. Ki tudja, lehet, hogy érkezik október 31-én egy day-one patch, ami minden általam felhozott hibát orvosol, és a Horizon Zero Dawn Remastered egy tökéletes, minden elvárást és igényt kielégítő, a folytatáshoz tökéletesen idomuló, az új konzol erejét megcsillogtató alkotás lesz. Ugyanis ezeket a hibákat leszámítva a játék remek, hisz az eredeti verzió is az, akinek eddig kimaradt, annak kifejezetten ezt a verziót ajánlom. Azt viszont csak remélni tudom, hogy Aloy nem lép Ellie nyomdokaiba, és nem kapunk a következő generációban egy remake-t is a játékból.
A Horizon Zero Dawn Remastered 2024. október 31-én jelenik meg PC-re és PlayStation 5-re. Mi PlayStation 5-ön próbáltuk ki.
https://psprices.com/region-hu/game/1839795/horizon-zero-dawntm-complete-edition
Kérlek, nyugtass meg, hogy te pénzért szopod fel a sony-t és nem full ingyen tapsolsz minden görény húzásuknak!
Egyébként a teszterek komolyabban is megnézhetnék a hang oldalt, mert ez is ms Spatial-al jött mint a második rész(pc-n), és elég nagy ugrás az atmos szupport. A v1 meg csak sima surround volt (rossz fegyverhangokkal).
Remastert olyan játékok igényelnek,amik felett elmúlt az idő.
Elinditod a sima Horizont pc-n és grafikailag teljesen megfelel egy mai játéknak.
Csak idiotákat húznak le pénzel, ha téged sikerült lehúzniuk vele..... Hát....
Én pont úgy gondoltam, hogy főleg nekik szokott szólni.
Majd az eladási számok nyilván eldöntik.
1.Csomó régebbi játéknál évek óta várja a közösség, hogy legyen egy remaster/remake,de a Sony nem foglakozik velük, a Zero Dawnt szerintem senki sem várta, függetlenül, hogy amúgy jó játék.
2.Ha már megcsinálják, akkor ennek egy ingyenes jelen generációs update-nek kellene lennie, mint pl a Witcher 3 esetében, így inkább csak egy lehúzás.
1. Egy remaster nem elsősorban azoknak szól akik játszottak az eredetivel. De 8 év alatt egy csomó ember kerül be a játékos közösségbe, és a fiatalok NEM fognak egy 7-8 éves címhez nyúlni.
2. Sose értettem hogy az hogy NEKED felesleges, miért fáj hogy van ? Neked attól miért lenne rosszabb, ha van valami ami téged nem érdekel ?
3. Különös tekintettel arra hogy egy remaster nem valami HELYETT készül, és többnyire nem is az eredeti fejlesztőcsapat csinálja.
Ha magamból indulnék ki, most mondjam hogy “feleslegesek” a verekedős játékok ? Csak mert engem nem érdekelnek ? Nem játszom velük, de nem fáj hogy vannak….
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.