Hősök, kívül tágasabb! társasjáték bemutató

Link másolása
Ha már unod a klasszikus hős szerepeket, akkor próbáld barátaiddal kitessékelni a kazamatába érkező kellemetlenkedő alakok két, igencsak intenzív hullámát, mindezt imádni való szörnyeket vezényelve.

Az ember nem is gondolná, hogy egy bűnöző családjában is történhet tragédia. Ezen az elven működik ez a kooperatív labirintus-védő játék, ahol a szörnyek bőrébe bújva védhetjük meg az ellopott kincseket maguktól a hősöktől. Szörnyeket írtam, de az azokat megformáló atomcuki festett meeples figurákról nem egy csúnya gonosz bestia fog eszünkbe jutni, azt garantálom. Kilenc eltérő fajból választva kell a klánoknak összefogni, hogy a betolakodók ne kaparinthassák meg a kincsesteremben található végső ládikót. Ezt megtehetjük egyedül, vagy akár másik három társunkkal egyetemben. Minél többen játszunk, annál feszesebb lesz a küzdelem, mert kevesebb körünk lesz ténykedni a sorra következő inváziós támadások miatt.

Hősök, kívül tágasabb!
Kiadó/Partner: Vagabund
BGG adatlap: https://boardgamegeek.com/boardgame/333255/keep-the-heroes-out
Típus: kooperatív
Játékosok száma: 1-4 fő
Játékidő: 40-50 perc
Korcsoport: 10+
Nehézség: 2,48/5
Ára: a kiadó webshopjában 22 990 forint

A Hősök, kívül tágasabb! 20 küldetést kínál – illetve néhány összefűzhető egy-egy kampányra is, ha elegendő idővel rendelkezünk – amiket 3 nehézségi fokozaton próbálhatunk leküzdeni. Maga a játék nyelvfüggetlen, a térkép lapkákra, a szörnyek kártyáira és egyéb, a küldetéshez használatos dologra nem került semmi írás. Viszont a magyar kiadásnak hála egy nagyon korrekt játékszabály készült, valamint a küldetések leírása is rövid tréfás történet alapú, ami szintén profi munka. Garantáltan értelmezhető minden szabály és leírás, még folyamatábrán is láthatjuk az adott köröket. Fontos leszögezni, hogy elég nagy helyet foglal a lepakolt útvesztőnk térképe, a játékosok fészke és a hozzá tartozó egyéb paklik, de cserébe az asztalkép mindenért kárpótol.

Labirintusunk teremlapkáit fix helyre fogjuk helyezni a mellékelt küldetés füzet szerint (ez minden egyes kampánynál eltér, illetve az utolsónál speciális szabály szerint építjük meg). Minden küldire a minket támadó hőspakliba keverjük az adott quest különleges forgatókönyv kártyáit, például az elsőhöz a boszit, a másodikhoz hóhért, a harmadikhoz a trollt stb. Ezek különleges eseménynek felelnek meg, amire külön szabály olvasható a leírásban. Lehelyezzük a kincsesládákat is a forgatókönyvben látható helyekre, amikből direkt több is van a kelleténél és eltérő büntetések találhatók az aljukon (ezért sorsolunk). Lényegében már ez is hozzáad a szavatossághoz, hiszen a véletlenszerű szívatások miatt sem lesz két egyforma próbálkozásunk. Befejezetlen portálok is telepítésre kerülnek, amiket ha aktiválunk szabadon tudunk majd mozogni köztük. Erre szükség is lesz, mert közlekedni csak a szomszédos, átjárókkal összekötött termek közt lehet, viszont a portál áthidal minden akadályt. Egyedül a kísértet klánba tartozó szörnyek tudnak a falakon át közlekedni.

A hősök két hullámban fognak támadni, a játék célja, hogy a második roham végére elfogyjon a paklijuk. Segítségünkre lesz egy bolt, ahol a zsákmánykínálat látható, ami egy külön paklit képez és mindig látható lesz 5 tétel. Ezeket a lapokat erőforrásokból tudjuk majd kifizetni (közös készletből vehetők el), így a paklink részét fogják később képezni. Több csoportra oszlanak ezek, más-más erőforrást igényelnek, különböző előnyökkel járnak. Ezekkel az extra dolgokkal kissé befolyásolhatjuk lényeink cselekvését, például adhatunk nekik velük távolsági támadást, védekezést, csapda, lehelyezést, ami alapállapotban nem része egy-egy szörny kezdő készletének.

