Crysis - fény derült az optimalizálatlanság okára
- Írta: FelixSylvester
- 2025. január 19.
"De vajon fut rajta a Crysis?" hangzott a 2000-es évek végén a mémmé vált kérdés, amikor valaki jelentős összeg fejebén új gamer PC-t vásárolt magának. És ez jogos is volt, ugyanis a Crytek lövöldéje hírhedten rosszul futott a legmagasabb beállítások mellett, még akár egy high-end számítógépen is. Most a játék rendezője, Cevat Yerli megmagyarázta, mi volt az oka a sci-fi akciójáték optimalizálatlanságának, ezzel magyarázatot adva elég sok mindenre ezzel kapcsolatban.
Yerli közölte, hogy a játék azért futott olyan rosszul az akkor gépeken, mert a legmagasabb valamint az ultra beállításokat nem az akkori gépekre tervezték. Yerli állítása szerint ezzel akarták elérni, hogy a játék ne öregedjen el. "Azt akartam, hogy a Crysison ne fogjon az idő, hogy jövőálló legyen, hogy 3 évvel a megjelenés után még jobban nézzen ki, mint akkor. Nagyon sokan már a megjelenéskor megpróbálták maxon futtatni a játékot, én meg úgy voltam vele, hogy 'álljon meg a menet, mi nem ezért tettük bele a very high és az ultra beállításokat.'"
Yerli nyilatkozata alapján tehát szó sem volt optimalizálatlanságról, pusztán szándékosan nem a 2007-es hardverek képességéhez igazodva készült a Crysis, hanem a 2010-es évek technológiájához mérten. Persze esélyes, hogy Yerli is alábecsülte a játékát, ugyanis mind a mai napig érkeznek panaszok, hogy a Crysis nem fut stabilan, pedig már bőven a 2020-as éveket tapossuk.
Azért ez egy kicsit “nagystílü” szöveg. A játékot 2004-ben kezdték fejleszteni, de mire megjelent is csak épp hogy kezdtek szálingózni a több magos CPU-k. ( Az első 2005-ben mindössze 2 maggal ) És többszálú, több magot kihasználó engine / kód írása azért nem annyira triviális, sokszor még manapság sem, ezt elvárni ettől a játéktól ( amikor a fejlesztés kezdetén még nem is volt ) enyhén szólva túlzás.
a remasterek közül csak a 2. ér valamit mert az 1 a fenti ok miatt nem jó a 3 meg nem sokat szebbült az eredetihez képest.
a 4 már bejelentve lehet kapunk róla valamit hamarosan.
Pl. az id-nel is a Doom 3 sokaig megf*ngatta az osszes videokartyat max. beallitasokkal, anelkul hogy barmi grafikai pluszt akartunk volna adni hozza modokkal... ^^ Sot, a CryTek-esek Far Cry 1 is maxon szepen le tudta zabalni az FPS-t, a Crysis 1-el csak meg jobban ratettek az egeszre 1 lapattal a max. beallitasoknal.
Remelem a mediaban valo szereplesuk most azt jelzi legalabb hogy hamarosan vegre 1 uj cimmel rukkolnak elo, v. esetleg 1 Crysis 4-el...
Amugy pl. jo hogy az olyan jo oreg open-world 3D-s jatekoknal mint a GOTHIC 1 is eloszor nem tudtam h vannak relytett grafikai beallitasok (Pl. a latotav jelentos novelesere), amugy attol is megfekudt volna a megjelenese iejen a vasam, az is tuti... ^^
Az ilyen cikkekbol az is lejon, hogy az olvasok 1 resze joval idosebb, + tapasztaltabb mar kulfoldon + gondolom nalunk is, mint az ujonc gamer firkaszok 1 resze... ^^ :D
2. Csak ezt kimondani, hogy a max beállítás a jövőbeni hardverhez van csak manapság lett divat
3. De a jerli eddig nem mondta
- Amúgy az egyik nap dobtam fel a Kingdom Come Deliverance-ot és hát persze nyélre vágtam és az is kiírja, hogy ájjámále ez a kísérleti funkció a jövőbeli hardverekhez van. De én nagyon furfangos módon már a jövőben állítottam ezt be és gyönyörű a játék és semmivel sem néz ki rosszabbul, mint egy mai atom játék (sőt soknál szebb).
4. Szóval ez a jövőbeli rizsa ez van, csak ma már sokkal több szakértő gyerek hajtogatja az optimalizálás trash talk-ot, mint aki tudja, hogy mi az és mit jelent egyáltalán.
- Annyi a különbség, hogy mi, amikor annak idején láttunk egy olyan gyönyörű grafikát és kidolgozottságot és rombolhatóságot, amit a Föld addig még nem hordott a hátán és ez a mi 8 éves legolcsóbb romhalmaz fostalicska gépeinken nem ment, akkor nem pofázni álltunk neki, meg nyihogni, hanem dolgozni és gépet venni a fizetésből - aztán akkor futott a Crysis is.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.