Szörnyeink három csoportba lettek beosztva, ezek a támadó, védekező és támogató kategóriák. Az említett zsákmányokkal tudjuk finom hangolni ezeket a skatulyákat. Minden szörnyklán adott számú tagot számlál, ez rendkívül változatos, a sárkányból például csak egy lényünk lesz, a vérpatkányból pedig 9 is lent lehet a táblán. A klánunk lapján látható ez a létszám, illetve, hogy a kezdő figurákból hova és mennyi helyezhető le kezdéskor. Lényegében ez a kártya az odú, ahol a bevetésre váró szörnyeink pihennek, illetve a hősök által levert egyedeink is ide térnek vissza. Az egységek élet ereje sem titok, ez általában 1 egész szívet takar (az említett sárkánynak ellenben 5 élete van). Választott szörnyikénk rendelkezik egy állandó különleges képességgel: például a sárkány visszagyógyul teljesen, a patkány lehelyezheti egy rokonát egy másik mellé. Minden szörny 10 kártyával rendelkezik, ezt növelhetjük a zsákmányokkal, szóval pakliépítős mechanika befigyel. A játékterünket a kijátszott kártyáink alkotják majd, emellé kerül a húzó és dobó paklink. Minden készen áll a kalandra, így el is kezdhetjük a védekezést!

Minden kör ugyan úgy épül fel. Először kijátsszuk a kártyáinkat tetszőleges sorrendben és mennyiségben a kezünkből (nem fontos mindent elsütni). Ezeken ikonokat látunk, leggyakrabban a mozgást, támadást és aktiválást jelző szimbólumokat. Ezek vonatkozhatnak csoportos akcióra is, ha az annak megfelelő jelét látjuk. Bármilyen sorrendben és akár a szörnyeink közt megosztva is végrehajthatjuk ezeket, például az egyik figuránkkal mozgunk egy szomszédos terembe (a lényeg, hogy átjáró legyen a két terem között), egy másikkal pedig erőforrást gyűjtünk. Az említett dolgokat magunkkal is cipelhetjük (lényenként egy darabot), hogy a megfelelő terembe beválthassuk azt zsákmányra a boltból. Néha választanunk kell a kártyán lévő két akció közül, ami taktikusabbá teszi az egész játékot. Nem mindegy, hogy mit hajtunk végre mi után, néha nagy fejtőrést okoz a legjobb lépés kifundálása. Ezután lapok eldobásáért cserébe frissíthetjük a boltot, akár az egész kínálatot. Végül kipótoljuk a húzó pakliból a kezünket 5 kártyára. Abban az esetben, ha elfogynának a lapok, akkor a dobópaklit megkeverve alkothatunk egy új húzó kupacot. Egy játékos befejezett köre után a hősök következnek - fontos, hogy a játékosok nem egyszerre jönnek vagy egymás után, hanem minden esetben be van iktatva az invázió. Ettől lesz nagyobb a nyomás rajtunk, mert előfordulhat, hogy vajmi keveset tudunk csak hozzáadni a védekezéshez az adott körünkben. Például balszerencsés módon tudnánk támadni, de messze van a célpont vagy az erőforrást nem tudjuk beváltani aktiválást biztosító lap hiányában.

A hősök inváziója következik, amiben nehézségi szint és az adott hullám szerint érkeznek a kalandozó pakliból. Ez könnyű fokozaton az első hullámban egy kártyát, a másodikban pedig egymás után kettőt jelent. Minden hőskártyán látható melyik mezökre érkeznek a hősök. igen, sajnos párosával kapjuk majd az ívet. Négyfajta hőstípust különböztethetünk meg, akik különféle képességekkel rendelkeznek. Ezek abban a pillanatban érvénybe lépnek, ahogy leérkeznek az adott terembe. Ahol a harcos megjelenik, ott megsemmisít két erőforrást, az íjász távolsági támadást indít egy sebzéssel a szomszédos terembe (a kincseskamrához közelebbi áldozatát célozza meg), a tolvaj eltávolítja egy csapdánkat az érkezése színteréről. A varázsló elsőre nem tűnik veszélyesnek: a börtönben lévő inaktív hősöket lármázza fel. De hogy kerülnek a támadóink őrizetbe?

Saját körünkben egyszer próbára tehetjük a szerencsénket és börtönbe küldhetünk egy hőst. Ezért cserébe húzhatunk 3 lapot. Ez viszont veszélyekkel jár, ahogy azt a hősök képességeinek taglalásánál leírtam. Jól lehet fogyasztani a lapjaikat, de akár a játék elvesztésével is járhat ez a fajta hazardírozás. Különleges képességeik elsütése után egy sor dolgot csinálhatnak a gaz kincsrablók. A varázslót börtönbe küldve az ott pihenő összes kis társát felcukkolja, majd együttes erővel indulnak a kincsesterem felé. Persze addig egy sor dolog történhet velük, de mik is ezek? Beleléphetnek egy csapdába, ami jó, mert csupán egyetlen élet energiával rendelkeznek (sajnos a csapda lekerül a tábláról). Ha egy szörnyünk van velük az adott teremben, akkor gyorsan le is mészárolják, hiszen áldozataik is javarészt egy élettel tengetik mindennapjaikat. A hősök addig haladnak, amíg szörnyeinkbe, kincsbe vagy társaikba nem botlanak és kimerülésig folytatják felfedező útjukat a kincstárig haladva. Olyan helyszínre érve, ahol már egy kimerült társuk pihenne azt szépen fellármázzák, majd együtt folytatják huncutságaikat. Több hős több gond, akár lehetne eme játék mottója is, a kincsesládák kifosztásához 1-4 emberi erőre lesz szükség. Ha ezt a számot nem érik el (a ládán látható), akkor mennek csicsikálni. A kifosztott láda felfedi a negatív hatását, ez lehet akár a kimerült hősök újra aktiválása is vagy lap eldobása a kezünkből. Minden nagyon fog fájni, ezt elhihetitek.

A támadás végén tovább adjuk az aktív játékos jelölőt, így ér véget lényegében egy körünk, majd jön a következő játékos, aki megkezdi a kármentést. Hamar bele lehet rázódni a játékba és királynak érezhetjük magunkat, de csak addig, hogy utána pillanatok alatt lerohanjanak bennünket. Nagyon ránk tud égni az útvesztő, ahogy pusztítják egységeinket és növekvő ütemben nyitogatják a ládáinkat. Ezek a kincsek lényegében egy-egy úttorlasznak foghatók fel, kisebb védelmi bástyák. Fontos lenne megvédeni ezeket, de minden nem lehet egyszerre szép és jó. A párosával érkező hősök rohama a második hullámba megkétszereződik (közepes nehézségen pedig már az első hullám így indul alapból). Ez 4 támadót jelent, akit legrosszabb esetben megörököl a következő játékos. Hamar taktikai vitákba keveredhetünk, okolhatjuk a balszerencsés húzást, és ez még csak a könnyű, de inkább úgy hivatkoznék rá, hogy könnyebb nehézégi szintje a forgatókönyvnek. Apropó forgatókönyv, még a hőspapliba behelyezett bónusz szemétségeket is ki kéne védenünk, ami még több odafigyelést igényel, mert könnyen lapokat dobathatnak el büntetésből velünk. Menedzselni, hordozgatni az értékes erőforrásokat – amiket egy leérkező harcos páros lábbal tipor le – eljutni bizonyos termekbe, hogy el tudjuk költeni azokat értékes zsákmányra. Közben küzdeni a túlerővel vagy csak éppen tartani velük a lépést. Azt hisszük mindenre képesek leszünk, de folyton döntenünk és alkalmazkodnunk kell, ami igazán izgalmassá teszi ezt a varázslatos játékot. Meg lehet hosszabbítani az élményt egy úgynevezett 0. kör beiktatásával. Ezt akkor érdemes megtenni, ha többen szeretnénk játszani, vagy ki szeretnénk használni az így nyert köröket egy kis pakli optimalizálásra, illetve egyedül játszva is ajánlott lehet.

Már említettem milyen szépek a festett fafigurák, a kártyák grafikája is hordozza ezt a bájt. A teremlapkák hangulatosak, a zsákmányokon látható illusztrációk is szuperül festenek. Előrendelőként 3D nyomtatott ajtókat is kaptunk (ez nem hivatalos tartozéka, hanem a kiadó jófejsége), ami tovább dob az összképen. A szerencse faktor több ízben képviselteti magát, hiszen a képességeinket húzzuk, ahogy a soron következő támadókat is, a kifosztott kincsesládák is más-más kárt okoznak csapatunknak. Akkor is élveztük a játékot, amikor vesztettünk (több ilyen volt, mint nyertes kör), a 9 választható klán és a 20 küldetés sokáig biztosít szórakozást, sosem volt két egyforma játék. Erre rájönnek a nehézségi szintek, és a jövőben megjelenő kiegészítők (a kiadó ígérete szerint érkeznek majd magyarul). Nyelvfüggetlensége miatt „csak” a szabályokat kell megtanulnunk, amit a Vagabund kiadónak hála gondosan készült el. Ezt, a többi, általa kiadott játékhoz hasonlóan ingyenesen is le lehet tölteni az oldalról.

Összegezve egy nagyon izgalmas és szép asztalképpel rendelkező, sokszor újra játszható kooperatív labirintus-védő társasjátékot üdvözölhetünk, ami idén átnyergel a virtuális asztalokra is a Steamen. Ugyan olyan izgi ketten is, mint hárman vagy négyen, csak ajánlani tudom, társaságunkban a tavalyi év egyik legjobb játéka volt és az óta is előkerül!

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...